Gå til innhold

5 serie E60 eller 7 serie E65! Hva er å anbefale?


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
På 1.6.2019 den 14.25, Evopower skrev:

Glem lci. På maks 100.000kr er du i pre-facelift området, og da kan du fint kjøpe 520d som er m47 163hk. God motor, rimelig i drift. Men de fleste her er manuell, så om du skal ha automat, kan du se på 525da som er 177hk m57 diesel. Shattered her på forumet har en slik for salg :)

Noen ok 530d 218hk m57 finnes nok også på finn til under 100.000 kr

 

 

Hei.

 

Hvordan vet du om det er N47 eller M47 motor i de? Finnes det noen sted man kan finne ut av det i hver enkel modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 23.57, Bimmer-1 skrev:

Jeg må takke alle dere som har tatt dere tid og kommet med masse tips, hadde jeg ikke startet denne tråden så tror jeg at jeg hadde gått for en 2 liter, men sitter nå og tenker at jeg heller skal legge på noen lapper og gå for en 3 liter..

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg aldri gått for E6x om jeg bare hadde hatt råd til 2L. Da er det mye bedre å heller skaffe en ryddig og fin E39 med M57 til enda lavere budsjett. Utvilsomt 3L som er veien å gå, glatt verdt mellomlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gabz skrev:

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg aldri gått for E6x om jeg bare hadde hatt råd til 2L. Da er det mye bedre å heller skaffe en ryddig og fin E39 med M57 til enda lavere budsjett. Utvilsomt 3L som er veien å gå, glatt verdt mellomlegget.

Det er nok smak og behag, skal ikke si at E39 er dårlig eller noe, men man har som regel lyst på noe som er nyere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Det er nok smak og behag, skal ikke si at E39 er dårlig eller noe, men man har som regel lyst på noe som er nyere..

Har eid både e39 og e61, og etter nesten 2 år frista det å kjøpe e39 igjen. Men endte med e53, som jeg er storfornøyd med. Sier ikke at e61 er dårlig, men synes e53 er bedre å kjøre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bimmer-1 skrev:

Hei.

 

Hvordan vet du om det er N47 eller M47 motor i de? Finnes det noen sted man kan finne ut av det i hver enkel modell?

Hei

For det første så vet man at m47 var i e60 i perioden 2004 til starten av 2007. Fra midten av 2007 og utover er det n47. Så det er en måte å vite det på. En annen måte er å se på hk antallet. 150hk er m47, også noen 163hk. 177hk er n47.

Den tredje metoden er å ta bilen du liker, legge regnr inn på vegvesenet. Finne registrerisngsopplysninger og kopiere de 7 siste sifferne i understellsnummeret. Disse limer du inn i leseren på mdecoder.com. der vil det stå hvilken motorbetegnelse bilen har, samt utstyret den ble levert med :) spesielt på 07 modellene kan dette være lurt, fordi noen av disse hadde lci lykter og interiør, men likevel den gamle m47 motoren. En generell huskeregel er at lci betyr n47, men ikke på alle 07 modellene, som da har noen m47 utgaver, selv om de er ytterst få. 

På lci så ble ikke rekkesekseren med over fra m57 til n57 betegnelsen, slik fireren ble fra m47 til n47. Den ble beholdt som m57! Og derfor er det jeg sier at lci med rekkesekser er det beste fra to verdener, da i mitt hode n57 er litt utsatt de første årene med register og turbo (ikke på langt nær så mye som n47) men...n57 hadde også den trøblete dieselpumpen noe m57 ikke har.

Så en lci 525d (3 liter 197hk m57) eller 530d (3 liter 235hk m57) må være det ultimate. Men...du har et budskjett og da er man på preface. Om det da blir m47 150hk eller m57 (2.5 177hk eller 3.0 231hk) blir litt hva lommeboken sier, men jeg er enig med de over her at da er man heller der at man kan kjøpe en fin e39 530d. Jeg har både e39 og e61 nå....ingen tvil om at e61 er mer moderne duppedittmessig, men hjertet taler for e39. Det er den som blir brukt til det meste når den nå snart er klar igjen for EU :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E60/61 med automat kan man lett skille M47 biler fra N47 biler.

M47 biler har den gammeldagse automatspaken som man må "dra ned" til D, mens N47 biler har den nye joystick typen som står i samme posisjon hele tiden (med unntak av sport/manuell).

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Shattered skrev:

Har eid både e39 og e61, og etter nesten 2 år frista det å kjøpe e39 igjen. Men endte med e53, som jeg er storfornøyd med. Sier ikke at e61 er dårlig, men synes e53 er bedre å kjøre! 

Har også vurdert X5 (E53) men blir fort dyrt hvis man skal ha noe som ikke har gått hav av km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evopower skrev:

Hei

For det første så vet man at m47 var i e60 i perioden 2004 til starten av 2007. Fra midten av 2007 og utover er det n47. Så det er en måte å vite det på. En annen måte er å se på hk antallet. 150hk er m47, også noen 163hk. 177hk er n47.

