Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Dusy skrev:

Skal få forsøkt det i morra. Men er spent på dette fikser selve problemet. Nettopp bikka 150k, så her føler jeg det kommer på løpende bånd snart 😂 ABS sensoren må skiftes ut før EU eller på EU, det slipper godt bak i hekken om dagen.

Min har gått 265’ så den kan holde i mange år til😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, E.C. said:

Den ser jo rimelig analog ut den bryteren din og basert på at vinduet går riktig vei ved bruk av nøkkel så nok general modul (GM) ved normal funksjon. Jeg hadde prøvd å bytte bryter, prisen for en brukt og tilgjengelighet er vel neppe noe problem, tar ikke langt tid å bytte heller.

 

  Reveal hidden contents

image.thumb.png.d0b1395839d02e2061e9160f242f503d.png

 

Tusen takk for informativt svar @E.C.:D Blir nok til at jeg får bryne meg på det. Irriterende med sånne småting som ikke fungerer så bare å sette i gang med fiklearbeidet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Får komme med en liten update her før bilen settes bort, så blir nok stille her nå fremover etter hvert..😞

Sesongen og sommeren har gått alt for fort, som det oftest gjør. Føles ut som en litt for kort sesong da subframe fiksen tok lenger tid enn forventet, men sånn er nå det. Har jo fått kost meg i de månedene den har vært på veien, og jeg er stor fornøyd med bilen sånn som den kjører nå :D 

Men før den settes bort, så måtte den bli EU godkjent. Første på agendaen var å få av spacerne på bilen. En veldig snill kompis som hjalp til med dette (fikk selvfølgelig en slant for dette), da jeg fortsatt er nødt til å være forsiktig med tunge løft etter operasjonen i vår. 

Her står den klar, bøs med spacere på 🤩

6948A735-470C-44A3-B076-41AD2AB933FF.thumb.jpeg.80558f3ce49d79db5268c0e7e03169a5.jpeg

Bilen var for lav til bukken hans, så da ble det jekk 😅 Lav bil problemer del 1. 

042FF8AE-1DDC-4AA5-BBFE-06F0222AE498.thumb.jpeg.b5711a871347d32e66b950be2cccf74f.jpeg

C9A89412-9F00-478A-9C88-CC3C7247BB27.thumb.jpeg.7c5588df13514e68ac96d3cb93a34024.jpeg

Ferdig, og ikke like bøs. Må nok få de skrevet inn i vognkort så man slipper dette styret her for hver EU :)

1D5A01F8-5CF3-4371-ACCA-6668F17B5060.thumb.jpeg.d4552782ed0930e9a2dbb488f7d7363d.jpeg

Stemningsbilde med kompisen min sitt driftebygg. Ganske kult bygg, og gøy å følge med på reisen hans i forbindelse med bilen. Til høyre for min igjen er en annen kompis med en 135i med 1M breddekit.

 

D81F9FC4-1B48-4EC3-A4EA-F73C004D0374.thumb.jpeg.831275745641f8a279b90b3b82729b28.jpeg

Så var det dags for EU. Timen var kl 12:00 i dag. Eneste dag med turnusfri denne uka, og så at det var meldt opphold i går. Da var det bare én ting å gjøre; få unna nedvask for vinterlagring kl 07 i dag, før EU :D Godt man er miljøskada av å jobbe turnus, men lettere å stå opp når man vet man bare skal drive med noe som er kos. 

Klar til angrep: 

B98BB606-3613-4632-8E9D-A3C0C8C56BA3.thumb.jpeg.d2dc5643499f8d97644394c767a164e4.jpeg

Ble ikke noe voksing av den vanlige sorten på grunn av magen og tiden. Så, valgte en enkel løsning, og kjørte såpevask med voks i seg fra Turtle Wax sin Hybrid Solutions serie. Ble veldig overraska over denne, og den holdt det den lovet. Vannavvisende effekt umiddelbart etter avskylling. I tillegg fikk den jo fram mye glans, som den også lovet. Så denne skuffet virkelig ikke, og passet ypperlig til formålet. Står at den skal holde opp til 3 måneder ved første påføring. Den skal jo stå inne i en varm garasje uansett, så det får duge tenker jeg. Tørket av bilen ved hjelp av Autoglym sin Rapid Detailer spray, og den skuffer jo sjeldent.

 Får ta en skikkelig 3 stegs neste år med en god beskyttelse, det trenger den. 

Ferdig: 

B0F8FDFB-148E-4A62-9DAA-AE5A650EF1FB.thumb.jpeg.e7025690e072c7977860c77598f4dea4.jpeg

Hjemme en kjapp tur for å skifte fra våte klær til tørre klær, litt mat og en kopp kaffe. 

06A66EEB-C142-4AA7-BA68-95C717E16FE1.thumb.jpeg.8aa88f8b18c5ff34ad05789777f6e709.jpeg

Så bar det av sted til EU. Mildt sagt var jeg litt likegyldig til utfallet. Har slitt med sporadiske varsellampe fra bremsesystemet. Får opp gult "brake" lys og traction control skrur seg av. Det har den gjort siden jeg fikk bilen og ikke tenkt så mye over det da det forsvinner og holder seg borte i en lang stund. Nå derimot, så har den kommet oftere, og blir stående, selv om bilen har stått noen dager. Har gjort litt research og her er det flere potensielle feilkilder. Fikk ikke somlet meg til å ta en diagnose før EU da det har vært travelt med jobb. Så tenkte at dette får bli et problem neste år og ta en diagnose mens den står til lagring. Mens sannsynlig er det en ABS sensor, eller i verste fall hele ABS pumpa.  Flere sensorer som kan tulle og gi denne feilmeldingen. 

Satset derfor (😅) på at den skulle være snill mot meg i dag. Vi hadde en liten pep talk på vei bort, en 20 minutters kjøretur til verkstedet. Hun ga meg ingen lampe hele veien til verkstedet, og virket til å være i det medgjørlige hjørnet i dag. Roste henne for å være en god bil, og at jeg virkelig trenger hun i dag. Tryglet henne om å ikke sette meg i et trekantdrama med fruen, og at jeg er veldig glad i dere begge, men nå har gamle dama fått mye mer enn fruen i år. I tillegg er det jo styrete å få mangellapp rett før lagring, må kjøpe prøveskilter for å få bilen hjem osv osv. "Ikke fuck dette opp, jeg ber deg.."

Etter pep talken ble hun parkert, og jeg ga henne en liten knock på taket: 

84564EBE-757B-40CA-8905-0E6BD9F68561.thumb.jpeg.2159e0ae36b24fed9c66ec40479a1916.jpeg

Så, skulle jo bilen inn på bukken til han som skulle ta PKK. Det var jo i grunn lettere sagt enn gjort, og som krevde flere mann på dekk. Enda en bukk som ikke liker denne gamle dama :D 

Den kom seg opp til slutt :D 

Så, fikk jeg jo henge litt rundt i verkstedet å prate med gutta som jobber der. Alltid hyggelig å være innom Bilia Furubakken selv om det var en del mange nye fjes siden sist. Kom en eldre mann som jobbet på kontoret bort og sa: "det her gutta, dette er fra den gode tiden hos BMW. Det er sånn en ordentlig rekkesekser skal høres ut som" :D Fikk mye skryt for bilen. 

Han som utførte PKK kjente jeg igjen fra før, og var en grundig fyr. Han fikk påpekt at bremsevæske nivået var lavt, men ikke lavt nok til å gi en feil på PKK, men det var på håret. Da han fikk høre at bilen skulle inn til lagring var han tydelig på at det bør jeg gjøre noe med. Stusset dog på dette, da bilen var innom på Inspection 2 i fjor, og bremsevæske ble byttet og som også var oppgitt på fakturaen. 

Vel, det hadde det ikke blitt gjort. De kikket og den så ikke ut som bremsevæske, ergo, alt for gammel. Snodig, men sånt kan strengt tatt skje, vi er jo bare mennesker, og de ryddet opp i dette og tok det på sin regning. Ble faktisk lettet over dette, da jeg også har lest at lavt bremsevæske nivå kan gi den feilmeldingen jeg sliter med, så her tenkte jeg jo selvfølgelig "jackpot" :D 

Bilen ble godkjent, og fikk et oljeskift som premie :) Han syntes også at han hørte noe var slakt i en mellomaksel / drivaksel, han var usikker og var vanskelig å komme til der lyden kom fra. Ingenting farlig nå heldigvis. Dette er jo vanlige slitedeler på disse, så må nok få undersøkt nærmere til neste sesong. 

