Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hjelp! Ska ha en router som mottar internett trådløst og sender videre trådløst. Altså mottak via wifi og sender wifi. Den skal stå i båt, så når den ligger til kai så skal den automatisk kobles til et foretrukket nettverk som sendes fra land(altså ved hjemmebrygga, IKKE gjestehavner),  når båten er ute av havn så skal routeren automatisk koble seg til 4G-nettverket som er ombord. 
Mobiltelefoner, data og annet som er på nett skal med andre ord KUN trenge og være tilkoblet routeren(1 nettverk) hele tiden, mens routeren styrer automatisk hvilket nettverk den skal være tilkoblet.
Noen som vet??  🤔
 

Endret av Marius2002
La til at det selvsagt var fra hjemmebrygga den skulle autotilkobles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hjelp! Ska ha en router som mottar internett trådløst og sender videre trådløst. 
 

https://citimarinestore.com/citiguide/how-to-get-internet-on-your-boat-your-best-options/
Dette er ikke helt gratis 😆

Alternativt 2 enheter, 1 Netgear Nighthawk MR1100 ( eller tilsvarende) + WiFi AccessPoint på eth porten.
Dette kan nok fungere mer en greit i en båt tenker jeg: Ubiquiti Unifi AP AC LITE eller tilsvarende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjennern skrev:

https://citimarinestore.com/citiguide/how-to-get-internet-on-your-boat-your-best-options/
Dette er ikke helt gratis 😆

Alternativt 2 enheter, 1 Netgear Nighthawk MR1100 ( eller tilsvarende) + WiFi AccessPoint på eth porten.
Dette kan nok fungere mer en greit i en båt tenker jeg: Ubiquiti Unifi AP AC LITE eller tilsvarende.

Ubiquiti.. vil den automatisk hoppe over til hjemmehavns-nettverket eller må man inn og koble manuelt over signalet inn fra 4G til Wifi(og motsatt)? :) Hvis man må gjøre det manuelt så er man like langt. Idag er det to nettverk, ett som 4G er koblet til og ett i hjemmehavn. Så når man drar ut så må man manuelt koble over fra hjemmehavn til 4G og motsatt. Det er det å forholde seg til 1 nettverk hele tiden uten å gjøre noe som er cluet og routeren selv bytter fra 4G til hjemmehavn(og motsatt). Hjemmehavn vil da ligge som foretrukket. 

Skumleste i linken din, men skjønte ikke mye, får lese grundigere. Pris ingen hindring, men jo billigere jo bedre. Jeg sjekker til info opp for noen som bor i båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ubiquiti.. vil den automatisk hoppe over til hjemmehavns-nettverket eller må man inn og koble manuelt over signalet inn fra 4G til Wifi(og motsatt)? :) Hvis man må gjøre det manuelt så er man like langt. Idag er det to nettverk, ett som 4G er koblet til og ett i hjemmehavn. Så når man drar ut så må man manuelt koble over fra hjemmehavn til 4G og motsatt. Det er det å forholde seg til 1 nettverk hele tiden uten å gjøre noe som er cluet og routeren selv bytter fra 4G til hjemmehavn(og motsatt). Hjemmehavn vil da ligge som foretrukket. 

Skumleste i linken din, men skjønte ikke mye, får lese grundigere. Pris ingen hindring, men jo billigere jo bedre. Jeg sjekker til info opp for noen som bor i båt.

Som Otis skriver, har du kontroll på nettet i havna? Om ikke så kan du bruke mitt forslag slik:

1. Bruke NetGear router som LTE og WiFi extender til hjemmehavn( jeg har en slik og den er enkel å bruke, mener den kan brukes slik at wifi på den kobles mot andre trådløse nett, men da må du gå via ethernet porten for å kunne få internett)
2. Ubiquiti AP vil gi deg 1 ( eller flere) wireless nett ( SSID ) alle enheter i båten går mot. Dette er kun wireless, ikke noe router.
    Denne kobles til med ethernet til NetGear sin ethernet port for internett. Administrasjon av denne gjøres på en pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Otis skrev:

De fleste mesh router gjør jo dette. Så må du bare ha en router med SIM kort støtte i tillegg.

Har du kontroll over nettverket i havna?

 

17 minutter siden, Kjennern skrev:

Som Otis skriver, har du kontroll på nettet i havna? Om ikke så kan du bruke mitt forslag slik:

1. Bruke NetGear router som LTE og WiFi extender til hjemmehavn( jeg har en slik og den er enkel å bruke, mener den kan brukes slik at wifi på den kobles mot andre trådløse nett, men da må du gå via ethernet porten for å kunne få internett)
2. Ubiquiti AP vil gi deg 1 ( eller flere) wireless nett ( SSID ) alle enheter i båten går mot. Dette er kun wireless, ikke noe router.
    Denne kobles til med ethernet til NetGear sin ethernet port for internett. Administrasjon av denne gjøres på en pc.

Har kontroll på nettverket i havna ja :)

Er kun wireless som er nødvendig! 
 

Ubiquiti har diverse ser jeg, vil en slik funke?

https://www.hifiklubben.no/tilbehor/streamingtilbehor/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router/?variant=UBIAFIR&gclid=EAIaIQobChMI68PPhujg6AIVjpAYCh2kOwztEAQYASABEgLLWPD_BwE

Som sagt er det det at routeren sømløst uten noen som helst manuell switching skal endre mottaket av signalet inn mellom 4G/Wifi fra havn.
Idag er det en mottaker/extender i båten fra nettverket på land og en annen en for 4G. Så man må inn å bytte nettverk på telefon. Samtidig vil man ha minst mulig duppedinger ombord, så aller helst bare én enhet om det lar seg gjøre, 4Gen krever sitt, men!

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om det er mulig å få hva som helst til å kobles til hva som helst. For å få en router til å koble seg til et annet Wi-Fi, tror jeg de må snakka ala samme språket, når de ikke er fra samme produsent.

Evt kan man ha feks 2 stk Asus routere med støtte for SIM kort eller USB dongle støtte på den ene. Asus støtter mesh mot 2 Asus produkter. Da vil du få det sømløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Jeg er usikker på om det er mulig å få hva som helst til å kobles til hva som helst. For å få en router til å koble seg til et annet Wi-Fi, tror jeg de må snakka ala samme språket, når de ikke er fra samme produsent.

Evt kan man ha feks 2 stk Asus routere med støtte for SIM kort eller USB dongle støtte på den ene. Asus støtter mesh mot 2 Asus produkter. Da vil du få det sømløst.

Sjekket opp litt med beboerne i båten nå :) 

Det er en egen 4G-router inni båten som skal stå. Denne mottar 4G og sender ut wifi(eget nett). Okei. Denne kan kobles med kabel inn på ny router eller gjerne trådløst. Det skal da egentlig bare være én enhet de skal ha som da mottar wifi fra havna og bruker dette som nett videre slik som en extender gjør, men samtidig bytter til 4G-mottaket når de forlater. Når de kommer inn i havn igjen bytter da routeren sendingen fra 4G og fortsetter sendingen sømløst fra det wifi på havna. Da det må kunne velges som et foretrukket nett inne på router-innstillingene.

Beklager om jeg er litt te-skje-materiale :D 

Setter pris på alle forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke går i det hele tatt. Det må i så fall være noe superspesial programvare som gjør dette eller en spesial router eller noe annet.

Letteste er nok å kjøpe en annen router som jeg beskrev over. 2 stk som kan passe mot hverandre å danne mesh eller AP på WiFi. (Rekkevidde forlenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte Asus rutere har støtte for 3/4g backup. Dvs hvis du har koblet opp ruteren med internett fra modem/fiber osv, og det plutselig går "ned" så slår ruteren over til 4g dekning. Dette kan jo fungere hvis du skal bruke ett eksisterende nett på brygga, også slår den over til 4g når du forlater. Dog så har jeg VELDIG lite hell med å bruke en ruter som en repeater over trådløst.

 

Asus rutere får man "hivd" etter seg på finn. Kjøpte selv 4 stykk tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan bruke 2 Ubiquiti AP i mesh. Når den i båten ikke når hjemmehavn nettet kan den få nett via 4G/LTE router. Du kan sette preferert uplink på Ubiquiti UniFi, bruker dette hjemme. Har 3 AP PRO i huset og en AP LR i boden ute som får nett fra de 3 andre via mesh. Jeg kan teste om den beholder SSID om jeg drar et sted jeg kan teste med strøm :) kan koble den rett på 4G modemet jeg bruker som backup hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Otis skrev:

Dette tror jeg ikke går i det hele tatt. Det må i så fall være noe superspesial programvare som gjør dette eller en spesial router eller noe annet.

Letteste er nok å kjøpe en annen router som jeg beskrev over. 2 stk som kan passe mot hverandre å danne mesh eller AP på WiFi. (Rekkevidde forlenger)

Enig, dette går ikke med standard AP, kanskje med noe modda greier, men tvilsomt. Hilsen en som jobber med it-infrastruktur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

 

Har kontroll på nettverket i havna ja :)

Er kun wireless som er nødvendig! 
 

Ubiquiti har diverse ser jeg, vil en slik funke?

https://www.hifiklubben.no/tilbehor/streamingtilbehor/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-router/?variant=UBIAFIR&gclid=EAIaIQobChMI68PPhujg6AIVjpAYCh2kOwztEAQYASABEgLLWPD_BwE

Som sagt er det det at routeren sømløst uten noen som helst manuell switching skal endre mottaket av signalet inn mellom 4G/Wifi fra havn.
Idag er det en mottaker/extender i båten fra nettverket på land og en annen en for 4G. Så man må inn å bytte nettverk på telefon. Samtidig vil man ha minst mulig duppedinger ombord, så aller helst bare én enhet om det lar seg gjøre, 4Gen krever sitt, men!

 

Det som jeg kom til å tenke på er du vil få litt trøbbel med DHCP og mulig ip konflikt om du ikke bruker statiske adresser. Kan de ikke bare ha samme SSID i båt og hjemmehavn? Så skrur du bare av ruter i båten når du er i havna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kjennern skrev:

Mulig du kan bruke 2 Ubiquiti AP i mesh. Når den i båten ikke når hjemmehavn nettet kan den få nett via 4G/LTE router. Du kan sette preferert uplink på Ubiquiti UniFi, bruker dette hjemme. Har 3 AP PRO i huset og en AP LR i boden ute som får nett fra de 3 andre via mesh. Jeg kan teste om den beholder SSID om jeg drar et sted jeg kan teste med strøm :) kan koble den rett på 4G modemet jeg bruker som backup hjemme.

Har du link til produktene du mener? 
Skjønner jeg det rett: Man trenger da 1 AP Pro mesh i hjemmehavn og 1 AP Pro mesh i båten? Man kobler da 4G-routern inn på AP Pro Båt og innpå innstillinger på AP Pro Båt velger man AP Pro Havn som preferert nett/uplink? Da vil AP Pro Båt koble seg på innsignalet fra 4G istedet ved å forlate AP Pro Havns rekkevidde og tilbake på signalet fra AP Pro Havn når de kommer tilbake.

 

Ser siste innlegget ditt. De vil bare være koblet på 1 nettverk hele tiden uten å gjøre noe. Som da i eksemplet over blir AP Pro Båt og de vil ikke praktisk merke noe.

Hvis dette overhodet ikke er mulig uansett eller ikke mulig uten ørten enheter og styr så er det en ærlig sak :) Takk uansett for alle svar :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Marius2002 skrev:

Har du link til produktene du mener? 
Skjønner jeg det rett: Man trenger da 1 AP Pro mesh i hjemmehavn og 1 AP Pro mesh i båten? Man kobler da 4G-routern inn på AP Pro Båt og innpå innstillinger på AP Pro Båt velger man AP Pro Havn som preferert nett/uplink? Da vil AP Pro Båt koble seg på innsignalet fra 4G istedet ved å forlate AP Pro Havns rekkevidde og tilbake på signalet fra AP Pro Havn når de kommer tilbake.

 

Ser siste innlegget ditt. De vil bare være koblet på 1 nettverk hele tiden uten å gjøre noe. Som da i eksemplet over blir AP Pro Båt og de vil ikke praktisk merke noe.

Hvis dette overhodet ikke er mulig uansett eller ikke mulig uten ørten enheter og styr så er det en ærlig sak :) Takk uansett for alle svar :) 

Det løses ikke sånn rett ut av boksen nei. Skal dette fungere automatisk trenger du en litt mer avansert styring av dette. Jeg refererte kun til Ubiquiti da jeg kjenner til boksene dems. Finnes mange andre som leverer slikt utstyr.

Siden dette er i båt er det vel 12v som gjelder ? I så tilfelle gjør det ikke valg av produkter noe enklere. Da bør du nok se mer på det maritim greiene jeg linket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...