Gabz Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 (endret) Har hørt mye fram og tilbake om dette så tenkte bare høre her for å se om noen vet fasit. Har en E92 330d med M57TU2D30. På turtallsmåleren har jeg noen streker like de på dette bildet: Mange som mener at disse skal det være mange av ved kald motor også skal det bli færre og færre ettersom motor blir varm og kommer opp til driftstemperatur hvor det da skal være 4-5 streker. Men jeg har 10 (tror jeg) konstant, uansett om bilen har stått over natta i 20 minusgrader eller om jeg har kjørt i timesvis i 30 pluss. Så da er det vel ikke noe funksjon i disse likevel? Iallefall ikke på E9x? (De jeg har hørt om funksjon i var på E6x pre-facelift). Har skiftet termostat og kjølevæske og slikt relativt nylig og det gjorde heller ingen forskjell. Ser ikke ut som at disse motorene har noe EGR-termostat slik som eldre M57 har heller, så da kan det vel ikke være derfor. Og om disse strekene er uten funksjon, hvorfor er de der da når det uansett er en rødsone der fra før? Og er det virkelig ingen måte å finne vanntemp engang utenom å bruke en evighet gjennom skjulte menyer og slikt? Synes det virker så rart, egentlig. Vurderer å kjøpe slik Awron-skjerm til mangfoldige tusen kun for å kunne ha vann- og oljetemp lett tilgjengelig, synes det er litt unødvendig at det skal være slik, men da er det kanskje bare slik det er? Endret Oktober 24, 2019 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Aldri tenkt over at de endrer seg, bare tenkt de var konstant. Alltid bare tenkt de var slik; kis, du nærmer deg rødt, chill.. 🤷🏼♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Acidrap Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Jeg har også tenkt slik at strekene i turteller reflekterer driftstemp. På min e60 525d virker det slik hvertfall, da strekene går gradvis ned desto lengre (hardere) jeg kjører. Men de stopper på syvende sist ved omtrent fem streker som du sier. Må jo si at det var litt lite gjennomtenkt av bavaria's ingeniører å ikke inkludere en enkel måte å se temp på, spesielt da bmw er ganske kjent for kjølevannproblemer... Mitt råd er en enkel OBD tool med bluetooth funskjon slik at du kan lese av driftstemp og oljetemp fra mobilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Det er bare e6x pre LCI som har denne funksjonen på turteller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Jeg har Lci E61 med samme motor som deg Gabz. Jeg har også ingen endring i strekene på min. Men på pre-lci jeg hadde tidligere, der endret strekene seg. Så det skal nok være slik på din bil men jeg savner også at strekene endrer seg etter motortemp. Slik som det er gjort på M modellene, slikt skulle det vært på alle BMW spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 På pre LCI, hvertfall 530d E60 som jeg kjørte en del endret strekene seg, gikk vel fra en ca 10 til halvparten når bilen nådde driftstemp etter en 10-15 min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Er nok ikke noe funksjon med de strekene nei. Skjult meny eller sånn skjerm er nok eneste utvei. Syns ikke den skjulte menyen tar så lang tid å få opp, men jeg pleier sjeldent å gjøre det så.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mowz Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Få deg et awron display så får du både temp på vann og olje. Passer fint inn også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 24, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2019 7 timer siden, Evopower skrev: Helt enig, ser ikke hvorfor ikke.. 4 timer siden, mowz skrev: Ja, blir nok det. Har ikke du det også? Mye styr å koble opp sensorer og slikt? Eller går det via OBD? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mowz Skrevet Oktober 25, 2019 Share Skrevet Oktober 25, 2019 (endret) 22 timer siden, Gabz skrev: Helt enig, ser ikke hvorfor ikke.. Ja, blir nok det. Har ikke du det også? Mye styr å koble opp sensorer og slikt? Eller går det via OBD? Jeg har. Alt går via OBD, men du må koble deg inn på CAN-busen bak hanskerommet. Bunnplugg med temp. sensor følger med, denne må trekkes frem til bunnpanna. Litt styr er det men noe må man jo ha og holde på med.... Mener å huske jeg ikke fant riktig fargekode på ledningene som beskrevet i manualen men fikk det til til slutt. PS: Trenger PC med Windows 7 for å oppdatere FW og endre språk. Endret Oktober 25, 2019 av mowz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 25, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2019 Hmm, ikke dumt! Må nesten bli en slik, da. Takk for tips mowz reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NorwegianE90 Skrevet November 6, 2019 Share Skrevet November 6, 2019 E6X kommer med dette samt alle M bilene Det er ett system bmw kaller Dynamic Redline, Den er i hovedsak temperatur styrt. Men ved evnt feil vil den også endre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 6, 2019 Share Skrevet November 6, 2019 13 minutter siden, NorwegianE90 skrev: E6X kommer med dette samt alle M bilene Det er ett system bmw kaller Dynamic Redline, Den er i hovedsak temperatur styrt. Men ved evnt feil vil den også endre seg. Hva snakker du om? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NorwegianE90 Skrevet November 6, 2019 Share Skrevet November 6, 2019 (endret) Det gabz spør om vell? Det "strekene" før rød sonen i turtalls telleren er "dynamic redline" Endret November 6, 2019 av NorwegianE90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 7, 2019 Share Skrevet November 7, 2019 Ja, ok. For det stemmer vel ikke? Ikke alle e6x har dette? Jeg har det ikke på min LCI, ikke M. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå