Gå til innhold

Restaurering forstilling e70


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

På 530’n vil det nok bli vanlig foring.. men dette skal vurderest på m5’n når jeg skal kjøpe kløtsj av deg

 

vet du egentlig har en hjemmeside men den er jo sjeldent oppe å går. men det hadde vært fint om du kunne lagd et bimmersinnlegg der du kunne lagd en grov oversikt over alt du kan levere til forskjellige biler, du begynner å ha endel snodige deler på lur nå utenom dieseltrim :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2020 den 20.39, Ingvaldsen skrev:

hvordan hjalp det med powerflex i caster i motsetning til orginalt/meyle ? 

 

På 10.1.2020 den 22.15, Ingvaldsen skrev:

Klart vist det forsvarer seg økonomisk og ikke går på bekostning av komfår mot å kjøpe et meyle stag så er det av interesse

er det snak om kun indre foring eller den ytre kula ?

 

 

 

På 9.1.2020 den 20.56, TRF skrev:

Powerflex er ikke "bare bare", eller generelt poly. Det er tekniske svakheter i designet på flere av disse (og jeg har brukt slikt en del). Den mest åpenbare er mangelen på "forspenn". Noen steder fungerer det veldig bra, andre ikke like bra.

Meyle er forøvrig ikke original leverandør. Det er mulig noe fra ZF/lemførder er originalt, men har hatt enkelte dårlige opplevelser også der.

Når det gjelder casterstag generelt så er det uten tvil ønskelig å minimere bevegelsen her. Det beste er da å dreie ut ei hylse og montere ei kule (gjerne som original sitter på bilen et sted eller lignende, ikke race greier). Dette er for eksempel det som ble gjort på x5 "lemans" bilen.

Jeg forsket endel på dette da mine foringer var av typen; man stopper bilen men den står å duver frem og tilbake et par ganger etterpå i selve slarket på casterforingen. I tillegg la jeg inn ett innlegg her på forumet om andre hadde erfaringer med manglende styrepresisjon og sporsikkerhet. Jeg hadde da de slakke casterforingene og punkterte framdempere. Fikk ikke noe svar der annet enn at jeg hadde jo svaret i tråden. Bytt det som er slitt så skulle det bli bra sa dem.

Siden dempere var svindyrt til e61 (og sikkert også e70 x5) så begynte jeg med casterstagforingene.

Alternativ 1: bytte hele casterstagene. Altfor dyrt.

Alternativ 2: bytte kun foringene i casterstag med originale (e70 bruke samme foring som e61 og om man setter i e70 foringen så skal denne være noe stivere ble jeg fortalt av noen) prisen på denne foringen hos GS eller hvor det var, var også meget kostbar (etter mitt hode. Jeg har brødsmulebudskjett på bruksbilene mens jeg pøser på på banebilene 😂 så alt over 1000 kr for en foring er ramaskrik på bruksbilen. Men en demper til 12.000 på banebilen er helt innafor 😅)

Alternativ 3: var å se etter alternative casterstagforinger. Etter mye om og men og søk, så utelot jeg aluforinger og foringer som tilsvarer original. For jeg ville ha noe som var stivere enn origonalt. Caster kreftene er meget kraftige på bmw med denne forstillingsgeometrien så stivere foring er bedre. Den eneste som var å oppdrive var powerflex black series som egentlig er for banebruk. Disse er meget stive. Jeg har også erfaringer med gule powerflex og disse mykner etterhvert slik at det skiller ikke mye fra en originalforing. Så svart foring ble bestilt.

Etter montering var det ingen duving fram og tilbake etter stopp, under bremsing dro ikke lenger framhjulene bakover og styrte bilen mot høyre eller venstre. Man kunne bråbremse snorbeint! Styrefølelsen ble bedre også.

Minuser: man kjenner nå en ørliten vibrasjon når man kjører på grov gammel asfalt. Den høyfrekvente vibrasjonen som er minimal om du skjønner. Men den er der. På fin asfalt merker man ingen endring. Et annet minus er knirk. Selv med foringer smurt inn i fett og bolter dratt med korrekt moment mens bilen sto på hjul så knirker det i foringene i visse temperaturer og kun over fartshumper. Men ellers på 99% av all kjøring så lager dem ikke en lyd. Både vibrasjonen og knirk var jeg forberedt på etter noen timer med lesing på google. Men jeg mener deg er verdt det med tanke på kjørbarheten man får tilbake. Og disse foringene var til rundt samme pris som originale, myke foringer. 

Money well spent! Håper det ga mer svar på akkurat det punktet :)

kan legge ved delenr om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør da jeg ikke vet.

Hvorfor skulle en caster foring som er lik på e70 og e61 være sterkere/stivere?

Hvordan kan det ha seg at e70 og e61 skulle dele forstilling da de ikke er lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Jeg spør da jeg ikke vet.

Hvorfor skulle en caster foring som er lik på e70 og e61 være sterkere/stivere?

Hvordan kan det ha seg at e70 og e61 skulle dele forstilling da de ikke er lik?

Forstillingene er ikke like, men selve casterstagforingen er lik i fysiske mål. Jeg ble fortalt eller leste at e70 er stivere. Om det stemmer sjekket jeg aldri, da jeg ikke endte opp med å kjøpe e70 originalforing. Men det kan man jo lett finne ut i første omgang med å se om delenummerne er forskjellige :)

men det makes sense... siden en e70 er en del tyngre foran og man skal bremse ned en tyngre bil med opptil 3.5 tonn på kroken.... høres meget plausibelt ut at casterforingene derfor må være stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Godt over 1 år, og det er fortsatt like herlig å ha "perfekt" forstilling, og ikke minst vite at alt her er i skjønneste orden og vil være det i lang tid. 

Meyle HD pakkene som Koed selger (og naturligvis andre leverandører) er geniale. Ikke minst så har Geir hjulpet meg med å sette sammen pakker som ikke nødvendigvis er i koeds katalog. 

 

👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Har du aktive dempere på din @Otis?

Korrekt. De virker å ha svært god holdbarhet forøvrig. Gått 215kkm, og de er gulle god. En er riktignok byttet, men det var pga manglende kontakt med styingshjerne på demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme selv. Såvidt jeg vet er de ikke byttet. Jeg fikk testet de og resultatet var helt ok. Synlig brukte, men ok. Jeg har likevel begynt å tenke på hvordan jeg skal skaffe  nye. Har du funnet  noe til en rimelig penge?

Forsøkte å nå "nagelknast" (eller hva de nå heter) uten hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om man kan teste de, som med vanlige dempere. For de justerer jo innmaten, så kanskje de kan bli slitt, men kompenserer for dette?

Mine er rustet på utsiden, men de virker nå fint enda. Jeg har også tenkt på demperne mine! Så jeg har vurdert helt nye eller brukte. Brukte så er det jo 1/3 del av prisen eller lavere. Har vurdert å handle de også, å ha liggende, når jeg ser noen gode på finn.no feks.

Ellers tror jeg så jeg kan få en nice price fra den lokale BMW butikken her. Det er ikke helt fremmed å få rabatt utover standard 18% med bmwccn medlemsskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, du vil fint kunne teste de likevel.

Med mine rabatter betaler jeg ca 7200,- pr stk foran. Jeg synes det er horribelt mye penger for en støtdemper på en "bruksbil/familiebil" 🥵 (banebilen er noe helt annet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...