Gå til innhold

Stelvio, Grossglockner og Nockalm i regn?


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Er meldt drittvær alle dagene her i området og hadde tenkt å få med oss noen alpepass, men er det noe poeng å bruke tid på i regn? Kjører heller til Milano, Venezia etc. der det er mer enn tre grader og regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du har start og stoppsted, men jeg ville tatt med litt alpemorro uansett værmelding bare for avvekslingen fra motorveier. Men det er med tanke på det kjøremessige, skal man tilbringe litt tid utenfor bilen eller er veldig opptatt av utsikt er kanskje været viktigere og da ville jeg siktet meg inn på middelhavet så fort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt med meg litt alpeveier på vei sørover, fint avbrekk fra motorveier. Kjørte Grossglockner i tåke og regn selv, ingen utsikt så stoppet ikke på veien annet enn for å ta bilde av bilen over tåkehavet. Både her og spesielt Nockalmstrasse synes jeg veien selv er vel så vakker som naturen rundt så ville tatt med meg disse på veien sørover. Det blir alltids nok motorveikjøring. Om du ender opp med å gjøre Nockalmstrasse ender dere jo ca opp i Villach, og det er bare et kvarter fra grensa og en kort tur videre til fantastiske Passo Pordoi, Passo Sella og Passo Gardena, for deretter å nyte en lunsj med fabelaktig utsikt på Chalet Gerard nedenfor Passo Gardena, på deres vei til Autostradaen og som tar dere gjennom Bolzabo og sørover videre inn i Italia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi kjører «andre» veien, altså vi kommer fra Sveits nå også skal vi til Nord-Italia, Østerrike også videre hjemover.

Hadde derfor tenkt å kjøre innom Stelvio-passet på vei mot Bolzano. Men nå dropper vi det, kjører heller rett til Milano og deretter videre til Comosjøen, kanskje blir det en stopp innom Verona og/eller Gardasjøen også om været tillater det. 

Om været er slik det meldes mot helgen så dropper vi nok også både Grossglockner og Nockalmstrasse. Er der for utsikten, ikke bilkjøringen. Hadde vært noe annet om vi leide sportsbil, men kjører jo min 520d. Og med 2300 km på baken allerede så begynner det å bli nok.

Har fått kjørt en del fine veier allerede, også blir det nok fint å kjøre mellom Bolzano og Cortina også, selv om det er meldt møkkavær her også. 

Mulig også Ørneredet går føyken,  meldt drittvær der også på lørdag. Deilig med sommer i alpene...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Como- og Gardasjøen høres jo fantastisk ut, har lyst å leie hus en av de plassene en gang. Vi tok oss aldri tid til å ta «alternativ rute» nordover fra Milano mot Bolzano om Gardasjøen når vi leide bil, men det burde vi ha gjort, det er visst et ganske så fint område. Neste gang :) 

Værmeldinga ser jo ikke så dårlig for Toscana de neste dagene, Bologna ser jo veldig bra ut på YR. hva med å dra dit i stedet for? Er bare et bittelite stykke fra Verona.

Venezia har jeg tenkt på flere ganger, men det blir liksom med tanken. Må nok dra der en gang for å ha opplevd det, men frykter det blir en eneste stor turistfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke du leie bil for å kjøre der nede? Uansett så ville jeg ikke droppa alt pga regn, været er ustabilt i mellom Europa og det kan godt bli mindre regn enn først meldt. Jeg har alltid hatt den filosofien at jeg drar uansett, så gjør jeg det beste ut av det 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Skulle ikke du leie bil for å kjøre der nede? Uansett så ville jeg ikke droppa alt pga regn, været er ustabilt i mellom Europa og det kan godt bli mindre regn enn først meldt. Jeg har alltid hatt den filosofien at jeg drar uansett, så gjør jeg det beste ut av det 😀 

Nei, det ble F11'en på langtur, gitt :P Problemet med disse fjellpassene er bare at dersom det er regn i det hele tatt så ligger skydekket lavt, og da ryker hele utsikten. Og da er 95% av moroa over for min (vår) del. Da endre jeg heller litt på planene og får noen dager i Nord-Italia med finvær, fremfor å stampe i tåkehavet i noen fjellpass der en ikke ser noenting.

Har sett på Toscana @papertiger, men føler det blir litt langt sør, skal tross alt hjem igjen også på søndag og forhåpentligvis få med oss Dolomittene på fredag. Om været er bra rundt Como- og Gardasjøen er det nok ypperlig feriealternativ, men vi får se litt fra dag til dag hvilke områder det er alright vær. Tenker det samme som deg vedr. Venezia, hadde vært gøy å svippe innom bare for å ha gjort det, men vet at blodtrykket kommer til å bli høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...