Gå til innhold

Den store finn.no tråden.

Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, stig. skrev:

fysjom, diesel alpina er ikke tøft, det blir som å sminke en gris.

Blir ikke som å sminke en gris...D10 var første diesel bil Alpina produserte.

Den ser ellers stort sett lik ut som en Alpina b10 3,2 og 3,3-b10 4,6 på utseende. Alpina kan lage diesel motor og å sammenligne med en gris var noe vel spesielt. 

D10 har 500nm og NM er vel mere viktig en hk i en diesel bil. Interiøret var tøft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BmwChris skrev:

Blir ikke som å sminke en gris...D10 var første diesel bil Alpina produserte.

Den ser ellers stort sett lik ut som en Alpina b10 3,2 og 3,3-b10 4,6 på utseende. Alpina kan lage diesel motor og å sammenligne med en gris var noe vel spesielt. 

D10 har 500nm og NM er vel mere viktig en hk i en diesel bil. Interiøret var tøft

Jeg tenker ikke på effekten her, bare generelt diesel, Alpina burde holdt seg for gode til og drive å fikkle med diesel.

Alpina er forbundet med gromme biler som skal gå fælt, jeg klarer ikke, uansett hvor mye effekt det er, å gå god for diesel i en bil som skal gå fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Fordi.... den har ladeluft og dermed dårligere respons? Lavere turtall?

Eller bare generelt ubegrunnet har mot diesel?

nei er mer en det, diesel er et fornuftig valg det, men en Alpina skal ikke være fornuftig.

å ikke minst, lyden,lukta og responsen av en diesel motor finnes jo ikke inspirerende, på gamle landbruks maskiner med 18L suge diesel sekser så blir det jo noe helt annet da er det tøft,da liker jeg diesel

men i en bil som skal gå fælt ? nei ikke snakk om en gang for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukt: Vet ikke om gamle bensinbiler med katalysator lukter helt fantastisk heller.
Gå fælt: Alpina B10 3,2 går jo på ingen måte fælt (!!!) som et eksempel. Respons: En bensinturbo er like ille. Se eks på b7 turbo / s, sinnsykt grom bil, men denne deler jo noe av det samme responsproblemet som en diesel. Nå skal det sies at b7 turbo og b10 biturbo er blant mine absolutte drømmebiler, men jeg føler at jeg greier å ha et edruelig forhold til hvorfor jeg liker dem. Det er absolutt ingenting ved en b10 3,2 som jeg føler er noe mer imponerende enn d10, heller tvert imot.

Hvorfor er D10 kult? Utenom at jeg er dieselmann så det holder, så er dette det jeg kommer på: M57A er kraftig modifisert ifra standardversjon. Betydelig større innsp pumpe enn på andre tilsvarende biler (og naturligvis andre dyser), blokka er tilpasset dette. Andre stempler, innsugsventiler, Bi turbo (!!) med REA istedetfor vakum, omfattende endringer på motorstyringssida, hardere motorfeste, s420g (m3/m5) manuell kasse (!!) etc. Hele bilen (i manuell utførelse) oser "no bullshit" "engineering no cost". Trolig fordi den ble lagd på "bestilling" av BMW. Motoren er veldig fin å kjøre, men personlig ville jeg aldri latt den være original, da det er tydelig at den er utviklet for langt mer. Dette er dog noe som er litt unikt for diesel, en bensin alpina kunne jeg nok godt tenkt meg å la være original.

For meg fremstår D10 som langt kulere å kjøre enn noen av de samtidige bnesin alternativene fra Alpina. Det skader da heller ikke at den også er langt mer fornuftig, da en slik bil tross alt ikke er en ræserbil, men noe som skal brukes.

På den andre siden har du Alpna D3 (e9x), som fremstår bortimot tragikomisk at skal bære Alpina navnet. Den første er oppgradert på samme måte som TRF Steg 4 til disse motorene, altså kun bolt on deler. Det er ikke noe galt i dette, men sammenlignet med D10 blekner det hele litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tid til annen så dukker det opp noen biler på finn som ikke gir mening motormessig. Er det noen her som vet hva som fører til at disse blir registrert som bilen i eksempelet under?

E46 fra finn.no med tilsynelatende en M54B22, men 163 hk (PS) / 120 kW

Ingen tastefeil, samme data står på vegvesen sine sider, altså i vognkort. M54B22 er dog levert med 125 kW, altså 170 PS som de fleste kjenner den. Sjekker man VIN så ser man at motorytelsen er oppgitt til 125 kW, altså vanlig M54B22 spec.

Bilen er oppgitt til å være levert med fransk instruksjonsbok og "Eu3 Exhaust Emissions Norm". Jeg skjønner at de kunne ha hatt en annen standard på bilene i Frankrike, men ut ifra samme VIN så er jo motorytelsen "normale" 125kW.

Hvor er det SVV tar sine tall ifra da?

Jeg ser stadig vekk folk som trykker inn kW i hk-feltet på finn og det er nå greit, men dette her har jeg ingen direkte forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TRF-Racing skrev:

Lukt: Vet ikke om gamle bensinbiler med katalysator lukter helt fantastisk heller.
Gå fælt: Alpina B10 3,2 går jo på ingen måte fælt (!!!) som et eksempel. Respons: En bensinturbo er like ille. Se eks på b7 turbo / s, sinnsykt grom bil, men denne deler jo noe av det samme responsproblemet som en diesel. Nå skal det sies at b7 turbo og b10 biturbo er blant mine absolutte drømmebiler, men jeg føler at jeg greier å ha et edruelig forhold til hvorfor jeg liker dem. Det er absolutt ingenting ved en b10 3,2 som jeg føler er noe mer imponerende enn d10, heller tvert imot.

Hvorfor er D10 kult? Utenom at jeg er dieselmann så det holder, så er dette det jeg kommer på: M57A er kraftig modifisert ifra standardversjon. Betydelig større innsp pumpe enn på andre tilsvarende biler (og naturligvis andre dyser), blokka er tilpasset dette. Andre stempler, innsugsventiler, Bi turbo (!!) med REA istedetfor vakum, omfattende endringer på motorstyringssida, hardere motorfeste, s420g (m3/m5) manuell kasse (!!) etc. Hele bilen (i manuell utførelse) oser "no bullshit" "engineering no cost". Trolig fordi den ble lagd på "bestilling" av BMW. Motoren er veldig fin å kjøre, men personlig ville jeg aldri latt den være original, da det er tydelig at den er utviklet for langt mer. Dette er dog noe som er litt unikt for diesel, en bensin alpina kunne jeg nok godt tenkt meg å la være original.

For meg fremstår D10 som langt kulere å kjøre enn noen av de samtidige bnesin alternativene fra Alpina. Det skader da heller ikke at den også er langt mer fornuftig, da en slik bil tross alt ikke er en ræserbil, men noe som skal brukes.

På den andre siden har du Alpna D3 (e9x), som fremstår bortimot tragikomisk at skal bære Alpina navnet. Den første er oppgradert på samme måte som TRF Steg 4 til disse motorene, altså kun bolt on deler. Det er ikke noe galt i dette, men sammenlignet med D10 blekner det hele litt.

at du å jeg er på vær vår ende av hva vi synes er kult av forbrennings motorer er jo tydelig, å som sagt, jeg klarer ikke å bli imponert av diesel, for min del så hører det hjemme i pendler biler/a-b biler og landbruksmaskineri i mine øyne.

sånn kort oppsumert for min del

suge bensin knuser suge diesel på alle måter

turbo bensin tar lett en turbo diesel hvis man kjører lik slagvolum etc etc og målet er å få masse effekt, bensin over diesel anyday of the week. :-)

(dette gjenspeiler seg rimelig godt når folk bygger gromme biler eller i f,eks motorsport, 99,9% går jo får bensin, å det er jo en årsak til det. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...