Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

Da ble de nye dekka og felgene montert :)

Felg er et38 8,5" bredde.

Dekk er 235/40r19 ContiPremiumContact6

Originalt har disse bilene 245/35r19, jeg valgte litt smalere og litt høyere profil av komforthensyn. I tillegg på min som ikke er senket, så fyller dette hjulbuene meget bra, jeg ville ikke gått for originaldimensjonen i mitt tilfelle :)

Nå sto det nøyaktig samme dekk på 17 tommerne jeg tok av, derfor en fin måte å sammeligne på. Har aldri hatt så stort som 19" før så jeg føler meg veldig ungdommelig nå 😂 Det eneste er at her blir det ikke spacet ut langt utforbi hjulbuen. Nå er dem rett innforbi, og det liker jeg. Sorry til alle dere på forumet som må ha det spacet ut, det skjer ikke på min bil.

Komfortmessig kontra 17" veldig likt. Litt mindre fleksing på sidevegg i sving, mer stabilt. Men litt mer vibrasjoner. Egentlig som forventet. Støymessig så er disse ørlite granne bedre enn 17 tommerne, noe jeg velger å tro er pga nytt dekkmønster på 19" kontra slitt dekkmønster på 17". Så vanskelig å si om det lyddempende skummet i 19" har noen effekt. Jeg skal kjøre inn dekka og oppdatere senere :)

 

20200518_152301.jpg

20200518_212236.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2020 den 8.27, sveigis skrev:

Som jeg har snakket og nevnt før ,liker jeg at du fikser opp denne .

Fin bil som gir deg masse glede og ikke minst billig å kjøre med .

Følger med og gøy du oppdaterer her .😀😀

Som bruksbil så er denne både billig å kjøre og eie, det skulle man ikke trodd av alle som mener bmw 3 liter er dyrt å eie. Denne er billigere i forbruk enn en rav4 hybrid. Bare deilig :D

 

13 minutter siden, sveigis skrev:

Dette ble meget pent .😀👍

Cleant og passet bil bra .

Regner med den er god å kjøre og med dette oppsettet.

Takker så mye :)

er akkurat clean stil jeg går for, felgene ser ut som noen som kunne kommet fra en bmw produksjonsmodell, det er også viktig.

den er helt suveren å kjøre nå, bedre enn 17 tommerne, det hadde jeg ikke trodd :) Det eneste er framdemperne som sender sjokkbølger gjennom hele bilen, de må byttes! Noen ganger smeller det så man tror man har kjørt over en katt, åsså er det en knapt synlig asfaltskjøt. Begynner å tære på tolmodigheten når jeg kjører denne bilen, og det er ukomfortabelt for de som sitter på.

Budskjettet i år sto mellom dempere eller nye hjul. Ble sistnevnte, som sikkert er feil prioritering 😛 Jeg håper det blir anledning å bytte dempere i år. EU er i januar så da blir det vel uansett påpakk der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å anskaffe seg en smidig felgbørste først som sist :D 

Det ble meget fint, spesielt med hakket høyere profil som du sier som fyller hjulbuen litt bedre. Veldig bra! Og fra det bildet på skrå bakfra så såg egentlig innpresset ganske så bra ut :) 
Ingenting er som vår og nye felger 😍

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Kan ikke ha mye pølsefingre når du skal vaske de felgene der 😜

Haha nei det har du rett i 😛 når man har 20 eiker istedenfor 5 så tar alt også mye lenger tid. Fant ut det når jeg vasket og vokset felgene. Kjører 5 eiker på vinter, da de er lett å holde rene i saltet :)

4 timer siden, papertiger skrev:

Her er det bare å anskaffe seg en smidig felgbørste først som sist :D 

Det ble meget fint, spesielt med hakket høyere profil som du sier som fyller hjulbuen litt bedre. Veldig bra! Og fra det bildet på skrå bakfra så såg egentlig innpresset ganske så bra ut :) 
Ingenting er som vår og nye felger 😍

Håper felgvasken skal gå greit med disse som er vokset og som spyles hyppig . Og satser på svampen kommer innimellom eikene :) 

takk, synes også dette ble bra. Ble fornøyd, siden jeg ikke fant bilder av e6x som ikke var senket med denne dimensjonen, så ble det spenning på å se hvordan det fylte hjulbuen. Og bare se på hjulbuen framme på det øverste bildet, det fyller perfekt med jevn avstand rundt hele veien :) var slik de skulle vært fra fabrikk, og ikke 35 profil.

jeg liker ikke dekkstrekk. Desverre er det noe strekk, men ikke synbart på avstand. 245 bredde kunne i så måte passet bedre, men da på bekostning av høydeforhold dekkside/hjulbue.

inpresset er ikke så værst nei. Fra originale et43 7,5 bredde til et38 8,5 bredde så stikker felgene 17mm mer ut. Framme er de grovt målt 8mm innforbi hjulbuen, mens bak er de 18mm. Så om noe kunne en 10mm spacer bak gjort seg for å få 8mm framme og bak. Men jeg er fornøyd slik det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evopower skrev:

Haha nei det har du rett i 😛 når man har 20 eiker istedenfor 5 så tar alt også mye lenger tid. Fant ut det når jeg vasket og vokset felgene. Kjører 5 eiker på vinter, da de er lett å holde rene i saltet :)

Håper felgvasken skal gå greit med disse som er vokset og som spyles hyppig . Og satser på svampen kommer innimellom eikene :) 

takk, synes også dette ble bra. Ble fornøyd, siden jeg ikke fant bilder av e6x som ikke var senket med denne dimensjonen, så ble det spenning på å se hvordan det fylte hjulbuen. Og bare se på hjulbuen framme på det øverste bildet, det fyller perfekt med jevn avstand rundt hele veien :) var slik de skulle vært fra fabrikk, og ikke 35 profil.

jeg liker ikke dekkstrekk. Desverre er det noe strekk, men ikke synbart på avstand. 245 bredde kunne i så måte passet bedre, men da på bekostning av høydeforhold dekkside/hjulbue.

inpresset er ikke så værst nei. Fra originale et43 7,5 bredde til et38 8,5 bredde så stikker felgene 17mm mer ut. Framme er de grovt målt 8mm innforbi hjulbuen, mens bak er de 18mm. Så om noe kunne en 10mm spacer bak gjort seg for å få 8mm framme og bak. Men jeg er fornøyd slik det er :)

Ser veldig bra ut dette! Vil anbefale deg å kjøpe deg en detail brush ala dette for å få vasket skikkelig imellom di trange plassene.

Har du senk på bilen din eller ? Så lavere ut enn hva min er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snowbiz skrev:

Ser veldig bra ut dette! Vil anbefale deg å kjøpe deg en detail brush ala dette for å få vasket skikkelig imellom di trange plassene.

Har du senk på bilen din eller ? Så lavere ut enn hva min er.

Har sett de har slike børster på bilxtra :)

Ja ikke sant den ser lav-ish ut framme med tanke på at det er xdrive? Jeg tenker det er på grunn av 200.000km og sig (har inspisert fjærene, de er ikke brukket, men sikkert ikke lenge til) Framme er det noe steinhakka gale med fjæring og demping, så både dempere, fjærer og dempertopper byttes ut med nytt. Da regner jeg med den får den vanlige høyden tilbake. Bak er det ikke gjort endringer, men har liggende justerbare høydesensorstag, just in case jeg vil endre noe.

Men stancen er jo flott nå da, den ser litt lavere ut enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det litt e39 skruing omsider :)

Dette har ikke blitt tid før nå, den har stått mest ute i 3 år, og den stoppet under flytting her en dag. Den fikk ikke diesel frem. Konstaterte defekt matepumpe i tank, så ny ble bestilt. Årsaken skulle jeg etterhvert finne ut var dieseldyr, seig gugge i bunn av tank som hadde tettet innløpet til matepumpen og denne hadde til slutt skjært seg. 

Tok ut tank armatur og da fant jeg et seigt belegg nedi:

received_667454474099290.thumb.jpeg.03d8457c1d8e16402a56485f5bfc88fc.jpeg

 

 

Bare å dra fingeren gjennom bunn av tanken var nok til å se alvorlighetsgraden:

IMG_20200603_131947.thumb.jpg.720a69977ef7197f467e0747ce2a5838.jpg

 

 

Innløpsfilteret på matepumpe var helt tett. Her etter 3 renserunder:

received_670602090402586.thumb.jpeg.14a0ac88e85646a6d830a14afe82e0f9.jpeg

 

 

Ny pumpe på benken:

IMG_20200602_163328.thumb.jpg.981c83f201efda5222d7bbd8b628670f.jpg

 

 

Armatur rengjort og ny pumpe montert i holderen sin:

IMG_20200603_130506.thumb.jpg.8320d44910c55c5ba7de01e5df7e1ab1.jpg

 

 

Nedi tanken såg det slik ut:

