Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Saltkjelen skrev:

I følge Tesla er Model X en SUV og ingen MPV. Således vil en X5/X6 og GLE/GLE Coupé være de mest sammenlignbare modellene.

Kanskje klinger det bedre markedsføringsmessig med "Sport Utility Vehicle" enn "Multi-Purpose Vehicle" (les: alt skal jo være sportslig i disse dager). Jeg vil nå mene at Model X har mer til felles med f.eks VW Touran enn med VW Touareg eller X5. For å være helt ærlig tror jeg årsaken til at Tesla kaller Model X for en SUV er at det er lettere å forsvare den temmelig skyhøye prisen på bilen i denne klassen. Det finnes liksom ingen MPV som er like mye premium og har like mye prestisje som de dyreste SUV'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvordan du får til å kalle en Model X for MPV når den ikke er i nærheten av noen biler i denne klassen. Det eneste er muligheten for mer enn 5 seter, der stopper alle fellestrekk med en MPV. I så måte kan man jo kalle en 7 seters X5 for MPV også da, den har jo omtrent like mye til felles med en VW Sharan som det Model X har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel nesten si at Model S = MPV om noen av Teslaene skulle være en MPV (På bakgrunn av 7-seter). Selvom den i mine øyne ikke faller i den klassen i det hele tatt. Model X er vel mer en SUV eller som BMW kaller det SAV. Uansett er disse begrepene så vannet ut nå, at man i mine øyne må gå mer ut fra designtrekk når man definerer klasser enn hva akkurat spesifikasjonene tilsier. Er det at bilen har 7-seter definisjonen på en MPV? Jeg vil nå heller påstå av høyde på bil, og typiske designtrekk fra konkurrerende biler er mer med på å definere en klasse. I min verden er Model X en SUV, på lik linje som Q7, X5/6 og MB sine modeller. At man klarer å presse inne noen krampeaktige seter her og der definerer ikke biltypen for min del, isåfall skulle vel begge de 7-seters Q7´ene vi har hatt gått under MPV navnet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er glidende overganger mellom de forskjellige biltypene, men la oss se litt på hva som er definisjonen på en MPV. Det er en personbil som er en blanding mellom en stasjonsvogn og en buss. En MPV er ofte praktisk innrettet med fleksible seter og lett inn/utstigning (f.eks skyvedører, ekstra store sidedører eller falkevingedører). Model S har intet av dette, men det har Model X. 

En SUV minner mye om en stasjonsvogn, men er ofte signifikant større (frem til compact-SUV'ene kom på markedet). En SUV har ofte firehjulstrekk, men dette er ikke et krav for å være en SUV. SUV konseptet ble utviklet fra små lastebiler (pickup), men med et endret karosseri slik at man kunne frakte flere passasjerer som i en stasjonsvogn. Dermed fikk man trekkraften fra en pickup og passasjerkapasiteten til en stasjonsvogn (selvfølgelig med bedre plass). Ergo er en SUV ikke nødvendigvis en firehjulstrekker og en firehjulstrekker er ikke nødvendigvis en SUV.

Av disse kategoriene synes jeg at en MPV passer best for en Model X selv om den kanskje kan kalles en slags semi/hybrid SUV også. Jeg mener imidlertid at for Tesla handler dette først og fremst om en markedstilpasning i relasjon til status og pris.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er klart at det er glidende overganger mellom de forskjellige biltypene, men la oss se litt på hva som er definisjonen på en MPV. Det er en personbil som er en blanding mellom en stasjonsvogn og en buss. En MPV er ofte praktisk innrettet med fleksible seter og lett inn/utstigning (f.eks skyvedører, ekstra store sidedører eller falkevingedører). Model S har intet av dette, men det har Model X.

Jeg er helt enig i definisjonen på en MPV. Men Model X er jo ingen av definisjonene som skal til for å kunne kalles en MPV. Den er ikke en stasjonsvogn og den er så definitivt ikke en minibuss, den har rett og slett ingen av disse egenskapene. Videre så sier du at en MPV har fleksible seteløsninger, da er det jo enda mer motsigende å kalle Model X for en MPV. Det er kun de bakerste setene som kan felles ned, de midterste kan man ikke gjøre noe med. Totalt ulikt en MPV som VW Sharan eller Opel Zafira men veldig likt en 7 seters X5 eller Q7, som altså er SUVer. SUV/ Crossover er den riktig betegnelsen for Model X, så Tesla har all grunn til å markedsføre den som dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange måter er Model X en minibuss med bl.a fastmonterte seter på 2 rad (med to eller tre seter i ulike konfigurasjoner). Setene kan vippes noe forover og bakover i tillegg til å kunne skyves litt fremover (dog ikke bakover), men ikke fjernes. Tilsvarende har den to ordentlige seter på 3 rad (voksne kan med litt god vilje sitte der) og alle passasjerene på 2 og 3 rad har ut/innstigning via de store falkevingedørene. Model S har intet av dette og minner mest om en ordinær combi-coupé (altså en ordinær sedan med stor bakluke). 

Model X har har iallefall mer fleksible seter enn Model S, som har helt fikserte seter. Løsningen med seter i bagasjerommet (Model S) er kun for små barn og de har også inn/utstigning via den store bakdøren.

Selv om Model X kanskje ikke er en 100% MPV er den allikevel vesentlig mer MPV enn en SUV.

Jeg leste et sted om at Model X burde være en CUV... Crossover Utility Vehicle. Kanskje det er mer passende iom. at den ikke er en SUV?... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Q7 byr på akkurat samme innstigningen som Model X, den eneste forskjellen er selve konstruksjonen av bakdørene. På Model X er du fortsatt avhengig av flytte 2. seterad for å komme inn på 3. rad, akkurat samme som Q7. Eneste forskjellen er at dørene åpner opp, fremfor på normal måte. Q7 har identisk løsning, hvor man kan flytte setene fremover og bakover samt ryggene. 3. Rad kan legges opp og ned ettersom om man ønsker å bruke de eller ei. Skal man da snakke om utseende er også Q7 langt mer lik en MPV i utseende med bakgrunn av at det faktisk er en stasjonsvogn i utførelse, kontra Model X. Dermed mener jeg at Model X ikke kan kalles en MPV på bakgrunn av seteløsningen, som en SUV som har vært på markedet siden 06/07 har hatt hele tiden. Eneste forskjellen er som sagt at døren går opp, uten at dette gjør innstigningen til 3. rad noe enklere enn hva det er på en bil med normale dører. Jeg ville betegnet Model X som en SUV hver eneste dag i uken. 

EDIT: CUV er nok en langt bedre beskrivelse ja :)

 tesla_model_x_platform_base.jpg

Tesla Model X

audi-q7-interior-third-row-wallpaper-8.jpgAudi Q7

Endret av mrqlan
Leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Model S fås faktisk med 7 seter. De to bakerste sitter "feil" vei. Har sett et par på finn.no av og til.IMG_2415.JPGIMG_2416.JPG

Sikkert drømmen å ha på lange bilturer, unger blir jo gjerne ikke noe særlig bilsyke når man ser rett frem i utgangspunktet ;) (Men jada, jeg skjønner at det nok ikke er meningen med de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Model X i en historisk kontekst kom jeg til å tenke på Toyota Previa (spesielt den første generasjonen) som var en MPV Toyota produserte i perioden 1990-1999. På mange måter er Model X en slags moderne variant av Toyota Previa Mrk.I (som også kunne fås med firehjulstrekk).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mrqlan skrev:

Sikkert drømmen å ha på lange bilturer, unger blir jo gjerne ikke noe særlig bilsyke når man ser rett frem i utgangspunktet ;) (Men jada, jeg skjønner at det nok ikke er meningen med de).

Hehe, det kan ikke være voksne som sitter baki ihvertfall, kan bli trangt i høyden :) 

IMG_2417.JPGIMG_2418.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er en MPV (som flere har nevnt) en forhøyet stasjonsvogn. De har normalt samme bakkeklaring og hjulstørrelse som sine stasjonsvogn-søsken, og forbindes som regel ikke med firehjulstrekk/terreng og slike ting. De har også stort fokus på plass og smarte løsninger, og er derfor normalt ganske firkantet.

En SUV har derimot normalt høyere bakkeklaring, og større diameter på hjulene enn vanlige biler, og i mine øyne er det liten tvil om at det er her Model X passer inn. Den ser også litt mer "firehjulstrekker" ut, slik en SUV normalt gjør, samt at den på langt nær er så praktisk som den kunne vært (svært skrå bakende bl.a.).

Jeg kan derimot være enig at den gjerne kan kalles SAC, SAV, SUC eller noe annet tilsvarende, men alle disse er underkategorier av SUV etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er naturligvis ikke enig og mener at Tesla strekker konseptet litt vel langt når de kaller Model X for en SUV. Teslas motivasjon for å gjøre dette er at selve MPV begrepet idag praktisk talt er uten status, mens SUV begrepet av motsatt årsak blir mer og mer populært samt utvannet. Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er at Citroën kaller C4 Cactus for en compact SUV. Den har intet med SUV å gjøre, men er en lett hevet alminnelig hatchback i Golf klassen (størrelsesmessig). Det finnes mange andre tilsvarende håpløse eksempler og Model X er definitivt en av dem. SUV'er er hot og selger som hakka møkk på bekostning av alminnelige sedaner (her i Europa) og ikke minst MPV'er. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg er naturligvis ikke enig og mener at Tesla strekker konseptet litt vel langt når de kaller Model X for en SUV. Teslas motivasjon for å gjøre dette er at selve MPV begrepet idag praktisk talt er uten status, mens SUV begrepet av motsatt årsak blir mer og mer populært samt utvannet. Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er at Citroën kaller C4 Cactus for en compact SUV. Den har intet med SUV å gjøre, men er en lett hevet alminnelig hatchback i Golf klassen (størrelsesmessig). Det finnes mange andre tilsvarende håpløse eksempler og Model X er definitivt en av dem. SUV'er er hot og selger som hakka møkk på bekostning av alminnelige sedaner (her i Europa) og ikke minst MPV'er. 

Så i følge deg så er ikke en X6 en SUV, eller Crossover som hører inn under SUV begrepet. Se bort ifra den ekstra seteraden, hva er forskjellen på en X6 og Model X? Har ikke en Model X høyere bakkeklaring enn en vanlig Model S? Har den ikke ett mer høyrest design? 

Du må for all del mene at en Model X er en MPV, men du tar feil. Det tror jeg alle her i denne diskusjonen er enig i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...