Gå til innhold

BMW 520 F10 2011 mod. motorhavari.


harleik
 Share

Anbefalte innlegg

 

Jeg har i 5-6 år og inntil nylig ansett meg selv som den heldige eier av over nevnte bil. Sporty, driftsikker og med kjøreegenskaper som lett får fram smilet i munnviken. For at disse egenskapene skal opprettholdes har jeg vært nøye med servicer og pleie, nesten pedantisk ville vel vært en gjennomsnittlig Toyota-eiers karakteristikk.
 
Men idyllen tok en brå og helt uventet slutt her om dagen!
Som sjokkert vitne til min kjære BMW's dødskramper, etter oppstart fra arbeidsplass på en sen fredag ettermiddag(slike ting skjer gjerne etter stengetid på fredag), knakk jeg sammen under dommen! Havari pga defekt registerkjede eller føringer/strammere!!!!
Heldigvis registrerte Falcks representant min emosjonelt ustabile tilstand(vekslende raserianfall og apati) og viste empati ved å støtte meg bort til førerhuset på redningsbilen!
Reperasjonen kostet flesk og det dukket etterhvert opp flere spørsmål enn svar rundt hvordan noe slikt kunne skje!
Det er noen forhold jeg gjerne vil ha besvart på en noenlunde overbevisende måte:
 
1) Dette er en godt kjent svakhet på den N47 modellen av motoren som stod i denne bilen. Hvorfor er ikke dette fanget opp under service punkter?
 
2) Dette er et problem som har lagt latent i disse motorene siden 2005(?) og fram til 2013(?). Hvorfor er ikke vi BMW eiere med biler som har disse motorene varslet?
 
3) Jeg har forstått det slik at registerkjeder/føringer/strammere/drev er plassert mot torpedovegg og at motor må ut eller girkasse ned for å bytte dette. Etter mitt syn tyder dette på at disse motorkomponentene er ment å vare hele bilens levetid eller en usannsynlig stor km-stand. Korriger meg hvis jeg tar feil.
 
4) Bytte av disse motorkomponentene koster rundt 20K. Hvis det er slik at et bytte av disse komponentene må påregnes etter feks. 100k km, med utgifter i 20k kroners klassen, hvorfor er ikke dette nevnt noen plass? Kan grunnen være å ikke skremme bort potensielle BMW kjøpere. Bruktbilkjøpere ikke minst?
 
Alle servicer er fulgt og alle påfylte/etterfylt oljer og væsker er i henhold til spec. og jeg har full servicehistorikk. Jeg har i tillegg fått utført oljeskift utenom intervallene, udokumentert riktig nok, men ga en god følelse når det var gjort da jeg rent intuitivt følte at oljeskift intervallene var vel lange! 
 
Jeg har forsøkt etter beste evne er å få noen i BMW til å svare på de spørsmålene jeg stilte.
De står ennå ubesvarte og antyder derfor at det eksisterer en arroganse overfor kunder og BMW eiere som opplever problemer i sitt bilhold. I beste fall gir det en indikasjon på at BMW eiere ikke blir tatt på alvor når de opplever negative hendelser, og at man umiddelbart går i skyttergravene....
 
Mitt fokus er kostnader og driftsikkerhet ved mitt bilhold. Fra mitt ståsted er ingen av delene overbevisende og på ingen måte et argument for å videreføre min hang til å velge BMW som transportmiddel. Jeg har heller ikke fått beskjed om å skifte olje på automatgirkassen, er det denne som ryker neste gang? Det er slettes ikke usannsynlig etter det jeg har forstått, så jeg har etter råd byttet olje på girkassen hele 2 ganger....
Jeg reagerer med grøss og kalde rys når jeg tar av toppdekselet og ser hvor slitt det øvre drevet er(se bildet). Det er tydeligvis strammere/føringer som har sviktet i og med at kjedet fortsatt ligger på! Dette har jeg kjørt med til bla Kiel bare 1 uke før havariet med full bil, totalt uvitende om tingenes tilstand! Hvor morro hadde ikke det vært om motorhavariet hadde skjedd da?
 
Jeg har inntil nå sett på BMW som toppen av kvalitet og driftsikkerhet med de skarpeste ingeniører og konstruktører i stallen. Noen fortalte meg en gang at det er en nærmest umerkelig forskjell på genier og idioter, jeg antar at det må ha vært tilfellet her! Til min forbauselse ble smilet i  munnviken igjen lokket fram ved testkjøring av en av BMW's konkurrenter. Kanskje det er et tegn på at en æra er over?
Vennlig hilsen
Forbannet, skuffet og fattig,
5 x BMW eier, nå sannsynligvis Mercedes eier
 
 

20190411_144901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Hadde nettopp 100k selv på bilrep. Det passer aldri. Selv med perfekt vedlikehold så skjer disse feilene. Komponenter er svakere og lettere av mange årsaker. Lav pris på å produsere det og lave forbruks/co2 tall fordi motorens komponenter går lettere rundt er viktige årsaker. Hva så om det ryker etter 8 år? Det er få land som drar like mange år ut av bilene som Norge. Og om noe skjer, så er det laget for å ryke etter garantitid uansett, så kunden får regningen.

