mrdalland Skrevet Mars 16, 2018 Share Skrevet Mars 16, 2018 Har et problem med min 2006 mod 525d. Den ruser seg og girer hakkete, spesielt mellom 1-2 gir og 2-3. Hadde bilen inne hos et automatgear verksted, de fortalte at kassen manglet 2,4 liter olje. De flushet kassen og byttet bunnpanne m filter samt skiftet el kontakt gjennomføring og anti-slipp middel. Men problemet er der ennå. De mener jeg må ha ny girkasse eller overhale den jeg har, men det er uaktuelt da dette koster 72k ferdig montert for ny og 58k for overhaling. Noen som har hatt samme problem? Er det ingen andre muligheter enn å bytte hele kassen? Takk for svar på forhånd! 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Mars 16, 2018 Share Skrevet Mars 16, 2018 Ville vel stolt på automatgirverkstedet i dette tilfellet, automat er et spesialfelt. Kjøpe brukt kasse med lav km stand er vel det billigste alternativet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Mars 16, 2018 Share Skrevet Mars 16, 2018 @Clipictrial kan også muligens gi en indikasjon Han jobber på rats Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanngj Skrevet Mars 17, 2018 Share Skrevet Mars 17, 2018 (endret) Dårlig mechatronic. 6hpXX kassen er kjent for dårlig mechatronic. Hos VAG hadde de utvidet garanti på disse grunnet mye feil. BMW vil gjerne bytte hele kassen eller bare mechatronic (ventilhus), men ifølge forum kan man bare bytte solenoidene (4000,-) og håpe at dette er nok. Rusing/sluring kommer av for lavt trykk, og mechatronicen styrer dette. Hvis dette går for lenge, vil også resten av kassen lide grunnet sluring. Avhengig av km stand er også converteren du har ikke evigvarende mtp på lock up clutch. Kan gi during med pådrag i 3-4 gir. Forverres av trimming. Google 6hp19 mechatronic, så blir du raskt klokere. Endret Mars 20, 2018 av johanngj Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrdalland Skrevet Mars 17, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2018 15 minutter siden, johanngj skrev: Dårlig mechatronic. 6hp19 kassen er kjent for dårlig mechatronic. Hos VAG hadde de utvidet garanti på disse grunnet mye feil. BMW vil gjerne bytte hele kassen eller bare mechatronic (ventilhus), men ifølge forum kan man bare bytte solenoidene (4000,-) og håpe at dette er nok. Rusing/sluring kommer av for lavt trykk, og mechatronicen styrer dette. Hvis dette går for lenge, vil også resten av kassen lide grunnet sluring. Avhengig av km stand er også converteren du har ikke evigvarende mtp på lock up clutch. Kan gi during med pådrag i 3-4 gir. Forverres av trimming. Google 6hp19 mechatronic, så blir du raskt klokere. hmm, okei! dette skal jeg se nærmere på, takker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Mars 20, 2018 Share Skrevet Mars 20, 2018 Hei. Dette er et ganske vanlig problem på 6HP girkassene til ZF. Bilen din har et gir som heter ZF6HP26, en av de første utgavene av ZF 6HP girkassene. Denne lider av to ting som gjør den mer utsatt for problemer enn de senere oppdaterte versjonene; svært langt sprang mellom girene og sløvt programmert lock-up funksjon. Etter mange kjørte kilometer oppstår det slitasje i hydraulikkenheten i giret (Les: ventilhuset). Denne er en del av Mechatronicen som består av både en el-del (styreenheten) og en hydraulisk del (ventilhuset). I ventilhuset sitter det et 10-talls reguleringsventiler og 7 stk elektromagnetiske solenoider. Det oppstår slitasje i boringene til ventilene, både i selve ventilhuset men også internt i solenoidene. Dette fører til indre lekkasjer, eller blødninger, som påvirker trykket og trykkreguleringene til de aktuelle clutchpakkene i giret. Styreenheten gjør sitt for å kompansere for denne typen lekkasjer (Adapsjonsverdier), men hvis slitasjen blir for stor vil du ofte oppleve uregelmessige girskift og/eller ustabil lock-up funksjon. Denne typen slitasje reduserer også smøretrykket i giret, dette fører til unormalt høy slitasje på bussinger (opplagringer) til de ulike clutchtromlene. Hvis klaringene mellom tromler/aksler og bussinger blir for stor får man også indre lekkasjer her. Disse girkassen er svært ømfintlige for slike lekkasjer fordi det påvirker timingen av clutcher som skal av og på ved girskiftene. Jeg jobber på Rats AS og her reparerer vi disse hydraulikkenhetene. Vi tar ned Mechatronicen uten å ta giret ut av bilen, demonterer og inspiserer. De kritiske reguleringsventilene vacuumtestes og der vi finner slitasje brotsjer vi opp