Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Synes personlig at 20" blir altfor stort på X3. Ser ut som bilen står på stylter, eller ser ut som en lekebil. Det er min mening da :)

Synes disse originale M-Sport fra LCI passer X3 fint :) 

28_547345072.jpg

 

Edit: hehe ser jo nå at de også er 20"

Endret av tobiasw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du deler det med MPPK, og fremgangsmåten :)

Hva betalte du for kit og montering? Hvis du vil dele dette. 

Endres forsikringen din på noen måte? Dyrere pris? Kan man fortsatt ha drivlinjeforsikring som feks. Gjensidige og Codan tilbyr på biler inntil 8 år? Står hvertfall som et krav der at bilens effekt ikke skal endres, men om dette gjøres via forhandler og på lovlig vis burde det vel være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tobiasw skrev:

Fint at du deler det med MPPK, og fremgangsmåten :)

Hva betalte du for kit og montering? Hvis du vil dele dette. 

Endres forsikringen din på noen måte? Dyrere pris? Kan man fortsatt ha drivlinjeforsikring som feks. Gjensidige og Codan tilbyr på biler inntil 8 år? Står hvertfall som et krav der at bilens effekt ikke skal endres, men om dette gjøres via forhandler og på lovlig vis burde det vel være mulig. 

Codan tilbyr det nå på biler over 8 år også, så lenge de er gått under 200.000 kilometer (bare sånn til info). Kjempetiltak dette synes jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tobiasw skrev:

Fint at du deler det med MPPK, og fremgangsmåten :)

Hva betalte du for kit og montering? Hvis du vil dele dette. 

Endres forsikringen din på noen måte? Dyrere pris? Kan man fortsatt ha drivlinjeforsikring som feks. Gjensidige og Codan tilbyr på biler inntil 8 år? Står hvertfall som et krav der at bilens effekt ikke skal endres, men om dette gjøres via forhandler og på lovlig vis burde det vel være mulig. 

BMW tok 15.000 for montering og programmering. (Kampanje nå.) F25 30d er en av de billigste Power Kitene siden det bare er hjernen som byttes.

Trafikkstasjonen tok 575 for kontroll og nytt vognkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdaget en ting her om dagen. Når jeg tar av dekselet til OBD II-kontakten, så er kontakten "åpen". På E87 var det en blindplugg som jeg måtte ta ut før jeg kom til OBD II-kontakten. Ble fortalt at det satt termineringsmotstander i blindpluggen for å unngå signalproblemer på CAN-bussen.

Er det noen som vet om det skal være en blindplugg i OBD II-kontakten på F25?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke blindplugg på min F25. Hadde det på e83'en da.

Det er vel en forskjell på kommunikasjonsmetodene via OBD kontakten på E og F modellene, om det har noe å si.

F seriene bruker ENET mens E seriene bruker bla. K+D-can

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt @740AV Takk for svar om OBD II-kontakten!

Må skrive en liten rapport om MPPK. Som jeg har nevnt tidligere, gikk motoren litt tungpustet på høyere turtall da den hadde 211 hester. Dette, i tillegg til at jeg som regel har en rolig kjørestil, var nok grunnen til at jeg aldri brukte Sport+-innstillingen i bilen. Etter at vi monterte Power Kit oppdaget jeg tilfeldigvis at Sport+ totalt har endret karakter. Jeg er ikke sikker, men jeg tror noe av dette skyldes høyere dreiemoment på høye turtall, mens noe skyldes at girkasse og gassrespons har blitt omprogrammert med Power Kitet. Når jeg setter bilen i Sport+, girer den ned, samtidig som den gir litt gass. Akkurat nok til at jeg blir trykket bakover i setet. Bilen sier på en måte i fra at "hei, nå er jeg klar til aktiv kjøring". Giringen blir mer aggresiv enn den er når jeg setter girkassen i Sportsmodus (DS), og gassresponsen blir helt annerledes enn ved normal kjøring. Et lite trykk på pedalen, så bykser bilen fremover. Vi har adaptivt understell, og det blir merkbart stivere i både Sport og Sport+. Det virker som Sport+ er enda litt stivere enn Sport, men det har jeg ikke funnet ut om er fakta eller om det bare er innbildning.

Jeg syntes bilen var ganske morsom å kjøre etter vi monterte Power Kit, men etter å ha "oppdaget" Sport+ er konklusjonen at bilen er helt forvandlet etter at vi fikk Power Kit. Dette tror jeg er den investeringen i ekstrautstyr til bil som jeg har fått mest moro igjen for pengene for noensinne. Anbefales til alle med 211-hesters 30d!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg oppdager for en stund siden at bakfangeren ikke var helt flat på toppen, slik at glippen mellom fangeren og bakluka var litt smalere i et område på noen få centimeter. Dette hadde gjort at det var litegrann subbemerker i lakken på bakluka. Ikke noe stort, men det ville gjøre området mer utsatt for slitasje i det lange løp. Eneste forklaring jeg kunne komme på var at fangeren av en eller annen grunn ikke satt riktig i alle festene mot bakenden på bilen.

