Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

1 minute ago, macrorain said:

Virker alarmen da? Og alt interiørlys?

Når du sier det så fjusker ene lyset i bagasjerommet! Må banke på det for å få lys. Men alarmen blinker som den skal i frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Øyvind L. said:

Start med å bruke et bedre diagnoseprogram heller. 

Svarer både deg og @tennbrikket 

Skulle gjerne ha hatt ork og anledning til å sette meg i noe som er langt mer avansert enn Carly, for all del så skjønner jeg hva dere mener. Målet er jo å kunne få et grovt overblikk av bilens status uten at det trenger å bli for avansert :D Takk for innspill uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Svarer både deg og @tennbrikket 

Skulle gjerne ha hatt ork og anledning til å sette meg i noe som er langt mer avansert enn Carly, for all del så skjønner jeg hva dere mener. Målet er jo å kunne få et grovt overblikk av bilens status uten at det trenger å bli for avansert :D Takk for innspill uansett! 

Klarer du å få ista til å fungere så er det gull verdt. Originalt bmw diagnoseprogram. Er bare å trykke start når man lese ut. Der får man også ut BMW sine feilkoder med gode tips til hvor man skal starte med feilsøkingen. Hvis du blir rastløs en lørdag, så er det flere her inne som sikkert har muligheter til å hjelpe deg med å få det oppe å gå. Ligger noen fine forklaringer på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, tennbrikket said:

Klarer du å få ista til å fungere så er det gull verdt. Originalt bmw diagnoseprogram. Er bare å trykke start når man lese ut. Der får man også ut BMW sine feilkoder med gode tips til hvor man skal starte med feilsøkingen. Hvis du blir rastløs en lørdag, så er det flere her inne som sikkert har muligheter til å hjelpe deg med å få det oppe å gå. Ligger noen fine forklaringer på forumet her.

Har en kamerat som har kjøpt en ferdig satt opp PC med ISTA. Får prøve å gå gjennom med han en dag han er her med den :D Takket være ISTA skal han nå levere bilen sin tilbake til forhandler da han handlet i god tro en bil som hadde alt på stell. 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt innspill her, etter å ha feilsøkt litt. Gm5 modulen på E46 er visst kjent for å streike med tiden som eksempelvis gir feil på sentrallås, vindu og bensinlokket.

Jeg har jo allerede feil med sentrallåsen der høyre lås i følge tilstandsrapport er defekt. Er denne som gir feilkode mon tro? Greit å feilsøke litt, BMW skulle ha 12.000 for dette (og Mekonomen 4000). Ser det ligger noen brukte moduler ute til salgs.

http://50.87.79.37/qerauto/bmwgm5.html

Ser på andre forum at enkelte også opplever at knappene på nøkkel ikke åpner bilen, noe jeg også plages av. Batteri på begge nøkler er også byttet i fjor eller forfjor, i følge kvitteringer.

Hva tror dere?

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Ser på andre forum at enkelte også opplever at knappene på nøkkel ikke åpner bilen, noe jeg også plages av. Batteri på begge nøkler er også byttet i fjor eller forfjor, i følge kvitteringer.

Hva tror dere?

At knappene ikke virker kan være så enkelt som at de må initializeres på nytt.. Jeg måtte gjøre det med mine nøkler fordi bilen hadde stått ubrukt for lenge. Tok 5 minutter så var alt iorden igjen :)   Finnes youtube videoer som forklarer fremgangsmåten. Ta begge nøklene samtidig (altså etterhverrandre men innenfor noenlunde kort tidsrom), ellers vil bare den du initialiserer sist virke hvis du f.eks tar en hver dag. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Daniel80 said:

At knappene ikke virker kan være så enkelt som at de må initializeres på nytt.. Jeg måtte gjøre det med mine nøkler fordi bilen hadde stått ubrukt for lenge. Tok 5 minutter så var alt iorden igjen :)   Finnes youtube videoer som forklarer fremgangsmåten. Ta begge nøklene samtidig (altså etterhverrandre men innenfor noenlunde kort tidsrom), ellers vil bare den du initialiserer sist virke hvis du f.eks tar en hver dag. :P 

Herlig, takk for tips! 😄 

Ene nøkkelen som jeg trodde var reservenøkkel er jo kliss ny, og der funker knappene. Den gamle klarte jeg ikke å få til. Men låsen på passasjerdøra går fortsatt ikke opp. Har du hatt trøbbel med overnevnte GM5 modul på din? 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Herlig, takk for tips! 😄 

Ene nøkkelen som jeg trodde var reservenøkkel er jo kliss ny, og der funker knappene. Den gamle klarte jeg ikke å få til. Men låsen på passasjerdøra går fortsatt ikke opp. Har du hatt trøbbel med overnevnte GM5 modul på din? 

