Gå til innhold

Endelig BMW !!! Men hvilken?


Amistad
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, DanielStance skrev:

Den er facelift ja :)

Så pen ut, litt dumt med CCC (gammel iDrive) da.

japp ... men prisen virket mer sånn der den burde være, at han ikke har lagt på 20 30 000 ...

ccc oppgradering mulig en vakker dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Amistad skrev:

japp ... men prisen virket mer sånn der den burde være, at han ikke har lagt på 20 30 000 ...

ccc oppgradering mulig en vakker dag ?

Ja den var jo hyggelig priset. En del kult utstyr på den også :)

Oppgradering til CIC er mulig, og anbefalt :P Men det koster en del tusenlapper hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja ... litt ufint av meg å ikke oppdatere tråden. Så for dere som har fulgt meg, for dere som har hjulpet meg, for dere som har hatt tålmodighet utover det normale, her kommer oppdateringen. 

Vi skulle altså kjøpe bil, og ENDELIG skulle det bli BMW! Først var budsjettet 300 000 kr og en bil, så ble det over til at det skulle dekke to biler, så igjen ble det over til en bil, men lavere budsjett. 

For den summen vi kunne bruke, og for de kriteriene vi hadde, så var det x3 opp mot 09 modell med msport, ok km stand, og 3 liter diesel som var det aller beste alternativet. Jeg fikk mye hjelp til å komme fram til at det var det beste alternativet. Det var ikke mange av diss på markedet, og de jeg fant lå ute til blodpris, noe de gjør enda. Ikke får de solgt dem, og ikke ville de møte meg angående pris. Jeg skjønte fort at jeg måtte vente lenge om det skulle bli en x3 som dette. 

Det nest beste alternativet ble da 5 serie. Men jeg fant raskt ut at om jeg skulle ha med 3 liter diesel og utstyr og km stand,  at alt jeg måtte ha for pengene, ja da var budsjettet for lavt. Ingen jeg skrev med for to uker siden ville gå ned til den prisen jeg ba om å få kjøpe for på dagen, men jeg har de siste dagene fått meldinger fra flere fem serier om at de er villige til å selge. De har nok skjønt det, at de lå for høyt. Men jeg har svart dem fint om at jeg prøvde å si fra på en fin måte da jeg var klar for å handle, men at nå var det for sent.

 Dette var de to typer biler jeg så for meg ang stor plass i bagasjerommet. 

Så etter mang en telefon, og mang en e post uten napp, begynte jeg å lete etter et tredje alternativ. Det var da 3 serien. Hva kan jeg få for pengene her? Jeg fant raskt ut at hvis jeg firte på motorstørrelse, så kunne jeg få en nyere bil, mer utstyr, ny type idrive, rimeligere enn 5 seriene og rimeligere enn x3 ene jeg har sett på.

To ankepunkt møtte meg i døren. 1. Denne 2 liters motoren har jeg lært her inne er dvask og av dårligere kvalitet enn 3 literen. Men jeg lærte også at den ikke føltes så gale ut om man kjørte 3 serie kontra 5 serie og x3. 

2. Ville hundene våre få plass i 3 serien? 

Vel ... Etter mye fram og tilbake opp og ned i mente falt valget på en 3 serie touring. Denne med 2 literen men med chip for å kompensere litt for kraft. Videre fikk jeg også nyere bil for pengene, faktisk en 10 modell inkl litt flott utstyr og ny idrive. Som bonus fikk jeg med 4x4 , og kjempe tøffe felger. Skiboks var med i prisen, lakket i bilens farge. Km stand var litt over hva jeg hadde tenkt, men jeg føler det ble kompensert mot at selger virkelig er en petimeter ( virkelig nøye med hold av bilen ) En aldri så liten entusiast. 

Så ... var det å finne ut om hundene fikk plass i en 3 serie ... Vel jeg har tatt øyemål, og sammenlignet med toyotaen vår, og vil si at 3 serien har mindre plass bak enn hva den har. Samtidig har jeg ikke tatt inn hundene for å prøve, for jeg føler bilen er for fin til at det skal tre hunder i bagasjerommet. Bilen ser jo helt ny ut inni ??? Hvordan klarer man å stappe 3 kjøtere, som hårer, sloss tygger og bjeffer inn i en BMW som ser helt ny ut inni ? Begynner nesten å gråte når jeg lukker øynene og ser for meg potene med klør skraaaaaper seg over lakken på vei inn i bagasjerommet ... Jeg har hatt bilen noen dager nå, og har ikke klart det enda, å stappe dem inn for å måle plassen ... Det godt være det går helt fint, men nøye planlegging. 

 Videre skal vi på dagstur til helgen, og siden vi blir borte hele dagen må hundene være med. Det blir da en slags jomfrutur med dyr. Jeg vet ikke om jeg klarer det. Helt ærlig ... hele kroppen streiker bare med tanken. 

Så på en måte håper jeg at jeg klarer å lage et system så gjør at det er plass til alle tre, men på en annen måte håper jeg at det ikke går slik at jeg slipper å ha hunder i denne bilen. Veldig rart tenker sikkert noen av dere nå, siden det var et av kriteriene mine for den nye bilen, men hvordan i helv ... kunne jeg vite at jeg skulle sitte igjen slik som dette, å ikke ville ha dem i bilen i det hele tatt ? 

Oppsummering: Jaja så kjøpte jeg kanskje en bil som ikke passet til et av de viktigste kriteriene våre, at det skulle være plass til hundene ... Det kalles vel å drite på leggen. Men samtidig så lærte jeg jo noe. At jeg faktisk blir så glad i bilen, og at jeg absolutt ikke vil ha hunder i den. Og at jeg kanskje må spørre en ungdom her vi bor om ikke de vil tjene en slant på å lufte hundene et par ganger mens vi er på disse dagsturene ( 14 timers turer ) Eller så må vi beholde gamlebilen som kjøterdoning. At vi må nøye oss med å bruke den så lenge det ikke blir masse utgifter på den. Men da blir alle bilutgifter pr år ganske mye høyere enn forventet ... 

Vel, jeg ser fram til å prøve bilen på noen småturer nå, for etter kjøreturen hjem, har jeg ikke fått brukt den mer enn i 15 minutter. Det er ikke mye kjøring for en som ENDELIG har fått seg BMW. 

Jeg føler i allefall at jeg traff på et annet vel så viktig kriteria, driftsikkerhet. Jeg valgte nyere bil, godt holdt bil, og håper dermed at det hjelper på nettopp driftsikkerhet. Så får tiden vise om jeg tenker riktig her, eller om det var helt bak mål tenkt av meg. Jeg føler i allefall at dette var det objektet som gav meg mest mulig for pengene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 3-serie! Ikke noe dumt valg!

Dersom en bil skal brukes til unger og/eller hunder kommer den til å bære preg av det over tid. På den positive siden er min erfaring at BMW-er har et solid og slitesterkt interiør, som med regelmessig stell og pleie kan framstå nesten som nytt, selv med sølekonger i bilen. Sørg for å regelmessig rense og sette inn skinnsetene (hvis du har?) med skinnmelk.

Jeg hadde mye heller stappet hundene bak i BMW-en enn å måtte gnure bak rattet på en gammel Toyota på langtur. Kjøp deg heller en god støvsuger med møbel-munnstykke og sett av en time eller to til rengjøring etter turen. Og for å unngå skraper på lastekanten bak, legger du bare en setebeskytter i et plast-lignende materiale over kanten før hundene hopper inn/ut. Vipp den inn i bagasjerommet før luka går igjen, så ligger den klar til de skal ut igjen. Jeg vil også anbefale en bagasjeromsmatte, dersom bilen ikke har dette. Det er en gummimatte ala mattene på gulvet inni kupéen, tilpasset bagasjerommets utforming og med kant rundt hele, slik at søle og smuss blir fanget opp og ikke trekker ned i stofftrekket på bagasjeromsgulvet.

En viktig ting til slutt mhp. trafikksikkerhet: Det er ikke optimalt å frakte hunder løst i bil! Dersom det smeller skikkelig, kommer de med voldsom kraft bakfra og kan gå tvers gjennom seterygger og skade dere som sitter foran. De bør enten sikres med en type sele-løsning, eller settes i bur. I det minste bør du ha en solid type gitterløsning mellom bagasjerommet og baksetet.

God tur! :-)

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd @Dweezil:) 

Jeg har sånn orginal matte i bak, pluss orginal gitter på rulle. Må nok finne type gitter som festes langs hele vil jeg tro. Kan virke som det ikke er plass til å ha dem alle tre i bur, ( har ikke villet prøve det enda :) ) så da må det bli gitter :) Eller at jeg overtaler madammen til å selge den største hahaha :)

 

Det er veldig annerledes å kjøre en bil man er redd for, som koster litt, enn gamle biler som ikke koster mer enn en iphone ... Er plutselig blitt en halv million ting å tenke på :) Alt i fra hvor parkerer man, til underlaget man kjører på ...

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Amistad skrev:

Eller at jeg overtaler madammen til å selge den største hahaha :)

Du lover å selge Toyotaen hvis hun selger bikkja... :wink:

10 timer siden, Amistad skrev:

Det er veldig annerledes å kjøre en bil man er redd for, som koster litt, enn gamle biler som ikke koster mer enn en iphone ... Er plutselig blitt en halv million ting å tenke på :) Alt i fra hvor parkerer man, til underlaget man kjører på ...

Du kan trøste deg med at man blir mindre hysterisk etterhvert! Jeg har i hvert fall langt mer senkede skuldre i dag enn da bilen min var ny. (Men jeg tar fremdeles godt vare på den!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Travall i UK har litt til E91: https://www.travall.co.uk/bmw/3-series-touring-e91-2008-2012

Både dog guard og divider. :)

gikk inn på siden for å se. Fant både dog guard og divider. 2500 kroner pluss frakt pluss moms ? Steike det var en høy nok sum det ? 

Nå har jeg hatt bilen en uke i morgen. Det vil si at det er på tide å få seg vaskemidler. Jeg har lest og sett bilder i @papertiger sin tråd, og selv om han lister opp masse kjemikalier så ble det ikke lett for meg å sortere ut. Jeg tror ikke jeg klarer å holde standaren hans, men jeg skal ta hovedrengjøring av bilen en gang i uken, og veldikeholde ved behov innimellom ... 

Så kan dere hjelpe meg med hva jeg trenger for et normalt bilhold. Tenker da utvendig pluss felger og innvendig dash seter etc ... Jeg fikk lyst på sånn som skummer hele bilen. Er det sånn type nymoderne svampeløs vask ? Høytrykkspyler eller vanlig vannslange ? 

Så hvis noen gidder å forklare hva jeg trenger og hvor jeg bør kjøpe det. helst nettbutikk ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Dweezil skrev:

 

Du kan trøste deg med at man blir mindre hysterisk etterhvert! Jeg har i hvert fall langt mer senkede skuldre i dag enn da bilen min var ny. (Men jeg tar fremdeles godt vare på den!)

Hehe, ja jeg trenger litt mer senkede skuldre. Vi har litt dårlige veier, sonn som ellers mange steder i Norge. Så jeg bruker et par minutter lenger til jobb nå enn med Toyotaen haha ... Skulle jo vært motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og når du har fått vasket bilen, regner jeg med du poster noen bilder. Grattis med ny bil forresten! Kjenner igjen utfordringen med å være redd for bilen. Jeg har to unger på 2 og 5 år, har kledd hele baksetet i tepper og er lettere manisk hver gang de klatrer ut og inn. :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macrorain skrev:

..og når du har fått vasket bilen, regner jeg med du poster noen bilder. Grattis med ny bil forresten! Kjenner igjen utfordringen med å være redd for bilen. Jeg har to unger på 2 og 5 år, har kledd hele baksetet i tepper og er lettere manisk hver gang de klatrer ut og inn. :D

 

 

Bra jeg ikke er alene om slike følelser. Madammen ler seg i hel noen ganger, mens andre ganger ser hun på meg med en mine og sier: det er bare en bil ? ... ... og jeg bare puster oppgitt ... kunstpause ... NEI!

La meg vaske bilen ja, så får jeg vise dere gliset mitt :)

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Amistad skrev:

 

 

kan dere hjelpe meg med hva jeg trenger for et normalt bilhold. Tenker da utvendig pluss felger og innvendig dash seter etc ... Jeg fikk lyst på sånn som skummer hele bilen. Er det sånn type nymoderne svampeløs vask? 

Så hvis noen gidder å forklare hva jeg trenger og hvor jeg bør kjøpe det. helst nettbutikk ? 

 

Apropo dette med å få vasket bilen, slik at jeg kan få vise fram gliset ... noen som kan gi meg et hint på det jeg spør om over her ? @papertiger siden din trå viser at du har vaskemani? Ellers tips fra alle taes i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...