///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 12:43 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 12:43 5 timer siden, Fredrik 90 skrev: Herlig så se hvordan du steller E61’en med kvalitetsdeler og supert vedlikehold. Det er ikke så mange av disse bilene som får sånn stell om dagen. Dette vil lønne seg i det lange løp om man planlegger å ha bilen lenge 😀 Helt enig, Fredrik! Har blitt svært glad i denne bilen, så på en måte synes jeg det er verdt å koste på den. Skal ikke se bortifra at denne blir for meg, slik din E34 har blitt for deg 4 timer siden, Dusy skrev: Føyer meg inn i rekken her, her er det bare å ta av seg hatten for godt stell av begge bilene! Og ja, kjente det pirret noe i meg med den upgraden på Skodaen. Make daily beaters great again! Hyggelig å høre 😁 Haha, tenkte spesifikt på deg når jeg satt på den dekningen under panseret 😅 Dusy og Fredrik 90 reagerte på dette 1 1
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 13:04 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 13:04 45 minutter siden, E.C. skrev: Var en del å kjenne seg igjen i her. Jeg byttet også komplette fjærbein foran på min E61 og det var ikke bare-bare å sette de sammen. Denne her fra Biltema funker ikke. Dette settet funker, men om man ikke fjerner alle armene fra spindelen så må man klemme fjærbeinet litt sammen for å klarere skjermen på vei inn og ut, da bruker man disse for å klemme sammen litt. I etterkant har jeg kjøpt både Hazet 4912-3 for å åpne spindel og en mer snobbete utgave i 4912-5N. Førstnevnte mener jeg er et mer behagelig alternativ enn å hamre inn noe i spindelen og koster hele 150 kr på Autodoc, så dette anbefales for alle med slik spindel. Jeg rakk for så vidt å bytte fjærer før de knakk, men som du kanskje har lest i tråden min så har trolig mitt Sachs-tårnlager begynt å knirke igjen allerede. Som egentlig bringer meg til det som kanskje er hovedtanken med innlegget. Det har begynt å bli litt vanskelig å velge gode nok alternative deler til understell om dagen. Febi har en del dårlig, Meyle har en del dårlig, Sachs begynner kanskje å bli tvilsomt og det samme med Lemförder som ble diskutert om lages i Kina. Har tenkt å bytte litt bak på min E61, samt enkelte deler foran og det blir fort rimelig dyrt om man skal kjøpe alt med BMW-logo på. Sånn sett i retrospekt, så tror jeg kanskje at jeg muligens hadde fått det til om jeg bare hadde vært aggressiv nok. Når jeg så at det begynte å gå utover lakken på fjæra etter gjentatte forsøk, så tenkte jeg rett og slett fuck it. Har faktisk begge de to Hazet spindel splitterne. Den simple var akkurat nok for å fjerne spindelen fra fjærbenet, men klarte akk ikke å utvide det nok for enkel montering. Den fancy varianten derimot gjorde det til en lek, så ja noe sånt bør være must have i verktøykassen Vedrørende kvalitet sitter også igjen med samme inntrykk som deg. Det har blitt svært vanskelig å finne kvalitet fra en OEM produsent den siste tiden for de bilene som har passer 10+ år. Foruten Febi som jeg personlig mener er trash uansett, så har dessverre de tidligere kjente gode merkene også flagget ut til Kina eller redusert kvaliteten i delene. Av det jeg har vært borti av deler til E6x, så produseres stabstagforingene til Lemförder i Kina, samt SKF sin beltestrammer. Alt annet har jeg vært heldig med "Made in Germany" stempel, eller et annet land i Europa. Bosch sine lambdasonder er fra USA. De genuine iallefall. Alt jeg bestilte fra Sachs sjekket jeg nøye, og ingenting var produsert i Kina. Om ikke alt, så var iallefall de største og viktigste delene produsert i Tyskland. Dog kan dårlige produkter leveres derifra og, så sånn sett er nok kanskje ikke det et betryggende stempel lenger. Håper mine varer lenger enn dine 😅 Vil helst fokusere på bakakslingen, så tanken på omarbeid fremme i nærmeste fremtid orker jeg ikke. E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Lørdag kl. 13:14 Skrevet Lørdag kl. 13:14 Ja, spørs om jeg ikke bare bytter ut det ene tårnlageret med en original. Ble muligens litt bedre/mindre tydelig med nye stabstagforinger, men det er ikke unaturlig når bilen krenger litt mindre ved u-sving, der lyden er mest tydelig. Spent på om det løser problemet da. ///M-ini95 reagerte på dette 1
Reef89 Skrevet Lørdag kl. 13:39 Skrevet Lørdag kl. 13:39 (endret) 13 timer siden, ///M-ini95 skrev: Iløpet av 2024 registrerte jeg motorlampe som kom og gikk et par ganger. Hver gang var det knyttet til utluftningsventilen for drivstofftanken. Siden bilen skal på PKK innen sommer 2025, tenkte jeg at jeg like gjerne kunne ta tak i det med en gang. Det virker som feilkode P0444 er en ganske vanlig feil på M54, og i 9/10 tilfeller holder det med å skifte selve ventilen. Siden feilen tyder på en elektrisk feil, valgte jeg å måle ledningsnettet først. Dette var OK, så da bestilte jeg ny ventil. Ventilen kommer med vakuumslange. Siden denne slangen går på baksiden av innsuget valgte jeg å bare la den gamle stå i og kun bytte selve ventilen. Den dagen jeg tar av innsuget, så bytter jeg heller vakuumslangen da. For morro skyld valgte jeg å ohme den gamle. Den nye hadde en stabil verdi på 25-26 ohm om jeg ikke husker feil. Den gamle kunne jeg måle alt fra 29 ohm til flere kOhm. Tydelig at noe var galt med den gamle. Fikk akkurat samme feil som deg og på min så var jeg litt hardhendt med å dra av venilen fra innsugslangen så den løsnet i andre enden!! da holdt jeg på å dø. Men klarte å få den trykket på plass igjen (uten å fjerne innsug) etter noen timer med banning, demontering og blødene arm. Det er jo ikke mulig og se og kan kun bruke en håndt til arbeidet samt at det er trangt. Tappen sitter rett bak veivhusfilteret, så fjernet det var det mulig å komme til, noe som ikke ble gjort i begynnelsen. Endret Lørdag kl. 13:39 av Reef89 ///M-ini95 reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 13:51 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 13:51 @Reef89 Det der ante meg at kunne skje, så jeg tok god tid med å demontere forsiktig 😅 Hadde nok funnet frem noen gloser fra nordlending ordboka om jeg hadde opplevd det du gjorde 😬 Reef89 reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Søndag kl. 11:06 Skrevet Søndag kl. 11:06 Herlig herlig upd her Armin . Det er sånn en tråd som dette som gir meg inspirasjon til å holde på med mine biler ,spesielt e61en 😊 Det er så grundig og pent alt du gjør .😊🙌 ///M-ini95 reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 12:30 Forfatter Skrevet Søndag kl. 12:30 1 time siden, sveigis skrev: Herlig herlig upd her Armin . Det er sånn en tråd som dette som gir meg inspirasjon til å holde på med mine biler ,spesielt e61en 😊 Det er så grundig og pent alt du gjør .😊🙌 Takk for det, Jan 🥰 Men om det er noen som skal ta inspirasjon, så er det jeg fra deg 😅 Er dritlett å skru i stykker en bil i 20+ varmegrader året rundt og med alt slags verktøy tilgjengelig. Å hente inspirasjon og motivasjon ved å skru slik du gjør, det er det nok ikke alle som klarer. Husker jeg sverget til meg selv at mine dager som hobbyskruer under åpen himmel og på bakkenivå var over fra jeg skrev kontrakt på et verksted 😅 Har lagt meg nede på bakken et par ganger siden den gang, og det var absolutt ikke noe jeg savnet 🙃 sveigis og E.C. reagerte på dette 1 1
BimmerFan! Skrevet Søndag kl. 21:05 Skrevet Søndag kl. 21:05 Alltid interessant å lese tråden din, kompis! Du tar like godt vare på bilene dine uavhengig om det er en enkel Skoda eller en BMW med to turboer😎 Gleder meg til å få prøvd litt BMW med NA R6😄 sveigis reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet i går, 08:03 Forfatter Skrevet i går, 08:03 10 timer siden, BimmerFan! skrev: Alltid interessant å lese tråden din, kompis! Du tar like godt vare på bilene dine uavhengig om det er en enkel Skoda eller en BMW med to turboer😎 Gleder meg til å få prøvd litt BMW med NA R6😄 Hyggelig å høre 😁 Ja jeg lider sånn sett av en sykdom når jeg behandler selv de billigste driterne mine som om de skulle være verdt noe særlig, men satser på at jeg får noe igjen for det 😅 NA R6 er absolutt krem av en motor, selvom det ikke nødvendigvis går så fort. Satser på at @sveigis får seg en god og rask bedring, slik at vi kan få til et bimmers treff som sist gang. Da tar jeg gjerne med den gamle touringen 😊 BimmerFan!, sveigis og wSax reagerte på dette 3
sveigis Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 6 timer siden, ///M-ini95 skrev: Satser på at @sveigis får seg en god og rask bedring, slik at vi kan få til et bimmers treff som sist gang. Da tar jeg gjerne med den gamle touringen 😊 Vi skal få til det nå til våren dere 😊😊 wSax, ///M-ini95 og BimmerFan! reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå