Gå til innhold

Trekke vogn/tung henger med automatgir


largund
 Share

Anbefalte innlegg

De har nå ikke skrevet koden selv de heller, bare brukt tid på å finne et "parameter". Tipper at BMW et eller annet sted har nedskrevet at all deres kode er beskyttet og ikke lovlig å endre/kopiere etter eget forgodtbefinnende og ihvertfall ikke i nærings øyemed.

Å gjøre det på min metode er reverse engineering i praksis og jeg ser ikke noe galt i det. Jeg snakket ikke om å lese ut eeprom med egenprodusert kode og så begynne å selge en blåkopi av denne. Jeg snakker om å prøve å finne et "parameter" i BMW sin kode for så å leke med dette for å finne funksjonen av ting. 

Uansett et tenkt tilfelle, men å kalle det å lete opp et "parameter" for tyveri er nå å strekke strikken så måtte bare klare opp i det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse kassene lockup i 4. Og 5. Gir eller bare 5. Gir?

Jeg gikk min kasse overhalt/forsterka hos Automatgearsservice i Bergen.

Min låser nå 100% fra 90km/t i 4 og 5 gir.  4.gir er jo 1:1 i disse kassene og 5.gir overdrive så den akselererer voldsomt med låst 4.gir.  Låst 5.gir i 90km/t er flott til landeveiskjøring men litt lavt turtall til voldsomme akselerasjoner.

Vet ikke hva som er forandret men den var ikke slik før ombygging, det var mer sluring.  Om det kan gjøres ved hjelp av å bytte solenoidene som styrer Tcc eller om det må gjøres i software? Bl.a Sonax selger mye oppgraderingsdeler til disse.

Husker i gamle dager med M46 kassene til Volvo hadde overdrive knapp på girspaken. Husker noen modifiserte disse slik at de fikk overdrive i alle gir.

Hadde det gått an å hatt bryter som aktiverte Tcc solenoid manuelt eller er solenoidene mer avanserte enn spenning av spenning på? De er vel sikkert det originalt pga den progressive lockup'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da må jeg komme med oppdatering ang. bruk av girkassa. 

Kjørte på tur med vogna nå i helga og har kjørt utelukkende i sport-programmet og det virker som om girkassa er i lock-up ved lett belastning i 80km/t.  

I så måte lurer jeg på om det ville vært noen vits å montere EGS fra E53 når forskjellen ville være lock-up i 80km/t i Drive kontra Sport?   Om jeg har forstått det riktig...

Generellt sett virka det som om girkassa trivdes bedre i Sport enn i Drive med tung last. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

tar opp igjen en gammel tråd jeg.. er det mulig å gjør så kassa ikke klarer å overstyre gire jeg velger når jeg kjører automatkassa i manuell ? kjørte 3 tonn tung henger etter e39'n min i sommer og det gikk veldig fint i sport men i manuell i 5 gir på cruisekontroll på flatmark så giret den seg opp og ned hele tida... enda det var flatt og jeg lå i 80-90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ingvaldsen skrev:

tar opp igjen en gammel tråd jeg.. er det mulig å gjør så kassa ikke klarer å overstyre gire jeg velger når jeg kjører automatkassa i manuell ? kjørte 3 tonn tung henger etter e39'n min i sommer og det gikk veldig fint i sport men i manuell i 5 gir på cruisekontroll på flatmark så giret den seg opp og ned hele tida... enda det var flatt og jeg lå i 80-90

Når du har cruisecontroll vil jo hjernen til girkassa reagere litt kjappere enn hvis du har i andre moduser i min erfaring, da den skal holde farta relativt konstant. 

Ikke kjør i cruise og bruk manuell så bør det gå greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Når du har cruisecontroll vil jo hjernen til girkassa reagere litt kjappere enn hvis du har i andre moduser i min erfaring, da den skal holde farta relativt konstant. 

