Gå til innhold

"Chip tuning" av 2008 525DA 3.0l diesel


RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

hei, hadde en 2009 mod som var tunet av BMW i tyskland, og mener å huske at den skulle ha 250 hk og 490 Nm. Den synes jeg gikk ganske bra og merket ikke at den "hang" noe spesielt ved full akselerasjon. Så hvis tuning er utført av kyndige folk er dette ganske trygt etter min mening. Tunere jeg ville vurdert er TRF,Eco tune Scotland, Autopower, BSR, ESS, men det finnes mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg 2 innebærer å fjerne Partikkelfilteret. Samt en tilpasset programmering. Men her får man jo litt "gratis" effekt pga økt flow? Hva med katalysatorene?

Har disse bilene intercooler orginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant diskusjon!

 

Otis: Ja alle diesler med respekt for seg selv har IC :) For BMW sin del så vil det si alt utenom 324td / 524td og 525td (TDS har IC).

 

Det har blitt veldig populært å si at man tilpasser momenkurve til girkasse, allikevel så har jeg filer her fra biler som har vært trimma, fra alle de nevnte leverandørene, som viser noe annet, eller i beste fall en tvilsom løsning. Det var jo en tråd her inne (med flere med samme problem) som slet med bla vibrasjoner under fult pådrag på lavt turtall, hvor leverandøren svarte at det var noe galt med bilen. For de av dere som har denne kassa (2,0d n47 automat og "2,5d" m57n2 automat) så er det rett og slett bare svært lite å gå på på lavt til middels høyt turtall. Kassa vil ikke nødvendigvis gå i stykker pga dette, men det er jo litt sjenerende. Vi har levert ut noen biler med dette problemet, men da har det vært kunden sitt valg fordi han ønsker max effekt tilgjengelig, og heller regulerer selv med pedal og girvalg.

Jeg har særs lite til overs for den aktuelle kassa ift trimming. Dog har jeg en idè om at det relativt enkelt skal være mulig å montere inn den større versjonen.

Problemer oppleves gankse likt som å bunne DMF på biler med manuell gir.

 

RoyC: Kat og DPF ligger i samme boksen på disse bilene.

 

Så til slutt. A5S 390R (e39 530d/e53 x5/e46 330d 184/204hk etc) er notorisk kjent for å nette ned, samt "ikke tåle tuning" da den "kun er konstruert for 390Nm". Min er kjørt over 360 000km, original kasse, original olje (!!!), ca 650Nm, ingen problemer. Samme kasse brukes på en del amerikanske biler, og der kjører de opp i mot 1000Nm før de opplever slipp, på brukte kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir lyden da uten dpf med kat innebygd? Ved komfort cruise kjøring blir det ikke sjenerende ? Funnet noen videor på nettet , men mobil filming blir jo ikke akkurat top

Jeg betviler vel om lyden endres spesielt mye. Kansje man hører turbosuset bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant diskusjon!

 

Otis: Ja alle diesler med respekt for seg selv har IC :) For BMW sin del så vil det si alt utenom 324td / 524td og 525td (TDS har IC).

 

Det har blitt veldig populært å si at man tilpasser momenkurve til girkasse, allikevel så har jeg filer her fra biler som har vært trimma, fra alle de nevnte leverandørene, som viser noe annet, eller i beste fall en tvilsom løsning. Det var jo en tråd her inne (med flere med samme problem) som slet med bla vibrasjoner under fult pådrag på lavt turtall, hvor leverandøren svarte at det var noe galt med bilen. For de av dere som har denne kassa (2,0d n47 automat og "2,5d" m57n2 automat) så er det rett og slett bare svært lite å gå på på lavt til middels høyt turtall. Kassa vil ikke nødvendigvis gå i stykker pga dette, men det er jo litt sjenerende. Vi har levert ut noen biler med dette problemet, men da har det vært kunden sitt valg fordi han ønsker max effekt tilgjengelig, og heller regulerer selv med pedal og girvalg.

Jeg har særs lite til overs for den aktuelle kassa ift trimming. Dog har jeg en idè om at det relativt enkelt skal være mulig å montere inn den større versjonen.

Problemer oppleves gankse likt som å bunne DMF på biler med manuell gir.

 

RoyC: Kat og DPF ligger i samme boksen på disse bilene.

 

Så til slutt. A5S 390R (e39 530d/e53 x5/e46 330d 184/204hk etc) er notorisk kjent for å nette ned, samt "ikke tåle tuning" da den "kun er konstruert for 390Nm". Min er kjørt over 360 000km, original kasse, original olje (!!!), ca 650Nm, ingen problemer. Samme kasse brukes på en del amerikanske biler, og der kjører de opp i mot 1000Nm før de opplever slipp, på brukte kasser.

Du mener å bytte til en 530 kasse i en 525 er en kurant affære? Hva må man regne med å betale for en brukt kasse med lav km? Jeg myste litt på en tysk side men prisene virket lave... Alle data stemte, bare prisen som var lavere en jeg trodde.

Så om man trimmer og lar momentet komme på lavere rpm, så ryker ikke kassen, den bare skaper en slags forplantet durelyd? Er kansje fortsatt ting å lære om kassens svakheter? Uansett, ville vert greit med en kraftigere kasse... Hva tar du for å bytte kasse :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF-Racing Hvor mange avdelinger har dere som kan gjøre denne trimmingen? Står du personlig bak alle mappingene? Mapper du hver bil individuelt eller har du en fil som funker for alle 525DA?

Hva er gangen om jeg bytter ut den katalysator/partikkelfilter boxen selv? Kan resten gjøres over post og epost? Eller må bilen live testes om mappet er skreddersydd min bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står personlig bak alle map på alle TRF produkter. Så hver gang noen kjøper et TRF map, så sitter jeg i andre enden å mapper, selv om en forhanlder monterer.

Jeg sender deg en PM med resten så ikke vi fyller opp en tråd med slikt.

 

Bildet du har er fra en bensinbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ESS på flere av mine BMW diesel og er meget fornøyd hver gang, ikke hatt noen problemer og enkelt å programmere med OBD modul samtidig som du har mulighet til å lese/slette feilkoder.

 

Jeg har ESS Steg 2 på min 325d og er meget fornøyd (315hk og 600+nm). Har også quaife LSD (diff med sperre) montert og det er og anbefale både på trimmet bil og på vinterføre for RWD!

Endret av e91 DieselPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...