Gå til innhold

Betraktninger av en F30 2014 mot en E61 2008


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

 

I forbindelse med at min egen bil er på verksted, så tenkte jeg å skrive litt om hvordan det er å ha en F30 i stedenfor en E61.

Det er bare min personlige mening som blir skrevet her og trenger ikke være korrekt for andre.

Arrester meg gjerne om jeg kommer med fakta feil!

 

F30 ser jo bra ut! Selv i hvit ser den bra ut, enda hvit ikke er en farge :) Men jeg personlig ville nok hatt den i en annen farge.

 

Bra:

Passelig kvikk selv med 318d, men den går ikke godt, men duger absolutt fint for de fleste, vil jeg tro.

Ikke såå bråkete motor, ok sterk motor selv på lave turtall rundt, 1200ish omdr.

Gode lys!

Fint med xdrive, synes den er enda mer nøytral enn min egen E61 med kun bakhjulstrekk.

Fin styring i både comfort og sport modus!

Fint avstemt understell i comfort!

Deilig ratt, M-sport ja.

Jsuterbar farge på interiør belysningen i midten foran.

Flott instrument panel.

Man kan ha setet LAVT nede i bilen!

 

EDIT: Girkassen er fin å velge gir med, den er ganske så presis og smetter i gir fint uten noen problem, man er sikker på at den er i gir, når den er det!

 

Dårlig:

Svak motor på høye turtall, rimelig død over 3000 omdr. Bare mer støy!

Ekstremt lavt under taket i baksetet, spesielt når man skal sette inn barna i baksetet med bakovervendt sete! Nesten en umulig oppgave, det er nesten ikke plass til meg for å ta på beltet på ungen!

Forferdelig smalt baksete! Når begge setene er montert inn er det vel knapt 25 cm mellom setene i midten!

Veldig dårlig at festepunktet til beltene i baksetet er veldig smalt plassert mellom hverandre, så når det fremovervendte setet er montert i ISOFIX så er beltefestet under setet! Og pga den ekstremt lave takhøyden så er det jo en prøvelse!

Endel brumming fra motor på lave turtall, man merker at den ikke er helt fornøyd, brummingen begynner fra ca 1400 omdr og nedover mot 1000 omdr, da vil den ikke mer.

Tam lyd av stereo, mangler mye mellomtone. Usikker på utstyrsnivå dog.

Ingen mulighet for å kunne velge ingen lys utvendig på bilen.

Veldig dårlig med lys i taket i baksetet, ingenting på sidene bak. Dette gjør at man ikke ser beltene til barna ei heller festene!

Vanskelig å komme seg inn og ut av bilen, ville nok ha vært bedre med skinn istedenfor alcantara. Alcantara sørger for at man sitter fast i setet, noe som er dumt for klærne henger fast og rulles opp på ryggen. Ville også vært bedre med elektrisk interiør, da rattet kan flytte seg bort.

Bagasjerom er veldig lavt, men det ser ut til å romme mange liter pga bredde og dybde.

 

EDIT: Motoren gir fra seg en god del vibrasjoner, en del mer enn min R6 diesel, noe jeg ikke trodde den kom til å gjøre. Det blir nok litt bedre når den er varm, men uansett, dette er for dårlig.

Endel slag fra understellet i sport, og da bråker det vesentlig mer.

 

Om jeg kommer på noe mer så skriver jeg, da jeg skal ha bilen i noen dager til!

 

Dere er velkomne til å spørre/skrive deres meninger om dette tema.

 

I utgangspunktet trodde jeg at jeg kom til å synes at bilen var god nok for meg og min familie, så jeg var positiv.

Men det er rett og slett så dårlig tilpasset en familie at jeg ikke under noen omstendigheter kan tenke meg en slik bil, sålenge mine barn bruker ekstra barnesete.

Hadde jeg vært singel, hadde det vært en annen sak, men skinnseter og elektrisk interiør hadde vært et must!

 

En annen artig ting er at jeg gav full gass ut av en rundkjøring og da brøt min datter på 5 år ut, "e det alt den bil har?" "vr bil går bedre enn det her!" Da flirte jeg og innrømte at det ikke var mer.

Innlegget er nok noe rotete, men det er nå så...

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsom sammenligning å lese, ettersom vi vurderte F30 opp mot e60/e61 når ny bil skulle handles inn for noen år siden. Den gang var riktignok ikke F30 kommet i salg enda, så jeg lagte denne tråden i forbindelse med dette.

 

Hva valget ble sier seg selv, men er jo godt å lese at det mest sannsynlig ikke var et dårlig valg (noe jeg forøvrig aldri har tenkt selv at det var heller), og såvidt jeg kan se på finn.no var det nok det mest økonomiske også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo f30 320d sjøl med 184hk, xdrive og sportsaut.

Interiør lyset forandres ikk bare i midten men også i dørene forran og bak.

Hadde minste lydpakken, men syns lyden var ok (eg e ikk noe lydekspert).

Det med plass bak kan eg ikk si noe på da eg aldri fekk noen klager, men aldri måttet prøve barnesete heller.

Følte 184hk versjonen var kjapp, men at det var noe turbo lagg sjølv i sport.

Syns forøvrig at Alcantra setene var både drit pene og gode å sitte i. Har skinn seter i e92 og di kan både være drit kalde eller veldig varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsom sammenligning å lese, ettersom vi vurderte F30 opp mot e60/e61 når ny bil skulle handles inn for noen år siden. Den gang var riktignok ikke F30 kommet i salg enda, så jeg lagte denne tråden i forbindelse med dette.

Hva valget ble sier seg selv, men er jo godt å lese at det mest sannsynlig ikke var et dårlig valg (noe jeg forøvrig aldri har tenkt selv at det var heller), og såvidt jeg kan se på finn.no var det nok det mest økonomiske også. :)

Nå nei du, du kan være trygg på at valget var bra. Spesielt når man skal bruke det som en familie bil.

Nå skal det sies at takhøyden muligens er litt bedre på touring, men jeg tviler på at det kan reddes inn. Det er virkelig kronglete i baksetet på 3 serien.

Hadde jo f30 320d sjøl med 184hk, xdrive og sportsaut.

Interiør lyset forandres ikk bare i midten men også i dørene forran og bak.

Hadde minste lydpakken, men syns lyden var ok (eg e ikk noe lydekspert).

Det med plass bak kan eg ikk si noe på da eg aldri fekk noen klager, men aldri måttet prøve barnesete heller.

Følte 184hk versjonen var kjapp, men at det var noe turbo lagg sjølv i sport.

Syns forøvrig at Alcantra setene var både drit pene og gode å sitte i. Har skinn seter i e92 og di kan både være drit kalde eller veldig varme.

Ser for meg den nye B47 med 190hk gjør chassiset godt.

Man kjenner jo at bilen vil mer enn hva motoren vil, altså med x18d.

Flott styring og et, for meg, lekent chassis. Skifter retning fort, selv med vinterhjul.

Men igjen, jeg er jo vant med en feit 5 serie på vanlige dempere med m fjærer :)

La ikke merke til det med lysene, men det er litt fancy da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant sammenligning :) Jeg ville nok ikke ha gått fra 5-serie til 3-serie :) 

 

Bilen min skal inn på verksted om en 2 ukers tid for å sjekke ut diverse feil, er det slik at jeg får BMW lånebil av de? Kunne vært interessant å få testet ut en X5, 3 serie GT eller en facelift 5-serie med R6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig enig i det som sier av trådstarter, jeg har mer eller mindre samme inntrykk selv etter å ha kjørt F30/31 flere ganger over en periode. Men jeg vil legge til noe og det er når det gjelder kvalitet, jeg er ekstremt opptatt av kvalitet og da tenker jeg på byggekvalitet og opplevd kvalitet. Her synes jeg F30/31 skuffer, jeg synes ikke bilen virker like godt sammenskrudd og den opplevde kvaliteten er "god" men ikke på 5-serie nivå. Det artige er at jeg hadde E90 325d i over 3 år og jeg sitter igjen med inntrykket av at den var særdeles godt skrudd sammen, fortsatt ikke like høy opplevd kavltet som en 5-serie med gjevnt over bedre enn F30/31. Hadde en F30 318I LCI på test her for noen uker siden og der var ting blitt langt bedre dog, selv om den generelle kvalitetsfølelsen fortsatt ikke var på det nivået jeg skulle ønske.

Ellers så synes jeg ikke noe om interiørdesignet, det er alt for rotete rett og slett. Men ellers så må jeg få si at F30/31 er helt fantastiske biler, lekkert design, vanvittig gode kjøreegenskaper og helt suverene motorer selv om det for det meste er firesylindrede motorer. 1,5 litern med 3 sylindre i 318I LCI overrasket meg stort, men det kommer jeg tilbake til en annen gang. Jeg skjønner godt hvorfor F30/31 anses som mester i sin klasse, svært få biler klarer å kombinere så mange ting i en og samme bil slik denne gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er mer rotete i f30 enn f10 sitt interiør? Største forskjellen er vel navi skjermen?

Hvem har sagt noe om F10? Så vidt jeg har forstått det så er det fritt frem å komme med personlige erfaringer og meninger om F30/31, og over her fikk dere min.

