Gå til innhold

Tuning BMW 525xd


bjqrk98
 Share

Anbefalte innlegg

Girkassen din slik den står idag er spesifisert til 400nm. Så bekymringen din er berettiget. Let videre. Kanskje du til og med finner en tuner som ikke tror at 525 og 530 motor og gir er like fordi begge har 6 sylindre.  

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange tunere oppgir teoretisk ytelse på motor, uten å opplyse om at du ikke vil få noe i nærheten av dette på hjulene uten å bytte en rekke deler.

Har selv tunet en bil hos Optituning for noen år siden, mener prisen var rundt 6000 kroner. Ble en helt annen bil, og ingen problemer i etterkant. Men kan du legge mer kroner i dette, er det nok å anbefale å sette jobben til en ekspert på disse motorene (drives av TRF, som svarte først i tråden her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale TRF.

Her ser du realistiske tall på hva du kan få ut med kun remap (også hva du kan få ut hvis du bytter noen deler). Disse tallene er nok mer konservative enn hva mange andre opererer med så ikke la deg "lure" av det og tro at bilen vil gå bedre med "300hk" fra Optituning.

http://quickfix.no/tuning-bmw/steg/

Det finnes en fin tråd/blogg her på forumet fra TRF om tuning og hva betyr egentlig "300hk", selv om flere tunere kan ha et felles makspunkt på grafen så er det ofte arealet under grafen som skiller seg ut, i ett godt utviklet produkt har man mer effekt igjennom mye av registeret og er foruten "flatspots".

Til sammenligning hadde jeg en E91 325d LCI Steg 2 remap fra ESS med DPF fjernet som vi benket 288hk (244 på hjulet) hos ESS (ca 15hk mindre med DPF), hos TRF benket den med samme oppsett fra ESS 256hk, omtrentlig 10% lavere, så tallene TRF opererer med er ganske konservative. Det er mulig pisen er litt høyere, men dykker du ned i detaljene så får du også et bedre produkt, og er verdt det i mine øyne.

Ang. girkasse har jeg hatt samme bekymring. Min girkasse er også ratet til 600Nm og jeg har kjørt med 6-700Nm i flere år og nå med 800Nm, uten problemer så langt. Nå er dette manuell så har dog ingen erfaring med automatkassen. Dette vet sikkert TRF.

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har hatt en 525 2009mod med org 197hk. Den ble chiptunet av BMW verksted i Tyskland, og de påsto etter det jeg husker at den tuningen skulle gi 252hk og 500Nm (om det stemte vet jeg ikke).

At du skal få 300hk kun med chiptuning tror jeg ikke noe på, da tror jeg det må byttes div deler som dyser turbo og fjerne DPF.

Tuningboksen ville jeg ha koblet ut og kastet. Men før du hiver den kan du jo åpne den og du vil få deg en god latter når du ser hva som er inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300hk/600Nm på en e6x 525da xdrive 197hk er altså helt fjas. Dette er en motor med et helt annet innsprøytningsanlegg enn 30d varianten.  Den har små dyser (mindre 30d 204hk), mindre innsugsventiler, andre stempler, annen ecu ift 30d. Å ikke ha fått med seg noe av dette vitner om betydelig mangel på kunnskap og interesse fra tuner. Og har man ikke fått med seg dette har man trolig heller ikke kunnnskapene som skal til for å få ut høy effekt fra disse. 600Nm er også langt over hva som er greit for denne automatkassa (selv om akkurat dette er et komplisert spørsmål). Dette er altså samme automatkasse som på 520d, og ikke den store fra 530d.

Skulle man nå få til 300/600 (hvilket ikke er tilfelle her) så snakker man om kraftig overbelastning av DPF. Betydelig overbelastning av automatkasse. Betydelig overskridelse av fornuftig termiskbelastning på motor.

 

edit: Hilsen en som har levert 340hk oppsett til disse i en årrekke.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...