Den tredje metoden er å ta bilen du liker, legge regnr inn på vegvesenet. Finne registrerisngsopplysninger og kopiere de 7 siste sifferne i understellsnummeret. Disse limer du inn i leseren på mdecoder.com. der vil det stå hvilken motorbetegnelse bilen har, samt utstyret den ble levert med :) spesielt på 07 modellene kan dette være lurt, fordi noen av disse hadde lci lykter og interiør, men likevel den gamle m47 motoren. En generell huskeregel er at lci betyr n47, men ikke på alle 07 modellene, som da har noen m47 utgaver, selv om de er ytterst få. 

På lci så ble ikke rekkesekseren med over fra m57 til n57 betegnelsen, slik fireren ble fra m47 til n47. Den ble beholdt som m57! Og derfor er det jeg sier at lci med rekkesekser er det beste fra to verdener, da i mitt hode n57 er litt utsatt de første årene med register og turbo (ikke på langt nær så mye som n47) men...n57 hadde også den trøblete dieselpumpen noe m57 ikke har.

Så en lci 525d (3 liter 197hk m57) eller 530d (3 liter 235hk m57) må være det ultimate. Men...du har et budskjett og da er man på preface. Om det da blir m47 150hk eller m57 (2.5 177hk eller 3.0 231hk) blir litt hva lommeboken sier, men jeg er enig med de over her at da er man heller der at man kan kjøpe en fin e39 530d. Jeg har både e39 og e61 nå....ingen tvil om at e61 er mer moderne duppedittmessig, men hjertet taler for e39. Det er den som blir brukt til det meste når den nå snart er klar igjen for EU :)

 

Her kommer det som vanlig godt utfyllende svar, takker for god info. Er ikke helt blank på BMW men nå om dagen er det jo ikke som en gang i tiden at man hadde 3, 5, 6, 7 og 8 serie, nå er det jo bare i 3 serien så mange å velge mellom at man blir helt LOST hvis man ikke følger godt med. Har testet den siden og den fungerer utmerket, hadde egentlig sluttet å se på 2.0, blir litt andre planer nå, kanskje til og med en preface.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmer-1 skrev:

Har også vurdert X5 (E53) men blir fort dyrt hvis man skal ha noe som ikke har gått hav av km.

Hatt min siden mars, aldri hatt noe trøbbel (269000 km nå), kun langkjørt i mitt eie. Tror det meste av trøbbel er rundt 200 000 km, mulig jeg tar feil såklart. Er i hvert fall storfornøyd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shattered skrev:

Hatt min siden mars, aldri hatt noe trøbbel (269000 km nå), kun langkjørt i mitt eie. Tror det meste av trøbbel er rundt 200 000 km, mulig jeg tar feil såklart. Er i hvert fall storfornøyd! :D

Hvilken av de har du, facelift utg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Evopower skrev:

Hei

For det første så vet man at m47 var i e60 i perioden 2004 til starten av 2007. Fra midten av 2007 og utover er det n47. Så det er en måte å vite det på. En annen måte er å se på hk antallet. 150hk er m47, også noen 163hk. 177hk er n47.

Den tredje metoden er å ta bilen du liker, legge regnr inn på vegvesenet. Finne registrerisngsopplysninger og kopiere de 7 siste sifferne i understellsnummeret. Disse limer du inn i leseren på mdecoder.com. der vil det stå hvilken motorbetegnelse bilen har, samt utstyret den ble levert med :) spesielt på 07 modellene kan dette være lurt, fordi noen av disse hadde lci lykter og interiør, men likevel den gamle m47 motoren. En generell huskeregel er at lci betyr n47, men ikke på alle 07 modellene, som da har noen m47 utgaver, selv om de er ytterst få. 

På lci så ble ikke rekkesekseren med over fra m57 til n57 betegnelsen, slik fireren ble fra m47 til n47. Den ble beholdt som m57! Og derfor er det jeg sier at lci med rekkesekser er det beste fra to verdener, da i mitt hode n57 er litt utsatt de første årene med register og turbo (ikke på langt nær så mye som n47) men...n57 hadde også den trøblete dieselpumpen noe m57 ikke har.

Så en lci 525d (3 liter 197hk m57) eller 530d (3 liter 235hk m57) må være det ultimate. Men...du har et budskjett og da er man på preface. Om det da blir m47 150hk eller m57 (2.5 177hk eller 3.0 231hk) blir litt hva lommeboken sier, men jeg er enig med de over her at da er man heller der at man kan kjøpe en fin e39 530d. Jeg har både e39 og e61 nå....ingen tvil om at e61 er mer moderne duppedittmessig, men hjertet taler for e39. Det er den som blir brukt til det meste når den nå snart er klar igjen for EU :)

 

Vet du forresten hvordan de automatkassene i E65 er? De som har rattgir? Er det bare overføringen som er forskjellig eller er girkassa også en annen type/utgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bimmer-1 skrev:

Vet du forresten hvordan de automatkassene i E65 er? De som har rattgir? Er det bare overføringen som er forskjellig eller er girkassa også en annen type/utgave?

Er 90% sikker på at det er samme møkkakassene som 6 trinns på bmw i denne æraen. At det kun er overføringen som er elektronisk istedenfor mekanisk. Altså, kassene er gode når de funker, og tåler kreftene i motoren, men de er utsatt for en del elektroniske bugs og dårlige patenter innvendig som slipper oljetrykk osv. Snakker av personlig erfaring på en 2004 520ia som trøblet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...