Nei jeg har heldigvis ikke hatt noe elektronikk problemer på min :)  Men siden det bare er ene døren du har problemer med så tipper jeg problemet ligger ett annet sted en GM5 modulen. Hvis begge dørene hadde hatt samme problem kunne det vært den, men er litt rart om den bare feiler for en dør..

PS: Nøkkelen du ikke fikk til kan du jo bruke å kjøre litt med, eller putte i nytt batteri. Originalt lades de vel når de står i tenningslåsen og motoren går, men hvis de ligger ubrukt utlades de. Batteriet kan byttes i vanlig "ikke ladbart" batteri tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Daniel80 said:

Nei jeg har heldigvis ikke hatt noe elektronikk problemer på min :)  Men siden det bare er ene døren du har problemer med så tipper jeg problemet ligger ett annet sted en GM5 modulen. Hvis begge dørene hadde hatt samme problem kunne det vært den, men er litt rart om den bare feiler for en dør..

PS: Nøkkelen du ikke fikk til kan du jo bruke å kjøre litt med, eller putte i nytt batteri. Originalt lades de vel når de står i tenningslåsen og motoren går, men hvis de ligger ubrukt utlades de. Batteriet kan byttes i vanlig "ikke ladbart" batteri tror jeg..

Har lest at den kan tulle med én av dørene. Men skal prøve å få lånt et multimeter og målt i stikka på låsen for å se om det kommer strøm. Om det ikke er strøm der så er det modulen i følge en fra BimmerUpgrade. 

Takk for tips igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkoder og låser til side; for en maskin denne bilen er. Denne gir meg følelsen av å være nyforelsket faktisk, og det forklarer egentlig ganske mye av prioriteringene jeg har om dagen 😂

43C57A14-1153-44E7-A942-D6080A2DA7E1.thumb.jpeg.515f7ba714ae05c15e3dddf85af3cee9.jpeg
3D9C6197-7A50-4EB8-BC2E-18BB047FA737.thumb.jpeg.fac68e62f0ffd03ec732ebb574f9f0c5.jpeg

D9943FE2-DDFB-4A85-BA8F-8AA24666451D.thumb.jpeg.2d85c28b0cc4956e473f2a24c1669b50.jpeg

Slenger også med tips til litt kjøremusikk for de av dere som er interesserte i hiphop. Le$, har sampla noe av bakgrunnsmusikken fra Gran Turismo og lagd noen herlige kjøresanger. Denne skiva på noe middels volum, vindu på gløtt, og bilen i 3 gir på noen svingete veier med 80 sone er perfekt. Han er forøvrig en ihugga BMW fan også :) 

https://open.spotify.com/album/0iEFP4IZbCcJ1qkFLw01VZ?si=E0w98BSsRp6PZkFwgAlfPA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig fått somla meg til å bytte skiltlysene, noe de gamle gutta i salgsavdelingen på Bilia var helt enige i å gjøre. Ble en god prat om bilen, men skuffelsen ble stor når de så jeg kom i bruksbilen 😅

Før:

E855B8D0-BE2D-441C-8ADC-116ED09B7FD3.thumb.jpeg.00322b0cec2639077356ab7818a11752.jpeg

Etter:

079F7502-0F90-4289-B6F1-84C06AE931A5.thumb.jpeg.45c8b908b958fc950eedb8c52782c845.jpeg

Også har jeg gått til innkjøp av rens fra K&N til luftfilteret, noe jeg skal begi meg ut så fort jeg har litt fri.

Er det ganske straight forward å gjøre, noe jeg bør tenke på? Selve prosessen ser ganske enkel ut på YouTube. 

Har også lyst til å gå løs på en motorvask, noe jeg er en smule redd for mildt sagt. Men slik som den så ut i dette bilde fra annonsen gjør at det klør i fingrene.

F3FCC160-E4BF-42CD-B209-07E4A4E3D8EB.thumb.jpeg.a986a60b91cadeb6f32f396497f08414.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...