skoglund Skrevet August 3, 2023 Skrevet August 3, 2023 På 18.7.2023 den 0.46, mr.Wreckless skrev: Litt småpjusk med bilen i sommer. Den gikk veldig fint og feilfritt sesongen i fjor, men det har allerede vært et par gjengangere tidlig i sesongen i år. Fått noen meldinger på fuelsystemet som jeg ikke blir helt klok på. Feilmelding på releet, nytt var 1300kr og følte jeg ble flådd da dette burde koste 130kr og ikke ti ganger mer... Men så kan man også benytte anledningen til å oppgradere noe, dette var egentlig i planene tidligere i år da bilen nå er over 20 år gammel så jeg valgte å kjøpe en ny Walbro bensinpumpe med 485 l/t kapasitet, det er vel bare et tidsspørsmål før den gamle ryker. Så jeg fant et kit på nettet som var omtrent plug & play, da de originale pumpene er litt bredere så trenger man en hylse å fylle tomrommet med på en ettermarkedspumpe for å få de til å passe i huset. Av med bakseteputa, enkel skuring, banker opp ringen med et skrujern og gummihammer og drar ut hele armaturet til pumpa: Så var det litt småsnacks på arbeidsbenken, ny pakning, nye slanger og ny pumpe med hylse: Litt knot å få av den gamle slangen, men ellers greit, satt litt langt inne å klippe av skoene til kablene for å montere nytt ledningsnett, men det fungerte og bilen starta uten å nøle Så får vi se hvilke feilmeldinger INPA bringer i fremtiden Skal ha en liten rens på staget til gassspjeldet da jeg mistenker det er litt skittent for jeg får evig en EGAS melding også.. God sommer Har studer evne litt selv, og noen mener det er en god ide og etter montere enveis ventil så nært pumpa som mulig, min er sånn at når den stått en stund når den er varm har jeg bare latt pumpen gå til den har fått opp trykket:) (stopper)før jeg kjøre starteren , men dette skal jeg få ordnings på etterhvert:) liker at ting fungere som det skal, er likt på e30 min også , så dette er noe som jeg har fått med på kjøpet på begge bilen mine:) e30 har garantert noe shady ettermontert pumpe:( mr.Wreckless reagerte på dette 1
mr.Wreckless Skrevet Februar 22, 2024 Forfatter Skrevet Februar 22, 2024 Vært litt stille på bilfronten, litt andre prioriteringer i økonomien måtte komme først. Bilen ble parkert på sensommeren ettersom jeg syntes det lukta så mye bensin av motorolja, samt at den var tidvis litt tungstartet, samt boffa litt i eksosen med en merkelig kaldstartsvibrasjon som ga seg ganske kjapt ved oppvarming. Det tok heller ikke lang tid før jeg til slutt fikk opp varselampe på motor med feil på lambda: Her har jeg et par mistanker, 1 er at en injektor ikke er helt tett, lekker litt som skaper en for rik blanding og kan svare for både at bilen tidvis er tungstartet, kaldstartsvibrasjon, boffing, lukt av bensin av olja og har til slutt drept lambdasonden. ELLER, så kan det være en død lambda som har skapt det ovennevnte ved feil drivstofftilførsel gjennom falske lambdaverdier til hjernen. Så gikk derfor til innkjøp av nye lambdasensorer, fant noen på autodoc som skulle passe til litt mer vettig pris enn hva BMW forlanger. Det var forskjell på kontakthuset så det fikk jeg knote litt med å flytte over den gamle kontakten på den nye sensoren. Er vel begrenset hvor spennende det er så ikke all verden med bilder, bytta begge precat sensorer til nye Bosch OE. Så var det injektorene sin tur, og fikk smått et hakeslepp da jeg så nypris på KOED, i tillegg så vet jeg ikke vitsen i å sende inn mine 20+ år gamle originale for å få de renset. Kom over et alternativ fra Polmax som var langt mer vettig priset: Dog så krever disse noen små endringer, særlig siden dysespruten er litt annerledes må man dessverre inn i hjernen og endre litt på fuel. Men første steg var montering, og selv om man ikke trenger låseklipset, så var sporet på de nye litt annerledes, så jeg tok dremel og freste ut nye spor: Ny Gammel Spor Og montert i rail: Litt knot å få på plass, særlig låseklipset på tilførselsrøret var essensielt, bomma her og kjente fort lukta av bensin igjen når spruten stod ut der, men fikk det tett til slutt Så mangler det motorolje og en liten tune så får man start på bilen igjen til sesongen håper jeg M-jakob, Dusy og fxslin reagerte på dette 3
mr.Wreckless Skrevet Mars 13, 2024 Forfatter Skrevet Mars 13, 2024 Så fikk jeg handla en ny tune til bilen der de nye dysene blir kompensert siden de har et annet mønster: Lasta opp: Litt nervepirrende dette, håper at laptopen ikke krasjer mens denne prosessen pågår. Spent på ny tune også, prøvde å starte den på tune basert på OE dyser men det ville ikke bilen ha noe av... Injektor8.mp4 Injektor9.mp4 Men det var en god lyd å høre, bilen starta tvert, og merka ikke noe til de vibrasjonene jeg har hatt tidligere, så er ganske fornøyd, og rimelig sikker på at de gamle dysene var slitne og hadde godt av å byttes ut. God helg! Andreas_R, viggo E34 og fxslin reagerte på dette 3
mr.Wreckless Skrevet Juni 11, 2024 Forfatter Skrevet Juni 11, 2024 Ut på en aldri så liten bærtur for å prøve å høste frukten av all den sysselen jeg har hatt med den de siste åra. Første fuelstop: Velkjent portal, må si veiene har blitt en del bedre på mye av strekningen siden sist jeg kjørte her!: Så kommer man omsider fram til endelig destinasjon: Brukte liten tid på å spenne opp og få kjørt den i rulla: Hadde gjort avtale med tuner så han koblet seg på, installerte mykvare og fikk logga og gjort endringer. Derimot så har han gjort dette såpass mye nå så det var ikke mye endringer som krevdes. Dyno9.mp4 Og det ferdige resultatet, bilen viste seg å være ganske så frisk så det var godt å høre. Alt innafor og god lambda så alle var fornøyd. Så får man ikke stirre seg blind på tallet, det varierer jo som kjent dag til dag og særlig fra dyno til dyno. Bilen går bra, om enn litt tørst, men det er visst sånn det blir med kammer, innsug og større dyser. Snagg30 reagerte på dette 1
mr.Wreckless Skrevet Juli 1, 2024 Forfatter Skrevet Juli 1, 2024 Så har jeg vært på visit i bensintanken nok en gang, la opp til en enveisventil på linja rett ut av pumpa, litt spent på om dette gjør noen forskjell på starting av bilen.. Bestilt slange som tåler bensin og ventil på e-bay.. Bilen starta og gikk fint etterpå så det er ihvertfall ikke verre, så nå blir jeg spent på neste oppstart, fuel releet bytta jeg jo forrige sesong mener jeg å huske så det skal være bra..
mr.Wreckless Skrevet Juli 17, 2024 Forfatter Skrevet Juli 17, 2024 Virker ikke som enveisventilen hadde så mye å si for oppstart etter litt stillstand. Har googlet og det virker som USA bilene har en egen modul som styrer spenningen til bensinpumpa i henhold til behov, en EKPS modul, og det kan virke som denne ikke får et prime signal fra DME'n for å lage trykk i bensinrøret før DME'n får et signal fra veivakselsensoren. Tror ikke jeg gidder å grave videre i dette siden bilen starter så fint etter å ha tatt nøkkel av og på i tenningen igjen etter ett startforsøk. Så videre til noe annet, etter kjøring på rulla så fikk jeg litt sansen for lambda for å holde øye med forbrenningen i motoren. AEM leverer et sett som er høvelig lett å installere, særlig siden jeg allerede har et gjenget bung i mangfoldet til å montere sensoren i. Sensor fra FAE fulgte med i kittet, med litt varmeskjold rundt: Litt småknot å få det på plass, blendeskruen satt godt så det var av med forsterkningspanelet for å komme til, pluss litt varme for å få det til å løsne greit. Kabeltrekking internt i bilen er noe som aldri blir gøy for min del, men det gikk ihvertfall høvelig greit, henter ut styrestrøm fra sikringsboksen i hanskerommet: Og en liten monteringsklokke fra eBay så ser det hele ikke så galt ut: Litt rik blanding ved gasspådrag,men det er jo bare bra egentlig, ellers ser jeg lambda ligger kjempefint på 1 ved normal kjøring. God sommer! (ihvertfall i nord ) Dusy, skoglund, Ampera og 1 annen reagerte på dette 3 1
mr.Wreckless Skrevet August 2, 2024 Forfatter Skrevet August 2, 2024 (endret) Så over på noe annet, lydbildet i disse bilene begynner å dra på årene, og jeg setter pris på god lyd! Så der begynte jeg for en stund siden å kikke på mulige oppgraderinger utover det med Bavsound høyttalere, som egentlig er et greit plaster på et høvelig sår.. Finnes dessverre ingen enkel måte på oppgradere på, så det ble med å plukke ut H/K forsterkeren i bagasjerommet og sette inn en 12 kanals fra Helix: En ganske avansert forsterker med masse muligheter og digital styring via program på PC, ikke så veldig mye større enn den originale, men det ble jo selvfølgelig en 2 dagers jobb å få det på plass sånn høvelig. Litt M4 gjenget jern, så får jeg lurt den inn sånn ca der den originale står, men den blir å gå litt utforbi teppet og sidene på bagasjerommet dessverre. Sikring og 20mm2 strømkabel under og bak så det er høvelig skjult. Fikk handlet en kabel fra Carphonics som er så nær plug & play som mulig, den plugges i kontakten i bilen så er det ihvertfall hentet ut alle kablene til de forskjellige høyttalerne i bilen. Men signalet inn til forsterkeren måtte jeg dessverre klippe og hakke opp det originale ledningsnettverket i bilen. Ikke fan av det men ofrer det for bedre lyd. Her er det ihvertfall høvelig klart for endelig installasjon. Her er den på plass, med 2stk ekstra kabler til sub'en i hattehylla. Måtte klippe teppet litt til, igjen ikke kjempefan av en slik løsning. Kjøpte en "stallbøtte" på biltema samt litt teppe som jeg kledde inn for ihvertfall å få dekket det til: Ikke jobbet så mye med programvaren til forsterkeren ennå, USB kontakten ligger inne i lomma rett over forsterkeren der så lenge, så er det enkel jobb å dra den ut og koble seg opp om man vil tune EQ, delefilter osv: Det var jo ikke gjort klart internt i forsterkeren, så det låt jo søppel før jeg fikk plugget inn laptop og oppdatert gjort en grov EQ justering. Videre i kupeen så er jo den originale spilleren fint integrert, men med lite muligheter ellers, og jeg har sett at 2din spillere er en populær oppgradering. Men det passer meg dårlig siden jeg har brukt opp plass til noen ekstra måleinstrumenter i dashbordet. Så der ble det en 1din spiller fra Pioneer med flip ut skjerm som jeg monterte: Den gikk akkurat inn i dybden, bra trangt med så mye kabler, dog veldig kjekt med ISO kontakt så det er ikke så mye kabling å tenke på. Ting fungerte og det ble liv med en gang. Skjermen kan gå inn i spilleren i dashbordet igjen så man ikke blokkerer lufteventilene. Samtidig så er det også vanlige knapper i front på spilleren så man kan manøvrere seg uten å ha skjermen oppe. I tillegg fungerer volumknappene på rattet. Så får jeg se om jeg ikke bytter ut høyttalerne til noe grommere, samt får satt i en skikkelig sub før jeg får justert lyden med EQ for det endelige resultatet. God helg! Endret August 2, 2024 av mr.Wreckless skoglund reagerte på dette 1
mr.Wreckless Skrevet August 27, 2024 Forfatter Skrevet August 27, 2024 Så fortsetter oppgraderingen av lydbildet. Jeg gikk til innkjøp av nye 6.5" elementer fra Helix/AudioTec Fishcer, bytta ut de gamle Bavsound høyttalerne jeg hadde stående fra tidligere. Må si jeg synes Bavsound kvaliteten virker veldig bra, ser ikke noe store forbedringer med elementene fra Helix for å være ærlig.. Bavsound ser ut til å ha elementer av kevlar eller lignende, mens Helix er litt enklere pappvariant. Kjøpte med monteringsring og satte nyelementet i døra, samt klistra på litt mer isolering og lyddemping: Dog den største løftet jeg fikk i lyden var etter at jeg plugga i kalibreringsmikrofon. Programvaren til forsterkeren støtter dette, og de har lagd en genial funksjon kalt AutoEq der den lytter på rosa støy og kalibrerer EQ etter behov, langt lettere og fortere enn å gjøre det manuelt med øret! Lyden har nå fått et skikkelig løft, veldig fornøyd nå. Har en 10" sub som skal inn i bagasjerommet etterhvert, men slik det er nå vet jeg neimen ikke om det behøves. Litt spent på hvordan det endelige resultatet blir da de 6x9 " som sitter i hattehylla nå antageligvis ikke gjør så mye ut av seg i sin rolle som "sub"
mr.Wreckless Skrevet Oktober 14, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2024 Siste brikke i stereopuslespillet omsider på plass. En spesialtilpasset basskasse fra visual ICE på e-bay: Passer veldig fint inn over batterikassa, kabel hadde jeg på forhånd trekt rund bagasjerommet via hattehylla for en rask og smidig installasjon. I kassa monterte jeg en 10" med dobbel spole fra Helix, så har jeg 2 kanaler fra forsterkeren inn på samme element og "dobbel" effekt. Festet med borrelås på dobbeltsidig tape satt den utrolig godt. Lyden og bunnen fikk et solid løft med denne inn og 2stk 6x9" tommere ut fra under hattehylla. Nå gjenstår det vel egentlig en liten service på bilen, oljeskift, skal nok bytte plugger og sjekke ventilklaringene en gang til for å forsikre meg om at alt er på stell der. God vinter E39_Cato, Dusy, viggo E34 og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå