E.C. Skrevet September 24 Skrevet September 24 3 hours ago, E36 318i said: Jeg bruker det fra Biltema til 329,-.. tror skal være greit nok å bruke.. Har lest litt rundt og det er da antakeligvis bra nok. Jeg har ordnet bøyeverktøy Det er bare ett rør nå, men jeg tenker at det er en bra erfaring og at jeg ønsker å gjøre det selv. Når det gjelder om ting blir liggende lenge før det brukes neste gang, det tror jeg ikke nødvendigvis. Har flere biler Som rørsamler bruker jeg en adapter fra thansen, se vedlagt bilde. Tenker disse tingene totalt skal være nok til å kunne få orden på det Ikke bruk den typen der, det er sketchy pressfitting som ikke en gang er godkjent i alle land. De bruker slike i statene, men der er det jo ikke en gang obligatorisk teknisk kontroll alle steder i landet. Husker jeg rett er denne forbudt i Tyskland. For at ferrulen som er inni skal få et godt feste må den klemme inn i røret. På kobber og kobbernikkel går det sikkert fint, men hvor bra det sitter på gammelt stålrør er mindre sikkert. Når jeg har montert slike fra Swagelok på jobb så er det ofte klare instruksjoner på hvordan de settes sammen og hvor mange runder man skal vri, etc. Det "riktige" for bremserør er også litt forskjellig fra bil til bil. Ulike kon på f.eks. BMW og asiatiske biler. På BMW skal du ha buble-flare, mens japser o.l. har dobbelkon. På kobber og kobbernikkel som "strammes i hjel" til slutt har det nok ikke så mye å si, men skal man gjøre dette ordentlig er det faktisk litt man bør sette seg i. Kobbernikkel kan ligge i original klamring, mens rene kobberrør må klamres oftere, avstanden er gitt i veiledning til kontrollinstruks for PKK om jeg husker rett.
E36 318i Skrevet September 24 Skrevet September 24 31 minutter siden, E.C. skrev: Ikke bruk den typen der... for at ferrulen som er inni skal få et godt feste må den klemme inn i røret. På kobber og kobbernikkel går det sikkert fint, men hvor bra det sitter på gammelt stålrør er mindre sikkert. Altså det virker da som at om man skrur til "finger tight" også ca 1/2 runde med fastnøkkel så skal det sitte? Også på gammelt stålrør (Blir jo double flare på både stålrøret og kobbernikkelrøret) 33 minutter siden, E.C. skrev: Når jeg har montert slike fra Swagelok på jobb så er det ofte klare instruksjoner på hvordan de settes sammen og hvor mange runder man skal vri, etc. Det gir mening at det er spesifikke instruksjoner, men samtidig.. Skrur man til "nok" så er det en kobling og de skrur seg vel ikke ut igjen uten videre? Eller hva er det egentlig som er problemet med disse? 34 minutter siden, E.C. skrev: Det "riktige" for bremserør er også litt forskjellig fra bil til bil. Ulike kon på f.eks. BMW og asiatiske biler. På BMW skal du ha buble-flare, mens japser o.l. har dobbelkon. På kobber og kobbernikkel som "strammes i hjel" til slutt har det nok ikke så mye å si, men skal man gjøre dette ordentlig er det faktisk litt man bør sette seg i. Det har jeg lest om, bubble flare og double flare. Jeg burde kanskje nevnt det, siden jeg skal ha double flare på bremserør på en Mercedes.. (i en skjøt har det vel ikke noe å si så lenge flare-typen passer med adapteren? Ja, klart det er mye å sette seg inn i, men tenker at det er en god mulighet til å lære mer, å gjøre det på egen bil. Skjønner at det ikke er "enkelt" men alle dere som allerede kan dette og har gjort det mange ganger startet vel også et sted? Uansett, problemet blir vel egentlig koblingen ned mot slangen, om det er bubble flare som skal der.. Ettersom det med verktøyet jeg bruker vil bli double flare der. Eller er det universelt akkurat der? Og vær så snill å ikke snakke ned til meg. Jeg vet godt at stort sett uansett hva man skal gjøre feks på en bil så kan det være en del ting man må lese om og evt prøve i praksis. Nå er bremsene på bilen veldig viktige, ja, men å kunne fikse dem selv er en ting jeg ønsker å kunne Føler jeg har gjort mye for å sette meg inn i og forstå så mye som mulig. Men det er ikke alt av info som er like lett å finne på nett, som er mye av grunnen til at jeg stiller de spørsmålene jeg gjør, til dere som har gjort dette mer enn meg 39 minutter siden, E.C. skrev: Kobbernikkel kan ligge i original klamring, mens rene kobberrør må klamres oftere, avstanden er gitt i veiledning til kontrollinstruks for PKK om jeg husker rett. Akkurat.. Det har jeg forstått. Nå har jeg kjøpt kobbernikkel, så tenker at det skal kunne fungere. Har også forstått at kobbernikkel er lettere å jobbe med enn feks stål. Men skal da være mulig å få til en double flare på stålrøret også
Otis Skrevet September 24 Skrevet September 24 (endret) Her må jeg si at jeg bare har konet med koneverktøy, på bremserør. Har aldri tenkt over disse navnene dere skriver. Men det har da bestandig vært tett. Og jeg gjorde likedan på Ford for 2 år siden, på originalt stålrør, som jeg skjøtet mot kobbernikkel med biltema sin union. Ble tett, og er tett. Mulig det er feil, men det er jo tett... Endret September 24 av Otis Skrivefeil E36 318i reagerte på dette 1
E.C. Skrevet September 24 Skrevet September 24 @E36 318i: Det du har postet bilde av ser ut til å være en slik type: I slike koblinger lages det ingen flens. Røret er helt rett, hele veien. Det holdes fast ved at ferrulen biter seg inn i røret. Her er det potensiale for å ikke stramme nok og da kan man risikere at røret fyker ut når det blir trykk. Derfor ga jeg den anbefalingen om å ikke bruke slike. Hvor godt slike koblinger tåler miljøet med vibrasjoner vet jeg heller ikke. Problemet man kan få med et for mykt rør (som kobbernikkel) med slike er at hele røret vrir seg når man strammer - før man får strammet nok, det er jo ikke heldig heller. Wurth har bra skjøtestykker og nipler til DIN 4.75-bremserør, men de koster litt. Jeg prøver ikke å snakke ned til noen her, jeg bare nevner at det er en del forskjeller som ikke alle kjenner til når de driver med disse tingene her og det er ikke alltid man så lett kan finne riktig info. Nesten alle kjører dobbel-kon hele veien og det funker vel tilnærmet 100% av tiden, selv om det per definisjon ikke alltid er riktig. E36 318i reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 24 Skrevet September 24 @E.C. Først, jeg vet ikke om jeg spurte på en klein måte i forrige post.. Men når man løsner på "skruen" som fester bremserøret ned mot slangen.. Hvordan er det med å feste et kobbernikkelrør med dobbelflens der om det egentlig er laget for "boble"? Bruker vel bare samme "skruen" på nytt, som etter hva jeg kan finne ut (uten at det egentlig har noe å si) skal være M10x1 Når det gjelder den skjøten/ adapteren, det var jeg ikke klar over. Men ser nå på måten det er laget, etter å ha sett bildet/ tegningen du postet og det du skrev, at det ikke skal kones. Det er verdifull informasjon, siden jeg tenkte å double flare rørene men da ville de ikke passet.. Det er ikke en "back" og en "front" ferrule slik som i eksempelet du postet.. det er bare én (i hver ende) som er formet slik <>. Som jeg antar fungerer på samme måte, som vil være det mest logiske. Ordet "ferrule" hadde jeg aldri hørt/ lest før. Da lærte jeg noe i dag også Strammer man forsiktig til, og får det til å sitte uten å vri røret da, så skal det vel gi en solid skjøt? Så trer man altså inn enden av stålrøret på den ene siden og enden av kobbernikkelrøret på den andre siden. Det er jo litt enklere da man ikke trenger å lage noen flare på stål-enden, som kunne budt på noen utfordringer mtp hvor lite samarbeidsvillig stålrøret ville vært ut fra hva jeg kan forstå At du snakker ned til meg var vel muligens en litt uheldig formulering.. Men uansett, som jeg nevnte over, feks du, begynte vel også et sted. Og kan nå veldig mye om feks dette med bremserør og antakeligvis også mye annet som har med bil å gjøre. Medlemmer som deg er vel mer en verdifull "ressurs" om det er riktig ord, for forumet Jeg håper å også, litt frem i tid, å sitte med en del kunnskap. Det er flere ganger jeg har tenkt å prøve diverse ting, slik som å ordne bremserør, men ombestemt meg. Denne gangen skal jeg gjennomføre det, og få bilen gjennom EU-kontrollen og samtidig ha bremserør som holder. Håper om jeg tar det rolig med koblingen med ferrule, at det vil holde i lang tid
E36 318i Skrevet September 24 Skrevet September 24 (endret) Dobbelpost.. Men det er i OT så går vel bra 😎 Har lest litt mer rundt etter at jeg fant ut at det jeg har kjøpt heter "kompresjonskobling" på norsk.. Dette var noe jeg ikke ante eksisterte før jeg kjøpte det i dag...... Det er frarådet til bruk på bremsesystem, og tåler ikke trykk.. I butikken jeg kjøpte det var det noen andre som hadde hatt problemer med bremserør som hadde brukt dem.. Men jeg ønsker ikke utsette meg selv eller andre for fare Noen steder står det at bil normalt vil gå gjennom EU med dem (Forutsatt at de er riktig montert), andre steder står det at det er automatisk fail. Men hadde vært fint om jeg kunne fått godkjent bilen med de der og heller kanskje få ordnet det senere Endret September 24 av E36 318i
Haug530D Skrevet September 24 Skrevet September 24 (endret) Dette er det du skal ha om du skal skjøte. 2 av de første og en av den nederste, de har dette på Biltema også. Endret September 24 av Haug530D Eystein Ose, Lars89 og E36 318i reagerte på dette 2 1
E36 318i Skrevet September 24 Skrevet September 24 @Haug530D Jeg så den nippelen var til dobbelflensede rør, men den adapteren skjønte jeg ikke helt ettersom det ikke stod noe men er vel naturlig at den hører til ja.. Takk for bilder av det jeg trenger På adapteren står det ikke M10×1 eller for "dobbelthalset" rør eller noe slikt som jeg tror thansen kalte det.. som vel er en av grunnene til at jeg var litt i tvil ang den.. Men da var det altså den Også er det jo den koblingen som er festet i braketten i overgangen til slangen (har nevnt den noen ganger..) men om det er en "bubble flare" det er lagt opp til der, så er jo det litt surt...
Haug530D Skrevet September 24 Skrevet September 24 17 minutter siden, E36 318i skrev: @Haug530D Jeg så den nippelen var til dobbelflensede rør, men den adapteren skjønte jeg ikke helt ettersom det ikke stod noe men er vel naturlig at den hører til ja.. Takk for bilder av det jeg trenger På adapteren står det ikke M10×1 eller for "dobbelthalset" rør eller noe slikt som jeg tror thansen kalte det.. som vel er en av grunnene til at jeg var litt i tvil ang den.. Men da var det altså den Også er det jo den koblingen som er festet i braketten i overgangen til slangen (har nevnt den noen ganger..) men om det er en "bubble flare" det er lagt opp til der, så er jo det litt surt... Jeg lager stort sett Bubble flare på alt som har med BMW og gjøre og har vel lagd det med disse skjøtene også, når man lager bremserør i kobber/kobbernikkel så former uansett de seg veldig bra selv, på stålrør må man lage 100% riktig flens. E36 318i reagerte på dette 1
E.C. Skrevet September 24 Skrevet September 24 @E36 318i Jeg har skrevet litt om det med flens i min tråd da jeg la nye rør på E39-en så du kan jo lese fra den posten og det som kommer etter der: https://bimmers.no/forums/topic/825167-ecs-garasjetråd-utvidelse-av-bilparken/?page=6#findComment-3380310 Der får du også med forklaringen på hvorfor jeg ikke ønsket å bruke Biltema sine nippler som jeg mente ble revidert til å være en dårligere versjon enn før. E36 318i reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 25 Skrevet September 25 (endret) @Haug530D Jeg har kjøpt inn noen av de niplene og adapterene du postet bilde av. Det ble netthandel da jeg ikke tror det var så mange på lager hos den lokale thansen.. Satser på at de er i posten om rundt en uke Har også oppdaget på nett at man kan lage bubble flare med et double flare-verktøy, men skjønner nå at det er flere typer flare enn bare bubble og double.. Forskjellige vinkler, men 90 grader bubble ser ut til å være det vanligste? @E.C. Ang det spesielverktøyet til koblingen av røret mot slangen, er ikke det å løsne koblingen til røret en av oppgavene det spesifikt er laget for å kunne utføre? Noen gjorde meg oppmerksom på at det finnes låsbar ringnøkkel (tror jeg det het) som også kan brukes her, men skulle ikke egentlig det du brukte være nok? Har også oppdaget at man kan lage bubble med double flaring verktøy, med 90 grader vinkel på kontaktflaten mot niplen. Så det er jo flott, om det helst er bubble man skal ha mot slangen. Men da er man vel avhengig av å kunne bruke niplen/ skruen som allerede er der ettersom de jeg kjøpt vel er laget for 45 grader. Men alt skal vel være M10x1.0 uten problemer med å trekke til uten å kødde til gjenger? Så det eneste vil isåfall være kontaktflaten på nippelen Linkene til nippel og skjøtestykke (adapter) fra Wurth du la ut i tråden din er inaktive eller hva det heter tror jeg, så de leder bare til forsiden til Wurth. Ser du har lagt ut bilde av dem også. En annen ting, må man bruke gradverktøy på innside/ utside av røret? Ser noen nevner det, og andre ikke. Jeg glemte det helt bort når jeg handlet inn ting, men det er vel ikke krise å ikke bruke det? Uansett veldig interessant å lese den posten/ de postene i tråden din der. Jeg tror jeg forstod det meste, og kjenner at jeg ble litt usikker på hele greia. Men ønsker likevel å prøve. Blir nok en grei mestringsfølelse når jeg forhåpentligvis får det til. Så jeg har troa, men skjønner det er mye jobb for egentlig noe veldig lite (jeg skal bare skjøte på endestykke/ ytre del, ikke skifte hele røret. Det får kanskje evt bli en annen gang om det skulle bli nødvendig (noe jeg håper det ikke blir) Endret September 25 av E36 318i
Otis Skrevet September 25 Skrevet September 25 Jeg leste litt mer om bremserør for min egen del, og selv om jeg bare har brukt biltema settet, så ser jeg jo at det faktisk lager dobbel koning. Så da er jo saken grei, slik jeg ser det. Så om du også gjør dette, så er alt OK. E36 318i reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet September 25 Skrevet September 25 Bouble flare er veldig lett og lage. E36 318i reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 25 Skrevet September 25 (endret) Jeg venter på disse riktige koblingene, så jeg kan få skjøtet rørene på riktig måte. Men de kommer antakeligvis ikke frem før det er for sent mtp EU-kontrollen Ville det vært mulig å bruke kompresjons-kobling, da det er det jeg har.. for å få bilen gjennom EU-kontrollen, og bytte ikke lenge etterpå når riktige koblinger er mottatt? Eller blir det klink 2er feil? Endret September 25 av E36 318i
Haug530D Skrevet September 25 Skrevet September 25 16 minutter siden, E36 318i skrev: Jeg venter på disse riktige koblingene, så jeg kan få skjøtet rørene på riktig måte. Men de kommer antakeligvis ikke frem før det er for sent mtp EU-kontrollen Ville det vært mulig å bruke kompresjons-kobling, da det er det jeg har.. for å få bilen gjennom EU-kontrollen, og bytte ikke lenge etterpå når riktige koblinger er mottatt? Eller blir det klink 2er feil? Det spørs jo hvor oppegående mekanikeren er om h*n ser at det er feil type koplinger, om det ikke er hull på rør så ville jeg pusset bort rusten, hatt på ferro-bet rustfjerner, og pusset vasket av og hatt på noe sort lakk og byttet etter at bil var blitt eu godkjent. E36 318i reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå