Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff disse bilbyttetankene...

Jeg eier i dag en BMW M535i. Dette er en fantastisk bil, og en deilig kjøremaskin.

535_5.jpg.3f4b0b7702bfa04938012347cee208f6.jpg

Problemet er bare at den bråker for mye for meg! Dette er ikke bare synsing, men jeg lider av overfølsomhet for lyd (hyperakusis), og dette har blitt endel verre den siste tiden. Derfor blir litt lengre turer veldig slitsomt for meg. Ja, jeg vet jeg kan bruke øreplugger eller lignende, men jeg synes det er ubehagelig å bruke under kjøring. Jeg mister liksom en sans.

Derfor vurderer jeg å bytte bil! Jeg ønsker fortsatt en entusiastbil, denne gangen trolig ingen veteranbil pga "støy". Jeg har derfor blinket meg ut et par forslag, og ønsker tilbakemeldinger/erfaringer samt gjerne tips om andre biler!

Mine kriterier: maks 200.000 kr - bensin - litt stor motor (6 syl) - ikke cab - rimelig lydnivå - ikke rust!

BMW E46 325Ci - 330Ci: For dere som kjenner disse OG E28: Hvor stor forskjell er det på lyd? En annen (kanskje litt tullete) tanke er "hvor voksen er denne bilen"? Jeg er 52 år, og dette er vel en bil for ungdommen? :-)  Er det stor forskjell mellom 2.5 og 3.0 liter? Og er det stor forskjell mellom før og etter facelift (ca 2003?)

330ci.JPG

BMW E34 535i: Hvor stort blir spranget fra E28 (lydmessig)? E34 har etter min mening det peneste karosseriet til BMW! Er feks 530i noe å satse på?

535i.JPG|

Siden jeg ikke skur selv (hjelpesløs med verktøy :-) ) så ønsker jeg en forholdsvis kurant bil. Akkurat det mener jeg disse forslagene er, men kom gjerne med andre forslag også! La diskusjonen begynne!

Skrevet

Hvorfor ikke ta en runde lyd isolere litt?
er jo normalt ikke spessielt mye støy i E28. Andre dekk kunne jo vert noe å testet.

Noen typer støy som er mer plagsom en annen?

Skrevet (endret)
Sitér

Noen typer støy som er mer plagsom en annen?

Vindstøy og dekkstøy er spesielt plagsomt. Byttet nettopp fra originale 15 til 17-tommer, og det ble ikke noe verre. (eller bedre!) Etter en drøy times kjøretur er jeg så sliten at jeg har mest lyst til å gå og legge meg.

Ellers er det generelt skarpe lyder og overraskende lyder jeg plages med.

Endret av tambur4
Skrevet

e34 er nevneverdig stillere en e28 synes jeg, å er solide biler, å for 200.000 får du faktisk en fin m5, å ikke minst en bil som ikke kommer til og falle seg i verdi,

å sjøl synes jeg 3 serie er for jenter og 18 åringer :-P men den diskusjonen trur jeg ikke vi skal rippe opp i for da får jeg vel halve bimmers på nakken,hehe

Skrevet

e46 Ci er nydelige biler både for gammel og ung! Bare hold den mer eller mindre original. Litt senk og 18" felger så er du i mål. e46 er etter hva jeg kan huske fra min egen (noen år tilbake) ganske stille og fin inni. Du får finne en og ta en testtur!

Skrevet

Nå har jeg ikke hørt hvordan en E28 M535i høres ut med tanke på støynivå, men en M5 E34 er ikke akkurat så veldig stille. 

Personlig så tror jeg det hadde vært bedre å sett etter en 535i eller 540i da 530i bare er en litt svakere utgave av begge (3.0l R6 eller 3.0l V8).

Forskjellen mellom pre-facelift og facelift E46 er ikke så himla stor, men nok til at du ser det. Formen på lykter, panser, nyrer osv er annerledes og litt andre ting. Dessuten har sedan og touring annerledes front enn coupe og cabriolet.

Siden du nevner E46, hva med E39?

Skrevet

Eg har ein E39 med doble ruter, og det er heilt utruleg kor stille og behagelig den er. Anbefaler deg absolutt å teste ein slik. Har køyrt mange nye bilar med høgare støynivå enn den. Ellers likar eg E46 godt, og som det er nevnt over er det godt innafor å køyre rundt i ein fin original utgave av dei uansett alder.

Skrevet

Som alltid tambur så anbefaler jeg en E34 535I :) Den er gammel nok til å føles spesiel og klassisk, men den er fortsatt moderene nok til å kunne brukes daglig. Da tenker jeg nettopp på kjørekomfort og lydnivå. E34 var en skikkelig revulosjon kontra E28, alt var mye mer rettet mot komfort. E28 er av den gamle skolen, på godt og vondt. En E34 535I med originalt og tett eksosanlegg vil du oppleve som mer eller mindre helt tyst å kjøre. Jeg har ikke noen 535I men min bil er helt fabrikkoriginal, kjører på 15" og har tett og helt nytt 525I eksosanlegg. Man må opp i motorveihastigheter for å høre vindstøy og dekkstøy er veldig lite påtrengende. Faktisk så er ikke min F10 530d med 19" så veldig mye mer stille, det synes jeg sier mer om E34 enn om F10 ;)  

Hvis du skal selge dette smykket av en E28 så ville jeg satt meg med mobile.de og funnet en original E34 535I. Finn en bil med lav kilometerstand og med originale krysseike felger, det er bare å velge å vrake i mint condition E34 med ditt budsjett. E46 er ikke noe å satse på, de har ikke sjarm eller samme "feelgood" følelse som en E34 535I med M30 sekser har. E46 er rett og slett en vanlig bil så lenge det ikke er M3. Mitt råd er da E34 535I! Det er etter nå 4 år med E34 som daily driver (i tillegg til F10 530d, så jeg kan sammenlikne gammel mot ny). E34 er rett og slett knallbra biler, jeg vil gå så langt som å kalle dem en av de aller beste bilene BMW noen sinne har laget :) 

Skrevet

Det finnes fortsatt godt voksne mennesker som kjører E46 Coupe. En originalbil i grønn/gull-farge med beige skinn og originale hjul er skikkelig krem. Ulempen er at de har rammeløse vinduer, så du vil nok oppleve noe mer vindstøy enn gjennomsnittet. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg nok sett etter en E34 535i eller 540i. Bonusen er at disse tiltrekker seg mer oppmerksomhet og folk som vil slå av en prat, slikt skjer ikke med en E46 før om en 10 års tid.  E34 er jo også den vakreste BMWen noensinne 8)

Skrevet

Mange gode svar her!

E39 har jeg ikke vurdert, synes liksom den er litt for "vanlig". Men det er absolutt en komfortabel og fin bil.

Det med rammeløse  vinduer på E46 er jo noe å tenke på. Har også hørt at det er problemer med forstilling på tidlige modeller(?).

E34 er nok en foreløpig favoritt. Litt moderne, men samtidig litt klassisk. Det blir ikke M5, men vil nok i så fall vurdere 535i. Må nok prøve en slik. Det blir "støyen" som bestemmer😕 Det er jo mulig å gå en runde med ekstra støyisolering også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...