Jeg synes interiøret i F10 er sånn ca 76 ganger mer elegant og ryddig i forhold til F30/31...det er min menig og ferdig med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det handler om opplevd kvalitet gir det relativt liten mening å sammenligne 3-serien og 5-serien selv om det handler om to etterfølgende generasjoner. 3-serien appellerer til et mye bredere og større marked enn 5-serien og den er pga. den lavere prisen derfor signifikant mer bygget til en pris enn 5-serien. Dette er i tillegg mer utpreget idag mhp. det forsterkede fokuset på premium enn det var for noen år siden. Et godt eksempel i denne sammenhengen er E61 530d som med litt ekstrautstyr lett kostet over 1 million kroner. 

 

Selvfølgelig påvirker de norske avgiftene prisen, men 5-serien er også en vesentlig mer påkostet bil enn 3-serien uten avgifter. I Tyskland skiller det ganske nøyaktig 10000 Euro mellom den billigste 3-serien og den billigste 5-serien. Dette betyr at 5-serien er godt og vel 25% dyrere enn 3-serien (uten ekstrautstyr) og det merkes når man setter seg inn i bilen. 7-serien er ditto ganske nøyaktig dobbelt så dyr som 5-serien. Trolig er den ikke dobbelt så gjennomført når det gjelder opplevd kvalitet, men det er ingen tvil om at bilen er vesentlig mer påkostet.

 

Dette fenomenet skinner igjennom også når man sammenligner E60/61 med F30/31... selv om man kan finne enkelte detaljer som er mer gjennomført konstruert på F30/31. Jeg synes at dagens LCI utgave av 3-serien er en veldig fin bil, men sammenlgner man med en litt påkostet senere utgave av E60/61 er det ingen tvil om at den jevnt over holder et signifikant høyere nivå når det gjelder opplevd kvalitet. Her er det viktig å ta høyde for enkelte designendringer som selvfølgelig virker mer moderne på dagens 3-serie (spesielt når det gjelder bl.a digitalt utstyr).

 

Hvorvidt man bør satse på å kjøpe en litt eldre 5-serie kontra en ny 3-serie avhenger derfor av plassbehov og personlige preferanser. Jeg tenker at en E60/61 kommer til å eldes relativt hurtig fra nå av og at det er verdt ta med i betraktningen selv om den objektivt stadig er en mer gedigen bil enn dagens 3-serie... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om F10? Så vidt jeg har forstått det så er det fritt frem å komme med personlige erfaringer og meninger om F30/31, og over her fikk dere min.

Jeg synes interiøret i F10 er sånn ca 76 ganger mer elegant og ryddig i forhold til F30/31...det er min menig og ferdig med det :)

Det var ikk meint som angrep mot f10. Var heller meint som i at eg syns det er lite som skiller interiør/dash i F-modellande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig enig i det som sier av trådstarter, jeg har mer eller mindre samme inntrykk selv etter å ha kjørt F30/31 flere ganger over en periode. Men jeg vil legge til noe og det er når det gjelder kvalitet, jeg er ekstremt opptatt av kvalitet og da tenker jeg på byggekvalitet og opplevd kvalitet. Her synes jeg F30/31 skuffer, jeg synes ikke bilen virker like godt sammenskrudd og den opplevde kvaliteten er "god" men ikke på 5-serie nivå. Det artige er at jeg hadde E90 325d i over 3 år og jeg sitter igjen med inntrykket av at den var særdeles godt skrudd sammen, fortsatt ikke like høy opplevd kavltet som en 5-serie med gjevnt over bedre enn F30/31. Hadde en F30 318I LCI på test her for noen uker siden og der var ting blitt langt bedre dog, selv om den generelle kvalitetsfølelsen fortsatt ikke var på det nivået jeg skulle ønske.

Ellers så synes jeg ikke noe om interiørdesignet, det er alt for rotete rett og slett. Men ellers så må jeg få si at F30/31 er helt fantastiske biler, lekkert design, vanvittig gode kjøreegenskaper og helt suverene motorer selv om det for det meste er firesylindrede motorer. 1,5 litern med 3 sylindre i 318I LCI overrasket meg stort, men det kommer jeg tilbake til en annen gang. Jeg skjønner godt hvorfor F30/31 anses som mester i sin klasse, svært få biler klarer å kombinere så mange ting i en og samme bil slik denne gjør :)

Jeg føler Fredrik90 har et godt poeng her mht interiørkvalitet!

Når jeg nå skulle inn i bilen, så må jeg støtte meg med albue på midtkonsollen og da er det knirk og knak, samt at midtkonsollen gir etter selv med en liten albue.

På E61 så er det INGEN tegn til at den skal gi seg og den lager ikke en lyd, selv når kona klatrer bak til den miste ungen! E61 og E39 var veldig lik på interiørkvalitet, meget høyt nivå!

Også chassiet er meget bra på F30, den føles så lett og leken ut, selvom den beholder komforten fint i comfort modus.

 

Når det handler om opplevd kvalitet gir det relativt liten mening å sammenligne 3-serien og 5-serien selv om det handler om to etterfølgende generasjoner. 3-serien appellerer til et mye bredere og større marked enn 5-serien og den er pga. den lavere prisen derfor signifikant mer bygget til en pris enn 5-serien. Dette er i tillegg mer utpreget idag mhp. det forsterkede fokuset på premium enn det var for noen år siden. Et godt eksempel i denne sammenhengen er E61 530d som med litt ekstrautstyr lett kostet over 1 million kroner. 

 

Selvfølgelig påvirker de norske avgiftene prisen, men 5-serien er også en vesentlig mer påkostet bil enn 3-serien uten avgifter. I Tyskland skiller det ganske nøyaktig 10000 Euro mellom den billigste 3-serien og den billigste 5-serien. Dette betyr at 5-serien er godt og vel 25% dyrere enn 3-serien (uten ekstrautstyr) og det merkes når man setter seg inn i bilen. 7-serien er ditto ganske nøyaktig dobbelt så dyr som 5-serien. Trolig er den ikke dobbelt så gjennomført når det gjelder opplevd kvalitet, men det er ingen tvil om at bilen er vesentlig mer påkostet.

 

Dette fenomenet skinner igjennom også når man sammenligner E60/61 med F30/31... selv om man kan finne enkelte detaljer som er mer gjennomført konstruert på F30/31. Jeg synes at dagens LCI utgave av 3-serien er en veldig fin bil, men sammenlgner man med en litt påkostet senere utgave av E60/61 er det ingen tvil om at den jevnt over holder et signifikant høyere nivå når det gjelder opplevd kvalitet. Her er det viktig å ta høyde for enkelte designendringer som selvfølgelig virker mer moderne på dagens 3-serie (spesielt når det gjelder bl.a digitalt utstyr).

 

Hvorvidt man bør satse på å kjøpe en litt eldre 5-serie kontra en ny 3-serie avhenger derfor av plassbehov og personlige preferanser. Jeg tenker at en E60/61 kommer til å eldes relativt hurtig fra nå av og at det er verdt ta med i betraktningen selv om den objektivt stadig er en mer gedigen bil enn dagens 3-serie... :)

Du har jo så klart noen gode punkter her mht sammenligningen du kommer med.

 

Jeg trodde ærlig talt at de hadde lagt litt mer i interiørkvaliteten enn det F30 har. Mtp at E6x er såpass gammel som den er så er den fremdeles veldig mye bedre på opplevd kvalitet enn F30, mener jeg.

Ja, det ser fint ut på F30, men det føles ikke helt bra ut overalt.

Og for eksempel vifte støy, så bråker det rimelig mye i en F30 enn en E6x, selv med vifta på laveste nivå, så høres den for godt.

Men det er ikke det, jeg liker bilen, absolutt! Den er så fin å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er flere enn meg som har samme mening. 

Har selv hatt da F31 som låne bil mens bilen min har vært på service. Det var da en 316d. 

Jeg opplevd at den motoren i den såpass store bilen egentlig ikke er noe å ha. Alt for lite kraft til å holde følge med trafikken.

Setet knirket noe helt forferdelig, høres ut som en 100 år gammel trekrakk jeg satt på. 

Clutchen var også helt for jævlig, den hadde ingen følelse i det hele tatt. 

Jeg synes interiørkvaliteten er flere hakk bedre i min E90 enn det er i den F31. 

 

Det var godt å komme tilbake i sin egen bil etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal sammeligne F3x bilene med E9x generasjonen.

Elendige stoler, dashbord av plastikk og knirker som faen.

Da mener jeg E9x

Må også si F3x har bedre kjøreopplevelse enn F10/11.

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en del F30 320i Xdrive, liker styringen veldig godt. Mye mer sportslig en F10.

Med en 5 åring så er det heller ikke noe problem med barnesete lenger, men det er kronglete å feste beltene baki, det er mye bedre i F10.

 

Men det som er mest skuffende med F3X er alle hjulstøyen! 

Ser nye A4 får veldig skryt for innvendig støynivå, så det tvinger vel BMW til å gjøre noe med det på neste modell håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At f3x hat bedre kjøreegenskaper enn f1x er jo nesten selvsagt? Den er jo lettere og da er mye av jobben gjort.

Kan også legge til listen at det er for mye motorstøy i f3x og vibrasjoner fra motor.

Også irriterende at volum justering på rattet er på høyre siden og ikke venstre. Fordi høyre armen er jo nærmest dashbordet uansett.

Men det er jo en liten detalj...

Ser nå at det begynner å bli endel negative ting, men det er nå så.

Det er sikkert en god bil i forhold til konkurrentene, men ikke i forhold til en E6x. Spesielt ikke med barn som bruker barnesete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...