Gå til innhold

Xdrive? Med eller uten?


Plexus
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil også si det kommer an på hvor en bor, og hvor bilen brukes.

 

Jeg innbiller meg at jeg hadde valgt uten (med mindre det hadde vært en X-bil), men jeg hadde nok tenkt meg om en gang eller to om det var kampanje på xDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med X model, er det en skandale å ikke ha X-drive.

Men for å komplisere det ytterligere - med F48 er ikke X-drive "X-drive" heller.

Personlig syns jeg det er greit med X-drive, men kommer ann på hva du er vant til og hvor du bor og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med X model, er det en skandale å ikke ha X-drive.

Men for å komplisere det ytterligere - med F48 er ikke X-drive "X-drive" heller.

Personlig syns jeg det er greit med X-drive, men kommer ann på hva du er vant til og hvor du bor og kjører.

Har samme bil som deg, bare en E84 23D. Men har tenkt mye på det samme angående F48, sånn kjøremessig føles vel bilen som en FWD uansett siden den har Haldex. Bakhjulene kobles vel kun inn ved behov. Endret av SHR-X1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme bil som deg, bare en E84 23D. Men har tenkt mye på det samme angående F48, sånn kjøremessig føles vel bilen som en FWD uansett siden den har Haldex. Bakhjulene kobles vel kun inn ved behov.

Nja, spørs litt hvor mye man ser på papir vs virkeligheten.

I perioden jeg skrev testen(e) var det høst, mao ingen is eller snø.

Så jeg "kjente" ingen direkte FWD "følelse" med testbilen (F48 2.0d X-drive), ei heller gjorde jeg det med testen av FWD 2 Active Tourer.

Men E84 vs F48 er to helt ulike biler.

Skrevet ferdig test av F48 til bimmers.no nå, så kan du kanskje bli litt klokere av å lese den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke vitsen med den politikken, koster det noe mer å ha et par linjer til i en prisliste? Jeg sendte en forespørsel til BMW Norge ang. dette, men fikk (som forventet) ikke svar.

 

Lurer på hva de hadde gjort om man "krevde" å bestille f.eks. en 7-serie med bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste om ikke alle som kjøper ny 7 serie er vel ute etter xDrive også. Blitt nye normen på nye biler virker det som. Litt som i USA der xDrive er på mye av de motorsterke bilene som standard.

Tror nok ikke jeg kjøper en BMW igjen med litt motor og uten xDrive. 640i'en var skikkelig ræva på vinteren. Så derfor valgte jeg med xDrive nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som flere sier over her: Bruksbil - xDrive. Ren sommerbil eller bor på et sted uten snø: RWD. 

 

Kommer vel an på hva man ønsker i en bil, om man ønsker noe som går like fælt uansett føre eller vær - xDrive. Det er ganske rått å kjenne suget man får når man trer klampen i bånn med en firehjulstrekker med litt motor på snødekte og små-isete veier - det skyter fart som om det skulle vært tørr asfalt. Selvfølgelig er det også morsomt å kjenne lekenheten i en RWD på sommeren, men med dagens firehjulstrekkere er ikke kjøreopplevelsen typisk understyring slik man kanskje forbinder med firehjulstrekk fra tidligere. Det er tross alt ikke banekjøring de fleste av oss driver med 99% av tiden. Jeg tror nok ikke nødvendigvis en 530d kjører fra en 530d xDrive på bane heller, og i det daglige vil nok de aller aller fleste oppfatte en xDrive bil mer sporty nok for den kjøringen vi har mulighet til i Norge.

 

Det er klart at om man har muligheten til å ha flere biler, så er det jo ingen tvil om at det er helt rått med en RWD M-bil, ingen kan nekte for det. "Problemet" er vel nå at selv M-bilene begynner å få så latterlig med effekt at det rett og slett blir ekstremt vanskelig å temme med drift på to hjul. Man kan jo si man har et valg etterhvert - enten mer elektronikk som går inn å gjør en ekstremt motorsterk bil "lettkjørt", eller at man får firehjulstrekk på den, for å få effekten ned i bakken. Det er mange som kanskje aldri burde hatt en M-bil som kjøper seg disse, nettopp fordi det er en M - og det medfører nok at BMW er nødt til å gjøre bilene tøyelige for folk som ikke heter Michael Schumacher, selv om det kanskje ødelegger litt av bilens ekte sjel. Det er nok bare en lei effekt av kappløpet om stadig raskere biler, fremfor å gjøre de "enkle" og morsomme for entusiaster - slik M-bilene engang var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er rått å kjøre oppoverbakker med snø hvor jeg før måtte begynne å tenke på riktig mengde gass og riktig gir og hvor jeg nå bare gir gass når bilen har fått feste og kjører rpå oppover uten problem wohoooo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt xDrive om jeg hadde kjøpt ny BMW i dag, ikke fordi jeg trenger det men fordi å selge en BMW uten blir mer og mer håpløst. Slik er det blitt nå, BMW pusher xDrive i så stor grad om dagen at BMW er blitt det merket som selger mest firehjulstrekk i Norge nå om dagen. Men når bilene stadig kommer med breiere og breiere dekkdimensjoner så skjønner jeg jo at man må ty til firehjulstrekk for å kunne ta seg godt frem. Ikke mange 5-serier i dag som går med mindre en 245 bredde, en i mine øyne håpløs dekkbredde på vinterdekk. Jeg har dem selv på min F10 530d og hadde det ikke vært for at bilen i seg selv har såpass gode egenskaper og bra antispinn/e-diff så hadde den vært håpløs. Har alltid kjørt på 225 bredde på vinterdekkene på tidligere biler men det blir litt for smalt på F10, skal forsøke meg med 235 nestegang.

Men nei, trenger ikke xDrive da jeg anser dagens BMWer som så gode på vinteren (med riktig dekk) at det ikke er nødvendig. Selv med 245 dekk som jeg synes er for breie så tar bilen seg frem de utroligste plasser, de få bakkene i distriktet jeg ikke kommer opp har jeg ikke noe å gjøre likevel. Jeg er liker å teste litt fremkommlighet når vi har snø og jeg har tatt knekken på mange fordommer mot bakhjulstrekk enkelte kamerater har sittet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...