Gå til innhold

Solgt BMW "støken" 4mnd etterpå har den girkasse feil. Hvem skal betale?

Martin Notland
 Share

Anbefalte innlegg

• 4 weeks later...

Noen oppdatering her?

Solgte akkurat til en super-vanskelig person selv i forrige uke. Skulle ha garantier fra meg i kontrakt og åpent kjøp i kontrakt. Endte med at han ikke fikk noe slikt, men sitter å venter på en telefon fra han snart, der han skal klage over ett eller annet han har funnet.

Absolutt siste gammel billig-bil jeg selger privat.

Bilen var fra 2003 og hadde 235.000km ...  :stupid:

Endret av E92 Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han sendte aldri noe mer etter det brevet som har 14 dagers frist, vi gjentok bare alt som har blitt skrevet om her og at det kan bli mye dyrere for han hvis han går videre, og han har bare holdt kjeften sin. Han ble vel ikke så glad når han fikk en verkstedsregning på 12k at han ville at vi skulle ta den men det er jo lov å bruke hjernen, og han kan jo ikke forvente at den skal være kostnadsfri når han skal ha en luksusbil til ikke luksuspris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå ringte min kjøper. Sykt aggressiv type.

Han hadde funnet rust på hjulbuene bak under plastikk-deksel og at støtdempere, og bremser foran måtte byttes. Han hadde tydligvis byttet støtdemperene og bremser allerede og nå ville han enten heve kjøpet og jeg skulle betale hans utgifter på nye støtdempere og bremser(Altså full pris på bilen, PLUSS at jeg skal betale han penger) eller få minst 20000kr i erstatning. Han skulle ringe advokater og det som var. Får se hvordan dette går.

SISTE GANG jeg selger til tullinger.

Velg din kjøper med varsomhet sier bare jeg.

2003 modell 235.000 km.

Endret av E92 Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte min kjøper. Sykt aggressiv type.

Han hadde funnet rust på hjulbuene bak under plastikk-deksel og at støtdempere, og bremser foran måtte byttes. Han hadde tydligvis byttet støtdemperene og bremser allerede og nå ville han enten heve kjøpet og jeg skulle betale hans utgifter på nye støtdempere og bremser(Altså full pris på bilen, PLUSS at jeg skal betale han penger) eller få minst 20000kr i erstatning. Han skulle ringe advokater og det som var. Får se hvordan dette går.

SISTE GANG jeg selger til tullinger.

Velg din kjøper med varsomhet sier bare jeg.

2003 modell 235.000 km.

Bare å la han styre på, ikke verdt bryderiet engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Nytt skriftlig krav fra kjøper i dag.

Nesten 40000kr i krav, eller heving av kjøp(denne gangen uten at jeg skal betale for delene han har byttet).

Påstår kanaler er rustet i stykker selvom jeg fikk bilen akkurat eu godkjent før salget, og jeg så absolutt ingen antydning til rust i kanaler og masse annet rust og deler som skal byttes og lakkeres + andre slitasjedeler.

Enten heving av kjøp/erstatning eller så blir det forbrukerutvalget eller forliksråd.

Zzzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte burde ikke få lov til å kjøpe bil. I det minste ikke bruktbil. Har lest en del i saker fra FTU (forbrukertvistutvalget) i forbindelse med salg av egen bil, og det er mye rart som faktisk går i kjøpers favør når det gjelder gammelt ræl av biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du behøver ikke å ta tilbake bilen, eller forholde deg til det han sier, hvis han ikke gir seg så får han ty til advokat/forliksråd osv, jeg personlig synes ikke han har noe særlig sak mot deg.

Hvis vanlig rep. på biler er for dyrt for han så burde han ha tatt den på en NAF test før han kjøpte den.

Han må også klare å bevise at de feilene/manglene han oppdager er feil som du måtte ha visst om og har bevisst skjult eller kanskje bare glemt å nevne. Men, det kan han nok ikke bevise, når gårdsplassen ikke viser noe tegn til lekkasjer, og at under eu kontroller eller servider så har ingen påpekt for deg at det er noe galt med girkassen, heller ikke bilens sensorsystem har gitt dere noe indikasjon på at girkassen har noe trøbbel. Girkassen fungerte perfekt og slik den var da dere solgte den i 3-4måneder før den fikk en mangel/feil...

Husk at tidligere eier er ikke ansvarlig for å betale for slitedeler som han må bytte ut, den som eier bilen må betale for alle slitedelene selv som må byttes, med mindre det er garanti på den. Det finnes også ting som ikke går på garantien, siden de anses som ofteskiftende slitedeler.

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg stått bom fast på at: Feilen på girkassen oppstod i hans eie, og under hele ditt eie så fikk du ingen tegn på at girkassen ikke fungerte optimalt, hverken fra eu kontroller, serviceer eller drypp fra under bilen på gårdsplassen. Så du har solgt bilen slik han testet den og at du har vært 100% ærlig ved salg av bilen.

Bare å sende meg PM om du vil ha litt bistand i saken fremover eller nå, hjelper til med glede =)

EDIT: Et viktig tips: hold all kommunikasjon mellom deg og kjøper skriftlig (helst per epost), det er veldig viktig hvis saken skulle utvikle seg.

Endret av hermanoo90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E92 Popza, nå må du rette ryggen og være 100% klar. Slike svindlere som du er utfor lukter konfliktskyhet og feighet lang vei, og gjør sitt beste for å utnytte/lure folk. Viktig at du ikke fremstår som en lettmanipulert dott, men gir han klar beskjed (gjerne litt aggressivt), før du kutter kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på det at kjøper er ansvarlig for å teste og sjekke ut bilen før et eventuellt kjøp. [...]

Nei, dette er faktisk ikke riktig. Det er lovens utgangspunkt (kjøpsloven § 20) at kjøper skal kunne stole på selgers opplysninger, og likevel ha alle rettigheter i behold dersom man ikke har undersøkt tingen før avtaleinngåelse. Det er først når selger har oppfordret kjøper til å undersøke spesielle forhold ved produktet som gjør at kjøpers undersøkelsesplikt inntrer. Ergo er påstanden om at kjøper har undersøkelsesplikt feil. Kjøper bør derimot undersøke produktet før avtale sluttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...