Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

X5 45e er helt klart en solid trekkvogn, B58 motoren med sitt litt dieselaktige dreiemoment pluss elektrisk trekkraft leverer nok krefter. Men forbruket blir for min del litt for høy, så om man trekker mye tungt så tror jeg en 30d vil være bedre. Jeg for min del bruker kroken noen få ganger i året bare så jeg lever fint med det. 

Ellers så ble jeg litt tatt på sengen hvor lettvint og greit det var med ladning i Danmark og Tyskland, jeg ser jo at hvis man kan leve med flere korte stopp så fungerer det. 

Skrevet

Nå har jeg nettopp vært nedover i Europa med bil, og det er utrolig lite elbiler der nede.

Dog så tror jeg at det å reise nedover, hvertfall til Italia er helt kurant for en elbil. Har sett litt ladestasjoner både her og der. Og når man kjører elbil, så regner jeg med at man "scoper" litt på forhånd og dermed er berget.

Og en annen ting. Det er ganske korte avstander når man faktisk er kommet til "Europa"/fra Tyskland og nedover. Så selv 40 mil rekkevidde, så kommer du deg "langt".

Nå snakker jeg velogmerke om Frankrike til Polen og ikke lenger øst.

Skrevet
18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hehe! Jeg mener @Markus E30 nevnte noe fra da han han kjørte på E18 mellom Arendal og Grimstad med E61 M5 på tralle bak. Var noe med en tulling i en G30 540d med Nürburgring sticker bakpå som blåste forbi hele ekvipasjen i 150 km/t noen få meter før forbikjøringsfeltet snevret inn 😂😂😜 Aner ikke hvem det kan være 🫣

Hehehe, glemmer ikke det med det første😁 Var en pen bil det!

Skrevet
6 timer siden, Markus E30 skrev:

Hehehe, glemmer ikke det med det første😁 Var en pen bil det!

Den du hadde på hengeren er finere 😎

Skrevet

Skikkelig off-topic. Men hjelper noen med et "fornuftig" bilkjøp mtp. relativt lang pendler avstand og har sett litt på blant annet nye elektriske Toyota Urban Cruiser. Men ble veldig overrasket da jeg ser at Toyota krever service hvert år eller 15000km. Det betyr at kjører man 30 000km i året må man på 2 servicer i året. Ganske sykt at de krever så hyppig serviceintervall på en elbil. Virker som en melking av kundene.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, laffe skrev:

Skikkelig off-topic. Men hjelper noen med et "fornuftig" bilkjøp mtp. relativt lang pendler avstand og har sett litt på blant annet nye elektriske Toyota Urban Cruiser. Men ble veldig overrasket da jeg ser at Toyota krever service hvert år eller 15000km. Det betyr at kjører man 30 000km i året må man på 2 servicer i året. Ganske sykt at de krever så hyppig serviceintervall på en elbil. Virker som en melking av kundene.

Inhabil, men sett på Tesla Model 3? Long Range AWD. Ikke ulik i pris ny. Ingen serviceintervall, men anbefales bremseservice hver 20000-30000km eller noe. Så bruker du 2500,- på bremseservice i året er det ikke gale. Ikke er de fæl å kjøre heller med mest power på bakhjulene. Det er ikke BMW, men opp mot Urban Cruiser vil jeg tro de er bedre å kjøre. Det vil være et fornuftig bilkjøp. 

Endret av Marius2002
Skrevet (endret)

@Marius2002 Ja, foreslo Model 3 "facelift",  mye på grunn av lave servicekostnader. Men de mente bagasjeluke ble for upraktisk mtp. barnevogn. Model Y er også under vurdering, men vanskeligere å finne biler innefor budsjett hvor det er en del gjenværende garanti.

Budsjettet er vel 300-350k samtidig som 4wd er mer eller mindre et krav. Samtidig mener jeg at lavest mulig km og lengst mulig garanti er det de bør prioritere.

Edit: Grunnen til at Urban Cruiser ble anbefalt av meg er at du får ny bil til 350k med 4wd. Men hurtiglading og serviceintervaller er jo helt ræva på disse da. Ny TM3 med 4wd blir vel fort 100-120k dyrere.

Endret av laffe
Skrevet

Hvordan kan man slå av luften som kommer ut av luftanlegget, ca midt foran rattet, på en model 3/y?

Skrevet
2 minutter siden, Otis skrev:

Hvordan kan man slå av luften som kommer ut av luftanlegget, ca midt foran rattet, på en model 3/y?

@Marius2002 kan sikkert svare bedre enn meg, men om du tar opp menyen for klimastyring tror jeg du kan styre luftstrømmen med fingrene på skjermen der luftstrømmen visualiseres. Har bare sett fruen gjøre det på sin Model 3, men aldri gjort det helt selv så ble sikkert dårlig forklart dette.

Skrevet

Stemmer det, men du kan og slå av auto funksjonen ved å trykke på "Auto" oppe til venstre i klimamenyen. Da får du opp dei tradisjonelle valga med piler for luftstraumen slik at du kan styre den ned til beina f.eks.

Skrevet

Aha. Ja, jeg var overhodet ikke glad i at det kommer luft ut av den lista der. (midt på dashbordet, rett mot de som sitter der). 

Jeg anser det som ganske teit at man må slå av auto modus for å stoppe lufta ut der. Muligens de anser dette som er super-fin funksjon i land der sola steker konstant?

Skrevet

Ja, Tesla har eindel særeigenheitar som nok kan forklarast med at dei blir designa i California :) På min har eg spredt luftstraumen ut mest mulig og høgast mulig. Då merkar eg ikkje så mykje til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...