GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er ikke en BMW, men en kjĂžter med BMW motor og girkasse som skal brukes til dragracing đŸ€Ș HĂ„per det er ok nok til Ă„ starte en prosjekttrĂ„d?
Bestemte meg for Ä avvike fra normalen (amerikansk V8), og fant ut at jeg ville prÞve BMW. Lett tilgang pÄ deler/donorer, og enkelt? Ä trimme. Aldri skrudd eller hatt fingra borti noe BMW-relatert tidligere, sÄ det dukker vel opp masse spÞrsmÄl etterhvert. 
Chassis begynner sÄvidt Ä ta form. Forstilling fra boble (korta inn og med hev/senk muligheter), og bakaksel fra Volvo - sistnevnte blir forÞvrig stumt montert. Karosseriet er en Fiat Topolino fra ca. 1950. Motor og kasse er "linet" opp og fester montert. ForÞvrig M52B28 m tilhÞrende automat enn sÄ lenge.... Planen er Ä fÄ testa chassis med originalmotor, deretter med mildt turbo oppsett, 350-400hk. Funker ting, sÄ blir det vel en "M50B28" hybrid med doble effekten pÄ sikt...ellers bÞr kanskje alublokk/topp pÄ metanol ogsÄ fungere. Vi fÄr se, ikke sikkert den lille bilen oppfÞrer seg pent med sÄ mye krutt. Satser pÄ vekt rundt 600kg nÄr ferdig, sÄ da skal det nok sparke godt selv med middels effekt. 

NÄ leter jeg etter turbogrenrÞr, turbo, radiator, intercooler...etc, sÄ hvis noen har noe, sÄ er det bare Ä sende en pm. Er ogsÄ pÄ utkikk etter en reservemotor av samme type hvis noen har noe liggende. 


I mellomtiden skal det bygges styring, karosserifester osv... litt Ă„ pusle med en stund fremover 😎

 

IMG_20190802_093014.jpg

IMG_20190804_220306.jpg

Endret av gasserx
Skrevet

....og der ryker m52`en ut av bildet 😁 FĂ„tt tak i en m50b25nv, sĂ„ da blir det den istedet. 
Tvangsforing blir via en Holset HX35. HÄper det blir ok til Ä starte med. 
 

Skrevet

Blir mye demontering i dagene som kommer...  fĂ„r prĂžve Ă„ ikke blande delene fra de to motorene for mye đŸ€Ł
Kommer til Ä beholde alublokka m. topp i chassis sÄ jeg har noe Ä jobbe utifra mens den andre motoren bygges opp. 
IMG_20190807_223502.thumb.jpg.56994a9cb5d1e8b37e22a17c30d11b25.jpg

Skrevet

Kom et lite sneglehus i dag + litt annet smÄtteri... og coopering og ARP-bolter er pÄ vei. 

Titta litt rundt etter rĂžr til intercooler, og kom pĂ„ at jeg har jeg har massevis av trykkrĂžr i aluminium i korrekt dim 😎 KjĂžpte noe rest fra et firma som leverte rĂžr til bruk under hĂžyt trykk i industrien for flere Ă„r siden som jeg hadde tenkt Ă„ bruke til Ă„ lage innsugstrakter av. Bra man sparer pĂ„ noe....

 

IMG_20190809_092116.jpg

Skrevet

Da blir det "dessverre" (for lommeboka) smidd bunndel i maskineriet. NÄr jeg fÞrst legger ned sÄ mye jobb i det, sÄ er det vel like greit Ä ta det med en gang. Og toppen blir fulloverhalt. Kjekt Ä ha en motor man skal stole pÄ, ogsÄ er det noe Ä gÄ pÄ hvis man vil skru opp trykket noen hakk...

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...