Saltkjelen Skrevet Desember 5, 2015 Share Skrevet Desember 5, 2015 Preferansene for HUD er nok individuelt, men jeg synes det er meget behagelig (og trafikkvennlig) å kunne få all nødvendig informasjon som rutevisning, hastighet, fartsgrense (om man bestiller med speed limit information), varselmeldinger og så videre uten å ta blikket bort fra veien. Selv sliter jeg litt og leter blant annet etter informasjonen i frontruten når jeg kjører biler uten HUD, helt til jeg innser at bilen ikke har dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Likte den utstyrslisten jeg. Siden bare du skal bruke bilen trenger du ikke el. seter. El. speilhus hadde jeg på en e46 og der stod plutselig huset forover en gang jeg skulle folde de ut, har ikke savnet dette på senere BMWer jeg har hatt. Jeg er usikker på ryggekamera, har ikke det selv, men har kjørt mange demobiler med det og føler ikke bildet gir så mye mer nytte enn PDC grafikken. For meg har HUD ett meget stort problem, og det er at du ikke ser det med solbriller (polariserte). Og da blir problemet at info som navivisning og radiostasjoner/sangtitler ikke vises både på HUD og i instrumentpanelet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Jeg trodde også PDC var alt man trengte...helt til jeg kjøpte bil med ryggekamera Ville ikke vært uten nå. Walkabout og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 (endret) Adaptiv understell/EDC er ikke tilgjenglig på 330e så derfor ble det heller M-sportsfjæring. Bilen blir en bil nr to som er ment til å være mer sportsbil enn bruksbil, da vi har en stasjonsvogn til hverdags. Valget falt enkelt på hybrid da startprisen var 200 000kr under enn std 330. Så her ble det enten brukt 330i/d eller en flett ny 330e. Prøvekjørte en 328i som jeg fant ut var plenty sprek nok, og 330e er nok ikke langt unna da den har litt høyere egenvekt enn 330i men med sine 252hk og elmotor som hjelper til hvor der er turbolag eller huller i effektkurven til bensinen så tror jeg dette blir en super maskin. Jeg tror også at 330e er en fornuftig bil under bestemte forhold, men det er viktig å være klar over at bilen med helt eller delvis elektrisk drift har begrenset rekkevidde. Rekkevidden med 100% elektrisk drift er ca. 30 Km (trolig signifikant mindre under norske forhold) og som hybridbil har batteriet også begrenset rekkevidde (rekkevidden avhenger bl.a av hvor tung man er på gasspedalen). Kjører bilen kun på bensinmotoren har den 184 HK som enhver annen 320i... dog veier 330e 1735 Kg istedenfor 1525 Kg. Et annet aspekt er at bensintanken på 330e kun er på 41 liter mot 60 liter på 320i. Skal man kjøre langt er det derfor viktig å følge et kjøremønster som følger BMW's oppskrift for hvordan bensinmotoren kjøres mest mulig effektivt. Det er først og fremst i bykjøring og blandet kjøring at 330e har et lavt drivstofforbruk. Endret Desember 6, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2015 Kommer nok til å kjøre begge motorene i kombinasjon for det meste, så får håpe at det er nok til å lade batteriet tilstrekkelig. Om bilen bruker 0,2l på milen eller 1l spiller liten rolle for mitt bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 I likhet med alle andre elbiler har batteriet en regulator som skal beskytte batteriet mot fullstendig utlading. Er du tung på gasspedalen vil du komme til å oppleve at bilen automatisk går over til kun bensindrift. Det er også viktig å huske på at de fine forbrukstallene er et beregnet forbruk som primært baserer seg på ren bykjøring (50-60 Km/t) og blandet kjøring (1/3 bykjøring, 1/3 landeviskjøring (80 Km/t) og 1/3 motorveiskjøring (120 Km/t)). I dette regnskapet er det motorveiskjøringen som trekker ned iom. at bilen der kun går på bensinmotoren når bilen ikke akselererer. I ren bykjøring og blandet kjøring vil forholdet ofte være byttet om på forutsatt at det er nok juice på batteriet. Jeg vil tro at det krever litt innsikt og øving før man kjører 330e på en hensiktsmessig måte og unngår å tappe batteriet helt innenfor de første kilometerne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrisen Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2015 Krever nok litt tilvenning og forskning ja, men regner med det meste er automatisert så en ikke behøver tenke for mye:p Her er det mest småkjøring det går i og litt blandet. Cruising på motorvei er maks ti minutter om gangen gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Er det virkelig noen som vil foretrekke 320i kontra 330e f30 nå? Med det åpenbare forholdet om ingen xDrive såklart. Innser det er noen ulemper av varierende vesentlighet knyttet til 330e, men jeg kan ikke forstå annet enn at valget er rimelig selvsagt med avgiftsberegningen her til lands. