Gå til innhold

2015 F11 ConnectedDrive - 3G => 4G


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Dweezil skrev:

Her er svaret fra BMW Norge:

Så da ser det ut som om ting (stort sett) vil fortsette å fungere som før. Oppgradering av "eldre" biler til 4G virker ikke som en farbar vei (med mindre man har en Reodor Felgen i magen og en god del kontanter til overs).

Så det betyr at på bilen min produsert i begynnelsen av 2015 vil 3G-sambandet gå over til 2G, dette vil jo i praksis bety at datahastigheten går rett i grøfta og Connected Drive blir ubrukelig? Eller er det bare BMW-online-tjenesten i bilen som blir ubrukelig? Den bruker jeg ca aldri uansett, da den er så treig allerede i dag at det er tungvindt sammenlignet med å bruke mobiltelefon til de oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Så det betyr at på bilen min produsert i begynnelsen av 2015 vil 3G-sambandet gå over til 2G, dette vil jo i praksis bety at datahastigheten går rett i grøfta og Connected Drive blir ubrukelig? Eller er det bare BMW-online-tjenesten i bilen som blir ubrukelig? Den bruker jeg ca aldri uansett, da den er så treig allerede i dag at det er tungvindt sammenlignet med å bruke mobiltelefon til de oppgavene.

BMW Norge mener at de fleste Connected Drive-tjenestene vil fungere fint på 2G. Det virker ikke helt urimelig, når tjenester som RTTI og fjernstyring med mobilapp er lite dataintensive. Jeg har spurt dem tilbake om hvilken tjeneste de refererer til som vanskelig forenelig med 2G og venter på svar på det. BMW Online er en het kandidat, men som deg, er det noe jeg så og si aldri bruker, og fint kan leve uten. Satser uansett på at det hele går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått svar fra BMW Norge vedrørende de tjenestene som vil kunne bli berørt av den begrensede hastigheten på 2G:

Sitat

De tjenster som kan påvirkes av dette genom att datan sendes saktere er:

CD-store in car
Breakdown call
RTTI
Weather in navi Map

For tillfellet har vi dessverre ikke noen løsning på dette enda men det er under bearbeitning.

RTTI benytter jeg meg av hele tiden og Breakdown call kan jo være veldig kjekt å ha den dagen man evt. skulle være så uheldig å kollidere... håper virkelig de kommer opp med en brukbar løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dweezil skrev:

Nå har jeg fått svar fra BMW Norge vedrørende de tjenestene som vil kunne bli berørt av den begrensede hastigheten på 2G:

RTTI benytter jeg meg av hele tiden og Breakdown call kan jo være veldig kjekt å ha den dagen man evt. skulle være så uheldig å kollidere... håper virkelig de kommer opp med en brukbar løsning!

Det var jo ikke helt bra... breakdown call = trykke på SOS-knappen? Så burde jo dette være data som blir raskt overført all den tid SOS kan være alvorlig. RTTI er mindre viktig og mer «kjekt å ha», men ja, det blir brukt her også i rushtider osv så det kommer til å gi en dårlig og utdatert opplevelse om dette blir mindre bra. 

Satser på at de kommer opp med en løsning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...
På 1.10.2019 den 11.03, Dweezil skrev:

BMW Norge mener at de fleste Connected Drive-tjenestene vil fungere fint på 2G. Det virker ikke helt urimelig, når tjenester som RTTI og fjernstyring med mobilapp er lite dataintensive. Jeg har spurt dem tilbake om hvilken tjeneste de refererer til som vanskelig forenelig med 2G og venter på svar på det. BMW Online er en het kandidat, men som deg, er det noe jeg så og si aldri bruker, og fint kan leve uten. Satser uansett på at det hele går seg til.

Vet ikke om det er startet å stenge ned 3G her jeg bor, men nå får jeg ikke til BMW Remote, BMW Online eller RTTI lenger.

Dette står på Telenor sine sider, jeg tolker det dit at kun SMS og tale tjenester vil fungere, ikke mobil data....

 

For deg som har en eldre 3G-mobil

Mobilen din vil ikke lenger kunne brukes til å surfe med og lydkvaliteten på samtaler vil bli dårligere.For å kunne bruke mobilen til å surfe, må du ha en nyere mobil med støtte for 4G og 4G Tale.

4G Tale må være aktivert

For å kunne ringe via 4G-nettet, må du aktivere 4G Tale på mobilen. Oppdater mobilen din med siste programvare, så aktiveres 4G Tale automatisk, eller se under Spørsmål og svar hvordan du kan sjekke om det er aktivert.

Typiske mobiler med støtte for 4G Tale: Apple iPhone 6 og nyere, Samsung A3, S6 og nyere, Sony Xperia XZ1 og nyere Huawei-mobiler. Se hele listen lenger ned på siden.

Mobiler som ikke støtter 4G Tale

3G- eller 4G-mobiler som ikke har støtte for 4G Tale vil ikke kunne ringe via 4G-nettet. For å ringe vil mobilen bruke 2G-nettet, som gjør at det kan ta opptil 15 sekunder fra du trykker på «ring», til det begynner å ringe.

Typiske 4G-mobiler som ikke støtter 4G Tale: Apple iPhone 5s, 5 og 5c. Samsung Galaxy Xcover 3, S5, S4, J3 og Huawei Honor 8.

For deg som har annet utstyr med SIM-kort i

Har du et SIM-kort i annet utstyr som f.eks. viltkamera, utendørskamera eller bil, vil ikke dette fungere etter oppgraderingen dersom det ikke støtter 4G Tale. For å kunne bruke dette fremover, må du både ha utstyr og SIM-kort som støtter 4G. Du kan selv sjekke om du har et SIM-kort som støtter 4G, det står på selve SIM-kortet. Tjenesten «Ring hytta varm» vil fungere som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 11 months later...

Iflg. BMW Deutschland, så vil 3G nedgraderes til 2G.

Vehicles of the BMW Group that are technically qualified up to a maximum of 3G standard can continue to use 2G after the 3G operation has been switched off, if the standard is available in the respective region. 2G is still available in all EU member countries and thus also in Germany. The vehicles therefore do not go offline.

https://faq.bmw.de/s/article/Abschaltung-des-3G-Mobilfunknetzes-Verbindung-über-andere-Mobilfunkstandards-lFAbY?language=de&searchKey=3G

 

29/4 2021

What services are still available to me after the 3G shutdown in the 2G network?

With 2G connection, services such as eCall, BMW Intelligent Emergency Call, Teleservices, Remote Services and BMW Online are still usable.
Due to the lower data transfer rate available with 2G, more data-intensive services require longer response times. Example services for this are RTTI, weather and the data transmission of content into the vehicle by the concierge service.

https://faq.bmw.de/s/article/Abschaltung-des-3G-Mobilfunknetzes-Nutzung-von-Diensten-über-das-2G-Netz-Mtml1?language=de&searchKey=3G

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...