Ikke kjør i cruise og bruk manuell så bør det gå greit

okei, men i andre tilfeller som ved sladding, hjulspinn og piruetter så er det et stort ønske at kassa ikke kan overstyre meg i manuell så den ikke girer ved høyt turtall osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

okei, men i andre tilfeller som ved sladding, hjulspinn og piruetter så er det et stort ønske at kassa ikke kan overstyre meg i manuell så den ikke girer ved høyt turtall osv.

Høres ut som du trenger en tune på girkassa.

Håper disse tilfellene ikke gjelder med 3 tonns henger på slep 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gorg skrev:

Høres ut som du trenger en tune på girkassa.

Veldig enkelt å si sånt, men om du har lest tråden så ser du jo at det er et svar som "ikke gir mening".

 

13 timer siden, Ingvaldsen skrev:

...gikk veldig fint i sport men i manuell i 5 gir på cruisekontroll på flatmark så giret den seg opp og ned hele tida... enda det var flatt og jeg lå i 80-90

I sport la den seg nok i 4 gir og lock up. I "M5" så ligger den nok fint i 5 gir, men du vil oppleve at den går inn og ut av lock up. Dette fordi du som fører ligger i et for tung gir. I 80-90 er området den går i lock up på flat mark uten henger. Når du da krever langt mer effekt enn den greier å gi på såpass lavt turtall, så åpner den LC så du får mer turtall (og større tap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF skrev:

Veldig enkelt å si sånt, men om du har lest tråden så ser du jo at det er et svar som "ikke gir mening".

Har ikke lest hele tråden nei, bare det @Ingvaldsen skrev og for meg virket det som at girkassa enten trengte å nullstilles eller få en tune. 

Nå er jo ikke jeg fagmann som du er, så du får ha meg unnskyldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i all hovedsak lurte jeg mest på om de var mulig å få gm 390 kassa til å bli 100% manuell når den står i manuell på noe vis :) sikkert ikke sunt men den kommer til å bli bytta ut i manuell kasse endag uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Software endringer: Pr. nå, som det står i tråden, nei dette får du ikke gjort.

Men scenarioene du skisserer er vidt forskjellige. Det ene, "80-90" er rett og slett at du ber den gå i et for tungt gir ift belastning til at den greier det i lock up hele tiden. Dette har med lock up clutch å gjøre, ikke veksling av gir. Du må skille mellom forskjellen på veksling av gir, og lock up.

Det andre, "den girer opp på turtallsperre", handler bare om hvilket turtall den er satt til å tvangsgire opp, se kommentar til software endring. Det er fult mulig å finne utav dette, men jeg ser som sagt ikke at prosjektet kan bli lønnsomt selv om jeg allerede har gjort en stor del av arbeidet. Derfor ligger det på hylla enn så lenge.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dette minner meg om Ford E350 7.3 powerstroken jeg hadde. 2 eller 3 tonn på kroken, merka ikke forskjell. Det eneste var at jeg lærte meg å bruke lockup for å unngå varmgang. På den var det nokså enkelt: trykk inn overdrive off- knappen. Den ville da legge 3 giret i lockup i hastigheter over 65 km/t. Så lenge man ikke gikk av gassen, så var det 100% låst :) man kunne så akselerere opp til 85 kmt/t og trykke overdrive knappen i "on" og slippe opp gassen littegrann for å ta vekk litt belastning på drevene. Da la den inn 4 gir direkte med lock up på en silkemyk måte. Hørtes ut som manuell giring nesten. Under 85 kmt var det ikke lockup på 4 gir. Måtte over 85. Når det først var innkoblet, kunne den kjøres ned på 900 omdreininger på lock up og bare dure på på rein skjær moment. Rå maskin! 

Dette var på lange strekninger det ble brukt, samt i oppoverbakker. Til vanlig kjøring fungerte converteren greit uten lockup også. Kanskje litt vel slurete, men man får jo oppgraderte convertere til dem :)

Tipset mitt er: gir ned manuelt på bmw automat. La den gå lett på høye turtall. Ikke overskrid hengervekten. Aller helst kjøp manuell eller bytt biltype om det er mye henger du drar. Men mye artig lesing om software oppdateringer for lockup osv :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...