Hardtop Skrevet August 25, 2015 Share Skrevet August 25, 2015 (endret) Siden Bimmeren.no legges ned tenkte jeg det er greit å flytte tråden min hit. Greit å ha en oversikt over det jeg har gjort. NB. Jeg kopierer inn teksten direkte fra Bimmeren, så det kan hende jeg overser et og annet svar gitt til en kommentar som ikke lenger er der - kan derfor se ut som jeg ikke er helt på nett. Etter å ha solgt min gode gamle E30 Superduper, og gitt opp neste e30 prosjekt, kjøpte jeg en 1975 E9 3,0 CS litt på impuls.Har hatt lyst på en slik lenge, men de har vært ganske dyre eller veldig rustne. Fant denne på Finn, og den var ikke så veldig dyr eller veldig rusten. (Vel... ) Bare så det er sagt, så er ikke planen å helrestaurere denne bilen ned på molekylnivå. En enkel oppussing, reparering, oppfiksing, velg det ordet som ikke forplikter for mye. Gjerrig som jeg er liker jeg å gjøre det meste selv, og det er jo det som er moro med bilhobby også. Kjøreturen hjem foregikk med åpne vinduer, ettersom det luktet bensin fra en eller flere lekkasjer...Det var montert innsprøytning fra en 528i på den originale forgassermotoren, og det var trolig gjort i søvne. Mye fusking. Den er solgt ny i Sverige hos Forenade bil AB i Malmø fikk jeg vite av Julia hos BMW Group Archive Dear Mr Thorrud, Thank you for your email. The BMW 3.0 CS VIN 4300530 was manufactured on July 03rd, 1975 and delivered on July 10th, 1975 to the Swedish BMW importer Förenade Bil Import AB in Malmö. The original colour was Fjord metallic, paint code 037. We hope this information is helpful for you. Yours sincerely, Julia OberndörferBMW Group Archiv Den skal ha blitt restaurert i Sverige for rundt 20 år siden, importert til norge for 5 år siden, stått lagret på åve pga sykdom de siste 4 årene. Nok en bil på gårdsplassen som er pen langt fra, men langtfra pen. Planen var opprinnelig å fikse den verste rusta, flekklakkere, fikse tekniske defekter - Bruke den. Generelt litt sliten Da er i hvertfall tråden påbegynt. Endret August 25, 2015 av Hardtop Gustav C., Spiff, tambur4 og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 De kopi M5 felgene som satt på bilen er ikke akkurat tidsriktige, så jeg hentet fram noen BBS 16 tommere jeg hadde liggende. Disse var egentlig tiltenkt E30 prosjektet, og kommer fra E28 tror jeg. Synes det ser bra ut med disse, og innpresset skal stemme bra. Bestilte 245/45-16 bak og 225/50-16 foran, så får vi se om det må brettes inn litt forsiktig på skjermkantene. Etter å ha prøvekjørt litt, begynte jeg å demontere forfra. Vippet ut originalmotoren, av to grunner.Motorrommet skal shines opp, og en annen motor skal inn.Kjøpte en M30B35 som skal erstatte den litt spedere originalen. Tenkte først å gjøre en rask shinings med spraybokslakkering i motorrommet, men endret planen underveis.Svensken som har sveiset rust tidligere har ikke akkurat hatt sansen for det estetiske, så da passet det bra å skjule sveisen under asfaltplater som disse bilene har originalt på dempertårnene. Kjøpte originale plater på Biltema, og satte i gang. Pusset rent og brukte Würth rustmelk før 2K epoxyprimer. Så brukte jeg de gamle asfaltplatene som mal, og laget nye fra Biltemaplatene. Så var det tid for litt grunnarbeid. Nå begynte jeg å innse at sprayboks trolig ikke var det rette verktøyet for denne jobben, så jeg sjekket litt på Youtube angående lakkering. Det er mange videoer som viser hvordan man skal lakkere, og det er mye info rundt omkring på diverse fora. Det endte med at jeg kjøpte inn både lakksprøyte og diverse syregrunning, epoxyprimer og fyller. Kjøpte Devilbiss lakksprøyte, ettersom den har fått mye skryt rundt omkring. Så da får vi se om dette er noe alle kan klare, eller om man må være født lakkerer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 Etter å ha sett noen timer med lakkeringsjobber på Youtube, følte jeg meg noenlunde trygg på hvordan jeg skulle gjøre det.Startet med å bygget et telt som skulle fungere som "lakkboks". Misjonen med dette var å hindre at garasjen ble lakkert innvendig, samt at lakkstøv skulle ventileres bort fra de ferdig lakkerte flatene. Lakkbokser har jo et utsug gjennom rister i gulvet, og svære filtre høyere opp som slipper inn luft. Jeg laget et opplegg med fire vifter fra Biltema som er beregnet på utlufting av bensindamp fra motorrom i båter. Dette er gnistfrie vister som da suger luft ut fra teltet. Samlet kapasitet på disse tilsvarer at teltet tømmes i løpet av snaue to minutter. Kjørte disse fire viftene inn i en felles kasse med et filter i, slik at lakkstøvet skulle fanges opp der. (Og ikke på naboens bil )På gulvet inni teltet la jeg disse fire sugekassene litt spredt. Luften inn i teltet fikset jeg ved å bruke to kjøkkenvifter med filtre fra husventilasjon foran. Laget en pappeske med vifter og filtre sammen. Ikke så godt å se det detaljert, men er montert oppe på veggen på teltet. Da var det klart for sprøyting av 2K syregrunning, 2K epoxyprimer, 2K fyller, sliping, vannbasert baselakk, 2K klarlakk.(Lukket teltet helt med en plastfolie også foran inngangen) Slik så det ut etter et strøk syregrunning og to strøk epoxyprimer. Neste trinn var da å legge på tre strøk fyller. Dette er det sjiktet som skal pusses for å få den endelige finishen man legger baselakken på. Derfor flere strøk så man har litt tykkelse å pusse på. Litt mattere og grovere finish der, men etter litt klossesliping og finpuss var det klart for baselakken. Frem til nå har jeg faktisk brukt sprøyte fra Biltema til 300,- ettersom jeg ikke hadde lyst til å bruke den nye sprøyta til primer. (Kunne sikkert ha gjort det, men den var liksom så ren og fin ) Herfra tok jeg i bruk den nye, og det var faktisk merkbart lettere å jobbe med den. Lettere vekt, og ikke avhengig av like mye luft for å fungere. Mindre stressa på en måte. Slik så det ut etter at baselakken var lagt i tre strøk. Tynt først, fyldigere nr to, lett nr tre for å få metallicken til å skinne som den skal. Deretter var det klarlakken som skulle på. Sprøytet først et tynt heftstrøk, lot det flashe som det heter (avdunste litt slik at det blir klebrig) før jeg la to strøk til med litt tykkere sjikt. Hadde vært nok med to strøk totalt, men hadde blandet opp for mye. Dette ble egentlig mye finere enn jeg hadde håpet på, så er veldig fornøyd. Etter litt montering av nylakkert BKF, nytapet elnett, nylakkerte bremserør, nye beholdere, og litt klistremerker ser det slik ut i dag. Ettersom dette gikk ganske fint, har jeg bestemt meg for å prøve meg på en hellakkering også - garasjestyle. Før det er det imidlertid nok annet å ta tak i. Rust... Begynner med å fikse rustdannelser som har kommet rundt takluka, men det får bli neste episode. danskiii, BimmerAnders, MagnusAG99 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 Kjører på litt videre med det samme. Etter at motorrommet nå er mer eller mindre klart for å ta i mot motoren, konsentrerer jeg meg om rusta rundt takluka.Det var lakkert rundt der med sprayboks, og lakken hadde krakelert i tillegg.Gikk på med stålbørste på drillen for å se hva som skjulte seg under. Der dukket det opp rusthull som var blitt sparklet igjen tidligere... Da var det bare å skjære vekk det som var morkent. Tok også det ene hjørnet som ikke var rustent, men som hadde est opp. Der var det rust under, så det var greit å få tatt. Etter å ha brukt de gamle bitene som mal, var det til å punkte fast friskt stål. Punktet og kjølte, punktet et annet sted og kjølte, osv. Veldig lett at takplata slår seg hvis man sveiser for tøft.Etter litt vinkelsliperjobbing ble det slik, hel ved. Det var ikke 100% rett etter sveisinga, så litt sparkling måtte til. Først rustmelk, syregrunning og epoxyprimer. Så var det sparkle, pusse, sparkle, pusse. Ble litt rettere for hver gang, og til slutt var det godt nok så langt. Skal allikevel på fyller og klosseslipes før lakkering, når den tid kommer. Avsluttet med et strøk epoxyprimer, så kan det stå til jeg kan begynne på hellakkeringen. Før jeg monterte opp taktrekket igjen, sprøytet jeg Fluid Film inn overalt der jeg kom til. Den penetrerer inn i falser, og er veldig krypende. Det er utrolig nok mer rust på bilen! Rart, ettersom disse bilene jo er kjent for nesten ikke å ruste. Neste trinn er å åpne ormebolet bak forhjulene. janerik171187 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 Etter at taket var ferdig så langt, begynte jeg på det området som E9 er beryktet for - A-stolpen.Nede på skjørtene var det noen små rustbobler, noe som på disse bilene er et dårlig tegn. Det tyder på rust som kommer innenfra, og der er det mye rart som kan ruste. Ser forholdsvis uskyldig ut dette. Ettersom skjermene er sveiset fast, og jeg har bestemt meg for ikke å plukke bilen i småbiter, kappet jeg av skjermen under pyntelista. Da kommer jeg til det jeg trenger å sjekke, og jeg kan forhåpentligvis få det noenlunde pent på plass igjen. Utenpå selve de bærende kanalene er det faktisk skrudd fast et ekstra sett kanaler, mest til pynt. Disse fjernet jeg også, og fant heldigvis stort sett friske kanaler bakover. Her sett innenfra. Foran derimot, under noen kilo jord, så det ikke like pent ut. Litt ruskete høyere oppe også... Etter å ha mistet motet i noen minutter, var det bare å stålsette seg (Haha, ordspill) og kappe vekk elendigheten. Begynte med strukturene oppe. Laget deler med de gamle som mal. Ønsker meg litt plateverktøy etterhvert, det er begrenset hvor bra det blir med hammer og skrustikke. Det skal uansett gjemmes bort bak en skjerm, så det duger. Så var det bare å sveise det på plass, og legge på noen strøk med epoxyprimer. Endelig fikk jeg brukt for punktsveisetanga jeg har kjøpt også! Så da er vi omtrent så langt jeg har kommet pr. dags dato.(21 januar 2015) Holder nå på å bygge opp igjen fremre del av kanalen, men der bruker jeg ferdigkjøpt del fra Walloth&Nesch.Tempoet på oppdateringene fremover blir nok ikke like imponerende som frem til nå, naturlig nok. Da hadde jeg nok ikke vært gift så lenge... danskiii og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 Holder på litt innimellom her, og har etterhvert kommet et stykke på høyre side. Fortsatte med å sveise inn en ny bit i gulvet. Deretter laget jeg en ny bit som ble tilpasset og plassert der jeg mente den burde være. Så var det bare å gjøre det samme med neste profil. Nye delen er litt laget litt etter fantasien da det ikke var så mye å kopiere fra den gamle. Passet ganske bra allikevel. Så var på tide å ta frem ferdigkjøpte deler. Kiloprisen på disse er temmelig høy, så vil nok forsøke å lage så mye som mulig selv også videre. Og det gjorde jeg med den platebiten som skulle tette siste hullet i A-stolpen. Den har to ulike radier, og for å lage den største radien fant jeg et rør som stemte. Punktet fast en plate og bøyde til det stemte. Da begynner det å bli hel ved. Selve ytterkanalen var tidligere sveiset på svensk måte, så det var et skikkelig lappeteppe. Laget derfor ny nedre del som jeg skjøtet med den opprinnelige øvre delen. På disse bilene er det en "falsk" kanal som monteres utenpå til slutt, så med tanke på at jeg driver med reparasjon mer enn restaurering tillater jeg meg å ikke være 100% nøye med finishen på dette som ikke blir synlig. Litt strukturmasse utenpå her, så blir det bra nok. Neste step er å sveise rust (Jøss!) på nedre del av forskjermen, og få den på plass igjen uten hele greia slår seg for mye. Saltkjelen og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 Da var det skjermen som stod for tur. Rust på den nedre delen der skyldes at jord og dritt samler seg mellom A-stoplen og skjermen. Det er bare en centimeter klaring der, som lett pakker seg og holder på fukt. Kappet vekk råta. Tilpasset friskere stål. Venter med den helt nedre delen, monterer tilbake skjermen. Dette er tålmodighetsarbeid. Punkter og kjøler, punkter og kjøler. Til slutt er det på plass, uten at det har slått seg for mye. Nederste del er egentlig en del av kanalen, alt er jo sveiset sammen. Dette betyr også at jeg ikke har noen justeringsmulighet mot døråpningen etter at skjermen er sveiset fast. Laget derfor ferdig delen, og sveiset den kun fast til skjermen, Venter med resten til døra er på plass. Begynner derfor på døra, før skjermen festes endelig. Det har begynt å ese opp i nedre del, i falsen, og da må det byttes Samme foran på døra, så ble det slik til slutt. Litt finretting og sparkling må nok til. Da er det bare å hoppe opp på øvre del av døra, og lappe litt der før jeg monterer den på bilen for justering mot skjerm. sandersander og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 25, 2015 Forfatter Share Skrevet August 25, 2015 Da var døra ferdig sveiset, så da var det å få prøvemontert den slik at skjermen kunne sveises fast i riktig posisjon. Syregrunnet og la også på et strøk med hagmanns gul 2K Passet temmelig greit etter litt justering.Så begynte det tidkrevende arbeidet med sparkling. Der er jeg uerfaren, så jeg føler jeg sliper bort 98% av det jeg påfører.Det blir noen lag før det blir rett, men fordelen med å være dårlig på noe er at man fort blir dobbelt så flink. Sa meg fornøyd med resultatet så langt, regner med å måtte finsparkle litt uansett før lakkering. Fordelen ved å sparkle ferdig det meste nå er jo at det får sunket ferdig (?) før lakkering.Sprøyta deretter syregrunning på bart metall, før jeg la på to strøk 2K epoxyprimer.Da ser det straks litt bedre ut Så da er det bare å begynne på akkurat den samme jobben på andre siden. Tror jeg skal kutte skjermen litt annerledes der, for å slippe å sveise så lange strekk. Det blir en del retting og sparkling uansett hvor mye jeg forsøker å kjøle. S. Gunstad, daffy, ogee1 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 25, 2015 Share Skrevet August 25, 2015 (endret) Har gnad noen år på diverse forum, og e30 superduper prosjektet ditt er utvilsomt ett av mine favorittprosjekt. Liker veldig godt måten du både skriver og forklarer ting på, veldig gøy å på en måte lese hvordan andre tenker og hvordan problem blir løst. Her har du ivertfall en fast leser Endret August 25, 2015 av Håskjold FluffyB reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet August 25, 2015 Share Skrevet August 25, 2015 Herlig! Jeg elsker sånne tråder, og når du i tillegg har en flott bil og skriver godt, så er det knall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet August 25, 2015 Share Skrevet August 25, 2015 Fulgte med i stillheit på bimmeren, so får vel fortsetta tendensen innpå her Lika arbeidet meget mycket, og ser ut som du får til da mesta! Men skal bimmeren leggast ned altso? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet August 25, 2015 Share Skrevet August 25, 2015 Kult prosjekt og flott tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet August 26, 2015 Share Skrevet August 26, 2015 (endret) Vert fast leser på bimmern, så slenger meg på her jeg også. Fin fremgang og veldig gode oppdateringer underveis, artig lesning. Ikke fått med meg at Bimmern skal legges ned, hvor fant du denne infoen? Endret August 26, 2015 av Tyggern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet August 26, 2015 Forfatter Share Skrevet August 26, 2015 Takk for fine kommentarer. Trond Hylle la ut dette på FB: Noen som har interesse i å drifte Bimmeren.no videre? Ca 1500 medlemmer. Veldig lite aktivitetet nå, men kanskje bedre til vinteren. Forumet ble opprettet som gratis forum når Bimmers.no tok betalt for enkelte deler av forumet. I mellomtiden har facebook tatt over mer og mer og det vises igjen i trafikk og aktivitet på siden. Forumet blir lagt ned 1.September dersom ingen ønske å ta over, Alt innhold en ønske å ta vare på må hentes ut innen den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet August 26, 2015 Share Skrevet August 26, 2015 Nydelig bil og utrolig bra arbeid! Følger med videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå