Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, tennbrikket skrev:

Ifølge de fleste statistikker som dukket opp når jeg googlet, så var det Mercedes benz e klasse som er totalt overlegen. Statistikker kan man også ta med en klype salt, da en rekke personer kan ha innvirkning på dette. Snakket med en som driftet IT system til SSB, og de kan lage statistikker som passer usedvanlig bra i forhold til hva som er reelt sant i det store løp. Vanvittig mange faktorer som de som lager statistikker kan utelukke, for å framstille enkelte ting bedre enn det kanskje er.

Så du mener at disse statestikkene er helt feil og at franske biler ligger på bunn fordi de ikke betalte godt nok? Så vi kan på tross av stetestikkene konkludere med at franske biler ikke er dårligere enn tyske, selv om alle statestikker sier noe annet? Når trangsynet er såpass da nytter det tydligvis ikke å føre en diskusjon, da forsvinner liksom hele meningen. Når man på forhånd har bestemt seg og stikker fingrene i ørene når andre argumenter og fakta kommer fram, da nytter det ikke....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er statistikk og man kan lage statistikk omtrent som man ønsker ved å endre på tallgrunnlaget. Selvfølgelig er f.eks BMW generelt et bedre og med forseggjort produkt enn f.eks Citroën, men det skulle også bare mangle med tanke på hvor mye mer BMW'ene koster. Ergo blir "bedre" i denne sammenhengen et relativt begrep. Vi vet heller ikke hva en gjennomsnitlig BMW eier forventer av en BMW i relasjon til hva en gjennomsnitlig Citroën eier forventer av en Citroën. Dette har stor betydning for hvordan folk oppfatter og behandler deres biler. Jeg kan f.eks fint forestille meg at en som har betalt 6-700K for en BMW er litt mer pliktoppfyllende med servicer samt besøke et verksted enn en Citroën eier som kanskje har betalt rundt 300K for sin bil. 

Dette ser man på hvor aktive folk er på ulike fora (BMW ligger helt i front på dette området) og hvor entusiastiske BMW eiere generelt er. Et par rustbobler på dørene eller bagasjerommet og en BMW eier krever garantisak. Jeg vet at det ikke er tilsvarende med Citroën eiere og dette har også betydning for materialet bak slike statistikker. En BMW er med andre ord ikke automatisk et veldig mye bedre produkt enn f.eks en Citroën, men oppfølgingen av bilen gjør en stor forskjell for hvor driftssikker den er over tid. Jeg har vist til flere eksempler på dette i forumet med div. modeller fra Peugeot og Citroën som har kjørt svært langt uten problemer hvis de får skikkelig vedlikehold. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik skrev:

Statistikk er statistikk og man kan lage statistikk omtrent som man ønsker ved å endre på tallgrunnlaget. Selvfølgelig er f.eks BMW generelt et bedre og med forseggjort produkt enn f.eks Citroën, men det skulle også bare mangle med tanke på hvor mye mer BMW'ene koster. Ergo blir "bedre" i denne sammenhengen et relativt begrep. Vi vet heller ikke hva en gjennomsnitlig BMW eier forventer av en BMW i relasjon til hva en gjennomsnitlig Citroën eier forventer av en Citroën. Dette har stor betydning for hvordan folk oppfatter og behandler deres biler. Jeg kan f.eks fint forestille meg at en som har betalt 6-700K for en BMW er litt mer pliktoppfyllende med servicer samt besøke et verksted enn en Citroën eier som kanskje har betalt rundt 300K for sin bil. 

Dette ser man på hvor aktive folk er på ulike fora (BMW ligger helt i front på dette området) og hvor entusiastiske BMW eiere generelt er. Et par rustbobler på dørene eller bagasjerommet og en BMW eier krever garantisak. Jeg vet at det ikke er tilsvarende med Citroën eiere og dette har også betydning for materialet bak slike statistikker. En BMW er med andre ord ikke automatisk et veldig mye bedre produkt enn f.eks en Citroën, men oppfølgingen av bilen gjør en stor forskjell for hvor driftssikker den er over tid. Jeg har vist til flere eksempler på dette i forumet med div. modeller fra Peugeot og Citroën som har kjørt svært langt uten problemer hvis de får skikkelig vedlikehold. 

Der kan jeg gjerne være enig med deg Fredrik. Jeg tror også at en BMW i snitt får bedre stell enn en Citroën eller Renault. Dette er nok fordi BMW er dyrere og eierne har mer interesse og er mer bevist på bil. Men da vil jeg jo påstå at på bakgrunn av dette, så er en BMW ett bedre bruktbil alternativ. Den er bedre fulgt opp av sine tidligere eiere. Utfordringen er at BMWer når en viss alder hvor ungdommene tar over, da stuper gjerne vedlikeholds kurven. Så å finne en bra BMW er verre, men finner du en så har du en gullgod bil. 

Man betaler mer for en BMW, og man betaler mye kun for merket. Men jeg tør påstå at man får en del på kjøpet også. Det være seg bedre tilkoblings muligheter (BMW Connected), kvalitetsfølelse, innovasjon, design og finesse. Men som sagt, så forventer man mer når man betaler mer :) Om kvalitet og kjørekomfort er viktig så er det få biler som gir mer bil for pengene enn en E39. En enkelt utstyrt 520i, ryddig historikk og fornuftige eiere er ett svært godt og trygt kjøp mener jeg. Gå etter de kjedelige bilene, de med spoilere og store felger ville jeg glatt styrt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er langt på vei helt enige og kan man finne en gammel (helst original) BMW som er i god stand bør man slå til. Dette er det ingen tvil om, men... og det er et stort men... alt for mange blir dessverre skuffet når de kjøper en eldre BMW og den viser seg å kreve dyrt vedlikehold. En blanding av skjult teknisk slitasje (som det er på alle biler) og kanskje alt for høye forventninger til hva en gammel BMW kan levere av problemløs kjøring er en dårlig mix. Man skal virkelig gjøre hjemmeleksen hvis man har planer om å kjøpe en 20-25 år gammel BMW samt bruke den daglig.

Jeg vil derfor mene at man tar en betydelig mindre risiko hvis man kjøper en enklere og mindre teknisk avansert bil enn 20-25 år gammel BMW. Bare en slik detalje som at mange mindre avanserte biler har torsjonsfjæring bak gjør ting veldig mye enklere når f.eks foringene i bakakselen på en BMW begynner å gi seg. Jeg var igjennom alt av foringer på min gamle E46 og det er en ganske stor oppgave og ikke minst dyrt å få alt skiftet ut slik at bilen kjører som den skal. Torsjonsfjæring er enkelt og tilbyr ikke like presise kjøregenskaper, men er veldig holdbart, stort sett vedlikeholdsfri og bra nok for de aller fleste. Kan man skru selv er det imidlertid en annen sak, men dette bør man gjøre opp med seg selv før man vurderer å kjøpe en gammel bil uansett om det er en BMW eller en Citroën. Jeg vil derfor på generell basis heller kjøpe en 10-15 år gammel Citroën enn en 20-25 år gammel BMW.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

E39 520d og 525d har iht. til BMW et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på hhv. 0,59 og 0,67 liter/mil. Du bør nok legge til minst 10-20% ekstra for å få et realistisk forbruk ved sympatisk kjøring. 

Forbruk pleier vel å gå litt ned hvis man chipper/remapper de bilene da? Uansett så går de mye billigere enn en tilsvarende 520i og 525i ;)

For min del som kjører daglig med 1,5 liter/mil så høres jo 0,59 og 0,67 veldig fint ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så du mener at disse statestikkene er helt feil og at franske biler ligger på bunn fordi de ikke betalte godt nok? Så vi kan på tross av stetestikkene konkludere med at franske biler ikke er dårligere enn tyske, selv om alle statestikker sier noe annet? Når trangsynet er såpass da nytter det tydligvis ikke å føre en diskusjon, da forsvinner liksom hele meningen. Når man på forhånd har bestemt seg og stikker fingrene i ørene når andre argumenter og fakta kommer fram, da nytter det ikke....

 

 

Sorry for å si det, men du er jammen meg trangsynt. BMW lager bra biler, men ikke alltid de har en som duger til alt. Statistikk er så vanvittig lett å manipulere så du aner ikke. En gammel bensin BMW sluker faen meg godt over literen på mila, også må du legge på all olja den også bruker. 

 

Hvis jeg skulle hatt en bil til 20k, som hadde vært billig i drift som jeg skulle brukt ved siden av studier. Så hadde jeg mest trolig ikke lett etter en gammel BMW med høyt bensinforbruk, i tillegg til overgjennomsnittet dyr forsikring. Jeg hadde aldri hatt råd til å forsikre e46en jeg har visst ikke jeg hadde hatt jobb. Det tror jeg de fleste studenter som har hatt bil kan være enig i. Jeg sjekka en e36 mens jeg gikk på skole som jeg hadde lyst på, 25k i forsikring i året funker dårlig med inntekt på 890kr i halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-25 år synes jeg egentelig litt gammelt, jeg tenkte mer på en E39 eller E46 i alderen 15-20 år. Nå bruker jeg min 23 år gamle E34 nesten daglig, men det er fordi vi også har F10en og UPen. Ikke det at jeg ikke stoler på bilen, men en 23 år gammel bil er og blir en 23 år gammel bil ;) 

Men ja, man må passe på hva man kjøper. Men slik vil jeg jo mene det er uansett hva slags bruktbil til 25 000 kr man kjøper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tennbrikket skrev:

Sorry for å si det, men du er jammen meg trangsynt. BMW lager bra biler, men ikke alltid de har en som duger til alt. Statistikk er så vanvittig lett å manipulere så du aner ikke. En gammel bensin BMW sluker faen meg godt over literen på mila, også må du legge på all olja den også bruker. 

 

Hvis jeg skulle hatt en bil til 20k, som hadde vært billig i drift som jeg skulle brukt ved siden av studier. Så hadde jeg mest trolig ikke lett etter en gammel BMW med høyt bensinforbruk, i tillegg til overgjennomsnittet dyr forsikring. Jeg hadde aldri hatt råd til å forsikre e46en jeg har visst ikke jeg hadde hatt jobb. Det tror jeg de fleste studenter som har hatt bil kan være enig i. Jeg sjekka en e36 mens jeg gikk på skole som jeg hadde lyst på, 25k i forsikring i året funker dårlig med inntekt på 890kr i halvåret.

Jeg kan være trangsynt ja, det skal jeg være mann nok til å innrømme. Men du kan da umulig ha mye erfaring slik du snakker, er ikke alle gamle BMW som bruker over litern. Videre er det kun M54 som er kjent for å bruke olje, så det er heller ikke ett stor problem. Du skriver som du tror bil og BMW er gratis, noe det overhode ikke er. Står det så dårlig til økonomisk så ville jeg vurdert noe annet enn BMW eller ett månedskort på bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

20-25 år synes jeg egentelig litt gammelt, jeg tenkte mer på en E39 eller E46 i alderen 15-20 år. Nå bruker jeg min 23 år gamle E34 nesten daglig, men det er fordi vi også har F10en og UPen. Ikke det at jeg ikke stoler på bilen, men en 23 år gammel bil er og blir en 23 år gammel bil ;) 

Men ja, man må passe på hva man kjøper. Men slik vil jeg jo mene det er uansett hva slags bruktbil til 25 000 kr man kjøper

De eldste årgangene av E39 og E46 er nå hhv. 19 og 21 år gamle så de begynner jo dessverre å trekke på årene. Jeg synes faktisk at dette er litt vanskelig å forholde seg til. Disse to modellene er for meg stadig noe av det fineste BMW har bygget og kan man gjøre som moderator Space har gjort ved å kjøpe en prima M3 så burde man leve lykkelig alle sine dager for å si det på den måten. Både E39 og E46 er nå stort sett forsvunnet fra det danske gatebildet pga. høye miljøavgifter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kan være trangsynt ja, det skal jeg være mann nok til å innrømme. Men du kan da umulig ha mye erfaring slik du snakker, er ikke alle gamle BMW som bruker over litern. Videre er det kun M54 som er kjent for å bruke olje, så det er heller ikke ett stor problem. Du skriver som du tror bil og BMW er gratis, noe det overhode ikke er. Står det så dårlig til økonomisk så ville jeg vurdert noe annet enn BMW eller ett månedskort på bussen. 

Studentbil til rundt 25k? :) 

Hva ville dere anbefalt?
Mest mulig komfort, lavest mulig driftsutgifter, noenlunde ok utseende 

lavest mulig drifsutgifter, er ett punkt, i tillegg til komfort og utseende. Jeg vedder på at du garantert fikk kastet penger etter deg som student på måten du skriver. Har en kamerat som er akkurat samme, mens vi gikk på skolen og kjørte biler vi hadde råd til, så raste han rundt i sportsbiler, og kunne ikke skjønne hvorfor vi kjørte 1.6 modell golf 4 fra 2000 tallet. Vær så snill å prøv og tenk deg litt om før du skriver.

 

Jeg kunnegodt anbefalt en golf 4er 1.6. Selv om den ikke har best kvalitet på alle statistikker så kostet den meg nesten ingenting å eie hadde det selv mens jeg gikk på skole, bilen brukte 0.5 på mila, og eneste jeg bytta på ett år var en coil. Jeg har kostet på e46en vanvittig større summer enn det, til tross for at det også bare har vært slitedeler som  dynamo, bremseslanger, bremser og støtdempere (som jeg har byttet flere ganger).

For all del kjøp en e46 318i, hvis man finner en til god pris og er i god stand, men sjansen for å kanskje finne noe billigere som er greit å vedlikeholde er ganske mye større. Det fins mer ett bilmerke hvis du ikke var klar over det? (begynner nesten å lure)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt billig studentbil hadde jeg nok lett hoppet over e39.

Min var jo egentlig pen og velholdt, men rust begynte å vise seg, og de var stadig vekk småproblemer. I tillegg til at den brukte mer bensin enn M3en gjør. De er også superdaffe å kjøre. Min var en 523i automat, og det kombinert med styrefølelsen så var overgangen til 18d X1 som å gå fra svigermor sin Golf 3 til Z4en jeg hadde.

X1 opplevdes som rene sportsbilen i forhold til 5-serien.

Det skjer tydeligvis litt utvikling over noen generasjoner utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å sette det litt på spissen. Pappa kjørte e28 som arbeidsbil i over 10 år, og 200k km. I følge han var det den beste og mest pålitelige bilen han hadde hatt, men jeg har mine tvil for at han hadde begynt å anbefale e28 til andre håndverkere som var på jakt etter arbeidsbil, hadde heller kanskje anbefalt en hiace? 

 

Takk for meg.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som jeg vet er billig i drift og glemte er Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Aygoen ligger nok litt høyere i pris av uviss grunn. Dette er samme bilen alle 3. De alle har 1.0L 3syl Toyotamotor på 68hk og har registerkjede, ingen racerbil dette, men duverden for et billig bilhold :) Forsikring er nesten ingenting, bruker ikke noe drivstoff. Her får du 2007-modeller billig, og av utstyr så har den AUX-inngang. Turteller og hanskerom er ekstrautstyr(er ei hylle til vanlig), jeg ettermonterte hanskerom på min og jeg hadde turteller originalt 8) Skikkelig morsom bil på bare 800kg +-... Hadde min i ett år.

IMG_2727.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...