Gå til innhold

En tråd om kjøpshjelp av F11 til en Bmw entusiast! Evt. F3*??


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Er jo en forholdsvis aktiv Bmw entusiast, som no skal ordne frøkna en ny bil. Det blir mest sannsynlig en f10/f11. Budsjett er ikke spesifisert. Viktig at det er en hel og pen bil

Problemet er hovedsakelig motorvalg.. Er fullt klarover at det er 6er og n57 som gjelder. Men for ei som tidligere har kjørt golf 1.6d så holder en 520 i massevis, vertfall med litt TRF snacks. Og da er prisene litt meir hyggelige. 

 

Spørsmål 1. 

Er der virkelig ingen årsmod. Av f1x med 4syl. Diesel hvor det ikke er problem med kjede?  Bilen vil gå 40k i året så holdbarhet er viktig.

 

Spørsmål 2. M sport er et must. ( Meg, ikke hun🙈😅

Er adaptive drive noe man burde ha da, for komforten sin del? 

Ellers når det gjelder utstyr er det ikke så mye på ønskelisten.. Må ha adaptive lys, ( Led?? ) comfortstoler. Ellers noe som er viktig som mangler 😅?

 

Spørsmål 3. Er en facelift "viktig?" Når kom denne? 

Og nr. 4

Hvor kostbart er egentlig xdrive? Litt dyrere drivstoff og dekkutgifter? ( Tvungen til og skifte alle samtidig )

Er ingen must med xdrive men er klart "kjekt å ha"

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tennbrikket skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142010965

Har lite peiling på f10/f11, men føler at for 30k mer, så får man en mer komplett pakke med denne. 3 liter og xdrive. Prisen burde også holde seg bra på denne om f.eks 10 år i forhold til en 520D.

Nytter ikke og kjøpe bil til over 300k med slik km.stand. når man kjører 40k i året. bare drivstofforbruk er jo noe helt annet. Sånn sett er den jeg linket til gått i lengste laget også.. men den var jo hærlig ellers 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MGunders skrev:

Adaptive drive tror jeg man bare fikk på 530D og høyere.

Facelift kom i juli 2013

Skal du ha LED må du ha facelift

Synes hvertfall at comfortseter og M-sport er must ja

Hva er dynamic drive da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adaptiv drive (2VA) finnes bare på 530 og opp, og er vel ikke så vanlig på de heller. 

Facelift kom på 2014 modellen i 07/2013, men der er ikke mye positivt med den for min del.

Ikke sportaut på 520, så du får den stygge girspaken og heller ikke sport+ valg. 

Dårligere ratt å holde i iforhold til pre LCI rattet der som eikene møter selve rattet. 

Halogen blinklys foran sammen med xenon frontlykter, så her må du ha LED hovedlysene som først på faceliften for å få LED blinklys. 

På 2015 modellen er det i det minste ny motor i 520d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøre 40 000 km og holdbarheten er viktig så er N57 det tryggeste valget. BMW greide aldri å få bukt med det der register tullet på N47 motoren, det kan rase på 80 000 km eller på 240 000 km. Selvsagt kan ting skje med en N57 også, som med alt annet som består av bevegelige deler. Men det er langt mellom problemene på N57, absolutt det beste motorvalget i en F11. Kjører du på dårlige veier vil du sette stor pris på Adaptivt understell, jeg hadde dette på min F10 530d og det er helt nydelig å kjøre med 👍 Anbefaler helt klart LCI, men 530d av disse ligger forholdsvis høyt i pris ennå. Ellers så har du helt sikkert hørt om luftbelgene bak på F11. Så si _alle_ F11 vil oppleve at disse ryker. 

Ellers så er det en super duper bil, du må nesten ha eid en F10/11 for å kjenne på hvor awesome biler dette er. De ser så bra ut, har nydelig interiør og føles moderne selv om de trekker på åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 understellsoppsett til f10, pluss 1 tilvalg;

Standard, msport, og edc.

Edc er justerbar hardhet på demperne, og finnes både på biler med og uten msportunderstell. Personlig mener jeg f10 med msport uten edc er merkbart stiv i negativ forstand, mens msport ilag med edc gir den den ekstra finessen. Standardunderstell med og uten edc har jeg ikke prøvd så kan ikke uttale meg der.

