Roonie Skrevet Mars 5, 2019 Skrevet Mars 5, 2019 Gjelder en BMW X3 2007 / 2008 modell 2,0 diesel med automatgir og 4-hjulstrekk. For noen dager siden begynte varsellampene for 4-hjulstrekk, ABS, håndbrekk og Airbag å lyse samtidig. Har hatt bilen på verksted og de "feilsøkte" og byttet batteri etter å ha konstatert at batteriet var "dårlig". Da jeg hentet bilen lyste alle varsellampene akkurat like mye som da jeg leverte bilen inn, og jeg har avtale om å levere bilen inn til mer feilsøking. Det koster naturligvis massevis av penger når et verksted skal feilsøke, og jeg forsøker å kartlegge om det går an å finne ut hva som er feil. Det ble foreslått at "mellomkassa" må byttes fordi det er den som er årsaken til at nevnte varsellamper lyser. De hevder at det ikke kom frem noen feil på diagnose av bilen annet enn en "mekanisk feil på mellomkassa". (Kan diagnoseverktøy avdekke mekaniske feil?) Den såkalte "mellomkassa" er så vidt jeg skjønte ikke helt rimelig å bytte, og de kunne heller ikke si om dette ville hjelpe på feilen / varsellampene. Lurer på om noen på forumet her har vært borti noe sånt? Dette med varsellampene er jo ikke greit å kjøre rundt med lysende midt i fleisen. Mvh Roonie
Otis Skrevet Mars 5, 2019 Skrevet Mars 5, 2019 Der er jo ikke uvanlig med defekt kasse på disse bilene. Slik jeg har forstått det så er det enten VTG sensor/motor eller klutsj platene som er glasert. Det er kanskje mulig at diagnose kan se at det er en mekanisk feil, men som oftest ikke. Men dette er på generelt grunnlag. Jeg kan ikke e83 eller Xdrive.
stoltbmwelsker Skrevet Mars 5, 2019 Skrevet Mars 5, 2019 Vil ikke alle disse lyse hvis en abs feil er også tilstede?
Roonie Skrevet Mars 5, 2019 Forfatter Skrevet Mars 5, 2019 Etter en ganske omfattende runde på google, så kan det tyde på at det er aktuatoren som må byttes. På diverse videoer så beskrives feilen (inkludert en klikkelyd etter at motoren skrus av) ganske nøyaktig. Det er en del som kan kjøpes for pluss/minus 1500 kroner på nettet (pluss frakt og moms antagelig) og som er relativt enkel å bytte. Omtales som en times jobb. Det sies at dette er en av de vanligste feilene, så jeg synes det er utrolig at BMW verkstedet ikke kom frem til samme konklusjon eller i det minste foreslo dette. Jeg får prate med dem i morgen å høre hva de sier til aktuator ideen.
Roonie Skrevet Mars 29, 2019 Forfatter Skrevet Mars 29, 2019 Jeg oppdaterer denne tråden, siden dette kan være nyttig informasjon for andre X3 eiere: Feilen som gjorde at mange varsellamper lyste samtidig viste seg å være et lite tannhjul i aktuatoren som var utslitt. Alle BMW verksteder jeg pratet med anbefalte å bytte aktuatoren, og skulle ha fra fra 12 - 17 000 for dette inkludert aktuatoren og arbeid. Å skifte ut tannhjulet var ikke et tema. (Var til og med en på verkstedet som sa "det går ikke an") Det er imidlertid rikelig med instruksjoner på youtube om hvordan man bytter dette tannhjulet og jeg sendte videoen til verkstedet slik at de kunne se hvordan det kunne gjøres. De fulgte instruksjonene der, og vipps var alt i orden. Tannhjulet kostet kr. 48,- inkludert porto og jeg bestilte det på ebay. Tok ca 2 uker før det kom i Posten. Det var en betydelig besparelse å bytte tannhjulet fremfor å skifte ut hele hjelpemotoren. Kjipt at jeg måtte gjøre verkstedet oppmerksom på dette, men er selvfølgelig glad for at de gjorde jobben - selv om de ikke fikk solgt meg en ny aktuator til. 10-12000 kroner. Har mer informasjon om saken om det er aktuelt for deg å vite mer. Bare å ta kontakt. Mvh Rune Ron Jeremy og teerex reagerte på dette 2
Lars P. Vogt Skrevet Mandag kl. 10:32 Skrevet Mandag kl. 10:32 Hei Rune Viser til en gammel tråd du har her. Jeg har fått nøyaktig samme problemstilling... Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte ettersom de jeg har hatt kontakt med vil jo bytte ut hele greia (som du nevner...) og så kan det være en langt billigere løsning du skisserer. Din tilbakemelding er høyt verdsatt. Mvh Lars
