Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tenkte jeg skulle dele min erfaring etter at jeg fikk turbohavari på min E61 520d med 160 000km på telleren. 

Det hele startet med at dama ringte og fortalte at bilen hadde mistet motorkraft og begynt å lage en høy suselyd. Ba henne stoppe og kontaktet veihjelp. Veihjelp konstanterte at slangen mellom intercooler og turbo hadde hoppet av. De fikk den ikke på igjen, men sa det var mulig å kjøre hjem slik den var (6mil). Valgte å få bilen fraktet til nærmeste verksted (heldigvis). 

Dagen etter konstaterer verkstedet at turbo er gåen og at oljenivået er på minimum. Glad bilen ikke ble kjørt hjem! Men nå ble det tid for å teste om maskinskadeforsikrigen var verdt de ekstra kronene. 

Ringer forsikringsselskapet ( Codan )  samme dag og får opprette skadenummer og beskjed om at jeg kan ta ut leiebil. Får leiebil i 3 dager selv om de evt. ikke skulle dekke skaden og leiebil i hele reprasjonstiden hvis skaden dekkes.

På grunn av litt lang behandlingstid på verkstedet tar det en uke før jeg får bekreftet at skaden dekkes. Jeg var underveis livredd for at forsikringselskapet skulle lese serviceheftet med lupe for å finne avvik slik at de kunne avvise kravet, men slik ble det ikke. Men serviceeheftet sjekket de. Så det bør nok være rimelig komplett. 

Uansett ble en regning på 25000 til 8000 i egenandel og de ble betalt med glede. Rart hvor greit 8000 høres ut når 25000 er alternativet. 

Eneste negative med hendelsen var den litt lange tiden verkstedet brukte på å gi forsikringselskapet informasjonen de trengte, noe som gjorde at jeg ikke beholdt leiebilen i hele perioden i frykt for å måtte betale selv. Og at siste leiebilem vi fikk var en Passat GTE som dama forelska seg i. Nå vil hun ha ny bil🤔

 

Edited by laffe
Posted

Helt utrolig at du fikk dekka turbo på en sånn forsikring😝 Turbo går som slitedel siden disse er normalt å bytte i foreksempel saker i forliksrådet osv. Slettes ikke dårlig! Tror du har vært heldig med saksbehandler der hehe

Posted

Codan er vel blant selskapene som har mest omfattende dekning på sin maskinskadeforsikring. Godt du hadde en positiv opplevelse. Har selv Codan og er meget godt fornøyd :) 

Posted
1 time siden, Ivrig86 skrev:

Helt utrolig at du fikk dekka turbo på en sånn forsikring😝 Turbo går som slitedel siden disse er normalt å bytte i foreksempel saker i forliksrådet osv. Slettes ikke dårlig! Tror du har vært heldig med saksbehandler der hehe

Girkasse er vel i seg selv en slitedel det også, og maskinskadeforsikringa sier jo at det dekker saker hvis det skulle være snakk om fremdrift av bilen :) 

Posted (edited)
1 time siden, Walkabout skrev:

Codan er vel blant selskapene som har mest omfattende dekning på sin maskinskadeforsikring. Godt du hadde en positiv opplevelse. Har selv Codan og er meget godt fornøyd :) 

Ja, glad det visste seg at de ikke prøvde å sno seg unna. Generelt lite å finne på nettet om folks erfaringer med maskinskadeforsikring så tenkte det var greit å få ned noen ord.

Det kjekke med Codan er jo at det ikke er noen aldersbegresning, kun km, slik at man kan kjøpe feks en e60 eller tidlig f10 med lav km og ha maskinskadedekning ganske lenge selv om bilen begynner å bli "gammel" . Er vel ellers kun IF som gir dekning på biler eldre enn 7/8 år. Var i hvertfall det sist jeg sjekket. 

Edited by laffe
Fikset småfeil
Posted
8 minutter siden, laffe skrev:

Ja, glad det visste seg at de ikke prøvde å sno seg unna. Generelt lite å finne på nettet om folks erfaringer med maskinskadeforsikring så tenkte det var greit å få ned noen ord.

Det kjekke med Codan er jo at det ikke er noen aldersbegresning, kun km, slik at man kan kjøpe feks en e60 eller tidlig f10 med lav km og ha maskinskadedekning ganske lenge selv om bilen begynner å bli "gammel" . Er vel ellers kun IF som gir dekning på biler eldre enn 7/8 år. Var i hvertfall det sist jeg sjekket. 

Jepp, derfor jeg også har Codan - ingen aldersbegrensning, går kun på kilometerstand :) Min bil passerer jo 8 år nå i høst, og med Codan så kan jeg ha maskinskadeforsikring i enda et par år (frem til 200 000 kilometer). 

Posted
8 timer siden, CrZyWiz skrev:

Kan føre på at Sparebank1 også dekket turbohavari.

De har på maskinskade en prosentegenandel kunde må stå for når bilen har gått så så mye.

Posted
40 minutter siden, Clevion skrev:

De har på maskinskade en prosentegenandel kunde må stå for når bilen har gått så så mye.

Stemmer. Egenandel utgjorte ca 6000kr for min del.

Posted
1 time siden, Clevion skrev:

De har på maskinskade en prosentegenandel kunde må stå for når bilen har gått så så mye.

Det har vel alle forsikringstilbyderne.

Posted
On 18.5.2018 at 22.57, Ivrig86 skrev:

Helt utrolig at du fikk dekka turbo på en sånn forsikring😝 Turbo går som slitedel siden disse er normalt å bytte i foreksempel saker i forliksrådet osv. Slettes ikke dårlig! Tror du har vært heldig med saksbehandler der hehe

Turbo er designet til å vare motorens levetid så derfor er den også dekket av forsikringen.

Posted
3 minutter siden, Chris A skrev:

@CrZyWiz vet du om sparebank 1 sin super er like god som codan?

De har en aldersbegrensning på 8 år som resten med unntak av Codan, ellers er nok det meste likt. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...