Adaptiv drive er tilvalget jeg nevnte. I den pakken får man edc med på kjøpet og får i tillegg de nevnte adaptive stabstagene. Stivheten på disse endrer seg ilag med comfort-sport innstillingene så man merker forskjell i bilens dna. På min e61 har jeg etterhvert innsett at dette er noe jeg må ha på neste bmw. Det var ikke så viktig på de eldre, lettere bmwene. Men fra e60 og oppover er jo dette blitt tunge sleder og krengingen er vesentlig (ref.min er uten msport understell) så adaptive drive får bilen til å ligge nesten i vater :)

men om madammen ikke er Ayrton Senna gjennom svingene, er kanskje standard msport veien å gå. Kostnader med edc dempere og aktive krengestag er vesentlig om man får hele runden med å skifte disse.

av de to bilene som er linket til ville jeg gått for lci. Alltid gå for lci med tanke på mindre barnesykdommer. Den har bedre frontlykter, finere ratt og innramming på skjerm, og sportssetene er ikke dumme å sitte i på f11. Og innen 2015 som den er, så vil jeg si n47 problemene ikke lenger ar til stede. Gi den ett oljeskift oftere enn boka sier så går det fint :) og forbruket er viktig for dere så er 2 literen beste valget. Men merk at 2 liter går billigst på daffekjøring! Med henger eller aktiv kjøring er 3 literen lik som 2 literen på forbruk, da 2 literen må jobbe hardere. Min 530xd går på 0.64 siden i fjor og lokalt forbruk siste uka er på 0.56. Så du finner nesten ikke seksere som går billigere enn bmw sine :) og da ser du at xdrive ikke har så mye å si på forbruket. Men noe dvassere styrefølelse er det på xdrive kontra uten. Har hatt begge.

 

av utstyr jeg ville anbefalt så er det ting som går utenfor deres prisnivå tror jeg:

- 677a hifi eller bang&olufsen

- memory på ratt/sete/speil

- lyspakken

- komfortseter (sportseter går an men da må man se at memory er valgt i tillegg da memory kun er standard på komfortsetene)

- ventilerte seter (kun tilvalg på komfortsetene)

- adaptiv drive

- el.bakluke

- sporrsautomat (man kan også bare bytte ut girspaken til den penere som følger sportsautomaten)

- klimakomfort ruter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Sportsautomat, "heftige" kjøreegenskaper og den slags "entusiast" ting er ikke så viktig. Ei heller 6er lyden. ( Merk: JEG skal aldri eige 4er diesel😅 )  Hun bryr seg ikke, jeg klarer meg med f80😬

Kjedeproblemer er det verre med. Kom den nye motoren i 2015 eller fra facelift? 

 

Driver også og vurderer om en f3* dekker behovene. Meeen disse er jo like dyre som 5eren. Så får jo så innmari mye mer for pengene med f1*

 

Men hvordan er 318d og 320d motoren på f3*? Er dette også n47, og er den like dårlig mtp. Kjede?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.H.D skrev:

Når det gjelder understellsvalg til f10/11 så kan du ikke få både edc (223) og m sportsunderstell (704). Det er enten eller.

Og på xDrive får du heller ikke m sportsunderstell. 

Edc er tilgjengelig på msport også, da bilen er senket på msport fjører som er lavere og stivere, men demperne i edc er like på med og uten msport. 

Xdrive med msport gir deg ikke senkingen som msport har, men fjører har samme stivhet som msport.

 

 

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Takk for innspill. Sportsautomat, "heftige" kjøreegenskaper og den slags "entusiast" ting er ikke så viktig. Ei heller 6er lyden. ( Merk: JEG skal aldri eige 4er diesel😅 )  Hun bryr seg ikke, jeg klarer meg med f80😬

Kjedeproblemer er det verre med. Kom den nye motoren i 2015 eller fra facelift? 

 

Driver også og vurderer om en f3* dekker behovene. Meeen disse er jo like dyre som 5eren. Så får jo så innmari mye mer for pengene med f1*

 

Men hvordan er 318d og 320d motoren på f3*? Er dette også n47, og er den like dårlig mtp. Kjede?

Tror n47 var ut hele f11 sin levetid...legg merke til tror. Det er rapportert langt ifra så mange registerfeil på modeller etter 2013 som de før. Om det skyldes at bmw har forbedret noe eller bare det at motorene ikke er blitt slitt nok, får jeg aldri klar svar på via google. Jeg kjenner flere med 2011-2013 n47 biler uten noen problemer.

F30 er ikke å tenke på en gang om en synes hjulstøy og billig interiør er et problem. Den er lettere, kjappere i svinger og sånn sett mer økononisk enn f11 med tilsvarende motor, men komforten i f11 er bedre. 

F30 har samme motorene med samme problemene som f1x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...