ventilløpene og monterer overdim ventiler. Solenoider med slitasje erstattes med nye. I de aller fleste tilfeller løser dette problemene (Ca. 80%), men hvis den nevnte slitasjen i bussingene blir for stor må også disse erstattes med nye. Da tar vi isåfall giret ut av bilen, demonterer og monterer nye forbedrede messing bussinger før disse maskineres til korrekte klaringer. Ellers er disse girkassene svært robuste mekanisk og kan håndtere mye effekt. Spesielt 6HP26/28 utgaven tåler fint oppimot 1000nm hvis de er i god stand. Håper dette var oppklarende og du er selvfølgelig velkommen til Rats om du ønsker at vi skal hjelpe deg med dette Med vennlig hilsen Thomas Netlandet ///M-ini95, TRF og Øyvind.J reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 20, 2018 Share Skrevet Mars 20, 2018 @Clipictrial Kan dette korrigere før man får for mye slitasje med feks å flashe egs med software fra xhpflashtool? De sier jo at de forbedrer lockup i kassen bla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 20, 2018 Share Skrevet Mars 20, 2018 Nor.alt ikke når betydelig slipp er et faktum. Dette pga egs sine reguleringsskøyfer. Selv om den har en pre control (open loop) som tilsier la oss si "x trykk" innenfor y omstendigheter, så vil den gå i closed loop/ regulering så fort den oppdager mer slipp enn det den tillater. Da vil den legge på mer inntil "problemet er løst". Som regel er det ikk så mye mer å gå på utenfor dette reguleringsvinduet. (Dette var bare generell styringsteknikk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 20, 2018 Share Skrevet Mars 20, 2018 Aha. Så da er det nok bare å akseptere at kasse er litt dårlig:) Min kasse har bare gått ca 40kkm så jeg er super bekymret enda. Har også tenkt at om kassen min går i stykker så er det ikke verdens undergang. Det finnes jo feks rats og en hp28 passer vel rett på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjornh Skrevet Januar 11, 2019 Share Skrevet Januar 11, 2019 På 20.3.2018 den 7.54, Clipictrial skrev: Hei. Dette er et ganske vanlig problem på 6HP girkassene til ZF. Bilen din har et gir som heter ZF6HP26, en av de første utgavene av ZF 6HP girkassene. Denne lider av to ting som gjør den mer utsatt for problemer enn de senere oppdaterte versjonene; svært langt sprang mellom girene og sløvt programmert lock-up funksjon. Etter mange kjørte kilometer oppstår det slitasje i hydraulikkenheten i giret (Les: ventilhuset). Denne er en del av Mechatronicen som består av både en el-del (styreenheten) og en hydraulisk del (ventilhuset). I ventilhuset sitter det et 10-talls reguleringsventiler og 7 stk elektromagnetiske solenoider. Det oppstår slitasje i boringene til ventilene, både i selve ventilhuset men også internt i solenoidene. Dette fører til indre lekkasjer, eller blødninger, som påvirker trykket og trykkreguleringene til de aktuelle clutchpakkene i giret. Styreenheten gjør sitt for å kompansere for denne typen lekkasjer (Adapsjonsverdier), men hvis slitasjen blir for stor vil du ofte oppleve uregelmessige girskift og/eller ustabil lock-up funksjon. Denne typen slitasje reduserer også smøretrykket i giret, dette fører til unormalt høy slitasje på bussinger (opplagringer) til de ulike clutchtromlene. Hvis klaringene mellom tromler/aksler og bussinger blir for stor får man også indre lekkasjer her. Disse girkassen er svært ømfintlige for slike lekkasjer fordi det påvirker timingen av clutcher som skal av og på ved girskiftene. Jeg jobber på Rats AS og her reparerer vi disse hydraulikkenhetene. Vi tar ned Mechatronicen uten å ta giret ut av bilen, demonterer og inspiserer. De kritiske reguleringsventilene vacuumtestes og der vi finner slitasje brotsjer vi opp ventilløpene og monterer overdim ventiler. Solenoider med slitasje erstattes med nye. I de aller fleste tilfeller løser dette problemene (Ca. 80%), men hvis den nevnte slitasjen i bussingene blir for stor må også disse erstattes med nye. Da tar vi isåfall giret ut av bilen, demonterer og monterer nye forbedrede messing bussinger før disse maskineres til korrekte klaringer. Ellers er disse girkassene svært robuste mekanisk og kan håndtere mye effekt. Spesielt 6HP26/28 utgaven tåler fint oppimot 1000nm hvis de er i god stand. Håper dette var oppklarende og du er selvfølgelig velkommen til Rats om du ønsker at vi skal hjelpe deg med dette Med vennlig hilsen Thomas Netlandet Pris på dette? Mvh Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå