Gå til innhold

Den store tråden: BMW N47/N57 Registerkjede


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett utallige youtubesnutter om emnet.

Ofte finner de at glideskinner er skadet/sprukket, og det er bare et tidsspørsmål før ting raser.

Ikke nødvendigvis pga. for stor slakk i toppkjedet og/eller kjededrev. Kan også være en dårlig strammer.

Hovedkjedet er litt grovere, så er vel sjelden noe strekk på det.

Skrevet
2 timer siden, teerex skrev:

Har sett utallige youtubesnutter om emnet.

Ofte finner de at glideskinner er skadet/sprukket, og det er bare et tidsspørsmål før ting raser.

Ikke nødvendigvis pga. for stor slakk i toppkjedet og/eller kjededrev. Kan også være en dårlig strammer.

Hovedkjedet er litt grovere, så er vel sjelden noe strekk på det.

Det som gjør at ting sprekker er som regel varme og hva skaper varme? jo friksjon, til mer diesel i olja til mere friksjon og mere varme, man trenger ikke være rakettforsker for og komme til denne konklusjonen, man ser jo også at firer motorene er mer utsatt for dette enn sekserne og det bunner nok ned i at det er mindre olje i de motorene.

Så som en av de preventive tingene man kan og bør gjøre er jo å fjerne dpf og få kodet bort regenerering slik at det ikke sprøytes unødvendig diesel inn i motor og som slipper ned i bunnpanna en annen ting er jo å bytte oljen oftere, det er jo heller ikke bra at man har EGR ventil som kjører mer sot inn i motoren, også en del av dette vil nok slippe forbi stempelringene og ned i bunnpanna.

Det er jo en grunn til at motorer var mer holdbare før og det er at de ikke har alle disse "Miljøtiltakene" installert.

Skrevet (endret)

På E70 er dessverre DPF trangt montert og vanskelig tilgjengelig. Så kommer nok til å ha den i noen år til (kjekt med lite lukt av eksosen også).

Bytter motoroljen hvert år eller max. 5000 km (har faktisk klart å kjøre under 5000 km i året siden jeg kjøpte bilen for snart 3 år siden, men det finnes sikkert en forklaring ☺️ )

EGR derimot er jo enklere å gjøre noe med, får ta det samtidig med at jeg tar av innsugsmanifolden en vakker dag. Må først klare å nå de magiske 100.000 km...

Endret av teerex
Skrevet

Jeg har en 2010 mod. X5 3,0d som har gått ca.230000 km. Skifta øvre registerkjede tidligere i år hos Sulland. De sjekka den og mente at den burde skiftes. Hørte ingen ulyder. Har ikke fått varsel om DPF i bilen enda, men tok en diagnose med Carly og der kom det opp et varsel om dette. Har tenkt å prøve rensemiddel på tanken først. Om dette ikke virker, blir det å prøve rensemiddel direkte i DPF.  Levetiden på DPF er vel kanskje 250` km ?

Skrevet (endret)

Noen som vet av en komplett pakke meddet som trengs til N57 for en overkommelig sum?
Fått tilbud på 9500.- med stort sett originale deler, men syns fremdeles det er i overkant for hva man faktisk får for den prisen.

 

 

Endret av Kvasi
  • 2 weeks later...
Skrevet
På 29.11.2024 den 22.23, Kvasi skrev:

Noen som vet av en komplett pakke med det som trengs til N57 for en overkommelig sum?
 

Fikk en fin pris hos koed så nå trenger jeg nødvendig verktøy. Noen som har og leier ut? 

 

 

  • 1 month later...
Skrevet (endret)

Jeg har fått pris på 18.000kr for bytte av øvre og nedre del samt oljepumpe kjede. Altså fullt sett og motor må ut. Er dette en grei pris? Får med garanti også, blir gjort på verksted. Legger ved video jeg filma om noen vil høre på motor og se hva dem syntes. Bilen har kun gått 115k er en f11 2012 mod

 

Endret av henrikh5
Skrevet
3 timer siden, henrikh5 skrev:

Jeg har fått pris på 18.000kr for bytte av øvre og nedre del samt oljepumpe kjede. Altså fullt sett og motor må ut. Er dette en grei pris?

Det er vel ca der prisen ligger, flere annonser på finn for bytte av kjedet.
Har det raslet en stund er det ikke dumt å ha kamhjulet tilgjengelig, ikke alle tenker på at det også slites.

Skrevet
34 minutter siden, Kvasi skrev:

Det er vel ca der prisen ligger, flere annonser på finn for bytte av kjedet.
Har det raslet en stund er det ikke dumt å ha kamhjulet tilgjengelig, ikke alle tenker på at det også slites.

Tenker den prisen er grei og får allerede byttet alt på mandag. Bilen må tydeligvis stå i et par dager for at silikon forsegling skal tørke. Men da er det hvertfall gjort. Er en tanke som alltid dukker opp i ny og ne når man har en n47 motor at man bør ta denne for å forhindre havari. Trodde ting var forbedret på de senere modellene. Er en sent 2012 mod kjørt kun 115k og hatt BSI i 10 år, så vært godt vedlikeholdt. Vet du forresten om det er stor forskjell på fks Iwis merke som jeg har forstått er original produsent av bmw deler og Febi bilstein som er premium "aftermarket".  Settet som skal inn i bilen min er Febi 

Skrevet
4 minutes ago, henrikh5 said:

Tenker den prisen er grei og får allerede byttet alt på mandag. Bilen må tydeligvis stå i et par dager for at silikon forsegling skal tørke. Men da er det hvertfall gjort. Er en tanke som alltid dukker opp i ny og ne når man har en n47 motor at man bør ta denne for å forhindre havari. Trodde ting var forbedret på de senere modellene. Er en sent 2012 mod kjørt kun 115k og hatt BSI i 10 år, så vært godt vedlikeholdt. Vet du forresten om det er stor forskjell på fks Iwis merke som jeg har forstått er original produsent av bmw deler og Febi bilstein som er premium "aftermarket".  Settet som skal inn i bilen min er Febi 

Byttet registerkjede på en N47, kjøpte Febi deler, de var stemplet med og produsert av iwis. 

 

 

Skrevet
27 minutter siden, henrikh5 skrev:

Tenker den prisen er grei og får allerede byttet alt på mandag. Bilen må tydeligvis stå i et par dager for at silikon forsegling skal tørke. Men da er det hvertfall gjort. Er en tanke som alltid dukker opp i ny og ne når man har en n47 motor at man bør ta denne for å forhindre havari. Trodde ting var forbedret på de senere modellene. Er en sent 2012 mod kjørt kun 115k og hatt BSI i 10 år, så vært godt vedlikeholdt. Vet du forresten om det er stor forskjell på fks Iwis merke som jeg har forstått er original produsent av bmw deler og Febi bilstein som er premium "aftermarket".  Settet som skal inn i bilen min er Febi 

Liten kommentar, BSI i 10år hvor man bare har fulgt 30 000 intervall på olje vil jeg ikke si er «godt vedlikeholdt» 😅

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Makky123 skrev:

Liten kommentar, BSI i 10år hvor man bare har fulgt 30 000 intervall på olje vil jeg ikke si er «godt vedlikeholdt» 😅

Nei det ser jeg, men nå har bilen kjørt kun 115k på over 12 år. Oljeskift har da vært rundt hver 10k kanskje 15k 

Endret av henrikh5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...