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Får vel ikke krok til 330e mener jeg(?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Stemmer det. Den leveres heller ikke som touring, så den er nok ikke for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Derfor jeg skrev F30. Tilhengerfeste er derimot et argument imot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Gratulerer med spennende bil! Sa selgeren noe om xDrive på denne? Kan ikke fatte å forstå at ikke BMW leverer denne med det da både 225xe og i8 har dette. Det var vel først sagt at denne skulle hete 330xe også, men så forsvant X´n etterhvert. Denne var kjempeaktuell helt til det skjedde, bil uten firehjulstrekk er totalt uaktuelt for meg. Noen som vet noe..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Gratulerer med spennende bil! Sa selgeren noe om xDrive på denne? Kan ikke fatte å forstå at ikke BMW leverer denne med det da både 225xe og i8 har dette. Det var vel først sagt at denne skulle hete 330xe også, men så forsvant X´n etterhvert. Denne var kjempeaktuell helt til det skjedde, bil uten firehjulstrekk er totalt uaktuelt for meg. Noen som vet noe..? Ifht i8 så er jeg usikker om denne har X-drive eller om denne har samme system som 225xe. Nettopp 225xe har ikke 4 hjulstrekk i form av X-drive. Her er det B38 som sitter foran og som trekker på forhjulene, mens el motoren trekker bakhjulene. 330e trekker kun på bakhjulene, så tviler på om samme systemet har vært aktuelt her. Den gode nyheten er at alt er automatisert, ønsker man kun å kjøre med e-drive er det en dedikert knapp til dette. Men som jeg har nevnt tidligere så tviler jeg på at så mange ønsker dette, da dette er veldig tregt og trist. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 (endret) Er det virkelig noen som vil foretrekke 320i kontra 330e f30 nå? Med det åpenbare forholdet om ingen xDrive såklart. Innser det er noen ulemper av varierende vesentlighet knyttet til 330e, men jeg kan ikke forstå annet enn at valget er rimelig selvsagt med avgiftsberegningen her til lands. Nei... har noen nevnt dette i diskusjonen? Mitt poeng med å trekke frem 320i er at 330e uten elektrisk drift har den samme effekten som 320i (184 HK)... og som diskusjonen viser vil man komme til å oppleve dette ganske ofte i 330e. Jeg synes egentlig at modellbetegnelsen 330e er litt misvisende iom. at de fleste utvilsomt gjør relasjoner til 330i, men det blir helt feil (i alle fall i en historisk kontekst). Selv om den kombinerte effekten (altså bensin/strøm) på 330e er 252 HK er det bare under akselerasjon at bilen faktisk yter dette (såfremt det er tilstrekkelig juice på batteriet). 330e er derfor kun en løs referanse til 330i, som vi tradisjonelt tenker på den modellen (type: potent rekkesekser på 3,0 liter). Så får det (uten sammenligning forøvrig) bare være at det er direkte tragisk at 330i idag bare har en rekkefirer på 1998 cm3... Endret Desember 6, 2015 av Fredrik bimmerfun reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Ifht i8 så er jeg usikker om denne har X-drive eller om denne har samme system som 225xe. Nettopp 225xe har ikke 4 hjulstrekk i form av X-drive. Her er det B38 som sitter foran og som trekker på forhjulene, mens el motoren trekker bakhjulene. 330e trekker kun på bakhjulene, så tviler på om samme systemet har vært aktuelt her. Den gode nyheten er at alt er automatisert, ønsker man kun å kjøre med e-drive er det en dedikert knapp til dette. Men som jeg har nevnt tidligere så tviler jeg på at så mange ønsker dette, da dette er veldig tregt og trist. Ja, jeg mente egentlig først og fremst firehjulstrekk.. Regnet med at BMW kaller alle sine firehjulstrekk-systemer for xDrive, på lik linje med Audi med sine quattro´er, uavhengig om det er haldex eller torsendrift. Men forstår hva du mener! i8 kjenner jeg ikke så godt til mtp hvordan systemet fungerer, men de operer med firehjulstrekk på både 225xe og i8 så fungerer det vel som en "vanlig" firehjulstrekk mtp fremkommelighet på normal kjøring. Først og fremst viktig i forhold til å komme seg i gang i bakker og slikt.. Ihvertfall i et land som Norge, og for oss som holder til litt på "fjellet" er det greit med slikt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå