Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Åja, sikkert derfor jeg aldri har sett bilen din. :)

Ja den var fin! Har siklet på den selv om jeg er mer en "5-serie person". Men er vel ikke så lurt å gi en 19-åring en M-bil. :P Også er det jo prisen, selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DanielStance Bare å begynne med å dra 520Ien din ut på Eikås så tar du det fra der. Jeg har kjørt E34 525I der for mange år siden. Funker fint det. Var flere E34 på treffet som såg ut til å ha det mye moro på banen. :) 

@minim Ja, fint treff. :) Vet ikke når det eventuelt er et nytt treff, eller om det er flere der i år med BMW CCN. Men er bare til å følge med på facebook eller på BMW CCN Hordaland sine sider. Usikker på om dette treffet var ført opp på terminlisten (på BMW CCN Hordaland sin nettside), men jeg som er medlem får både mail og sms om treff litt i forkant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ut som mange flotte BMW'er på treffet ja :)

Rått motorrom i den E30'n med skyline motor, men må samtidig si jeg ikke er fan av å sette motorer fra andre merker i BMW. Det er jo hjertet til hele bilen, og motoren bør være produsert av BMW. Just my opinion.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bimmerR skrev:

@DanielStance Bare å begynne med å dra 520Ien din ut på Eikås så tar du det fra der. Jeg har kjørt E34 525I der for mange år siden. Funker fint det. Var flere E34 på treffet som såg ut til å ha det mye moro på banen. :)

Neh, den er ikke mye å ta med :P Skal snart vekk uansett. :) Men må man ikke være medlem i BMW CCN da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det sv90. Stjel i vei. :)

DanielStance, antar man må være medlem for å kjøre på banen. Er gode rabattavtaler når man er BMW CCN medlem. Har man litt eldre BMW så skal det ikke mye til for å spare inn medlemskap prisen. I tillegg så støtter du jo klubben, får Fahrfreude i posten, etc.. Anbefaler absolutt medlemskap. :)

Ellers er det en ting som har gått galt med "bilen" siden jeg kjøpte den. Noe som tar oss til en ny overskrift.

______________

Reservehjul

Gnikket litt på bilen på forrige fredag, ettermiddagen før treffet på Eikås. Såg så noe rart.. large.IMG_5689.JPG.b561bda4f8c5ee882c770

Nærmere..   WHAT?? Har ventilen fått seg et illebefinnende eller hva har skjedd her? Den store luftboblen var relativt myk å trykke på. Mulig det fint kan kjøres på, men jeg følte ihvertfall ikke for det.

IMG-5688.JPG

Siden jeg har E36 M3 så er det ikke lange veien til en fullverdig løsning. :) Når jeg sier fullverdig løsning så snakker jeg om et reservehjul, i full størrelse. Til tross for at bilen var hjemme i garasjen så benyttet jeg anledningen til å teste utstyret som er i bilen. Funket knall det! 

large.IMG_5706.JPG.4b2921131a4dc1d24bf01

Fikk dermed på nytt hjul. Identisk felg og dekkbredde som stod der fra før. Digg. :)

Dinside.no skrev tidligere i uken om reservehjul i bil. Synes det stod en del interessant der. Er tydeligvis mange som lett får problemer når det er noe galt med et dekk/hjul. Greit å ha ting på stell med andre ord. 

E36 M3 3.2 var siste M3 med (plass til skikkelig) reservehjul. En viss sammenheng med at det ble mindre fokus på reservehjul til "fordel" for tetteskum, run flat dekk og eventuelt nødhjelp. Jeg vil tro at det kombinert med dobbel/"firedobbel" eksos som fysisk tar opp mer plass på etterfølgerene gjorde at bilene ikke kom med den praktiske reservehjulløsningen.

Eksempelvis så ser E46 M3 eksos slik ut.

DSC00208.JPG

I tilfelle det var vanskelig å se mangelen på hjulbrønn så er det veldig tydelig her:

DSC00219.JPG

Innvendig resulterer det i at E46 M3 med ettermontert reservehjul i 215 bredde f.eks kan ende opp med å se slik ut.

100_1544.jpg

En mindre stygg og for mange mer praktisk løsning vil være å kjøpe et lite "space-saver" hjul. Eksempel nedenfor fra E92 M3. Den har heller ikke noe plass under bagasjeromsmatten å skryte av.

DSC02857.jpg

Glemte å ta bilde av mitt bagasjerom og har ingen på lager, men bilde nedenfor viser hvordan det ser ut bak i en E36 M3 når trekket som skjuler hjulet er borte.

IMG_5518.jpg

God fysisk plass til hjulet. Om man ikke ønsker reservehjul, så er det bare til å kaste det ut, spare ekstra vekt og få enda bedre bagasjeromsplass.

E36 M3 er med andre ord totalt overlegen sine etterfølgere....      .... når det kommer til reservehjul plassen. :D 

large.IMG_5696.JPG.379f0ddd9dc473a496d37

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bimmerR skrev:

DanielStance, antar man må være medlem for å kjøre på banen. Er gode rabattavtaler når man er BMW CCN medlem. Har man litt eldre BMW så skal det ikke mye til for å spare inn medlemskap prisen. I tillegg så støtter du jo klubben, får Fahrfreude i posten, etc.. Anbefaler absolutt medlemskap. :)

Stemmer. Får se hva jeg gjør når jeg har fått ny bil :)

Var rar den luftventilen der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med reservehjul ,er et must føler jeg.

Liker ikke dette nymotens greiene.

Ser til og med på min e61 er det faktisk ekstrautsyr og er sjeleglad jeg har det uten tvil.

Til sist alltid gøy å følge med her på denne tråden .:) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kom over en ny tråd (oversikt e36 328I coupe) hvor @Peak og @bimmerfun var litt inne på temaet nybilpriser. For et halvt års tid siden så nerdet jeg meg på akkurat dette emnet ved å sjekke nybilpriser inne på skatteetaten sine sider og putte de inn i et regneark for enkel sammenligning. Tenker det nå er på tide og passende å dele dette. :)

 

E36 nybilpriser i Norge

large.5804d0de56fcd_E36nypriser.jpg.97db42dd50c1e2692e610c9d5285ea4a.jpg

Som man ser så har jeg tatt med mange E36 modeller, men langt fra alle. Tok også noen ikke-E36-modeller for å sette ting i perspektiv. Noen av de modellene jeg ønsket å sammenligne med var ikke tilgjengelig i 1997, så det ble noen biler/ priser fra 2001 også.

Inflasjon gjør jo sitt. Noe som kan være greit å ha i tankene og som man ser i regnearket er at 100k i 1997 tilsvarte ca 111k i 2001. Den summen var blitt til 146k i 2016. Tall basert på konsumprisindeks.

All tekst nedenfor er basert på tallverdiene fra bilde/regneark. Du kan med andre ord selv gjøre deg opp langt flere og bedre observasjoner/tanker om priser enn det jeg nevner nedenfor.

 

1997

I 1997 kostet de forskjellige E36 modellene fra 250-970k. M3 3.2 coupe og sedan låg da på 900k. Den dyreste utgaven var cabriolet. Ytterligere 70K ekstra måtte man ut med for en toppløs utgave.

Z3 modellene kostet på samme tid fra 326-800K. Z3 2.8 og 328I låg begge på 500k. Prishoppet fra en Z3 2.8 til en Z3 M Roadster var på 300k. For å oppgradere fra 328I til M3 3.2 måtte man ut med 400k, 100k mer enn "M-oppgraderingen" på en Z3. Jeg synser litt i at det blant annet har en sammenheng med at M3 3.2 fikk 6-trinns girkasse, større (210) diff og litt annet som gjorde oppgraderingen mer kostbar (?).

 E39 520I var den rimeligste 5-serien til ca 400k. Til samme sum fikk man en E36 323I.

Den dyreste E39 på den tiden var 540IA som kostet rett over en million. Om man ville ha “protection” /skuddsikker utgaven av den bilen så måtte man ut med ytterligere 600k!

 

Inflasjonsjustert

E36 M3 3.2 havner på over 1.3 millioner justert til dagens prisnivå. Det er ganske mye dyrere enn dagens M3/M4. Tidligere i tråden gjorde jeg en tilsvarende sammenligning basert på engelske priser. Der såg vi også samme tendens ved at E36 var dyrere enn dagens M3/M4. Om vi tar prisen til E36 M3 3.2 og E46 M3 justert til 2016 nivå så ser vi at E36n er nesten 70k dyrere. Jeg tenker dermed at man skulle ha en veldig god og tykk lommebok i 1997 for å kjøpe en ny E36 M3 3.2. Med de nye avgiftene til neste år får man jo M3/M4 til under en million. :)

Det er ikke bare M3 som var en god del dyrere i 1997. 750IA og 850CIA låg den gang på 1,7 millioner, eller nesten 2,5 millioner inflasjonsjustert til dagens nivå! En 2016 750i Xdrive starter i dag på 1,5 million.

E36 328I havner eksempelvis på 735k justert til 2016 nivå.

Inflasjonsjustert så ligger en E39 M5 til sammenligning oppe i 1.7 millioner.

Det er ihvertfall positivt å se at visse gromme biler koster litt eller mye mindre i dag en de gjorde før i tiden. :) 

________________________

 Avslutter med et bilde fra helgen. Lagt på to lag med Swisswax Shield. :)

large.IMG_6119_small.jpg.9bbe6ebe31c3ed2fe2651301a8fc3a7d.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...