540is Skrevet April 30, 2020 Share Skrevet April 30, 2020 1 time siden, Corv1 skrev: Jo, om det hadde vært manuelt håndbrekk på de, men det er elektrisk,. Det lar seg ikke aktivere når man kjører. Har du prøvd? Dette står i din instruksjonsbok Kontrollampe lyser rødt. Parkeringsbrems er satt på. Mens du kjører Bruk under kjøring brukes som nødbremsefunksjon: Trekk og hold bryter. Kjøretøyet bremser sterkt så lenge bryteren blir trukket. Kontrollampen lyser rødt, et signal høres og bremselysene lyser. En Check-Control-melding vises. Hvis kjøretøyet bremses til ca. 3 km/t blir parkeringsbremsen satt på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corv1 Skrevet April 30, 2020 Share Skrevet April 30, 2020 Akkurat dette var jeg ikke klar over, jeg har forsøkt i ganske lav hastighet, men sikkert ikke holdt bryteren lenge nok. Skal se om jeg prøver dette, men ved veldig hard nedbremsing er ikke vibrasjonen så tydelig. Det hadde vært enklere om man kunne trekt til litt og litt, slik man kunne med vaier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet August 24, 2020 Share Skrevet August 24, 2020 (endret) Mysteriet løst for min del, kanskje: For noen uker siden begynte antiskrens å slå inn vilkårlig, viser seg at en ABS-ring må byttes bak. For å kunne kjøre uten forstyrrelser, slår jeg av dette systemet ved å holde DSC-knappen inne noen sekunder inntil a med ring rundt lyser i displayet. En uventet sidevirkning er at vibrasjonen ved svak bremsing forsvinner når antiskrens er deaktivert ... Oppdatering: Har nå fått byttet ABS-ringer bak, og kan bekrefte det jeg skriver over, at disse var årsaken til vibrasjon ved bremsing. Nå har jeg kjørt i en ukes tid uten å ha opplevd dette, selv om jeg prøver å fremprovosere og virkelig kjenne etter - var det ikke en liten vibrasjon her? Men nei. Etter å ha hatt dette irritasjonsmomentet i to år, er det fantastisk å endelig ha funnet løsningen. Så for deg som sliter med det samme, og lurer på om det er skiver, klosser eller kaliper, prøv å koble ut antiskrens før du bytter deler på måfå. Jeg kjørte altså i to år uten feilmelding om ABS/hjulhastighet, og ingenting relatert på diagnose, men rustne ABS-ringer var likevel nok til at ABS-systemet påvirket bremsingen. @awt, du har samme symptomer på din X4, kunne du testet dette? Med INPA kan man lese ABS-sensorene mens man kjører og se hvilken som avviker fra de andre. Det kan være vanskelig å se når avviket er så lite at det ikke har gitt feilmelding, avviket er da innenfor grenseverdiene, men man kan se at sensoren varierer innenfor dette området mer enn de andre. Endret September 2, 2020 av Basse Lusk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 3, 2020 Share Skrevet September 3, 2020 Jeg har ikke noe å lese av med, men skal teste å koble ut DSC. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet September 3, 2020 Share Skrevet September 3, 2020 Er det noen som har problemer med rust på skivene da? Altså at du må bytte dem på EU kontroll. Er det noen merker som er værre enn andre med tanke på rust? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 On 9/3/2020 at 7:32 AM, awt said: Jeg har ikke noe å lese av med, men skal teste å koble ut DSC. Fant du noen gang ut av denne vibrasjonen i bilen? Har kommet snikende på 4-serien også over en god periode, ganske lignende. Skal prøve 1) cruisekontrolltesten og 2) DSC Off Testen. Skjelver i hele bilen ved svak nedbremsing, noe svakere ved hard nedbremsing. Kjenner ingenting i ratt og lite/ingenting i bremsepedal (vanskelig å si om det er noe der eller om det bare er fra hele bilen), men kjenner det også som passasjer. Nesten bedre enn som sjåfør. Casterstag byttet for 24000km siden, bremser foran og bak byttet for 1000/2000km siden. Bremser har vært oppe flere ganger bak og finpusset, justert og rengjort av verksted de siste ukene pga at jeg har slitt med bremsesko som har tatt i skiva og laget hvinelyd ved start. Bremser foran også tatt opp og smurt kontaktpunkter klosser samtidig med de bak forrige uke. Zimmermann skiver og Textar klosser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juni 21, 2022 Share Skrevet Juni 21, 2022 @Basse Lusk Det er mulig jeg har samme problemet på min F36 xdrive, opplever samme sjelving ved bremsing. Nå har ikke jeg kjørt den noen dager, men kona påstår at sjelvingen ved nedbremsing er helt borte når hun slår av DSC helt. Og hun kjenner ALT. Men så ser jeg at BMW ikke selger løse ABS-ringer, stemmer det? Og kan det tas live diagnose/målinger med ISTA-D for å pinpointe om det er ABS sensor eller ring som er problemet? Ref innlegget mitt over, bremser og casterstag er allerede byttet (ikke forgjeves - alt måtte byttes). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juni 21, 2022 Share Skrevet Juni 21, 2022 40 minutter siden, papertiger skrev: Men så ser jeg at BMW ikke selger løse ABS-ringer, stemmer det? De siste som det var mulig å bytte løse ABS ringer på var vel visse utgaver av E90-91 og E60-61. Siden har ringene vært innebygd i hjullagrene. Man ser fartene på hjulene i datalister i ISTA , men det blir for grovt for å se om det er noe småforstyrrelser, da må du til med et osilloscop. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 21, 2022 Share Skrevet Juni 21, 2022 @papertiger Jeg har ikke gjort så veldig mye mer med det. Fikk nye bremser bak i fjor sommer, noe som hjalp en god del, men er fortsatt ikke helt borte. Mistenker i grunn casterstag-foringer, men det er kun basert på hva jeg har lest. Dette med DSC har jeg glemt helt ut, og kan ikke huske at jeg har testet det, så det skal gjøres en vakker dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juni 21, 2022 Share Skrevet Juni 21, 2022 @540is takk for info, det var jeg ikke klar over. Men når jeg nå googler litt, ser jeg jo at det er slik det er. Ikke rart jeg ikke fant noe info rundt "abs reluctor ring f30". Så det betyr i essens bytte av hjullager. Her er det visst bare å ringe Moe Auto @awt Samme sa kona mi - det ble en del bedre etter bytte av bremser nå nylig, men er der fortsatt. Der har du jo en eliminasjonsmetode - forsvinner det ved utkobling av DSC er det i alle fall ikke casterstag Men forsvinner det ikke er det god sjans for at det er casterstag, jeg var sikker på det var kast i bremser på min, men byttet disse så forsvant det ca helt. Fram til det begynte sånn smått å komme tilbake igjen for litt siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 11, 2022 Share Skrevet Juli 11, 2022 Oppdatering: den skjelvingen vi har kjent i bilen ved nedbremsing viste seg å være Zimmermann-skivene framme. De ble byttet for ca 3000-5000km siden, men har nok vært noe kast i rett ut fra esken. Jeg trodde det var bakbremser, men verkstedet mente det var frambremser da skjelvingen oppstod i det samme pedalen ble touchet. Så han kastet seg rundt og fikk inn nye Zimmermann-skiver rett før ferien sin, satte de på og problemet borte. herligt! awt, Otis og Ampera reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 16, 2022 Share Skrevet Juli 16, 2022 On 4/10/2020 at 6:36 PM, Øyvind L. said: Slik så mine skiver med billige klosser. Skivene var ikke skjeve, men klossene hadde lagt fra seg et belegg på skivene som ga ugjevn friksjon. Ikke helt ulikt disse: Originale skiver og klosser i dette tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå