sveigis Skrevet Desember 16, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2022 2 timer siden, Bimmerlorris skrev: Jeg har sagt det før og sier det igjen; vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold 👍 Tar man vare på bilen sin så holder selv de dårligst sammenskrudde biler. I det store og hele ihvertfall 😅👍 Ja jeg har og tro på det og evnt bytte ut det som er svakhet før ting går i stykker😊 Og apropos svakhet ,kjede og skinner er jo det som er dritt på akkurat denne motoren vi har ,dette ble jo byttet i sin tid likevel så skal vi nå sjekke status på dette på nyåret . Bimmerlorris reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2022 Igår ble det en mer omfattende vaskedag på Esso 😊 Fra sånn : Til sånn : Bedre når det ser sånn ut: Så mye salt og møkk ,tror jeg neppe jeg har spylt av . Gikk nesten en liter Prickbort på denne jobben og da tok jeg inni hjulkasser og der jeg kom til under og .😊 Nå er det jo plutselig veldig mildt her ,så kan man styre litt mer ute igjen og det liker jeg . Dusy, mslello, Bimmerlorris og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 17, 2022 Share Skrevet Desember 17, 2022 Du er flink til hyppig vask i det daglige jan det har man igjen for under bil og inni hjulhus. der synder jeg for mye selv. Orker ikke å dra ut spyleren i snø og storm 😅 blir heller skippertak til våren. Men nå er vi akkurat i den perioden hvor salt og dritt gjør bilen like skitten etter 300 meter. Håper sånnsett at det går over til regnvær snart sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 18, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2022 12 timer siden, Evopower skrev: Du er flink til hyppig vask i det daglige jan det har man igjen for under bil og inni hjulhus. der synder jeg for mye selv. Orker ikke å dra ut spyleren i snø og storm 😅 blir heller skippertak til våren. Men nå er vi akkurat i den perioden hvor salt og dritt gjør bilen like skitten etter 300 meter. Håper sånnsett at det går over til regnvær snart Ja jeg prøver dvs jeg må nesten gjøre det på denne . I og med denne får hver dag på saltede veier ,så må den vaskes ofte . Men har alltid hatt som mål og vaske den en gang i uken nettopp pga bruk ,men kan ofte bli utsatt til hver 14 dag for av og til er det et tiltak 😊😊 Nå på denne tiden så blir det somregel en tur ned på Esso for å kun spyle den ren overalt dvs få bort salt og møkk. Er akkurat det som er ,blir like fort skitten med en gang men det er bare tanken på at man har gjort for min del ,som gir meg fred . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 23, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2022 Igår var det på tide å få kjørt litt x5 igjen . Siste handling før jul var agendaen her og vi var både i Grimstad og Arendal . Men igår var det ikke trivelig å være besøkende i disse byene da det var et komplett kaos med folk og biler ,noe jeg visste 😩😊. Hvertfall så måtte den ha en runde med diesel : Vil ikke kjøre den for langt ned nå pga redd Webasto skal låse seg igjen . Var rundt 20 liter og kunne sikkert kjørt mye lengre men . Ferdig og klar for Arendal next : Må vel prøve å få satt på plass litt deksler i motor nå fortløpende som jeg mangler ,ellers er det ikke så mye å melde her om bilen 😊 Mål for 2023 er å få anskaffet et fint førersete da det som står i bil ikke er fint en plass lengre etter så mange km desverre . BimmerFan!, mslello og Ampera reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 31, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2022 God kveld ! Ja her har det skjedd forsvinnende lite hva bil angår i julen ,noe som faktisk ikke har gjort noen ting . Hva x5 angår har den fått dratt på seg 70 nye mil totalt ,alt fra tur til Sandefjord ,til lokal kjøring og avslutningsvis en tur til Telemark på besøk hos et vennepar 😊. Og her fikk vi kjørt på alt fra bar vei til ren is og sporete vei ,ikke minst masse snø tilslutt ,null stress med noe liksom . Idag har den hviledag : Kan si mye rart om høy bil og 4x4 men veldig praktisk om man skal opp litt kronglete veier som ikke er noe spesielt tilegnet vanlige biler . Siste plassen vi var ,der måtte jeg ned og hente de andre som ikke kom opp med en Merce E klasse og da var det greit med x5en .😊 Delexpreseen derimot fikk seg en oppgradering med 1 din dab spiller og la og opp mikrofon til tlf samtidig : Ferdig innstalert : Ellers har ikke noe mer og si en godt nyttår alle sammen 😊 M-jakob, BimmerFan!, Ampera og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 5, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2023 Da får man oppdatere litt igjen her. Bmwene mine står mye stille for tiden egentlig,da det er Opelen som blir brukt mest . Og trives med det egentlig da jeg får spart litt på x5en og ikke trenger å tenke så mye salt og dritt som setter seg her og der . Likevel så må den luftes av og til og idag hadde jeg noen gjøremål og ville ut med e53 . Kald og fæl kl 0700: Men tar ikke lange tiden før den er varm nå og isfri 😊 Først opp til Froland for å levere fruen ,deretter til Arendal . Parkerte på siden en Landcruiser : Det er igrunn en svær bil sammenlignet med e53 . Vet ikke hvor mye nyere eller eldre denne er men . Når jeg var ferdig med ting og tang ,fortsatte jeg ferden videre mot Bavaria for å snappe opp litt deler . Når dette var gjort fant jeg ut at jeg måtte virkelig få spylt av og vasket bort både førhjul og romhjulsmøkk. Før : Etter : Noe berøring var ikke aktuelt da bil er like møkkete snart likevel . Tok og et par bilder av den i vinterland : Dette: Ellers så har jeg fått en slags pipelyd i den som kommer og går og dette tittet jeg raskt på idag . Akkurat som en kvitrelyd som følger turtall litt og plutselig forsvinner . Den kan og komme når bil går på tomgang . Åpnet panseret og lot bil svive en stund og selvsagt null lyd da . Men tok hånden ned til de forskjellige løpehjulene og det ene var der mer slark i enn de andre . Husker jeg hadde noe lignende på e61en og der var det et løpehjul som var gåent . Lyden er en slags metallisk skrike/ pipelyd akkurat som om noe går i . Men skal ta av reim en dag og se om jeg ser noe mer eller kjenner noe mer 😊 Første som slo meg var om det var turbo relatert ,men lyden forsvinner med om jeg feks gir litt pådrag . Inntil videre så tenker jeg nok at dette er noe som kan la seg fikse greit og er ikke permanent ,kun av og til . hanssae, BimmerFan! og HakonLimseth reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 13, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2023 En liten upd. Etter jeg byttet veivhusfilter ifjor vinter ,så monterte jeg ikke på disse motordekslene . Dvs jeg monterte alt rundt først der pollenfilter osv skal være og regnet med at å få på de dekslene ,skulle gå greit men det gikk ikke . De ble da bare liggende ute . Fikk beskjed fra verksted der de lurte på om jeg hadde disse dekslene ,noe jeg bekreftet . De anbefalte å få på de spesielt det som dekker rundt injektorer og elektronikken der . Kom det fukt og vann der kunne det visst bli trist 😊. Vel jeg tar imot ordre jeg og fant de frem . Glemte jeg hadde beiset terrasse i sommer og de lå under 😩😩😩… Da var det bare å finne frem tynner og diverse og sette igang . Utstyr : En dritt jobb men ble jo noe tilslutt og igang og det begynner å bli rent : Når jeg var ferdig ble det påført plastfornyer og ble igjen sånn det skulle være : Andre dekslet og igang : Tilslutt begge ferdige : Nå ligger begge på vaskerommet for tørk og vil bli montert fortløpende igjen . Så da blir det litt helere og penere enn det er nå : Så fant jeg noe jeg har kjøpt for lengst og det er denne her : Den skal jeg ha på felg og div plast og skal visst være bra . Første som får denne pleien er e34 nå til våren .😊 Ellers fikk bilen seg en god shine innvendig i uken som var da kona skulle ha den til kr sand med tre kollegaer ,og da tenkte jeg den kunne se litt fin ut . Håper å få til et oljeskift nå fortløpende ,men er jo så møkkavær ute . Gått 14000 på siste oljeskift og kjenner det stresser meg litt igrunn . Merker forøvrig at km standen ikke øker noe voldsomt for tiden da vi bruker Opelen stortsett når det kommer til jobb og diverse og funker fint . BimmerFan!, Ampera, Dusy og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Januar 13, 2023 Share Skrevet Januar 13, 2023 5 timer siden, sveigis skrev: En liten upd. Etter jeg byttet veivhusfilter ifjor vinter ,så monterte jeg ikke på disse motordekslene . Dvs jeg monterte alt rundt først der pollenfilter osv skal være og regnet med at å få på de dekslene ,skulle gå greit men det gikk ikke . De ble da bare liggende ute . Fikk beskjed fra verksted der de lurte på om jeg hadde disse dekslene ,noe jeg bekreftet . De anbefalte å få på de spesielt det som dekker rundt injektorer og elektronikken der . Kom det fukt og vann der kunne det visst bli trist 😊. Vel jeg tar imot ordre jeg og fant de frem . Glemte jeg hadde beiset terrasse i sommer og de lå under 😩😩😩… Da var det bare å finne frem tynner og diverse og sette igang . Utstyr : En dritt jobb men ble jo noe tilslutt og igang og det begynner å bli rent : Når jeg var ferdig ble det påført plastfornyer og ble igjen sånn det skulle være : Andre dekslet og igang : Tilslutt begge ferdige : Nå ligger begge på vaskerommet for tørk og vil bli montert fortløpende igjen . Så da blir det litt helere og penere enn det er nå : Så fant jeg noe jeg har kjøpt for lengst og det er denne her : Den skal jeg ha på felg og div plast og skal visst være bra . Første som får denne pleien er e34 nå til våren .😊 Ellers fikk bilen seg en god shine innvendig i uken som var da kona skulle ha den til kr sand med tre kollegaer ,og da tenkte jeg den kunne se litt fin ut . Håper å få til et oljeskift nå fortløpende ,men er jo så møkkavær ute . Gått 14000 på siste oljeskift og kjenner det stresser meg litt igrunn . Merker forøvrig at km standen ikke øker noe voldsomt for tiden da vi bruker Opelen stortsett når det kommer til jobb og diverse og funker fint . Dette ser bra ut, som vanlig Blir spennende å se hvordan coatingen fra CarPro Cquartz blir, og ikke minst holdbarheten på den. Vet ikke om holdbarheten svekkes med tanke på at den legges i motorrom? Personlig er jeg noe latere, og har gått for Koch Chemie Motorplast og Plast Star. Ekstremt lett å legge, også lukter den godt 😅 Er ikke så fan av den "Wet-looken", så jeg pleier å dra over med mikrofiberklut så får man en fin matt finish. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 13, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2023 36 minutter siden, HakonLimseth skrev: Dette ser bra ut, som vanlig Blir spennende å se hvordan coatingen fra CarPro Cquartz blir, og ikke minst holdbarheten på den. Vet ikke om holdbarheten svekkes med tanke på at den legges i motorrom? Personlig er jeg noe latere, og har gått for Koch Chemie Motorplast og Plast Star. Ekstremt lett å legge, også lukter den godt 😅 Er ikke så fan av den "Wet-looken", så jeg pleier å dra over med mikrofiberklut så får man en fin matt finish. Takk takk Håkon 😊 Angående den Carpro coatingen så blir nok den kun lagt på ting som ikke har med motorrom som feks felg ,dekk og lignende men den skal visst levere sier de fleste . Koch Chemie er jo konge og enig i det du nevner med wetlook,ikke alt det passer på . Eneste bilen jeg har antydning til wetlook på plast og gummi ,er e28en i motorrom . Der er jo alt så gammelt og man får frem litt mer av motor oppi alt av ledninger og slanger . Ikke noe som skjuler seg der bak deksler 😅. Det plast star middelet ,er ikke det fint å legge på matter og etter man har vasket dem ? HakonLimseth reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Januar 13, 2023 Share Skrevet Januar 13, 2023 8 minutter siden, sveigis skrev: Takk takk Håkon 😊 Angående den Carpro coatingen så blir nok den kun lagt på ting som ikke har med motorrom som feks felg ,dekk og lignende men den skal visst levere sier de fleste . Koch Chemie er jo konge og enig i det du nevner med wetlook,ikke alt det passer på . Eneste bilen jeg har antydning til wetlook på plast og gummi ,er e28en i motorrom . Der er jo alt så gammelt og man får frem litt mer av motor oppi alt av ledninger og slanger . Ikke noe som skjuler seg der bak deksler 😅. Det plast star middelet ,er ikke det fint å legge på matter og etter man har vasket dem ? Da ville jeg nok heller brukt Gummifix fra Koch Chemie, Pss og andre gummifornyere kan gjøre gummimatter og andre overflater glatte, noe som man helst vil unngå. Pss og Ps er beregnet for utvendig bruk, imens Gummifix og Top Star er beregnet for innvendig bruk. Om dette er kun for å selge mer produkter, vet jeg ikke, men jeg velger å ha tiltro til Koch Chemie. ☺️ sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 13, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2023 Takk for info her 🙏🙏😊😊 Koch er produkter jeg virkelig liker godt . Mye Bang for the book føler jeg ,eneste jeg føler er at de må ikke utvikle for mye produkter som er mye av det samme ,da blir går man fort surr . Glemmer aldri mitt første møte med KC heavy cut og tilhørende pad . Jeg trodde e34en var rimelig blank og ryddig i lakken helt til jeg testet den. Gud bedre sier jeg bare 😅😅 HakonLimseth reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2023 Igår kveld hadde jeg meg en tur til en bekjent av meg som har løftebukk. Jeg har i de siste par årene brukt å ta en gjennomgang av denne bilen hvert halvår ,kall det gjerne en hjemme pkk.😊 Grunnen er enkel ,bil er ikke ny lengre og gått et godt stykke . Og i og med denne bilen er liksom hovedbilen ,så må den være iorden til enhver tid håkke som . Her går jeg gjennom alt og sjekker alt fra foringer til bremserør osv ,ikke minst rust . Bilen gikk gjennom eu uten en eneste feil i høst og fikk veldig skryt av hvor god den var gennerelt . Og fant ikke noe under som jeg kunne sette finger på og fant alt iorden ,samt strøken under for rust .😊 Det jeg derimot må ta tak i er dette : Førerdøren har fått en infeksjon som jeg må ordne nå til våren . Når jeg kjøpte den ,var det begynt men 90000 km så har det blitt sånn: Jeg hadde jo aldri forventet noe annet når bil blir brukt som den gjør . Så fikk ringt til Bavaria for utberdingslakk idag . Det som nå skjer ,er at jeg skal få fjernet så mye som mulig av dette og få lagringer og lakkert opp alt igjen sånn at det ser fint ut igjen . Så av med dørpanel og fylle opp med noe som trekker ned i falser osv . Heldigivs er de andre dørene veldig hele så kun jobben her .😊 Men er igrunn overrasket over hvor hel denne bilen er mtp alder og km stand .,og er derfor det er verdt og holde den på veien synes jeg . Fikk og kjøpt ny olje og filter igår og luftfilter idag ,så nå er det straks for litt vedlikehold igjen . Gleder meg forøvrig til å få sommerhjul på den igjen nå til våren . BimmerFan! og HakonLimseth reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Børvis Skrevet Januar 14, 2023 Share Skrevet Januar 14, 2023 (endret) 4 minutter siden, sveigis skrev: Igår kveld hadde jeg meg en tur til en bekjent av meg som har løftebukk. Jeg har i de siste par årene brukt å ta en gjennomgang av denne bilen hvert halvår ,kall det gjerne en hjemme pkk.😊 Grunnen er enkel ,bil er ikke ny lengre og gått et godt stykke . Og i og med denne bilen er liksom hovedbilen ,så må den være iorden til enhver tid håkke som . Her går jeg gjennom alt og sjekker alt fra foringer til bremserør osv ,ikke minst rust . Bilen gikk gjennom eu uten en eneste feil i høst og fikk veldig skryt av hvor god den var gennerelt . Og fant ikke noe under som jeg kunne sette finger på og fant alt iorden ,samt strøken under for rust .😊 Det jeg derimot må ta tak i er dette : Førerdøren har fått en infeksjon som jeg må ordne nå til våren . Når jeg kjøpte den ,var det begynt men 90000 km så har det blitt sånn: Jeg hadde jo aldri forventet noe annet når bil blir brukt som den gjør . Så fikk ringt til Bavaria for utberdingslakk idag . Det som nå skjer ,er at jeg skal få fjernet så mye som mulig av dette og få lagringer og lakkert opp alt igjen sånn at det ser fint ut igjen . Så av med dørpanel og fylle opp med noe som trekker ned i falser osv . Heldigivs er de andre dørene veldig hele så kun jobben her .😊 Men er igrunn overrasket over hvor hel denne bilen er mtp alder og km stand .,og er derfor det er verdt og holde den på veien synes jeg . Fikk og kjøpt ny olje og filter igår og luftfilter idag ,så nå er det straks for litt vedlikehold igjen . Gleder meg forøvrig til å få sommerhjul på den igjen nå til våren . Døra vil ruste opp igjen uansett kor mye rust er tatt vekk.. hovedrusta ligger i falsen. Beste er å få sandblåst og ha rustomvandler for lengst mulig levetid før det dukker opp igjen. Har gjort samme jobb før. Beste hadde funnet en rustfri dør til en småpeng på en delebil. Endret Januar 14, 2023 av Børvis sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2023 34 minutter siden, Børvis skrev: Døra vil ruste opp igjen uansett kor mye rust er tatt vekk.. hovedrusta ligger i falsen. Beste er å få sandblåst og ha rustomvandler for lengst mulig levetid før det dukker opp igjen. Har gjort samme jobb før. Beste hadde funnet en rustfri dør til en småpeng på en delebil. Det er jeg klar over ,men her er det ikke snakk om at dør skal leve i all evighet ,kun så lenge jeg har den . Men av erfaring har jeg hatt stort hell med å slipe ned alt jeg ser ved fals ,legge på rustomvandler ,grunning og lakk . Derreter har jeg brukt sauefett inni dør og den kryper noe enormt og stopper tingene . Ene bakdøren på e34 gjorde jeg denne operasjonen og den har jaggu holdt seg enda utrolig nok .(2017) Men ja en ny dør uten rust hadde vært det beste sånnsett ,men så var det det å fonne en uten rust da og lik farge ,for noe ny dør og hellakkering av den ,vil jeg ikke . Kommer du over en Topazblau dør Torstein der du kommer fra som er fin ,så må du si ifra 😊😊. Børvis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå