Gå til innhold

F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [E61 1000km Update]


 Share

Anbefalte innlegg

Du leverer som vanlig og så digg å se dette Armin 😊

Du har nok fått fikset det nå dette girproblemet ditt .

Sånne jobber er søl så det holder og den oljelukten ,er grusom 😩😩.

Ekstra digg å tenke på at ting er gjort nå tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Du leverer som vanlig og så digg å se dette Armin 😊

Du har nok fått fikset det nå dette girproblemet ditt .

Sånne jobber er søl så det holder og den oljelukten ,er grusom 😩😩.

Ekstra digg å tenke på at ting er gjort nå tenker jeg .

Ja nå håper jeg vi er kvitt feilmeldinger for en stund :P Er borti service på girkasser stadig, men å fysisk røre komponenter som har badet i girolje er ikke ofte jeg må gjøre. Gikk nesten en hel eske med enganghansker igår, så det sier litt om hvor grisete det blir. 

Neste på lista må bli en seriøs overhaling av forstilling da casterstagsforingene virkelig har fått kjørt seg. Har lyst til å kombinere skift av alle bærearmer sammen med fjærben og hjullager så absolutt alt er fresht, men får se hvor mye penger jeg skal legge inn i bilen på en gang. 

Jeg ringte til far istad for å spørre om bilen girer som den skal, og han påstod at den girte bedre enn før. Dette kommer fra en mann som ikke hadde merket forskjell mellom en DCT og en tradisjonell automatkasse, så mulig jobben for å bli kvitt feilmeldingene ga utslag på giringen også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj nå kjenner jeg at begynner å bli kvalm altså.

20240207_190741.thumb.jpg.d491bdcf2e9c22343fe2b9b590bba96b.jpg

20240207_190743.thumb.jpg.42d961ea1596d489694b50a530b427d6.jpg

Ble ringt opp av far igår hvor han beskrev nettopp hva bilen slet med før, men denne gangen virket den enda mer jævligere. Nå var det ikke bare et gir den ikke ville gjenkjenne, nå var det minst to...

Henta bilen og prøvekjørte, og etter 15 min på veien dukket feilen opp hos meg. Kasse i nødmodus. Parkerte og kjørte en tenningsyklus med nøkkelen, feilkode borte. Og borte vekk var den resten av kvelden. Sjekket feilkoder, samme feilkode som alltid: EGS sensor: 5008 L1-L4 Transmission Switch. 

Parkerte bilen på jobb for å se nærmere på det. Hva er sannsynligheten for at denne EGS  modulen også sliter med nøyaktig det samme 🤷‍♂️ Tenkte kanskje posisjonsensoren i girvelgeren tulla, så brukte dagen idag på å feilsøke dette. 

Klarte å fremprovosere feilen til slutt, måtte la bilen og girkassen bli skikkelig varm mens den stod på tomgang. Test Plan i Ista ber meg kontrollere hvorvidt L linja viser korrekt. Eneste gangen denne endres er når girvelgeren er i D. Antar det er fordi da møter den "stoppestedet" sitt i mechatronicen. 

Hvis man svarer "nei" på hvorvidt disse linjene viser en annen verdi imens man girer opp og ned, så er neste spørsmål hvorvidt man finner skadete ledninger mellom S227 (pos.sensor I girvelgeren) og E82 (gir indikator lampe). Har dog ikke utført test planen når girkassen ikke varsler om feil, så kan hende det den viser der er normalt. Skal teste når bilen er kald og uten feilmeldinger for å få en riktig refferanseverdi, bare itilfelle jeg misforstår. 

For å sammenligne litt, gikk jeg inn i menyene på EGS styreenheten og fant live verdier på "Level to L1/L2/L3/L4 pin. Til tross for at girkassefeilen er aktiv, så leser disse korrekt. Antar at dette er pos.sensoren som sitter i girvelgeren, for her kunne man velge å også lese av M+ og M- verdi. 

Det jeg synes er noe sært, er at fargene på ledningene som skal gå mellom S227 og E82 ikke er like de som er på strømskjemaet. Har studert bilder av girvelgere som ligger ute for salg, og det er ingen ledninger som gjemmer seg andre steder enn de man ser med dekslene fjernet. Kobler jeg alle ledningene av, så fører ikke det akkurat til girkassefeil virker det som. Dermed har jeg sterke tvil på at det er noe internt i girvelgeren som er årsaken. Svarer man i test plan at alle ledninger ser fine ut, konkluderer ISTA med dette

20240207_194903.thumb.jpg.2193b71e8d0f0910f6a61d896a1bdb6a.jpg

Som basicly betyr skifte av EGS

20240208_175411.thumb.jpg.5ca48b82c63e8dbe4b883b8de10d52ec.jpg

En annen grunn som forsterker inntrykket mitt, er at dette er temperaturavhengig. Når giroljen er kald, så eksisterer heller ikke problemet. Har dog kjørt med varm girolje store deler av kvelden igår uten at det slot ut elektronikken i girkassen... så tjah 🤷‍♂️

Jeg har fortsatt den gamle som tilsynelatende ikke er 100% den heller, dog virker den noe mer forutsigbar enn denne jeg har montert nå. Venter på svar fra selgeren for å se hva veien videre er. Nekter å kjøpe en annen "refurbished" EGS nå. Da blir det å reparere den gamle jeg har med ny chip. Har ingenting å tape at this point. 

Mildt sagt frustert og drittlei E61 eier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sender "hopes and prayers"!*

Ja, det er jo noe i det med å fikse gammelt med gammelt, med muligheten til å gjøre ting verre. Aldri noe gøy når det skjer. Enkelte overhalte enheter er ofte fikset for én spesifikk type feil (gjerne som er mest vanlig), men så kan det oppstå noe annet og da er man som sluttbruker like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj dette var drit. Nå har ikke jeg kjøpt modul ennå men.
Så den du kjøpte kan ha defekt chip?   Bare å få det klart: er EGS den delen du kjøpte? fordi ser mange kaller den for TCU.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, E.C. skrev:

*Sender "hopes and prayers"!*

Ja, det er jo noe i det med å fikse gammelt med gammelt, med muligheten til å gjøre ting verre. Aldri noe gøy når det skjer. Enkelte overhalte enheter er ofte fikset for én spesifikk type feil (gjerne som er mest vanlig), men så kan det oppstå noe annet og da er man som sluttbruker like langt.

Takker og bukker for hopes and prayers, det trengs! 

Hadde et lite håp om å få en som var bedre, eventuelt at den delen jeg slet med faktisk var byttet ut. Er jo liksom derfor folk flest kjøper de, er jo den hersens sensoren som kuker. 

5 minutter siden, Reef89 skrev:

Æsj dette var drit. Nå har ikke jeg kjøpt modul ennå men.
Så den du kjøpte kan ha defekt chip?   Bare å få det klart: er EGS den delen du kjøpte? fordi ser mange kaller den for TCU.

Jeg mistenker at chippen på denne er defekt, for feilen er den samme som den gamle. Forskjellen er at den ofte ikke gjenkjenner 2 av girene. Den gamle hadde i det minste kun problem med 1 gir, så det var sånn sett mer forutsigbart. Du visste at du alltid kunne starte bilen, og de siste månedene har R vært problemet. Det bruker man jo ikke like ofte som D, så bilen var jo full kjørbar selvom det var irriterende å måtte skru bilen av og på når man skulle ut av en lukeparkering f.eks. 

Ja folk flest kaller den for TCU, fordi det er det egelske navnet på det tyskerne kaller EGS. 

TCU - Transmission Control Unit

EGS - Elektronische GetriebeSteuerung

Håper på svar fra selgeren ila dagen, men har en back up plan. Kjipt at bilen ikke kan brukes de neste ukene. Er jo håpløst når den plutselig smetter i nødmodus så random og med risiko for at P eller N faller ut samtidig, får du jo ikke start på den heller før du har ventet en stund mens den kjøler seg med eller kommer til "senses".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdater underveis :)
Det slår sjeldent inn hos meg egentlig, kan gå laaang tid mellom hver gang. Men problemet er jo der, vet ikke om det kan bli verre og verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj så kjipt dette var da ?😡😡😡

Møkk når man har brukt så mye tid og krefter på tingene og gir null resultat .

Men jeg vet du kommer i mål for du er jaggu dyktig i sakene dine Armin 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 9.2.2024 den 11.04, Reef89 skrev:

Oppdater underveis :)
Det slår sjeldent inn hos meg egentlig, kan gå laaang tid mellom hver gang. Men problemet er jo der, vet ikke om det kan bli verre og verre?

Jeg ville ikke stresset med det. Vent til det blir mer "permanent" hvor du vet at det kommer til å slå inn, slik som det ble for meg. Det kommer til å bli verre, men høres ut som du har et stykke igjen. 

På 9.2.2024 den 14.04, sveigis skrev:

Usj så kjipt dette var da ?😡😡😡

Møkk når man har brukt så mye tid og krefter på tingene og gir null resultat .

Men jeg vet du kommer i mål for du er jaggu dyktig i sakene dine Armin 😊

Ja hjertet sank ganske greit ned i bunn da jeg innså at jeg var tilbake til start...

 

Men skyter inn en kjapp oppdatering. Jeg feilsøkte sist på hvor feilen kan komme ifra. Noen har jo hatt hell med å skifte girvelgeren, men det et ytterst sjeldent problemet. 99.9% av tilfellene er jo selve L1-L4 sensoren i EGS modulen. 

Ved å lese av live verdier, sammenligne med en annen E61 fant jeg fort hva verdiene jeg leste egentlig betød. 

I bunn og grunn kan man lese av posisjonene slik:

P= L1-High L2-High L3-Low L4-High

R= L1-High L2-High L3-High L4-Low

N= L1-High L2-Low L3-High L4-High

D= L1-Low L2-Low L3-Low L4-High

Her ser dere hvordan posisjon D leses når sensoren fungerer som den skal.

Screenshot_20240211_194123_Gallery.thumb.jpg.00e9bae752a7b5a2dd374fbe828de3ec.jpg

Og her når sensoren ikke spiller på lag og skaper nødmodus

Screenshot_20240211_194242_Gallery.thumb.jpg.1e0d4e63062c4233d1620d54738ba812.jpg

Den L posisjonen den leser av i nødmodus tilsvarer ingen gir. Iallefall ingen som bilen gjenkjenner, og derav klikker det helt som fører til nødmodus. 

Dermed var det veldig åpenbart at det er EGS modulen som kødder. Flott...

Snakket med selgeren som sa at frem til 19/02 ikke får gjort stort da det var kinesisk nyttår frem til da. De skulle sende meg en annen styreenhet, men den gamle måtte jeg sende tilbake. Svarte med at det er uaktuelt å demontere modulen med mecatronicen og la bilen bare henge sånn i gudene vet hvor lenge til EGS modulen kommer frem til Kina. Fikk aldri noe svar.

Dermed måtte jeg finne alternativer imellomtiden. Kom over et firma i Polen som spesialiserer seg på å fikse nettopp dette problemet. De bruker egenproduserte "brikker" og reparerer EGS modulen slik at man ikke trengr å bekymre seg over 5088 feilkoden. Dessverre ingen i Norge som ville ta den reparasjonen. 

Så var det å sende pakke til utlandet. Aldri gjort det før, og prisene varierer enormt. Var et helsikkes papirarbeid som måtte fylles ut, så valgte å møte opp direkte på UPS kontoret hvor de kunne guide meg slik at ting ble riktig. Så forhåpentligvis er modulen min trygt fremme hos selskapet mandag neste uke, og den er tilbake innen uken er over. 

Far bruker nå Primera'n da E61 helst ikke bør brukes nå. Den har dermed fått bruksforbud og står parkert i garasjen intill videre.

20240221_184452.thumb.jpg.29c66319941be65c3ead29e296914f08.jpg

Primera'n lever på lånt tid. Den blir ikke godkjent, og må kastes innen mai er over. Har derfor lett etter en bil å erstatte den med, og kravene var egentlig ikke store. Ville helst ha bensiner grunnet småkjøring + isofix for å kunne feste bilstolene. Etter mye leting ble jeg tipset om denne. 

20240217_142656.thumb.jpg.98fc38c1d7e968f82148d7653e660922.jpg

20240223_181041.thumb.jpg.5613c213d691ae5e37c3c7c7fc04eb11.jpg

Fikk bilen til en så billig penge at jeg nesten skammer meg 😅 1 eiers bil, eid av et eldre parr med full servicehistorikk på merkeverksted. 

Denne er såpass bra stand iforhold til alder og hvordan disse bilene ellers ser ut, at jeg tror sannelig jeg skal legge litt innsats i å holde den i god stand. Hadde vært morsomt å sette seg litt inn i VCDS for koding og ettermonteringer. Dermed kan jeg endelig nyte godt av VAG rabattene jeg får via jobb 😅

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel sånn type skrekkscenario med automat som jeg har sett for meg at kan inntreffe og noe av grunnen til at jeg ønsket manuell på min bil. Ikke at det er 100 % feilfritt, men noe bedre i mitt hode. Illustrerer hvor vanskelig det kan være å få fikset noe skikkelig til tross for både god kunnskap og skrufasiliteter. De fleste andre hadde vel satt inn en brukt kasse og begynt bingoen på nytt eller solgt bilen til gi-bort pris. Satser på at det ordner seg for deg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, E.C. skrev:

Dette er vel sånn type skrekkscenario med automat som jeg har sett for meg at kan inntreffe og noe av grunnen til at jeg ønsket manuell på min bil. Ikke at det er 100 % feilfritt, men noe bedre i mitt hode. Illustrerer hvor vanskelig det kan være å få fikset noe skikkelig til tross for både god kunnskap og skrufasiliteter. De fleste andre hadde vel satt inn en brukt kasse og begynt bingoen på nytt eller solgt bilen til gi-bort pris. Satser på at det ordner seg for deg etterhvert.

Ja det er vel egentlig grunnen til hvorfor jeg helst ville ha manuell på Skoda'n. Med det sagt, så er egentlig ZF6HP en ganske solid girkasse, men noen feil er uungåelig. Det morsomme er at jeg sikkert kunne funnet en brukt girkasse for de pengene som har flydd ut av lomma til nå 😅 Eneste som har holdt meg unna er først og fremst at girkassen mekanisk virker helt super. For det andre så vet man jo aldri hva man får når man kjøper brukt. Det fant jeg jo fint ut av da jeg bytta EGS modulen, og @sveigis har rimelig god erfaring med brukte girkasser 😅

Krysser fingerne for at det ordner seg nå! Selger av modulen var rimelig kjapp på tråden etter at jeg la en mildt sagt rævva review av varen han selger. Så skal prøve å hente tilbake pengene der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Reef89 skrev:

Ja stresser ikke med det akkurat nå.
Får håpe det ordner seg denne gangen da, så vet jeg hvem jeg skal kontakte når utstyr skal bestilles.

Jeg har nok vært maks uheldig, for man kan ha flaks med en brukt modul. Dog er det jo slik at de bilene vi napper styreenheter ifra er jo like gamle som våre, så man vet liksom aldri hvor lenge problemet er løst. Har sett flere E6x med M54 i det siste som selges med girkassefeil. Noen spesifiserer 5088 feilkoden, men mistenker at de som ikke gjør, har samme feil. Er ikke fryktelig med moment i M54, så skal godt gjøres å slite ut den girkassa sånn sett. Og så er det jævla bortkastet å måtte bruke penger på å gjøre jobben to ganger. 

Så anbefaler enten å kjøpe en brukt modul som du sender avgårde og får kodet inn av noen før montering, eller finner et sted hvor bilen kan stå 5-10 dager i påvente av at modulen blir reparert. Sistnevnte kan være litt vanskelig å få et verksted til å gå med på...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

 

Så anbefaler enten å kjøpe en brukt modul som du sender avgårde og får kodet inn av noen før montering.

 

 

Ser det er flere som sleger disse ny og programmerer den på forhånd før den sendes, de ber om VIN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [E61 1000km Update]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...