Gå til innhold

Hardtops E9 3,0 CS


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Tyggern skrev:

Herlig update!.
Grattis med kjøre tur i nabolaget.

Spørsmål? noen grunn til at du har snudd eksos pakningnene / varmeskoldene ? de sitter jo normalt andre vei for å skjerme plugger og pluggledninger mot varmen på eksos manifolden

 

Takk takk, det var ikke en kjøretur med særlig komfort. Satt på en trekloss. :-)

Jeg snudde varmeskjoldene fordi det sitter nyere type varmedeksler på denne, som kommer i konflikt med varmeskjoldene om de peker opp. Hadde bare ikke montert de ennå. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er gæærn. 

Tror det var denne jeg tittet på for en kammerat for noen år siden og konkluderte med at den passet best som delebil. Og kjøpe billig E9 er et sjansespill, Karman var flinke til og lage rust. Jeg tror ikke de var vanntette da de var nye engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har kommet et stykke videre nå, selv om det er blitt båtsesong. :-)

Panser, takluke og bagasjelokk er ferdig preppet og klare til lakkering. Resten av bilen er primet med fyller, og blir blokket ned. Ikke så lenge til selve lakkeringen kan gjøres.

IMG_5537.JPG

IMG_5539.JPGIMG_5540.JPGIMG_5541.JPGIMG_5543.JPGIMG_5545.JPGIMG_5547.JPGIMG_5548.JPGIMG_5549.JPGIMG_5550.JPGIMG_5556.JPG

 

Har også trent litt på å lakkere stående flater, noe som viste seg å være nyttig. :-D  Lakkerte Vespaen til en kamerat, og fikk kallenavnet Sigvart Sigesen. Skjønte at det er litt viktig å få litt erfaring med innstillingene på sprøyta og sprøyteteknikk før jeg lakkerer bilen. Vespaen ble bra til slutt da. :-)

 

IMG_5605.JPG

 

Så for å gå litt mer vitenskapelig til verks tok jeg en gamme skjerm jeg hadde liggende, delte opp i fire soner, testet med fire ulike innstillinger og sprøyteavstander.

IMG_5683.JPGIMG_5714.JPGIMG_5706.JPGIMG_5708.JPGIMG_5709.JPGIMG_5710.JPGIMG_5713.JPGIMG_5712.JPG

 

Som dere ser klarte jeg å lage alt fra ok finish, via appelsinhud, til massive sig. Beste resultatet fikk jeg øverst til venstre, med det min australske læremester kaller thick orange peel. Da kan jeg også korrigere litt i etterkant med våtsliping og polering, fremfor å rydde opp i sig. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har lakkeringsprosessen endelig startet. :-) Jeg sier prosessen fordi jeg deler opp i sektorer, slik at jeg føler det blir overkommelige småjobber fremfor en diger. Det har også med å gjøre at "lakkboksen" ikke har kapasitet til å flytte så mye luft, ihvertfall ikke nok til å holde unna alt lakkstøvet som blir hengende i lufta.

Jeg lakkerer panser, takluke og bagasjelokk først, deretter karosseriet over lista, til slutt høyre og venstre side under lista hver for seg. Lista vil skjule lakkskjøten over/under, og høyre/venstre vil fades i hverandre på områder som er lite synlige.

Panseret hadde jeg behandlet innvendig med Fliud Film i fjor, og det kryper noe utrolig. Såpass at jeg mått slipe ned og legge på ny fyller rundt hullene i panseret,

IMG_5791.JPG

 

IMG_5794.JPG

 

Så var det å sette opp lakkboksen, med ventilasjon og det hele. Som dere ser er det kun rette vinkler og vater som gjelder.

 

IMG_5795.JPG

 

La på fire strøk baselakk, og tre lag klarlakk. Vil ha litt ekstra klarlakk å kunne jobbe med etterpå.

 

IMG_5796.JPGIMG_5797.JPGIMG_5798.JPG

 

Så gjorde jeg samme sak med takluke og bagasjelokk.

 

IMG_5803.JPGIMG_5807.JPG

 

Måtte selvfølgelig ta det ut i sola, og se hvordan det blir med emblemene på plass. :-)

 

IMG_5813.JPG

 

Tar meg friheten og sette på CSI merke ettersom det er en CSI motor der nå. :-D

 

IMG_5814.JPG

 

Holder nå på med siste finish på karosseriet før lakkering kan begynne der. Gleder meg til hele bilen er blå igjen. -)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har blitt et lite brudd i fremdriften her ettersom jeg impulskjøpte et engelsk sjarmtroll som krevde litt innsats. :-)

Triumph TR2 fra 1955, stått lagret i 10 år. Fikk løsnet hjul, bytta bremser og oljer, slipte ventiler og diverse fiks. Nå er den på veien, og E9 er straks klar for videre lakkering. :-) Skal bare gi Triumphen litt Le Mans look først.

13754632_10153468642261887_6295096880578314950_n.jpg13754440_10153468642246887_7007095283474684296_n.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er det fremgang å spore i garasjen igjen.

Har satt opp rammeverket til "lakkboksen" og holder på med maskering. Håper på å få lakkert i helgen.

Lakkerer da over lista først, deretter hver side under lista for seg. På den måten blir det mer overkommelig føler jeg, samt at det ikke blir så mye lakkstøv i teltet som skal ventileres ut.

Her står både tyskeren og den engelske pasienten side om side :-)

 

IMG_6168.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...