Gå til innhold

F30 tuning


EllefL
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, macrorain skrev:

Da har jeg chattet litt med Xhpflash-folkene, og hybridkassen er litt annerledes, så de har p.t ingen planer om å støtte denne. Men torque limiteren er visst satt til 555nm slik den er, så den kan trimmes opp dit før det stopper (420nm er originalt moment). 

Finn ut hva den er for min da. ;-) Og om de vil støtte den. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, fupsaker skrev:

Finn ut hva den er for min da. ;-) Og om de vil støtte den. 😛 

Haha nå har jeg maste masse på de selv om de vet at jeg har en girkasse de ikke kan selge til :D  Men du kan bare chatte med de på facebook-siden deres så svarer de! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 11.01, ahj skrev:

La meg spør deg slik; Vil du la en tuner la DME sende falske moment tall til girkassa di, derav la kassa tro at momentet den får er langt lavere enn den egentlig får? Er det bedre? Det er det så og si alle tunere gjør :P 

Men programerer du kassa slik at maks moment i softwaren er over det motoren leverer og alt rundt det er programmert til å takle det. Mer trykk på clutchene slik at man faktisk ikke slurer. Da er det ikke farlig i det hele tatt for kasse, men det jeg skrev over derimot vil over tid før til stor slitasje på kassa. 

 

Interessant tema dette, merka du noe til hardere giring eller dårligere komfort på noe måte med høyere linjetrykk i girkassen? Jeg fikk bygget en forsterket gitkasse til min gamle E39 530Dat, denne ble bygget for å tåle 600-700nm i forhold til 400nm originalt og et av tiltakene for å øke momentet den skulle tåle var høyere linjetrykk. Automatgeraservice i Bergen sa at dette kunne gå ut over komfort og det kunne føre til hardere giring men jeg kan ikke si at jeg merka noe til det. Girkassen var også bunnsolid.

Vet du hva som skjer når girkasse oppdager at internal torque limiter overskrides? Gir den beskjed til ECU om å roe ned?

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hpi skrev:

Interessant tema dette, merka du noe til hardere giring eller dårligere komfort på noe måte med høyere linjetrykk i girkassen? Jeg fikk bygget en forsterket gitkasse til min gamle E39 530Dat, denne ble bygget for å tåle 600-700nm i forhold til 400nm originalt og et av tiltakene for å øke momentet den skulle tåle var høyere linjetrykk. Automatgeraservice i Bergen sa at dette kunne gå ut over komfort og det kunne føre til hardere giring men jeg kan ikke si at jeg merka noe til det. Girkassen var også bunnsolid.

 Nei, ikke merket noe til det. Den girer hardere og nesten DCT hastigheter i manuell. Mens Drive så er den så myk og comfortabel. Dette er ikke kun testet på min, men flere forskjellige med forskjellige motorer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt en ny runde og forsket litt rundt tuning også. 

Piggybacksystem:

Ventura tuning: Dette har jeg allerede hatt på bilen, og fungerte jo i grunn bra rent ytelsesmessig, men fungerte ikke knirkefritt på min bil (kastet check engine light og feilkoder på for mager blanding) hvis jeg kjørte høyere enn map 4 (ca 290hk). 

JB+: Dette har jeg nå, enkel boostkontroller som øker turbotrykk med 0-4.5psi. Dette fungerer i grunn greit, men oppleves mindre brutalt enn Ventura. Ekstremt enkelt å koble av og på f.eks ifm service (tar 1 minutt). 

JB4: Ser bra ut, men virker til å være endel å sette seg inn i, og ikke nødvendigvis åpenbart hvordan man skal konfigurere den for å få det til å funke bra. 

Mosselman iTronic: Skal gi stabile 300-320+ hk, og er nok det jeg ville gått for om jeg skulle kjøpt piggyback igjen. Dog dyrt. 

Remap: 

TS-Racing virker seriøse og henter ut fornuftig effekt, fornuftig pris, gratis avinstallering og gratis re-flash hvis den forsvinner ved service. 

Nordic motorsport: Ikke hørt så mye om de fra før, men virker som en veldig serviceinnstilt og hyggelig fyr. Tilbyr tilpasset remap fra en underleverandør som kan konfigurere burble maps, fjerne feilkoder fra catless downpipe m.m. Fornuftig priset her og. 

Også sett på et antall til i Norge og Sverige, flere som virker ok - men endel synes jeg henter ut i overkant mye effekt. 

Bootmod3: Gjør-det-selv flashing software, så langt bare tilgjengelig for N2x/5x-motorene, men B48/B58 er nå i closed beta. Dette virker veldig interessant - kunne tenke meg å teste ut dette om den lanseres snart. Du kan i prinsipp mappe bilen selv (hvis du tror du har greie på det da, som du typisk sikkert ikke har), eller laste ned maps som de har laget. De har et antall maps til hver motor, stage1 for umodda biler, stage2 for biler med downpipe og fmic osv. Du kan også koble deg til andre tunere hvor du så kan laste opp map fra din bil og få de til å tilpasse for en fornuftig penge. Du kan også gjøre endel enkel konfigurasjon uten å være tuningekspert, som å lese ut og slette feilkoder, deaktivere feilkoder fra downpipe, legge inn og konfigurere burble maps m.m. Du kan også kjøre realtime logging. Alt dette fra enten PC eller mobil. 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Får kanskje oppdatere i denne tråden også. Kjører med Bootmod3 beta nå, så B48-støtte slippes nok offisielt veldig snart nå.

Jeg må si at @TRF og andre som har nevnt at det er remap som gjelder (kontra piggybacks) nok hadde rett. For det første føles det utrolig mye bedre å kjøre med rikere bensinblanding (bm3-mappet ser ut til å sikte mot rundt 12.3 ved full pupp, mot piggybacks som ikke klarer å gjøre noe med fabrikkoppsettet som ligger på 14.3-14.5), og for det andre så er det vesentlig mer effekt.

Turbotrykket ligger også dønn stabilt hele veien opp i motsetning til ved piggyback hvor det falt av ganske tidlig. Jeg trodde opprinnelig det var fordi turboen var for liten og ikke klarte å holde trykket oppe ved høyt turtall, men det klarer den helt fint, så det var kanskje snarere at ECUen jobbet mot piggybacken for å korrigere turbotrykket, ikke vet jeg.

ProTuningFreaks (som lager BM3) har også sykt god support, jeg er vel på femte eller sjette mappet nå, og de leser logger og justerer og svarer veldig raskt. 

Deilig å slippe å knote med kabler for å plugge ut og inn en piggyback ifm service og justering også. Å koble til OBD2-porten med en laptop og reflashe med nytt/justert map tar kanskje 5 minutter totalt. 

Så etter å ha prøvd Ventura, JB+ og nå Bootmod3 så er det sistnevnte som er et soleklart valg fra mitt perspektiv hvertfall. :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
På 15.6.2019 den 8.53, macrorain skrev:

Nå er Bootmod3 i ferd med å slippes for B48 x20i (120i/220i/320i/520i). Så nå kan du kjøpe en 20i og få ytelsene til en 30i :D 

 

No photo description available.

Men hvor mye får man på min? ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, fupsaker skrev:

Men hvor mye får man på min? ;-) 

Mener å huske at jeg har sett noen kurver fra betatesting, skal se om jeg finner. Men blir helt sikkert bra. ProTuningFreaks har blant annet en 2019 G20 330i xdrive som testbil. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 9.26, fupsaker skrev:

Men hvor mye får man på min? ;-) 

Det er ikke med BM3, men der jeg chippet 320d’en står det at B48 330i skal øke til drøye 300hk og 465Nm..:) Sedox. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...