Jeg hadde også irritert meg en stund over at den ene ryggesensoren så ut til å sitte litt lenger inn i fangeren enn de andre. Noe jeg tenkte kunne tyde på at den ikke satt skikkelig fast, og at det derfor bare var et tidsspørsmål før den ramlet inn i fangeren med dertil hørende feilmeldinger på PDC.

På grunn av disse tingene tok jeg av bakfangeren. Ryggesensoren viste seg å sitte trygt og godt, så den var det ikke nødvendig å gjøre noe med. Godt å vite, så trenger jeg ikke være bekymret for å komme borti den når jeg vasker bilen. Det var ikke noe synlige skader på noen av festene til fangeren, men etter at jeg satt den på igjen var kulen borte, og glippen mellom fangeren og bakluka var helt jevn hele veien. Det hadde altså vært noe feil med måten den satt på før jeg tok den av.

Viktigste grunnen til at jeg nevner dette i det hele tatt, er at det var et lite h... å få av fangeren. Jeg hadde sett på denne videoen på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=X-hpBjplHJI

og der så alt veldig enkelt ut, men min fanger satt mye bedre fast enn i videoen. Det er mange småhaker som måtte løsnes. Noen med list og noen med rå makt. Ganske scary siden alle delene er lakkerte. Så derfor tar jeg med en liten beskrivelse her. I tilfelle det er flere som skal gjøre samme jobb en gang.

Jeg glemte selvsagt å ta bilder av kulen på fangeren før jeg satt i gang. :-(

Første utfordring er å få av hjulbuene. Disse er popnaglet fast i innerskjermen. De fire bakerste popnaglene på hver side må fjernes. Husk å kjøp nye før du setter i gang. Så må hjulbuen drar løs fra bakfanger og skjerm. Her er det to snepplåser som sitter godt fast. Glipen er så trang at det er vanskelig å se hvor de er, så det blir mye fikling med karosseriverktøy før du treffer.

 

Her er den nederste

IMG_2153.thumb.jpg.1283779c545ca23980f03941d83cce2f.jpg

 

Her er den øverste

IMG_2154.thumb.jpg.abfb2e20937fef1b55e62cbbbcecb9a6.jpg

 

Og litt lenger fram er det en sånn hvit luring som er lett å ødelegge. Kjøp et par sånne også før du setter i gang.

IMG_2155.thumb.jpg.e1f8b24f367f2de1aef383fd8c7cf3e1.jpg

 

Her er et par bilder av hvordan siden av fangeren er feste mot bilen. Festet nærmest hjulbua fikk jeg løsnet ved å skyve en lang, tynn skrutrekker inn fra hjulbua. De to neste endte jeg opp med å dra og vri til det slapp. Her brukte jeg mer kraft enn det jeg trodde delene ville tåle før det slapp. Jeg vet ikke hvorfor det går så mye lettere i videoen på YouTube.

IMG_2156.thumb.jpg.ded59eaa7474d99db63beb986d3e5720.jpg

IMG_2158.thumb.jpg.e5ceacdcf79d5f884681c163dc105073.jpg

 

Under baklyktene er det synlige hekter, så der er det lett å løsne med en skrutrekker eller et karosseriverktøy.

IMG_2160.thumb.jpg.ac18f8798235cd0e98d02bcccbd6edd0.jpg

 

Har ikke noen gode bilder av demontering av baklykta, men det er vist ganske godt i videoen. Det eneste jeg vil kommentere er at dekslene som sitter over skruene til baklykta enkelt løsner hvis du skyver det oppover. Samme gjelder montering. Dytt det på plass og skyv det noen millimeter nedover så sitter det.

IMG_2189.thumb.jpg.afe8e95e20c60fa4fde9cba375c7f030.jpg

 

En liten stilstudie av bakpartiet

IMG_2170.thumb.jpg.4aed3f3a3483fb990285fdfc92d4a9cf.jpg

 

De små refleksene som sitter i fangeren må av for å komme til skruene på hjørnet. Det som er litt greit å vite der, er at når de skal monteres skal de presses nå nærme åpningen på bakluka som mulig, dyttes inn og skyve mot hjørnet av fangeren for å få den lille haken til å huke seg bak plasten i fangeren. Hvis du bare skyver refleksen rett inn vil ikke haka sitte skikkelig, og den vil bare henge i fjæra. Det gjorde den på ene siden hos meg.

IMG_2184.thumb.jpg.1864b18532c27389ebba54e938c23ec5.jpg

 

Refleksen

IMG_2188.thumb.jpg.a61a9c629d7bf96f917f2c6ac6f387e8.jpg

 

Hvis du har PDC må denne kontakten kobles fra før fangeren er løs. Og husk å koble den på igjen før du monterer fangeren.

IMG_2161.thumb.jpg.3f3acbe0e8490766b1d0f4edac729d33.jpg

 

Sånn ser fangeren ut innvendig


IMG_2162.thumb.jpg.72fd8ab7eb2375806e540ff870dd945f.jpg

IMG_2163.thumb.jpg.b672b7ee5af81056543cbe52e6ec8f2a.jpg

IMG_2164.thumb.jpg.139be2aef1003dc7f11912d42416869e.jpg

 

Deler av bilen som man ikke ser til vanlig

IMG_2169.thumb.jpg.4b7841e11f8517492f6103e50119a35d.jpg

IMG_2174.thumb.jpg.3aea17a3f642c2f6f0cc2441ae5d9dd8.jpg

IMG_2177.thumb.jpg.321ee459aa3dac25fd2ede4c58922f6c.jpg

 

Å få fangeren på plass igjen var mye enklere enn å ta den av. Det var faktisk helt greit å få lurt den på plass uten å måtte ha hjelp av noen andre. Eneste utfordringen var at popnagletanga mi ikke var stor nok, så jeg måtte improvisere litt da jeg skulle ha de nye popnaglene på plass i hjulbuene. Men sånt er jo bare moro når jobben nesten er gjort. :-)

Dett var dett!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Et kjent problem på F25 er at LED-stripene i baklysene slutter å virke. Vi har fått byttet ytre venstre baklykt på garanti, men nå har indre høyre sluttet å virke. Den kommer og går etter eget forgodtbefinnende. Lyktene koster vel en to-tre tusen kroner, og det synes jeg er litt drøyt å betale, særlig når dette problemet skyldes en konstruksjonssvakhet fra Valeo som lager lampene.

Problemet ligger i et lite elektronikkort som sitter i lykta for å gjøre om 12V til noe som er mer egnet for å drive LED'er. (En konstantstrømkilde, for å være presis.) Dette kortet er designet så dårlig at en av komponentene blir veldig varm når lyset er på, og dette ender med at den enten går i stykker eller at loddingene blir dårlige. Kortet er ikke en reservedel, og kan ikke kjøpes løst. (Men det selges uoriginale innimellom på eBay for mellom 300 og 800 kroner.)

Jeg har noenlunde peiling på elektronikk, og har lenge hatt lyst til å lære meg å tegne kretskort selv. Nå har jeg endelig fått tid til å sette meg ned og lære dette. Resultatet er at jeg har tegnet et eget kretskort (i et program som heter Eagle.) Dette kretskortet har en annen type konstantstrømskilde som bør fungere bedre enn løsningen til Valeo. Jeg har sendt en bestilling på tre prototypekort, så nå blir det å telle ukene til de kommer i posten. Spennende å se om det funker.

Kortet jeg har tegnet har deler for rundt 100 kroner, så hvis det fungerer er det en mye billigere løsning enn å kjøpe nye baklys. Det er ganske enkelt å bytte også. Man må ta ut den aktuell lykta, så er det bare å fiske ut det gamle kortet, plugge ut kontakten, dytte inn det nye kortet og sette kontakten på plass igjen. I noen tilfeller må det skjæres vekk en liten plasthake og legges på litt lim for å få det nye kortet til å sitte.

Her er kortet som lager lys i LED-stripene og som har en stygg tendens til å ta kvelden:IMG_3151.thumb.JPG.84c2e73c281370a1431e265b22e5dd25.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, awt skrev:

Stilig. :)

Har fått med meg at dette er et ganske vanlig problem på X3, så morsomt når man kommer med egne løsninger som er bedre enn originalen.

Gjenstår jo å se hvor bra det blir, men det er i alle fall et morsomt prosjekt. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet skiver og klosser foran i dag. Ganske grei jobb. Skivene ruster heldigvis ikke fast på samme måte som på E87en jeg hadde. Der måtte det mye varme til for å få av skivene. Største jobben var egentlig å pusse ren navene før montering av nye skiver.

For en uke siden sa displayet at det var 1000km igjen til klossene foran måtte byttes. I løpet av uka droppet dette raskt, selv om jeg bare kjørte småturer. På fredag kjørte jeg 60km for å hente delene. Da jeg startet var det 340km igjen, da jeg kom hjem var det 60km. I dag morges måtte jeg kjøre fem minutter for å komme til Biltema for å kjøpe slipematte og stålbørste, og femti meter før jeg rullet inn i garasjen gikk displayet i rødt og indikerte bremsefeil med beskjed om å kjøre moderat og få bilen på verksted. Da det samme skjedde med bakbremsene var det ikke mulig å nullstille etter bytte av klosser, så jeg var redd for at jeg måtte på verkstedet for å nullstille igjen. Da jeg skrudde på tenningen etter å ha byttet skiver, klosser og slitasjesensor ville ikke bilen nullstille bremsene, men etter å ha kjørt en runde lot det seg gjøre, så nå er heldigvis alt i orden igjen.

Hissig dobbel rød trekant viser at jeg snarest må innfinne meg på verksted for utbedring av bremser!IMG_3193.thumb.JPG.3f6a6c74e9003f9b1af3eb25d70a8bdf.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...