Bremsevæskebytte og oljeskift i gang: 

5BF78105-7878-4FD5-A9A8-A0D999E242A8.thumb.jpeg.7a27f84d2cd3ca35fb53833022debc3a.jpeg

Stemningsbilde utenfor Henie Onstad: 

AE5BCA3F-AAFC-42DF-9040-B89C4021C4A6.thumb.jpeg.aacc1fea4adf78ce9b72a431348c581d.jpeg

Så, var det bare å kjøre hjem igjen og parkere bilen for dagen. Og, gjett hva? 😂 Lampa lyste i det jeg parkerte igjen! Jeg måtte faktisk le litt for meg selv, og tenkte: "faen heller, den spilte du bra jenta mi" 😅. Så, her er det bare å gå tilbake og feilsøke hva som feiler henne. Men, det ofrer jeg ikke en tanke nå. Den er godkjent, og fått ny bremsevæske og olje.

Den slakken vi hørte må jeg også få sjekket ut, men ikke hos Bilia. Så her blir det nok en tur til @Netlandetfor en quality check. Storebror ønsker en tur ned til kontinentet neste sommer i sin M2C, som jeg gjerne vil slenge meg på. Men da er det greit at bilen er 100% teknisk. 

Inn i permen med dokumentasjonene på bilen:58A4E732-07D5-4747-BD6E-33B989F1A4E3.thumb.jpeg.13ad3d7eebc04972e4a565f3140ddde3.jpeg

BAEA0BE3-4927-4BDC-A96E-A858B0177A5E.thumb.jpeg.f77c8cb4c62ffde8671ca4513052fa5f.jpeg

Takk for meg :D 

 

 

 

 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy's '04 E46 M3 - klargjøring til vinterlagring.

Gratulerer med eu ok og godkjent bil 😊

Alltid gøy det når det går den veien .

Ja vinterlagring nærmer seg nå og som du sier ,går altfor fort denne sommersesongen..😩

Ser du nevner Turtle wax solution her ,pokker dette skilpaddemerket har virkelig levert mye bra i det senere altså .

Ikke minst holdbarheten er jo og virkelig blitt bra og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, sveigis said:

Gratulerer med eu ok og godkjent bil 😊

Alltid gøy det når det går den veien .

Ja vinterlagring nærmer seg nå og som du sier ,går altfor fort denne sommersesongen..😩

Ser du nevner Turtle wax solution her ,pokker dette skilpaddemerket har virkelig levert mye bra i det senere altså .

Ikke minst holdbarheten er jo og virkelig blitt bra og .

Tusen takk for det @sveigis :D God følelse dette, så får jeg ta det sensor greiene etter hvert. Nå er det godt å vite at det "formelle" er på plass.

Ja, vi har jo alt for kort sommer i Norge dessverre, men sånn er det :) 

Må innrømme at jeg var veldig skeptisk til den, men etter å ha lest meg opp så var det mange som var fornøyde, og ikke minst overrasket over denne. 183 kr hos Thansen, ingen stor sum heller. Så denne kan jeg absolutt si at duger. Vet du om denne kan brukes uansett på hvilken coating man har? Fant lite info om dette, sto bare at denne vil forsterke beskyttelsen fra Hybrid Solutions serien man har påført tidligere. Lurte på om denne var noe å bruke på min mors bil som er beskyttet med coating fra Titan. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med godkjent bil, ser så bra ut den der at det skulle nok mye til om den ikke ble det. :)

PS. Lav bil problem 1 for min del var fergene på Sunnmøre, den tiden jeg hadde rævsenket Audi. Spesielt en plass fikk jeg meg ofte en omvei på ca 5 mil om jeg ikke traff perfekt i forhold til høy/lavvann. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Olaandref said:

Grattis med godkjent bil, ser så bra ut den der at det skulle nok mye til om den ikke ble det. :)

PS. Lav bil problem 1 for min del var fergene på Sunnmøre, den tiden jeg hadde rævsenket Audi. Spesielt en plass fikk jeg meg ofte en omvei på ca 5 mil om jeg ikke traff perfekt i forhold til høy/lavvann. 😂

Tusen takk for det @Olaandref😄

Haha, ikke alltid lett nei 😅 Heldigvis ikke aktuelt for meg å måtte kjøre omvei, enda..😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da var sesongen i gang 😎

Veldig godt å få ratte denne igjen kjenner jeg. Bilen ble hentet ut forrige søndag, og har rukket å få kjørt seg et par turer mellom jobb og hjemmeeksamen. 
 

5986214F-7DAE-407F-93B8-2785F46F410A.thumb.jpeg.3ac9dfe938f657793405d5e5c219d395.jpeg

Rett ut av lagring til kompis sin garasje for å få på spacerne igjen:

93CBA844-8BA2-4DD4-98B0-D385EB8C2796.thumb.jpeg.23723b70e6815f4fd0b0489a4a3ae5c1.jpeg

6E0B59B4-0785-46E8-8D20-B9A395F631FC.thumb.jpeg.15869a858a2d463f64c59c9e9f4204fd.jpeg

42C88371-DD7B-49F9-A3D8-CCA28799096B.thumb.jpeg.fc3ec6d56f18b99971fd32888312d4ee.jpeg

M3 måtte trå til som transport til jobb i dag, da pappa måtte låne dailyen. Ingen problem det, så da ble det å dra av gårde et par time tidligere for en luftetur før vakt :D

Men, jeg får konstant opp DSC lampe og gul brake lys. Den kommer oftere og oftere. Tenker å starte med å ta av spacerne for å se om dette har en innvirkning på DSC lampa, leser at dette kan ha en innvirkning på hvordan systemet leser av rulleomkrets.
 

Dette gir jo mening da jeg har 12 mm i front og 15 mm bak, så det gir jo følgelig et avvik ettersom det er forskjellige dekkdimensjoner foran og bak i tillegg. Like greit egentlig, syntes bilen var mye mer responsiv i svinger uten disse på, så ingen krise annet at bilen ser puslete ut uten.
 

Ellers kan det være ABS sensor, hjulvinkel sensor ++. Vi får se. Starte med de enkle tingene først og ta en diagnose om det ikke fører frem til noe. 
 

Blir en tur til @Netlandeti løpet av sommeren for å sjekke opp i klunkingen fra midten av bilen. Redd det er mellomaksling eller en foring der som har tatt fyken. Håper han også kan hjelpe til med feilsøking rundt DSC lampa. Ikke noe sjokkerende at slike slitedeler må byttes på en 19 år gammel bil som har bikket 151.000 km :)  

Skal bli godt å få fikset opp i førervinduet også som lever sitt eget liv. Har et panel på hånda, bare selgeren kommer seg hjem fra sjøen i starten av mai. 
 

Tror ikke det blir noe særlig mer sprell enn dette for i år. Men alt kan skje 😅

God helg!

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy's '04 E46 M3 - no traction💀

@OrjanAbsolutt, blir stadig overraska over like godt det er å kjøre den :D Lyden, lukten, styrefølelsen, ja alt som skjer i cockpit er noe helt eget. Tusen takk for hyggelige ord! 😄 Synd at Alpinaen skal gå, kommer det noen erstatter for den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spacere har ikke noe å si på rulleomkrets, de kan kun "endre innpress" i én retning (f.eks. en felg med ET 35 blir ET20 med en 15 mm spacer).

Teoretisk vil du endre hvor stor sirkelradius innerhjulet tar vs. ytterhjulet i en sving i det du spacer ut, men det samme vil kunne skje om du hadde satt på felger med lavere innpress, som i eksempelet over. Tror dermed ikke helt på denne teorien.

Jeg skal trolig til Bjerke med BMWCCN neste søndag, kan sikkert live-logge ABS-sensorerene for deg om du også skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C.Jeg hadde håpet på et svar fra deg 😄 Takk for oppklaringen, det hjalp mye.

Ah, tusen talk for tilbudet, det settes veldig stor pris på. Jeg har booket meg inn på doble vakter hele helgen, typisk..bor du i Østlands området, om du kunne tilbudt deg å gjøre det om jeg kunne fått komme på et lite besøk? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å se du har fått tatt den i bruk igjen Dusy 😊

Angående disse lampene så er det nok en sensor som du nevner eller likegjerne ABS ring som tuller litt .

Garantert bare en liten filleting .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...