IMG_20200603_143539.thumb.jpg.2270f93f7654cb22e38e26c81f0ae438.jpg

 

 

Bare å finne frem pumpa og suge ut dieselen:

IMG_20200603_130329.thumb.jpg.8c4a7e76a663f1ca9f62fc7a7a15ac9d.jpg

 

 

Mange filler senere og det begynner å bli rent. Klarte å skrape ut det meste fra bunnslammet, nok til at jeg føler meg trygg på at dette er godt nok. Ikke lett å knekke armen forbi denne braketten og videre ned i tanken, men til slutt sa jeg meg fornøyd med oppsopet:

IMG_20200603_133136.thumb.jpg.80d380af36499b9d0a6abfc9dd6e1f76.jpg

 

 

Tank armatur på plass:

IMG_20200603_143513.thumb.jpg.20cfa6e57b54081fb0aa875684659d13.jpg

 

Dette var på passasjersiden av bilen. Tok også opp lokket på førersiden hvor det kun sitter en tankmåler. Her var det litt slim men ikke fullt så mye som på høyre siden. Gjorde samme renskejobb her også. 

Det var kveldens jobb. I morgen bytter jeg filteret i motorrom, samt heller oppi litt vidundermiddel og diesel på tanken. Krysser fingrene! Det er klart med denne seige gugga, så vil jeg tro dyser og rør er igjengrodd. Det stemmer jo med at bilen ikke var seg selv på slutten. God rens og veksthemmende middel for dieseldyr på tanken må da gjøre susen :)

 

Avsluttende kveldsbilde:

IMG_20200603_193325.thumb.jpg.b1a1dbc72138c02a35630a17925799fc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det håp om å få liv i 520d'n igjen :)

 

Dro å handlet 40 liter diesel samt disse her:

IMG_20200604_185038.thumb.jpg.98ab3d580fb6030edccbaf30c2a00c20.jpg

 

 

Nytt diesel filter på plass og her piplet det diesel opp når man slo på tenninga. Godt å høre summing fra pumpa i tanken som bekrefter at ting fungerer :)

IMG_20200604_190943.thumb.jpg.c5c79445ac412c5bb548a02a30bbab38.jpg

 

 

Så var det å lufte og kinne... :

IMG_20200604_191003.thumb.jpg.866ac702e3fe93d26e520668246de6be.jpg

 

 

Tada! 

IMG_20200604_192006.thumb.jpg.e756eeb1a178e44ec46a7b4052953b26.jpg

IMG_20200604_192647.thumb.jpg.3acb36a6e1a5dc6adb8a25c73dadad01.jpg

 

 

Nå går den og den går så fint som bare det :D Tok en kjapp prøvetur og det natt og dag forskjell fra slik den var i halvåret før den stoppet. Nå er den "som ny" igjen. Samtidig er den så utrolig smooth og fin å kjøre. Blir moro å skru sammen karosseri delene nå samt få den på EU :)

Snapchat-910076410.thumb.jpg.3267af59012048387f9d3a1b204e03cb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, papertiger skrev:

Kjempejobb dette her, en jobb jeg hadde sytt med å gjøre! Bare stoppa den plutselig eller hikk motoren bare dårligere og dårligere for til slutt å ikke ville starte? 

Takk :) Det er jo en møkkajobb men ikke vanskelig. Har akkurat tatt diesel pumpe havari på golfen til madammen så da var det bare å fortsette her 😅 diesel er ikke min venn om dagen, og det er mye skruing. Men har kjørt diesel i 15 år uten problemer før nå.

Fra jeg parkerte den ifm EU fiks så har den gått dårligere og dårligere de gangene jeg skulle starte å flytte på den. Den kunne gå på tomgang uten respons på gasspedalen, den kunne finne på å ha forskjellig tomgangsturtall, den kunne gå på tongang kun på full gasspedal, den var mest treg som om turboen ikke slo inn osv. Jeg fryktet hovedpumpa var defekt, da disse er kjent for å tulle med elektronikken i pumpa. Men en dag bare stoppet den helt og da var det tomt i diesel systemet. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med oppstart Evopower 😀👍.

Du har hatt jobben her helt klart ,rett og slett det en kaller møkkajobb.

Helt ærlig det å skru dieselbil ,er ikke noe kult synes jeg .

Veldig bra å se den lever igjen og gøy på dine vegne.😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Jan :) nei diesel er noe møkk, men det er det noen man kan hente inspirasjon fra når det gjelder stae biler så er det deg 😅

Håper å tror denne kan yte bra noen år nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...