Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, laffe skrev:

Tenkt å koble fra cd-skifteren bare for å teste om det fortsatt er strømtrekk da også. Men er usikker på om Mobrigden fortsatt vil få strøm hvis CD-skifteren er koblet fra bilen.

 

Sjekka nå med CD-skifter frakoblet og jeg målte fortsatt 1.4mV på sikringen en god stund etter at bilen hadde gått i sleep-mode så da føler jeg meg ganske sikker på at det er Mobridgen som trekker strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermontering av DAB adapter i E70, med TCU i bagasjerommet, fistune fra kufatec er det som jeg har beskrevet.

Det et egentlig såpass enkelt, at det nesten ikke trenger en manual, men kort fortalt;

Ta av deksel i bagasjerommet på venstre side, deksel helt bakerst kan tas rett av.

Ta av klips til skål bak deksel, 3 stk.

Om du har 7 seter, så sett opp det ene setet på venstre side. Deksel ved låret for de som sitter i setet, dras rett opp langs hele veien.

Ta av bolt til sete beltet for 2.rad, på venstre side, T50.

Ta bort airbag merket på D-stolpen, ta bort skrue, T20. Ta bort deksel, la det henge på beltet.

Ta av gripedeksel på siden for 3.dje seterad. Det er ett stort deksel der. Ta ut skruen som er der, T20. 

Løsne pakning på karosseri mot døra, på tidligere nevnte store deksel. Dra deksel mot front, start ved pakning området. Deretter skal det dras mot døra.

Ta av 4 klips rundt armlene deksel som går til 3.dje rad. En klips er popnagel typen, kan gjenbrukes.

Koble deg inn på kabel til TCU. Siden jeg har 677 og før 2009/10 så bruker jeg pinne 17 og 36, dette styres av terminal 30. Med en 5 amp sikring, F136. MOST tas fra forsterker, om den er der, og inn i DAB boksen. Du skjønner det når du står der.

For å rute antennen, jeg brukte ADSC710 fra Funke, så løsner man en skrue som var D-stolpe deksel og bøyer litt i overkant. Mat ledningen nedover fra toppen, det er enklest. Jording er den ene skruen til sete belte guiden bak ett deksel.

Strips, teip eller la være kablene. Legg DAB boksen der du vil, jeg la den oppå TCU med borrelås teip. Funker fint.

Montér sammen. Tidbruk ca 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Jeg har en Bmw X5 2008 3.0d mod med CCC proff radio.
Har oppdartert bilens software til nyeste.
Koblet inn kufatec fistune 40148 og fulgt oppskriften fra GS-bildeler, men DAB dukket ikke opp i menyen
Lest maasse på nett prøvet flere ganger +  div andre triks,
(Har gjort det samme på Min Bmw 2008 325d CAB med CCC prof og der gikk det fint)


Lest og fant ut at jeg måtte kode  bilen da kufatec ikke klarte å kode.

Men. Ser ut som om kufatec har programmert bilen allikevel.
På min 325d cab 2008 CCC som har kufatec som virker, leste jeg ut alle dataene  med ncexpert og
gjorde det samme på X5'en.

I cappl modul filen stod det på begge bilene
---------
DAB_FM_SWITCH
    nicht_aktiv
DAB
    aktiv
DAB_BAND_SETTINGS
    aktiv
DAB_FROM_FM
    wert_01
DAB_TO_FM
    wert_01
----------------
Endret VO (FA), la inn kode $654 (RADIO_DAB) inn i CAS og FRM modulen men det hjalp ikke.
De kodene lå ikke inne i Cabben heller.
Fant ikke noe om dab eller radio i andre filer (moduler)

Hva kan jeg gjøre, det selve boksen som ikke virker eller noe ?
Må man kode flere moduler?

På nettet står det kode modulene 
CAPPL CAUDI CGATE CHOST CTUNE
Men hva skal eventuelt kodes der,(Disse filene i cabben var like X5 filene)?

Hilsen Ingar Granholt
Sandefjord
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal jeg legge inn i de andre modulene (CAUDI CGATE CHOST CTUNE), på cabben der kufatec virker
så kunne jeg ikke se noe spesielt som var lagt inn der.

Feks. CAUDI modulen i cabben ligger det
------------ CAB
CODIERUNG_ERFOLGT
    codierung_erfolgt
AUDIO_SYSTEM
    pl2_hifi
    e70_hifi
    pl3_hifi
DIGITAL_AUDIO_SOURCE
    cd-player
PHONE_VERSION
    most-phone1-1mic
VOICE_PRE_PROC_MIC_DIST
    par_vpp_144mm
VOICE_PRE_PROC_STEER_SIDE
    par_vpp_left_steering
AUDIO_SOUND_CTRL_BUNDLE
    wert_01
    e87
VOLUME_SECTIONS_1
    e93_hifi
INPUT_SCALING_SUB2
    wert_04

------- I X5 en
CODIERUNG_ERFOLGT
    codierung_erfolgt
AUDIO_SYSTEM
    e60_stereo
    pl2_stereo
    e70_stereo
    pl3_stereo
PHONE_VERSION
    most-phone1-1mic
VOICE_PRE_PROC_MIC_DIST
    par_vpp_144mm
INPUT_SCALING_SUB2
    wert_04
AUDIO_SOUND_CTRL_BUNDLE
    wert_01
    e87
VOLUME_SECTIONS_1
    e70_stereo
DIGITAL_AUDIO_SOURCE
    cd-player
VOICE_PRE_PROC_STEER_SIDE
    par_vpp_left_steering

Hilsen Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 0.52, laffe skrev:

Sliter litt med strømtrekk etter at bilen er slått av på min E61 med ettermontert Mobridge Dab.

Tar jeg ut sikring 38 som er til CD-veksleren forsvinner problemet, men da mister jeg også DAB-radioen så jeg antar at Mobridgen tar strøm fra samme kurs som CD-veksleren. Så jeg vil jo tro at enten Mobridge-enheten eller CD-skifteren på et eller annet hvis trekker strøm og står på etter at bilen er slått av. 

Ser også i beskrivelsen til Mobridge at hvis man har CD-veksler må "valet" mode aktiveres. Vet ikke om dette er noe som trigge Cd-skifteren til å tulle hvis det ikke er aktivert?

Noen som har vært bort noen lignende n etter montering av Mobridge eller annen DAB-enhet? 

Merk: Jeg har ikke montert Mobridgen selv så jeg er usikker på hvordan den er koblet. 

Oppdatering:

Strømtrekket skyldes en antenneforsterker som var koblet til DAB-antennen. Med den frakoblet ble strømtrekket borte. Kudos til PlanetHiFi  i Trondheim (de som også monterte enheten) som feilsøkte og fikset uten kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips ok,skrev Otis.
Ja og det stemte!
Etter jeg la inn $654 i VO i CAS og FMR.
Da brukte jeg SG_CODIEREN på tom .man fil, tok modulene CAPPL CAUDI CGATE CHOST CTUNE.
Etter å slått av og på tenningen par ganger, så dukket dab opp i menyen og det ble musikk.

Endel plunder med den kufatec i starten, fiberen var koblet feil så måtte snu om de.
Og ville ikke kode seg selv. 
Ellers bra lyd😎

Takk til Otis for bra info😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

bmw f01 750d x-drive 2015

noen som kan gi oppskrift på koble til kufatec fistune dab enhet i bil. Har kjøpt fistune med mbt og antennesplitter med fm/dab.

Ønsker bruke eksisterende fm antenne og koble meg på foran i bil eller bak hvis det er lettere.

Har oppdaget at beskivelse levert av kufatec har utelatt så mange detailjer at jeg ikke vil begynne før jeg er sikker på hvordan dette skal kobles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 13.03, Airlink skrev:

bmw f01 750d x-drive 2015

noen som kan gi oppskrift på koble til kufatec fistune dab enhet i bil. Har kjøpt fistune med mbt og antennesplitter med fm/dab.

Ønsker bruke eksisterende fm antenne og koble meg på foran i bil eller bak hvis det er lettere.

Har oppdaget at beskivelse levert av kufatec har utelatt så mange detailjer at jeg ikke vil begynne før jeg er sikker på hvordan dette skal kobles.

Se nederst på denne siden, der ligger det flere monteringsanvisninger.

https://www.gsbildeler.no/dab_stereo_multimedia-dab/dab_helintegrert_adapter_kufatec_f_modeller_nbt___3776851?oq=dab

Antennesplitter er ikke anbefalt etter det jeg har lest. Har du klimarute foran må du ikke ha antennen i frontruta. Jeg monterte den på venstre side i bagsjerommet med antenne i bakruta det har fungert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om CIC og CCC her, og har selv fått montert Kufatec i E60 med CCC, som fungerer bra etter min mening. Monterte antenne i bakruten, og har god dekning.

 

Men noen som har montert skreddersyde spillere i eldre modeller, som E39? Ser jo at det finnes diverse produkter, som bla Dynavin (muligens ikke med DAB dog), men kvaliteten er visst ikke allverden. Ser at (for meg) ukjente XTRONS lager skreddersydde spillere til mange bilmodeller, og disse støtter også DAB+, virker det som. Kinaprodukt, men i følge div Youtube-anmeldelser virker det å være bra greier. Noen her som har testet? Ikke noe røverkjøp, men om det funker så bra som oppgitt så....

pa7939bip-1_1.jpg

https://www.cinema-shop.no/xtrons-pa7939bip.html?gclid=EAIaIQobChMIt6js3s3L5wIVQZSyCh2c5QyEEAQYAyABEgJQffD_BwE#fancy-zoom-gallery-image-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ordne med en e70 som har dab antenne i venstre bakrute. Men det er ingen utstyrskode for DAB på bilen. Men i følge manualen så er det DAB antenne der og jeg ser jo strekene i vinduet.

Videte i følge manualen så er dette DAB med bånd 3 og det er jo dette vi benytter i Norge.

Er det da bare å sette på en overgang og smekke dette rett inn i feks en kufatec? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎02‎.‎2020 den 10.47, *MrB* skrev:

Mye snakk om CIC og CCC her, og har selv fått montert Kufatec i E60 med CCC, som fungerer bra etter min mening. Monterte antenne i bakruten, og har god dekning.

 

Men noen som har montert skreddersyde spillere i eldre modeller, som E39? Ser jo at det finnes diverse produkter, som bla Dynavin (muligens ikke med DAB dog), men kvaliteten er visst ikke allverden. Ser at (for meg) ukjente XTRONS lager skreddersydde spillere til mange bilmodeller, og disse støtter også DAB+, virker det som. Kinaprodukt, men i følge div Youtube-anmeldelser virker det å være bra greier. Noen her som har testet? Ikke noe røverkjøp, men om det funker så bra som oppgitt så....

pa7939bip-1_1.jpg

https://www.cinema-shop.no/xtrons-pa7939bip.html?gclid=EAIaIQobChMIt6js3s3L5wIVQZSyCh2c5QyEEAQYAyABEgJQffD_BwE#fancy-zoom-gallery-image-1

disse har jo mange funksjoner som ibusstøtte, dab, googlemaps osv osv.... så vist du liker en oppblåst androidtelefon i din tidløse bmw så går det nok fint, men i mine øyner så passer det ikke inn på noen måte og er tungvint å bruke sammenlignet med noe bmw har kommet opp med. liker gode gamle 16/9 mye bedre på alle måter der, men det eneste du ikke får som fungerer skikkelig er nettopp dab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...