Dette er fasiten hos de fleste bilmerker i dag. Mercedes har også hatt tilfeller av registerkjedeproblematikk på sin 2.1 diesel.

Nå er f11 generelt god bil, men n47 registerproblematikken er såppas viden kjent, at som eier av en slik er det første man må gjøre å sjekke slakk i registeret. Å bytte delene er sikkert 20k ja, men rineligere enn havari.

Bilen din begynner å bli såppas "gammel" at det kan være mulig å finne motor hos opphugger. Og det er en enkel sak å bytte delene på registeret på denne motoren før du setter den oppi, siden motoren allerede er ute.

Er du av typen som må bruke verksted til alt, blir vel dette et tilfelle av 120k i utgifter og beholde bilen, eller selge den som rep.objekt for 50-60k (uten at jeg vet hva din er verdt)

Punkt 2: BMW benekter selvfølgelig all skyld på akkurat dette. Tenk om alle eierne av n47 skulle få registeret dekket? Koster jo en del. Det som irriterer meg, er at istedenfor å si at dem vet det er en kjent svakhet, men har fått instrukser om å ikke hjelpe kundene, så står dem hardnakket på at registerfeil....nei det har vi aldri hørt om faktisk.. Samme sa Møller om cp4 pumpefeil og Subaru om boxerdieselfeilen. Kundebehandlerne over alt benekter alltid om bilene de selger har én gjennongående stor svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At komponenter er lettere betyr ikke automatisk at de er svakere. Det er flere faktorer i legeringen som styrer dette. Duktilitet og hardhet er like sentralt for styrke såvel som evnen til å bevare sine egenskaper i et stort temperaturområde og etter mange års dynamiske belastninger.  Men når det er sagt er det liten tvil om at registerproblematikken på N47 er en engineeringblemme av de større fra BMW - forsterket av registerets fysiske plassering. Skuffende at ikke BMW erkjenner denne svakheten, selv om jeg forsåvidt kan forstå at de ikke vil dekke havarier eller preventive tiltak utenfor garantitid. 

Føler med trådstarter, og forstår tankene om å bytte merke. Mercedes er flotte biler, men prøv å tenk på at du nå er eier av et av veldig få virkelige mandagsproduktet BMW har laget de siste årene. Det kan bare bli bedre etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese om havariet, jeg føler med deg! Grunnen til at kjedet er bak er fordi vibrasjonene blir roet ned av det dobble massesvinghjulet. Men uheldig for vedlikehold om begge kjedene må byttes, det nedre eller øvre kan tas med motor i bilen av en kyndig mekaniker men girkassen må ut, heldigvis med tilgang til bokk er ikke det så ille. Men nå skal nå et registerkjede holde bilens normerte levetid og minst 250000km. Første gang jeg leste om dette var i 2012 og det ble da laget en tråd av meg og diverse andre i etterknat med detaljerte interne beskrivelser hos BMW hva dette egentlig gikk ut på. Slik jeg har forstått er det ikke en designfeil men feil på komponenter levert til BMW. Jeg ville personlig ikke hatt en BMW med N47 motor uten motor og drivlinjeforsikring. BMW hadde en aksjon på dette en gang i 2012/13 men de gikk ikke ut med det offentlig. Da byttet de som regel øvre kjedeføring inkl tannhjul. Det er trist hvordan de har behandlet denne saken men grunnen er like enkel som den er kynisk. Det koster utrolig mye penger å ta tak i dette, så mye de trolig ikke ville hatt råd fordi dette er en storvolummotor. Økonomene har for lengst overtatt styringen i BMW foran ingeniørene slik som alle andre steder, inkludert Mercedes. Det at en i grunnen meget bra motor får dette havariet er et stort omdømmeproblem fordi motor ligger i navnet til BMW. Det viktige for deg nå er å inspisere motoren internt og se om stempel ikke har vært borti ventiler. Om ikke så blir reparasjonen ikke så ille! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Føler med deg! Hadde nettopp 100k selv på bilrep. Det passer aldri. Selv med perfekt vedlikehold så skjer disse feilene. Komponenter er svakere og lettere av mange årsaker. Lav pris på å produsere det og lave forbruks/co2 tall fordi motorens komponenter går lettere rundt er viktige årsaker. Hva så om det ryker etter 8 år? Det er få land som drar like mange år ut av bilene som Norge. Og om noe skjer, så er det laget for å ryke etter garantitid uansett, så kunden får regningen.

Dette er fasiten hos de fleste bilmerker i dag. Mercedes har også hatt tilfeller av registerkjedeproblematikk på sin 2.1 diesel.

Nå er f11 generelt god bil, men n47 registerproblematikken er såppas viden kjent, at som eier av en slik er det første man må gjøre å sjekke slakk i registeret. Å bytte delene er sikkert 20k ja, men rineligere enn havari.

Bilen din begynner å bli såppas "gammel" at det kan være mulig å finne motor hos opphugger. Og det er en enkel sak å bytte delene på registeret på denne motoren før du setter den oppi, siden motoren allerede er ute.

Er du av typen som må bruke verksted til alt, blir vel dette et tilfelle av 120k i utgifter og beholde bilen, eller selge den som rep.objekt for 50-60k (uten at jeg vet hva din er verdt)

Punkt 2: BMW benekter selvfølgelig all skyld på akkurat dette. Tenk om alle eierne av n47 skulle få registeret dekket? Koster jo en del. Det som irriterer meg, er at istedenfor å si at dem vet det er en kjent svakhet, men har fått instrukser om å ikke hjelpe kundene, så står dem hardnakket på at registerfeil....nei det har vi aldri hørt om faktisk.. Samme sa Møller om cp4 pumpefeil og Subaru om boxerdieselfeilen. Kundebehandlerne over alt benekter alltid om bilene de selger har én gjennongående stor svakhet.

Satte inn en 2013 byttemotor gått 50.000 på verksted. Kostet 65K inkl. motor. Inkl. i prisen på verkstedjobben var bytte av begge reg.kjeder, alle drev, strammere og føringer på byttemotoren før de satte den inn.

Det jeg først og fremst reagerer på er at det ikke synes å være en inspeksjon av registerkjede etc i servicene. Tar bare noen minutter å løfte av toppdekselet for å se og kjenne! Det samme på undersiden. Ikke engang lytting på ulyder fra området er nevnt! Man legger ikke ut 20K uten å sjekke om reperasjonen er nødvendig, men stoler på merkevaren BMW! Men altså, ingenting. Problemet er for så vidt erkjent da BMW i 2013 oppgraderte denne delen av motoren og dermed fikset problemet. Hadde jeg visst om dette problemet hadde jeg selv tatt initiativ til en sjekk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo en del annerledes hvis bmw satte inn en motor gått 50.000km i 2013 som i tillegg fikk nye registerdeler av bmw! Da skal dette ikke skje helt enkelt.  Men 6 år etter at jobben er gjort er det lite å hente på reklamasjon her.

Merkelig hvordan noen biler får samme feilen om og om igjen; har aldri slitt ut en clutch på noen biler, bortsett fra en Almera som spiste 4 clutcher på 6 år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er god om du klarer få av toppdeksel på en N47 ila noen minutter. :) Ikke gjort det på N47 før men utfra TIS anslår jeg jobber til hvertfall 2-3 timer bare å ta av alt. Problemet med disse er ikke at kjedet strekker seg men det hopper vel av grunnet for skarpe kanter på tannhjul og kjedeførere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, hakket før jeg fikk registerhavari på min 2011 320i 170hk.. Merket ulyd og fikk det sjekket på bmw verksted, dog skjedde dette 1mnd etter kjøp hos en ikke bmw forhandler som tok det på bruktbilgaranti. Kostet dog over 30000,- å få byttet kjede og strammere ++. Jeg sjekket med bmw verkstedet før kjøp av bilen i forhold til kjede og svakheter men det var de ikke kjent med på bensinmotoren, diesel derimot visste de at det forekom på. Jeg antok jeg var tryggere ved kjøp av bensin kontra diesel med tanke på denne problemstillingen. Men etter det skjedde så sa de at det forekom på bensin også. Tilliten til bmw verksted er rimelig svekket for min del pga dette! I tillegg sa firmaet jeg kjøpte bilen av at regningen for bytte av register var ca dobbelt så dyr hos bmw verkstedet kontra annet verksted. Noe jeg sjekket ved neste eu kontroll og bytte av bremsevæske, da jeg sjekket flere verksteder. Bmw verkstedet var 1000kr dyrere. Så i mine øyne er bmw verkstedet ikke høyt i kurs....... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Otis skrev:

Men er det korrekt å sjekke registerkjede på N47, med motor av da? Er det ikke oljetrykkstyrt strammer?

Strammerne er etter det jeg vet oljetrykkstyrt. Men det må da være noe som opprettholder trykket/holder strammerne i posisjon når motoren er slått av, ellers ville jo kjedet vært uten stramming når du starter opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Torbjørn E39 skrev:

Føler med deg, hakket før jeg fikk registerhavari på min 2011 320i 170hk.. Merket ulyd og fikk det sjekket på bmw verksted, dog skjedde dette 1mnd etter kjøp hos en ikke bmw forhandler som tok det på bruktbilgaranti. Kostet dog over 30000,- å få byttet kjede og strammere ++. Jeg sjekket med bmw verkstedet før kjøp av bilen i forhold til kjede og svakheter men det var de ikke kjent med på bensinmotoren, diesel derimot visste de at det forekom på. Jeg antok jeg var tryggere ved kjøp av bensin kontra diesel med tanke på denne problemstillingen. Men etter det skjedde så sa de at det forekom på bensin også. Tilliten til bmw verksted er rimelig svekket for min del pga dette! I tillegg sa firmaet jeg kjøpte bilen av at regningen for bytte av register var ca dobbelt så dyr hos bmw verkstedet kontra annet verksted. Noe jeg sjekket ved neste eu kontroll og bytte av bremsevæske, da jeg sjekket flere verksteder. Bmw verkstedet var 1000kr dyrere. Så i mine øyne er bmw verkstedet ikke høyt i kurs....... 

Hører jo litt av hvert når man åpner panseret på en diesel som har gått noen km. Jeg hørte bla "hvislelyder" fra løpehjul for div.reimer og andre lyder som er vanskelige å plassere, men ingen som jeg kunne si var relatert til rasling fra registerkjedet. I så fall må vel kjedet være så slakt at det slår mot noe, er ikke sikker på om det engang er mulig... Det eneste jeg i ettertid tror kan være relatert til dette er en "rar" motorlyd etter start men som forsvinner etter noen sekunder, som om det er oljetrykket som trenger noen sekunder for å bygge seg opp eller noe sånt... Motoren bråker såpass mye i seg selv at det er vanskelig å plassere hvor lyder kommer fra. Jeg hadde bilen på service med bla oljeskift bare 1 uke før motorhavariet uten at mekanikerne der reagerte på noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, quandt1960 skrev:

Tror du er god om du klarer få av toppdeksel på en N47 ila noen minutter. :) Ikke gjort det på N47 før men utfra TIS anslår jeg jobber til hvertfall 2-3 timer bare å ta av alt. Problemet med disse er ikke at kjedet strekker seg men det hopper vel av grunnet for skarpe kanter på tannhjul og kjedeførere

Var sikkert litt kjekk mhp tid for å ta av toppdeksel, har ikke erfaring med dette. Det jeg imidlertid er helt sikker på er at jeg ville gladelig spandert 2-3 tusenlapper på en inspeksjon som kunne avslørt kilden til et nært forestående motorhavari! Som du ser av bildet er tannhjulet som kjedet løper på ikke bare slitt, men det er også ujevnt slitt. Mekanikeren sier at han helt klart ville anbefalt å skifte strammere, tannhjul etc hvis han hadde sett det som er avbildet. Det ville kanskje også vært mulig å inspisere strammerne visuelt med de rette hjelpemidler og få en antydning om kjedets tilstand? Mekanikeren kom også med underfundig tåkeprat om langt kjede som igjen unektelig vil føre til lengre kjedestrekk enn et kort kjede uten at han ville direkte relatere det til mitt tilfelle. Som du ser på bildet er kjedet fortsatt på tannhjulet, men må ha vært så slakt at det har "hoppet" over noen "tenner" på tannhjulet. Tenner er vel en overdrevet betegnelse på disse humpene som du kan se på tannhjulet...

Det jeg vil fram til er at det må vel være en eller annen måte å fange opp dette problemet på før det går så langt som motorhavari! De færreste har vel hverken råd eller lyst til å spandere 20-30K bare i tilfelle, liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip hendelse. Ser du ofte refererer til at du har overholdt servicer og oljeskift. Problemet er bare at oljeskift har ingenting med kjede å gjøre, er jo faktisk ikke i nærheten engang. Og symptomene på ett strekt kjede, eller dårlig strammer er ikke alltid fremtredende før man faktisk står der.

Verksted idag er så presset på bemanning, tid og årsverk, at de ikke har tid til å se etter andre problemstillinger enn det bilen faktisk er inne for, med mindre det er helt åpenlyst. Du bestiller time for oljeskift, da gjør de det, og ferdig. De har ikke tid til å lete etter andre ting, eller sjekke for "typiske" problemer på forskjellige modeller. Dette er en feil som kanskje kunne vært oppdaget på "vehicle check service".. men av erfaring, er noe du selv må bestille time for kontroll hvis du mistenker at du har N47 problemet.

Det kjører mange uvitende rundt med N47 under panseret, som står i fare for havari. Noen vil aldri få problemet og er kjempe fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...