Reef89 Skrevet Mandag kl. 12:31 Skrevet Mandag kl. 12:31 1 time siden, Lars P. Vogt skrev: Hei Rune Viser til en gammel tråd du har her. Jeg har fått nøyaktig samme problemstilling... Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte ettersom de jeg har hatt kontakt med vil jo bytte ut hele greia (som du nevner...) og så kan det være en langt billigere løsning du skisserer. Din tilbakemelding er høyt verdsatt. Mvh Lars Siden trådstarter ikke har vært aktiv siden 13. November 2020 så kan det være bedre å sende en PM og håpe han ikke har krysset av for ikke e-post varsling. Lars P. Vogt og teerex reagerte på dette 2
Roonie Skrevet Mandag kl. 15:45 Forfatter Skrevet Mandag kl. 15:45 (endret) Hei Jeg brukte et BMW verksted i Skien, men de eksisterer ikke lenger (tror jeg) Søk på Youtube etter «actuator» og aktuell BMW modell. Finnes masse videoer. Det var et lite plast «tannhjul» som var slitt. Jeg viste en video til en av gutta på verkstedet og de fulgte den anvisningen som gitt i videoen. Delen kostet 48 kroner på nettetog det tok 30 minutter å fixe så vidt jeg husker. I ettertid synes jeg det var rart at ikke BMW folka visste om dette, men de var faktisk helt uvitende om at det kunne ordnes så enkelt. Endret Mandag kl. 15:45 av Roonie Otis, ball og dopus reagerte på dette 2 1
Makky123 Skrevet Mandag kl. 16:55 Skrevet Mandag kl. 16:55 1 time siden, Roonie skrev: Hei Jeg brukte et BMW verksted i Skien, men de eksisterer ikke lenger (tror jeg) Søk på Youtube etter «actuator» og aktuell BMW modell. Finnes masse videoer. Det var et lite plast «tannhjul» som var slitt. Jeg viste en video til en av gutta på verkstedet og de fulgte den anvisningen som gitt i videoen. Delen kostet 48 kroner på nettetog det tok 30 minutter å fixe så vidt jeg husker. I ettertid synes jeg det var rart at ikke BMW folka visste om dette, men de var faktisk helt uvitende om at det kunne ordnes så enkelt. Helt vanlig dette. Vanlig praksis hos BMW er å bytte hele delen, hvis det ikke eksisterer originalt rep. kit.
dopus Skrevet i går, 07:16 Skrevet i går, 07:16 (endret) Det er dessverre blitt slik at verksteder ikke reparerer lenger, man skifter kun deler. Ekstra kjekt da å se youtube videoer der man for eksempel 3d printer et tannhjul og monterere i sentrallåsen på en bil i stedet for å skifte hele mekanismen. Reperasjon i stedet for delebytte gjør meg glad Endret i går, 07:17 av dopus
Lars P. Vogt Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Hmmm - synes dette er skikkelig unødvendig og tullete. Ville jo tro i et miljø-perspektiv at det må være bedre å bytte ut en liten del enn en å skifte hele mekanismen. Skjønner at X3 ikke er ansett som en miljøbil, men ble jo anbefalt å kjøpe det tilbake til 2012 og nå har jeg jo denne bilen som jeg liker... Reparasjon i stedet for dele bytte gjør også meg glad Hvis det er noen som kjenner til et verksted på Østlandet som gjør dette, eller noen private som har lyst til å bytte - så hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding. Kanskje noen vet om et verksted i Sverige?
Roonie Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Ja, det var nettopp det som var poenget mitt med å poste dette innlegget. Reparasjon er fantastisk moro. Spesielt når man sparer 10-15 000 kroner på det. Google, YouTube og diverse foruminnlegg bidrar til at dette faktisk er en mulighet. Lars P. Vogt og dopus reagerte på dette 2
Reef89 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 21 minutter siden, Lars P. Vogt skrev: ner til et verksted på Østlandet som gjør dette, eller noen private som har lyst til å bytte - så hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding. Kan høre med BimmerFiks. Lars P. Vogt reagerte på dette 1
thansen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden jeg hadde også alle lysene på en x3 e83, utenom airbag lyset. Det viste seg og være en sensor som ligger under midtkonsollen. Husker ikke nå navnet på sensoren, gyroscope sensor eller noe i den duren, accelerator sensor. Kanskje noen her som vet navnet. Uansett så burde man feilsøke med ISTA da den viser mer tydelig hva feilen kan være. Hvis du har en laptop og bestiller k+dcan kabel så er det ikke så veldig vanskelig å få satt opp ista på den. Finnes info på Den Store Diagnose tråden om det. Lars P. Vogt og mr.pingu reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå