Gå til innhold

Runeys Estoril-blå F20, Downpipe og Intercooler S.8


Runey
 Share

Anbefalte innlegg

Ja jøss nå skjer det visst litt igjen her i gården!

Ble en mer omfattende prosess med mange grove ord, så blir bare litt teaserbilder i første omgang ;) 

Startet rolig opp

ha0FVp.jpg

Innså fort at den måtte opp på alle fire.... Og var ikke bare bare å komme til med jekken! FY F********

AOqeS6.jpg

Alt greit når den først kom seg opp da!

8fZuN6.jpg

Spesielt siden hele eksosen måtte av! 

Perfekt mulighet til å polere og legge coating på den nå siden den først er ute :P j1Z2Q4.jpg

 

PS: Downpipen er på plass men bilder og lydklipp kommer når jeg er heeelt ferdig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bastuck downpipe

 

Enda en update med litt spennende mods :D 

 

Skipper et par steg med demontering av varmeskjold, toppstag og noen andre deksler. Håpte jo på at dette skulle være en kjapt utført jobb, men som vanlig viser det seg at det var hakket mer komplisert :P 

w3C6Xt.jpg

 

Etter en av de mer sketchy metodene jeg har brukt for å jekke opp hele bilen, fikk jeg den opp på alle 4

AOqeS6.jpg

 

Dette betydde at jeg fikk de 3-4cm ekstra til å få av midpipen fra katalysatoren, som var tettet med eksospasta. Endte med å måtte bruke et av de mest allsidige verktøyene jeg hadde!!! En hammer.... :blink:

XtsS2s.jpg

 

Men når det først kom av var det relativt kjapt å få av midtavstiveren og resten av anlegget!

eIY4JG.jpg

8SSawR.jpg

Kjøpte også noen ny klemmer for å få litt mer press på skjøtene

3TSL1D.jpg

Uuuuhm, liten timeskip her, men plutselig rant det ut kjølevæske over alt :shocking2:
XDmjfV.jpg

 

Videre med downpipe demontering, trangt as
a1AWsv.jpg

 

Har ikke akkurat små hender!
rxBBTs.jpg

 

Men det går seg til
mk4CnH.jpg

 

Begge lambdaene av og
BcNGoC.jpg

Så var det den ene mutteren som var plassert med så vanskelig tilkomst som mulig, med mindre man har hender som en 12-åring da....
o8n4QG.jpg
1BM5fM.jpg

Så kom den delen jeg helst ville unngå! Men endte med å demontere ene hovedkjøleslangen for å få klaringen som kreves for å få opp varmeskjoldet og downpipen. Og det kom jo selvfølgelig kjølevæske ut over alt :P 
ol0YGe.jpg

Og vipps hadde man et stort hull
oaAJu7.jpg

Uuuhm...

GyWSsX.jpg

 

Få det bort!!!!

sVGHKz.jpg

 

Aaaah, nå kom det seg!!
sMjxn1.jpg


ZaRsDe.jpg

 

Nesten skrudd sammen igjen, kjøleslangen plugget rett på igjen og
siyZMl.jpg

 

Skrur sammen resten av bilen!

Hg9MYP.jpg
sPlQNL.jpg

 

But wait... There´s more!!!

Kjapp rengjøring og shine av potten :D 

Hhw2Gw.jpg
jTnKvo.jpg
zlpaS3.jpg
3FsdJJ.jpg

 

Får et lag med MP UNC V3
4PJUKO.jpg
rTk67A.jpg
V4HhvE.jpg

 

Ble buffet av men glemte selvfølgelig bilder....:huh:
bWoSEe.jpg

Oooog der var alt skrudd sammen, eller var det....

Uuuhm måtte visst montere deksler og!

J4qCpI.jpg

 

Endelig i mål :o Wooho
prtp8v.jpg

 

Har ikke laget noen flybys enda men det kommer! Prøver en ny tune som dessverre fjernet burbles, og hadde mindre krefter, så tenkte å vente til de kommer med en oppdatering på den.

 

Har derimot et lite klip fra insta :P Og det skal sies, du hører den mildt sagt godt nå!

 

PS: Ble dessverre vertical video på den :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, ahj skrev:

Hvordan ble turbolagen? Mindre? :) 

Føles som at hele bilen puster lettere, kommer merkbart kjappere på peakboost 👌

I tillegg virker det som at forbruket sank med sånn 0.2-0.4l/mil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fristet lenge, men eneste som skremmer meg er alle tilfellene av registerproblemer jeg har hørt om. Det skjedde jo med denne også for et års tid siden om jeg ikke husker helt feil. Skummelt at kjedet skal strekke seg etter godt under 100.000km. Blir jo fort flere titalls tusen kroner om man er heldig nok til at det bare er registeret som ryker også, om ikke kan man jo plutselig måtte bytte motor hvis det tar med seg innmaten når det hopper eller ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales meget, men tror heller jeg ville gått for N20 om det passer seg. Mener kilden til at registeret mitt hoppet, var strammer som blir dårlig over tid! Men bilen er helt nydelig på veien, spesielt nå med KW V3 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja. Er vel ganske dyr jobb å bytte strammere også, vel? Spesielt om det må gjøres relativt ofte. Jeg kjører jo ganske mye i løpet av et år, med de siste to bruksbilene jeg har hatt en stund har det blitt 40-45kkm i året så da går det jo fort fra ene gangen til neste.

Må vel opp på 125i for å få N20? Og da koster det vel sitt også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gabz skrev:

Ah, ja. Er vel ganske dyr jobb å bytte strammere også, vel? Spesielt om det må gjøres relativt ofte. Jeg kjører jo ganske mye i løpet av et år, med de siste to bruksbilene jeg har hatt en stund har det blitt 40-45kkm i året så da går det jo fort fra ene gangen til neste.

Må vel opp på 125i for å få N20? Og da koster det vel sitt også :P

Ja hakket opp er 125i :P Men usikker på prisen for strammer alene, da jeg byttet hele pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update 27.9.18

Fikk en liten pakke forleden dag med en Wagner EVO 1 intercooler, og form og finish er on point :D 

J6Lqnz.jpg
SJV7Uj.jpg
I8V3kO.jpg
h8MGOp.jpg

Betydelig forskjell på den nye og den gamle!

lFAVKI.jpg
m2zDSr.jpg
4u35zS.jpg
Eoh045.jpg

 

Enkel plug'n'play gjort på ca 30min, uten å ta av framfangeren!

Løsnet klipsene på rørene, og et par skruer

JOfpDK.jpg

Dras rett ut og den nye presses på plass og ny skruer og muttere monteres.
J4lUii.jpg

På plass
9QP6sz.jpg
 

Første inntrykket var at bilen holder ladetrykk mye bedre på høyere turtall, og generelt føles bilen "sprekere"

Et lite klipp siden jeg ikke har postet noe særlig lydklipp etter jeg monterte downpipe. Er desverre ikke den beste lyden da jeg bare har mobil å filme med...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ahj skrev:

Blitt ganske så spenstig denne her. Med den vekten du nevnte så tipper jeg dette går ganske fælt! :D 

Men mangler bare dette 😎

 

Funker greit nok i en liten 116, hehe

 

Har tendert mer mot Wavetrac istedenfor Quaife en eller annen gang  ;) Men er høyt på ønskelisten!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...