Gå til innhold

Ny BMW i3. Rekkeviddeangst?


Popza
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, dette var en omstendelig prosess vedrørende lading av elbilen i kulden. Det er slike historier som dette (og at du måtte kjøre omvei for å komme til Holmestrand) som gjør at en elbil overhodet ikke er aktuelt for mitt vedkommende. Jeg kjenner man får hodepine av å bare lese problematikken rundt ladingen og rekkeviddeangsten, så jeg kan ikke engang forespeile meg hvordan det er å være i den aktuelle situasjonen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler Salty sin konklusjon.

Men setter samtidig stor på hvordan hverdagen med et slikt kjøretøy fortoner seg.

Altfor lenge har vi hørt at det å kjøre elbil er som å ha medvind og sol i ryggen på vei mot enden av regnbuen.

Så et litt mer balansert bilde av å leve med en elbil i det daglige er svært nyttig, kudos!

...og fra en ABB'er, jeg beklager!

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en BMW i3, hatt den i 1,5 år nå. Må bare si det at jeg er glimrende fornøyd med bilen. I det daglige så kjører jeg stort sett aldri lengre enn 100 km, så den er helt ypperlig for min del. 

Har gjort noen modifikasjoner med den, for å bedre utseende litt;
Foliert bakfanger for å få hele bakparten svart, fjernet bakrutevisker, sotet rutene helt frem, 30/30mm senk (ikke montert, blir montert til våren), LED fjern- og blinklys, og har nettopp bestilt ny fløyte, da den originale høres ut som en høne! :-D

26,000 km, har hatt noe barnesykdommer med den, som ødelagt låsekasse på passasjerside, og vann i kanaler. Forhandler fant ikke ut hvor det kom fra, men fikk staket opp drenering og fjernet vannet.

 

Gøy å se andres erfaringer. Er selv med i i3 gruppa på Facebook. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren har også en i3, eid den i et år nå. Kjørt 16.000km uten å gått tom for strøm. Veldig fornøyd med den, og har hatt lite problemer til nå. Heldigvis sluppet så mye hurtiglading, men sitter litt igjen med samme erfaringer at det det kan være noe tull med de. Lader stort sett hjemme eller på jobben hennes. Ikke merket noe på strømregningen enda. Rekkevidden er ca 10-16mil avhengig av temperatur og forvarming. Kan være lurt å sette avgangstid opp til 3 timer før en skal kjøre slik at batteri får ladet seg opp igjen når en skal langt. 

 

Av problemer så hadde vi den inne hos Bavaria tidligere i år for å bytte en bolt til et motorfeste og full softwareoppdatering etter vi klagde på bilen lagde en(!) dunkelyd ved kjøring eller når den stod helt stille. Jeg kjøpte ikke helt forklaringen, men lot de ta seg ut. Nå har vi akkurat oppdaget en svidd lukt på samme måte som deg. Får kontakte Bavaria igjen. Om dunkelyden er borte for alltid vet vi ikke, men så langt ikke hørt den igjen. 

 

Synes bilen er god på snø (ikke at vi på Vestlandet har så mye av det), men den kan være skummel når en kommer i en glatt sving og slipper gassen, da kommer hekken raskere enn du ønsker. Ikke fått testet om ny software har gjort noe med dette. Vet Tesla kan skru av regenerering, men vi har bare dynomode (må testes forstår jeg) og ecopro som mykner opp kjøring litt. 

 

Vi har en E70 X5 utenom, men kjører i grunnen mest med i3. Lettkjørt og meget kjapp liten bil med stor plass. Velger bil etter behov, men vil si at driftsutgiftene med en i3 med garanti vs en brukt X5 uten garanti er som natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd med erfaringer! Jeg synes BMW i3 er den meste interessante bilen BMW lager for tiden. For min del forsvant interessen for biler med forbrenningsmotor da jeg testen elbil for første gang.

 

Hadde den hatt lengre rekkevidde hadde jeg garantert kjøpt (vi har 110 km t/r til jobb).

Endret av ethirtyfour
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd med erfaringer! Jeg synes BMW i3 er den meste interessante bilen BMW lager for tiden. For min del forsvant interessen for biler med forbrenningsmotor da jeg testen elbil for første gang.

 

Hadde den hatt lengre rekkevidde hadde jeg garantert kjøpt (vi har 110 km t/r til jobb).

 

Med den større batteripakken som kommer til høsten så er det kanskje aktuelt da ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at dette var første gangen jeg virkelig slet med å komme meg frem. Er ellers veldig fornøyd med bilen. Nå som jeg er tilbake i Bø og gjør småturer til skole, trening og venner er den helt perfekt. Alltid varm bil, så å si ingen kostnad å kjøre, veldig behagelig å kjøre, osv, osv. Golfen til romkameraten min brukes aldri lengre, frister ikke litt å sette oss inn i den kalde diesel-tralla der.

 

Men for å snakke litt mer om dette med hurtiglading og rekkeviddeangst. Ikke kjøp i3 når du er som meg. "Ung og litt i farta". Skal jeg flere ting på en dag og lader kun hjemme er det bare å glemme det. Noen andre må kjøre. Tar alt for lang tid å lade hjemme. Som i juletiden så skulle jeg og tre venner på kino. Vi måtte dra _nå_(spontant-kino som startet om 30min). Vi var i min bil, og vi så at vi ikke hadde nok strøm til å kjøre tur/retur Kilden Kino i Tønsberg. Måtte ha ca 10-15 min på hurtigladeren på Kiwi. Men det rakk vi ikke. Så vi måtte kjøre til en kamerat, å hente bilen hans.

 

Eller som da jeg kjørte ei hjem fra nachspiel klokka 13:00 ca i Horten. Klokka 18:30 skulle jeg og en kamerat til Tønsberg, så vi hadde ca 10km til overs på den turen bare. Så vi droppa å bruke min bil(Altså ladingen hjemme hadde ikke rukket i mellomtiden å lade nok til en Tønsberg-tur).

 

Et annet stort problem ved lengre turer er at man er helt avhengig av at hurtigladeren på veien faktisk fungerer(og når jeg ikke kan stole på statusoppdateringene hurtigladerselskapene har online, blir dette mye mer "slitsomt). Gjør den ikke det(som skjedde meg) så er det game over. Infrastrukturen må bli bedre mtp hurtigladere. Som sagt mener jeg at dette burde "Norge A/S" hjelpe til med, når de er så gira på å få folk over på elbil.

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem som jeg synes fabrikantene må ta tak i er en felles standard for hurtigladning.

Tenk om man skulle fylle bensin og fikk beskjed på bensinstasjonen om at fyllepistolene passer kun til Peugeot og Opel. Skal du fylle en BMW så må du kjøre 5 km. andre veien. Det hadde blitt ramaskrik det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem som jeg synes fabrikantene må ta tak i er en felles standard for hurtigladning.

 

Amen!

 

Sånn som da jeg kjørte inn til Kongsberg sentrum. Kun to stykk CHAdeMO ladere, ingen CCS.  :stupid:

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen. Glemte litt av denne posten.

Solgte i3'en allerede i Februar. Gikk lei rett og slett og kjøpte meg nylig en "loaded" E60 525d LCI. Ser nå at han jeg solgte den til har solgt den igjen, etter knapt to måneder. Regner med at han ble lei han også.

Hadde laget en lang film, men så fikk jeg slettet den ved et uhell. Tenkte jeg skulle lage den på ny; men mistet alt motivasjon.

Men kan uansett oppsummere mitt eierforhold og erfaringer med i3. Skal være 100% ærlig.

Kan starte med det positive:

- Den ultimate bybilen! Med veldig bra svingradius, kvikk akselerasjon og at bilen er liten gjør den til den ultimate bybilen etter min mening. Både praktisk, smidig og du kan ha det moro med den. Ingen motorstøy og vibrasjon er også et stort pluss, noe som faktisk er veldig undervurdert.

- "Vedlikeholdsfri". Ingen oljeskift, luftfilter, tennplugger, o.l. Servicedeler forsvinner, og bilen har ikke like mange bevegelige deler som i en tradisjonell "fosilbil", som gjør at vedlikehold i lengden kan lønne seg.

- Regenerering av strøm som bremser bilen automatisk er faktisk veldig behagelig og blir veldig for naturlig i kjøremønsteret. Likte BMW i3 sin regenerering veldig godt, kontra E-Golf fks. Dette sparer også mye på bremsene dine $$.

- Mye mer praktisk enn det man tror! Har ved flere anledninger tatt med 3 kompiser + bagasje og dratt steder. Ikke mangel på plass. Har også flyttet en haug av ting i den; som tv, pc, reisebag med klær, og mye mer. Dekker de fleste daglige behov med glans. 

Jeg er også veldig høy. Ikke noe problem med takhøyde hverken foran eller bak et porblem. Det er også god plass til armer, så komforten er god.

- Akselerasjon. Skal du kjøreforbi en traktor eller bestemor på søndagstur er det kjempe deilig å kjøreforbi. Ingen giring, osv. Bare trykk gassen ned og sus enkelt forbi. 

- Fohåndsvarm/forhåndsklimatiser bilen enkelt via BMWi appen. Eide bilen i fra desember til februar, det var kaldt og likte veldig godt at jeg kunne forhåndsvarme bilen så enkelt.

 

Så det negative:

- Rekkevidden er for dårlig! BMW i3 oppgis til 190km. Noe som er helt umulig å oppnå(kanskje mulig i nedoverbakke i 190km?) Det beste jeg hadde var 141km på fulladet batteri(i følge computeren). Men da må du kjøre som om du er med på "økonomikjørings-løp". Realistisk sett, om jeg skulle en tur på 100km og jeg hadde 120km på tanken. Gikk det akkurat at jeg kom meg hjem, selv om jeg kjørte veldig pent. 

Jeg kunne aldri dra langt uten om å ha destinasjonen på navigasjon, selv om jeg visste hvor jeg skulle. Måtte se hvor mange km som var til destinasjon, og hvor mye jeg hadde igjen på "tanken". Fulgte ofte med på hvor mye km jeg hadde igjen, og hvor langt det var til jeg var fremme ved destinasjonen.

Kjører du over 100km/h bruker du mye mer strøm(kw/h), og når kanskje ikke frem. Opplevde ofte at jeg måtte kjøre som en sinke, pga jeg måtte spare på strømmen. Det samme prinsippet gjelder når det kommer til gasspådrag. En dieselbil bruker ca det dobbelte når du gir litt gass. Elbilen bruker myyyye mer energi da du gir litt gass(se video under).

- Du fryser når det er kaldt! Om du ikke bare skal kjøre til butikken, så fryser du ikke; pga forhåndsvarmet bil og du har "nok å ta av" når det kommer til batterikapasitet. Men skal du en litt lengre tur, så er du rett og slett fucked! Som jeg skrev tidligere om at jeg så vidt rakk frem på en tur der jeg hadde 20km til overs; hvis jeg brukte varmeanlegget aktivt ville jeg ha aldri kommet meg hjem. Varmeanlegget brenner ekstremt mye batteri, og gjør bilen så å si ubrukelig(etter min mening) på vinteren. Bruker du aktivt varmeanlegg kan du si at du mister 40km+++ fra total rekkevidde som er rundt 100-120km på vinteren. 

Selv om jeg forhåndsvarmet bilen forsvant varmen veeeeldig fort. Kun etter få minutter. Tipper bilen er dårlig isolert, pga lettvekt, plastikk osv. Forstålig egentlig mtp vekt, men veldig kjipt om vinteren.N1hMSkxS.jpeg

Sidenote: Hadde kjøpt inn egne "kjørehansker"(vinterhansker) og skjerf. Fordi det ble for kalt i bilen.

- Ikke varme i ratt! Jeg skrev akkurat om hvor mye batteri varmeanlegget tok, og på vinteren fryser man fort på fingrene. Ofte brukte jeg varmeanlegget til å varme fingrene, eller så jeg brukte vinterhanskene jeg hadde med meg når jeg kjørte. Lite komfortabelt. Nissan klarer å levere varme i ratt til Leaf, hvorfor i huleste klarer ikke BMW dette? I mine øyne er dette et MUST(!) på små elbiler. Isteden for å brenne ihjel batteriet på varmeanlegget, kunne rekkeviddeangsten være litt kurert ved at man kunne varme seg på rattet og litt stolvarme av og til.

- Regenerering på snø/glatte fungerer ikke. Dårlig gjennomtenkt? På snøføre, eller hvis det var glatt forsvant, eller sluttet regenerering-bremsing å "virke". Lest mye om det på andre i3-forum. Flere mener at BMW ikke har tenkt så mye på det og at det er en "design flaw". Ikke vet jeg, men det var veldig rart. Når man er vant til at bilen bremser selv, også plutselig gjør den det ikke. Rar følelse.

- Høy og lett. Bilen virker kanskje veldig liten, men den er veldig høy og i tillegg veldig lett. Merket dette godt på motorveien. Kjørte jeg i si 110km/h og det kom et litt sterkt vindkast merket jeg det veldig godt. Var veldig lik følelsen jeg får da vi kjørte bobilen for noen år siden og det kom sterke vindkast. Ikke behagelig.

- Ladetid er en vits. Jeg er "ung og i farta" og jeg kan bruke min bil aktivt til forskjellige gjøremål. Si for eksempel at jeg tar en kjapp tur å handler klokka 14:00 hvor jeg bruker 50% av batteriet, og jeg senere på kvelden finner ut at jeg og noen kompiser skal dra på kino klokken 19:00, hvor jeg trenger minst 90% rekkevidde for å komme "trygt frem"... Glem den turen med i3'en! Selvom du har ladet fra første stund du kom hjem, rundt 14:00 har du ikke klart å lade nok til at du klarer turen. KJEMPE IRRITERENDE. Ladetid fra "0%" til 100% er over 8 timer etter min erfaring.

Hurtigladere hjelper jo, men å stå 20-30min å se i lufta for å "fylle tanken", er etter min mening alt for lenge.

WmZjamhU.jpeg

- Billig å kjøre? Vel ja, lader du kun hjemme og gjør småturer er det billig. MEN... kjører du mye og må benytte deg av hurtigladere ofte, da blir det fort ikke så billig lengre. Fortum tar vel nå 2.50kr minuttet, og du står fort 20-30min hver gang du bruker den. I starten tenkte jeg "det er jo ingenting", men etterhvert som regningene kom merket jeg at det ble faktisk en del penger. 

- DÅRLIG infrastruktur til lading av elbil. Helt sinnsykt elendig! Norge "satser på elbil". Men steder for folk å LADE de? Nei det tenkte vi ikke så mye på. Selv om jeg bor nokså sentralt synes jeg, er det veldig få ladestasjoner og du må planlegge kjøringen din hver eneste forbanna gang. Også er det veldig sjeldent det er flere enn en lader på et sted, hva betyr dette? Jo at hvis det er kø, må du vente i år og dag(1time +) for å få lade i 20-30min. Helt håpløst.

Litt offtopic, men det er også veldig mange raringer man møter på ladestasjonene. Folk er veldig frekke, og ved flere anledninger opplevd at folk enten har snakket til meg "er ikke du snart ferdig nå a?" eller gitt deg "flytt deg, min tur nå"-blikk. Hadde også en som prøvde å trykke på "stopp lading" og ta ut hurtigladerenkontakten når jeg ladet. Ingen av delene går siden ladesesjonen er bundet til min brikke(bare jeg som kan kanslere) og ladekontakten er låst i bilen(så han prøvde å gjøre dette på avstand når jeg kom fra butikken).

- Veldig dyre reservedeler om du skulle ødelegge noe. Nå husker jeg ikke så mye av hva jeg hadde som eksempler på dette, men var medlem av en i3 gruppe for i3 eiere i hele verden på Facebook. En bra og aktiv gruppe med mye bra info. Det jeg kommer på i farta var en som hadde fått hunden sin hoppende i passasjer setet med litt våte labber. Dette var nok til å ødelegge airbagsensoren som er i setet. Dette kostet 4000$ om jeg ikke husker feil. Altså, hvis det regner eller du kommer inn i bilen fra litt snø. Kan du fort ødelegge den sensoren. Var andre svindyre eksempler også, men husker ikke i farta. Så be aware på dyre reservedeler.

- Frontbagasjerom er ikke tett og veldig lite. Synes dette er synd, ettersom det ikke blir brukt til noe annet en ladekabel og tauekrok, synes dette rommet kunne vært utnyttet bedre. Slik som Tesla har gjort.

- Likte ikke tynne hjul. Bilen føltes rar å kjøre fort med i svinger, likte ikke feedbacken fra det elektroniske tannstaget og det var langt i fra "the ultimate driving machine", når det kom til å presse den litt på svingete veier.

- Snø i ladekontakten over natta. Kan leses litt mer om her http://bmwi3.blogspot.no/2016/02/bmw-i3-life-hack-charge-port-snow-cover.html . Hovedproblemet med snø i ladekontakten er at du blir veldig kald på fingrene når du skal fjerne snøen, og hvis du skal kjøre langt og fryse, så er ikke dette en fin start på turen! Finnes ingen original løsning fra BMW. Mercedes Benz har en enda dummere løsning i bakfangeren. Men Nissan leverer egen "snø-cover". Få ut fingeren, BMW?!

ZTZvclhV.jpeg

 

Dette ser jeg nå ble en veldig lang post, men for å oppsummere hele bilen kort.

Bra bil for deg som ønsker deg en premium små-elbil til å kjøre på jobb/butikken og vil ha det litt moro på veien. Ubrukelig om vinteren om du skal kjøre lengre enn til jobb/butikken. Hovedgrunnen til at jeg solgte den igjen så fort var at den har alt for kort rekkevidde og aaaaalt for lang ladetid.

Kunne jeg tenkt meg i3 igjen? Kanskje. Om jeg har god nok økonomi til å ha den som tredje/fjerde bil som brukes kun til butikk, jobb og besøk hos venner - bil, ja. Veldig flott til slike turer. Men ellers nei.

Prøv igjen BMW, kanskje neste gang :)

(Sikkert noen som er uenig med meg, men dette er ihvertfall min mening/erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget underbygger helt klart mine tanker om hvordan det er å leve med en "middelmådig" elbil (Tesla Model S er nok den eneste elbilen som er levbar av alle elbiler hittil). Dårlige løsninger, alt for kort rekkevidde og håpløs tidsbruk på opplading og tilgjengelighet. Jeg har vanskelig for å se at en elbil med mindre enn 200km rekkevide annet er en luksusgode for å snylte/unndra seg en rekke unødvendige avgifter for de som allerede har flere biler og bor ugunstig til i forhold til aktuelle bomringer (til/fra jobb). At noen direkte ønsker seg en slik bil/bilhold kan jeg ikke se for meg med mindre det er tungtveiende grunner som økonomiske incentiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...