Gå til innhold

N47 motorhavari ifm. registerkjede


BeeMW
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk en henvendelse fra et söskenbarn i gär. Der er motoren pä en 2007 E90 318d gäen. Tror motorkoden er M47D20A. Kjört kun 96.000 km.  Visstnok registerhavari. Er det noen mulighet for garanti der? Bilen er kjört forsiktig av revisor.

Hva slags drittmotorer er det BMW lager nä av 4 sylindrete motorer? Jeg er vant til eldre solide M60 V8ere og M50/52 6ere som fint gär 400.000 km uten problemer. I verste fall toppakning eller bytte av topp. Men ikke snakk om totalhavari.

Det blir i alle fall aldri 4 sylindret bensin eller diesel BMW pä meg hvis jeg skal kjöpe en nyere bil.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Eirik Viste said:

Fikk en henvendelse fra et söskenbarn i gär. Der er motoren pä en 2007 E90 318d gäen. Tror motorkoden er M47D20A. Kjört kun 96.000 km.  Visstnok registerhavari. Er det noen mulighet for garanti der? Bilen er kjört forsiktig av revisor.

Hva slags drittmotorer er det BMW lager nä av 4 sylindrete motorer? Jeg er vant til eldre solide V8ere og forskjellige 6ere som fint gär 400.000 km uten problemer. I verste fall toppakning eller bytte av topp. Men ikke snakk om totalhavari.

Det blir i alle fall aldri 4 sylindret bensin eller diesel BMW pä meg hvis jeg skal kjöpe en nyere bil.

Eirik.

Det er jo verdt et forsøk. Fikk byttet kjede m.m på min for noen år tilbake etter høylytt klaging til BMW Norge. Det var en 08 bil som hadde gått 82k. Kjøpt ny i Norge og med alle servicer på BMW verksted.

Desverre ikke spesielt bra disse dieselmotorene til BMW fra denne perioden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er pä vei til Bavaria i Stavanger nä for ä höre hva som kan gjöres. Jeg sa han mätte spörre om etvt garanti. Det er metallspon i motoren, og ikke havarert motor enda visstnok.

Jeg har inntrykk av at M57 motorene er bunnsolide, hvis en passer pä veivhusventilasjon m.m. Og 6erne til BMW hörer jeg ikke om mye problemer. Men V8 fra M62 har registerproblemer. N62 motorene har enda mer feil som er kjempedyre ä reparere.

Det hadde värt bedre om BMW hadde innfört reimdrift eller skifte av register hver 80.000 km sänn som mange andre merker har. Da er en i alle fall bedre gardert mot havari.

Aldri 4er BMW pä meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 26.7.2016 at 12.21, Eirik Viste skrev:

Fikk en henvendelse fra et söskenbarn i gär. Der er motoren pä en 2007 E90 318d gäen. Tror motorkoden er M47D20A. Kjört kun 96.000 km.  Visstnok registerhavari. Er det noen mulighet for garanti der? Bilen er kjört forsiktig av revisor.

Hva slags drittmotorer er det BMW lager nä av 4 sylindrete motorer? Jeg er vant til eldre solide M60 V8ere og M50/52 6ere som fint gär 400.000 km uten problemer. I verste fall toppakning eller bytte av topp. Men ikke snakk om totalhavari.

Det blir i alle fall aldri 4 sylindret bensin eller diesel BMW pä meg hvis jeg skal kjöpe en nyere bil.

Eirik.

For det første, hva har det med saken at han er revisor?

For det andre, m47tu2 motoren er en solid konstruksjon, som ikke har flere svakheter en disse gamle modellene du lister opp. Da blir det bare for teit slik du holder på.

M47tu2 motoren har ikke problemer med register, dog forekommer swirlflaps. Resultatet er oftest det samme, men verdt å sjekke ut. Forøvrig samme som 6erne har, så dette vitner om uvitenhet.

Nå framgår det også av den andre tråden din at problemet mest sannsynlig stammer fra drivstoff tilførsel, som understreker punktene over.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26. juli 2016 at 5.18, Larsbs79 skrev:

Hei,lyden kom litt over tomgang,rundt 2000o/min kanskje,ikke så godt å forklare men en svak rasle/kjedelyd som ikke skal være der....

Tusen takk for svar! Min kommer rundt 1100-1300 omdreininger, bør vel sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene ble modifisert etter 2007-2008 problemene.  

N47 motorene fra 07 og 08 bryter registerkjedet etter hvert.  Har man ikke fått bilen reparert gjennom en av flere tidligere aksjoner blir det kun ett spørsmål om tid... 

60,000 for ny motor og 30,000 for arbeidet.  BMW står ikke bak produktet sitt på disse bilene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg har en slik N47 motor. Jeg tok kontakt med BMW  i september 2015 angående denne feilen . De sa til meg at det var en teknisk kampanje på motoren i bilen og sa til meg at jeg skulle komme med bilen så skulle de utbedre denne feilen gratis. Jeg leverte bilen til dem og de byttet et strammehjul. For ca 2 uker siden røk motoren og ganske sikkert register feil. Tok da kontakt med BMW lokalt her jeg bor. De sa til meg da at min bil er en import bil så de fraskriver seg alt ansvar. Men når dem i september 2015 tok inn bilen min for å ordne denne register feilen , har jeg ikke da reklamasjonsrett på at de ordna register problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kmbe skrev:

Jeg har en slik N47 motor. Jeg tok kontakt med BMW  i september 2015 angående denne feilen . De sa til meg at det var en teknisk kampanje på motoren i bilen og sa til meg at jeg skulle komme med bilen så skulle de utbedre denne feilen gratis. Jeg leverte bilen til dem og de byttet et strammehjul. For ca 2 uker siden røk motoren og ganske sikkert register feil. Tok da kontakt med BMW lokalt her jeg bor. De sa til meg da at min bil er en import bil så de fraskriver seg alt ansvar. Men når dem i september 2015 tok inn bilen min for å ordne denne register feilen , har jeg ikke da reklamasjonsrett på at de ordna register problemet? 

Et strammehjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok byttet kjedestrammer. En del biler fikk kun gjort dette, om slakken var av en viss størrelse. Om det var mer enn en viss mengde slakk, ble kjedestrammer, skinner og begge kjeder byttet. Din bil har nok blitt utbedret etter retningslinjene i kampanjen (som de jo selvsagt selv har definert) For å si det sånn: Det er flere biler som har fått havari selv om ALT har blitt byttet under kampanjen. 

Om det viser seg at det er kjedestrammeren som er grunnen til at du har fått havari, vil du nok få dekket tapet om det er er innenfor 2 års delegaranti. Ellers må du nok regne med å ta dette på egen kappe. Kanskje du får en bedre pris på reparasjonen via goodwill hos BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, johanngj skrev:

De har nok byttet kjedestrammer. En del biler fikk kun gjort dette, om slakken var av en viss størrelse. Om det var mer enn en viss mengde slakk, ble kjedestrammer, skinner og begge kjeder byttet. Din bil har nok blitt utbedret etter retningslinjene i kampanjen (som de jo selvsagt selv har definert) For å si det sånn: Det er flere biler som har fått havari selv om ALT har blitt byttet under kampanjen. 

Om det viser seg at det er kjedestrammeren som er grunnen til at du har fått havari, vil du nok få dekket tapet om det er er innenfor 2 års delegaranti. Ellers må du nok regne med å ta dette på egen kappe. Kanskje du får en bedre pris på reparasjonen via goodwill hos BMW. 

Men når BMW sier at feilen er utbedret , gjelder ikke da reklamsjonsretten på 2 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...