Gå til innhold

F10 / 11 girkasse svakhet?


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kom over denne annonsen hvor en F11 (2010 mod) eier hadde måtte reparere girkassen. Påstår at det er en svakhet.
- Andre som kjenner til dette?
Annonsen skriver: 
F10/11 med ZF8HP45 girkasse har en svakhet i P3 planetgiret. Det starter med noe uling i revers, av og til nykking og deretter ryker giret. Har ikke noe med kjørestil eller vedlikehold og gjøre, det er en svakhet.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mr. Erling skrev:

ok, fins det noe man gjøre, forhindre at dette skjer? ( ref. topic)

Enten hyppige oljeskift av kassa. ref 2 år mellom eller ikke bruke bilen. 
Men du har ikke tunet bilen, kassa tåler fint org 450nm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clipictrial skrev noe om dette i en tidligere tråd, tror det ble satt inn ny originaldel, mulig den var blitt forbedret noe. 

8hp45 gearet er helt på grensa i en F10/F11 når det gjelder moment på motor i kombinasjon med vekta på bilen. 

Uansett så er det om å gjøre å ta grep når man begynner å høre/merke at noe ikke er som det pleier. 

Denne feilen på planetgear P3 begynner med en ulelyd når man rygger, da gjelder det å få fikset feilen før det skjærer seg helt med påfølgende metallspon i hele systemet og mye mer jobb og kostnad å fikse.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hpi skrev:

Clipictrial skrev noe om dette i en tidligere tråd, tror det ble satt inn ny originaldel, mulig den var blitt forbedret noe. 

8hp45 gearet er helt på grensa i en F10/F11 når det gjelder moment på motor i kombinasjon med vekta på bilen. 

Uansett så er det om å gjøre å ta grep når man begynner å høre/merke at noe ikke er som det pleier. 

Denne feilen på planetgear P3 begynner med en ulelyd når man rygger, da gjelder det å få fikset feilen før det skjærer seg helt med påfølgende metallspon i hele systemet og mye mer jobb og kostnad å fikse.

og fikse det er å skifte olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mr. Erling skrev:

så m.a.o. det er bortkastet å skifte olje før dette skjer?

Nei oljeskift er ikke bortkastet  men hvis p3 begynner å lage ulyd er det mye billigere å skifte det før det totalhavarerer og sprer metallspon overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Differensial
Hva med oljen i bak differensial?
Når skal den skiftes på min F10?

Girkassen
Fikk et godt tilbud fra min lokale BMW verksted, ''Billia'' i Lier.
De matchet ''RATS'' sitt gode tilbud, så det er kortere vei for meg å bruke Billia.
Tar det i forbindelse med PKK kontrollen i februar . da har den kjørt ca. 111k. km.
Service er ikke før om 1,5 år. 

Her en video fra girkasse produsenten ''ZF'' vedr .oljeskift.
Video giroljeskift ZF 6HP, mens min har ZF8HP45, .. det er kanskje ikke noen forskjell på hvordan man skifter olje +filter?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om dette planetgearet noen gang ble byttet ut til en forsterket variant eller satser BMW på at eiere tar regningen?

Jeg jo selv en 2013mod 520d F11 xDrive. Gått 105000km. Heldigvis ingen ulyder, men vurderer oljeskift som det anbefales ved 100k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Otis skrev:

Diff olje har ganske lang holdbarhet, men kan sikkert skiftes rundt 100-150kkm.

Det er svært likt med 6hp og 8hp ang oljeskift.

Helt enig med deg @Otis når det kommer til standard diff. 

Siden jeg er på min andre bil med Quaife må jeg ha skift annenhvert år for at livstidsgarantien er opprett holdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...