Gå til innhold

Bmw primetime?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, sst079 skrev:

BMW primetime?

For meg, JA!

E39 og E46 vil for meg alltid stå som to bautaer i moderne bilhistorie. 
Sånn...da har jeg fått sagt det! :)

Enig/uenig?

6AB7CFED-8900-42AB-AF27-93CC22CF29AC.jpeg

Et høyst subjektivt spørsmål, uten fasit. I min bok, 3 Serien, så må det bli E30, e21 og e46. 

5 serien, E28, E39, og e34...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sst079 skrev:

Var jeg ikke klar over! Så min E39 540i har snekke? 
I så fall virker den litt tightere og mere solid enn de man finner i E34...

Ja, din E39 540i har snekke. Jeg vet ikke om det er en signifikant teknisk forskjell på E34 og E39 (med V8 motorer) på dette området, men jeg tviler. E39 har imidlertid sikkert et litt stivere chassis samt kanskje noen forbedringer på understelet. Det er sikkert noen andre her inne som kjenner til dette bedre enn jeg gjør. Personlig har jeg alltid ment at 530i med manuelt gear er det beste kompromisset når det gjelder E39 modellen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atlså.. styresnekke er noe av det mest utskjelte man finner i "lette" artikler. Styresnekke har ingen fordeler over tannstang. Men bakdelene er sterkt overdrevet. Jeg personlig har kjørt mye med begge, og gjort justeringer på begge typer. At man kan foretrekke tannstang, spesielt fordi det er et så mye enklere system, ja. Men den praktiske forskjellen på hvor god feedback og kontroll jeg har mener jeg ikke er så stor, det har mer blitt en "gimmick" å prate ned snekke styring på lik linje med SMG2. Stort sett av folk som ikke hadde kjent forskjellen på +0.08 eller - 0.08 spissing en gang, men de skal plutselig mene mye om "styrefølelse".

e28en i denne videoen kjører med snekkestyring, og den kan vel ikke akkurat skyldes punkteringen som kommer uti løpet? Denne bilen starter i pole i de aller fleste av løpene våre:

 

Når det gjelder forskjellen til e34 så er de konseptuelt helt like. I begge versjoner har m5 hurtigere utveklsing enn i standardutgaven, men forskjellen er økt noe på e39 vs e34. M5 har ganske lik utveksling e34 som e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte ikke noe om fordeler/ulemper snekke vs. tannstang og jeg er vel egentlig ganske enig med deg @TRF på dette området. En bra kalibrert snekke er bedre enn en dårlig kalibrert tannstang - la oss si det slik - og BMW har laget noe av det beste uansett hva man har.

Jeg tenker at litt av forklaringen på hvorfor f.eks snekke generelt har et litt dårligere rykte enn tannstangstyring er at selve konseptet er eldre. Mange eldre bilmodeller (fra 60-70-årene og tidligere) har en relativt upresis snekkestyring og dette sitter kanskje litt igjen for de som har erfaring med disse bilene (noen yngre folk snakker ned snekke av samme årsak).

Jeg har kjørt noen eldre bilmodeller med snekke, men jeg hadde intet å utsette på f.eks E39 M5 da jeg kjørte den modellen for noen år siden. Jeg synes imidlertid at bilen virket ganske tung og kanskje litt "satt" i lavere hastigheter, men selve styringen virket presis nok. E39 530i med manuelt gear veier imidlertid nesten 200 Kg mindre enn hhv. E39 540i og M5 - og dette merker man ganske godt på hvordan styreresponsen oppleves og i tillegg kommer altså de ulike styringene - der tannstangstyringen er litt mer presis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Ja, din E39 540i har snekke. Jeg vet ikke om det er en signifikant teknisk forskjell på E34 og E39 (med V8 motorer) på dette området, men jeg tviler. E39 har imidlertid sikkert et litt stivere chassis samt kanskje noen forbedringer på understelet. Det er sikkert noen andre her inne som kjenner til dette bedre enn jeg gjør. Personlig har jeg alltid ment at 530i med manuelt gear er det beste kompromisset når det gjelder E39 modellen.

530i manuell skulle jeg også likt å ha i garasjen. Men for meg er B44-motoren såpass grom, at jeg til og med kan overleve med automat. Men når alt kommer til alt, så er det bilens totale tilstand som veier mest (for meg).

Rustfrie og tilnærmet strøkne E39....det begynner å bli langt mellom dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg nevnte ikke noe om fordeler/ulemper snekke vs. tannstang og jeg er vel egentlig ganske enig med deg @TRF på dette området.

 

1 time siden, Fredrik skrev:

Personlig har jeg alltid ment at 530i med manuelt gear er det beste kompromisset når det gjelder E39 modellen.

Første: Ja, det var ikke egentlig et svar til deg som sådan :) Heller at dette er en tendens jeg ser går igjen i veldig mange samtaler og artikler, som jeg ikke helt greier å fornankre i virkeligheten. Det samme gjelder "presisjon", jeg har aldri egentlig savnet presisjon fra de hurtigere snekkstyringene. Noen vil sikkert mene at de er horrible, men da vil jeg utfordre med tilstand og justeringer på resten.

 

Siste, her har vi jo litt forskjellig oppfatning (intet galt i det :) ) og jeg skal utdype hvorfor;

530i, såvel som 540i, gir ikke egenltig brukeren noe en 530d (eller oppjustert) ikke gir i form av ytelser. Det både m54 og m62 derimot gir er den "følelsen" for de som har veldig lyst på v8er eller r6 bensin grunnet lydbilde eller rett og slett bare personlige preferanser. Man kan si at er "feil" å sammenligne en oppjsutert 530d med standard 30i/40i, men sannheten er jo at det ikke er feil. De aller fleste, og da mener jeg aller fleste, av disse 30d motoren var jo oppjustert i løpet av de første leveårene. Jeg har knapt til gode å finne en som ikke har vært programmert (eller tidligere vært). Går en 540i bedre enn en gjennomsnitts oppjustert 530d? ja. Men er forskjellen stor nok til å forsvare ? I mine øyne nei. Og hvis man da i tillegg tar i betraktning driftsutgifter så blir det helt åpenbart hvorfor vi ser et "paradigme skifte" til fordel dieselen i denne perioden. M5 er derimot noe helt annet, og derfor mener jeg også at dette, 530d og m5, er modellene som står igjen som de meste signifikante og "riktige" i hele e39 soritmentet når man snakker om litt mer ytelser enn de laveste modellene.

M62 i seg selv er ikke så mye tyngre enn m54, ca 20kg om ikke jeg husker helt feil (dette er på ren motor, så sikkert 40kg for komplett motor). I tillegg så er den kortere som alltid er en fordel (mindre overheng). Problemet er vel at traversen er over 20kg tynge i stål enn alu variantene. Det samme gjelder fort de kraftigere girkassene (og svinghjul/clutch) på disse. Så ja, det blir noe tyngre, men heldigvis er all ekstra vekt plassert i hovedsak bak foraksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sst079 skrev:

Men når alt kommer til alt, så er det bilens totale tilstand som veier mest (for meg).

Rustfrie og tilnærmet strøkne E39....det begynner å bli langt mellom dem...

Her er du nok inne på noe. E39 er en gammel bil med etterhvert betydelige rustutfordringer. Det finnes knapt gode eksemplarer igjen uavhengig av motorisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, sst079 skrev:

530i manuell skulle jeg også likt å ha i garasjen. Men for meg er B44-motoren såpass grom, at jeg til og med kan overleve med automat. Men når alt kommer til alt, så er det bilens totale tilstand som veier mest (for meg).

Rustfrie og tilnærmet strøkne E39....det begynner å bli langt mellom dem...

Jeg er helt enig og selv en fornuftig vedlikeholdt og pen 520i (150 HK) med manuelt gear hadde vært artig å ha i dag. Det avgjørende slik jeg ser det er å ikke ha en svakere motorisert modell som Touring i kombinasjon med automatgear (som akselerasjonsmessig var noe helt annet den gangen enn i dag). Vi snakker 1,5-2 sekunder forskjell 0-100 Km/t (i forhold til en tilsvarende sedan med manuelt gear) og trolig enda mer i mellomakselerasjonene. For 520iA Touring snakker vi om over 12 sekunder 0-100 Km/t og selv F30 316d med automatgear er 1,5 sekunder hurtigere 0-100 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, TRF skrev:

Her er du nok inne på noe. E39 er en gammel bil med etterhvert betydelige rustutfordringer. Det finnes knapt gode eksemplarer igjen uavhengig av motorisering.

Det er også min erfaring, etter å ha saumfart norske og svenske nettsider i lengre tid. Fant tilslutt et eksemplar i Sverige, altså en 540iA.
Skal man finne et godt eksemplar, virker det som at sjansen øker i takt med motorstørrelse. Dette er kanskje ikke så unaturlig, da dette ofte er entusiastbiler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig og selv en fornuftig vedlikeholdt og pen 520i (150 HK) med manuelt gear hadde vært artig å ha i dag. Det avgjørende slik jeg ser det er å ikke ha en svakere motorisert modell som Touring i kombinasjon med automatgear (som akselerasjonsmessig var noe helt annet den gangen enn i dag). Vi snakker 1,5-2 sekunder forskjell 0-100 Km/t (i forhold til en tilsvarende sedan med manuelt gear) og trolig enda mer i mellomakselerasjonene. For 520iA Touring snakker vi om over 12 sekunder 0-100 Km/t og selv F30 316d med automatgear er 1,5 sekunder hurtigere 0-100 Km/t.

 

Her er jeg helt enig med deg, Fredrik. En 520iA ville aldri vært aktuelt for meg. Selv ikke en 320iA.

Men jeg gjorde et lite prosjekt for et par års tid siden. Muligens litt galskap, men jeg var da på jakt etter et godt holdt eksemplar 3-serie, med min. 300.000 km. på telleren. Jeg endte på en én-eiers 2000 mod. 320i med full servicehistorikk fra Stenshagen/Bilia, og 322.000 km. Makan til trivelig selskap! 
Det var en bil jeg gledet meg til å kjøre hver dag, og en bil jeg savner.

Bottom line - manuell kasse er et MUST på disse små (men deilige) motorene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sst079 skrev:

Det er også min erfaring, etter å ha saumfart norske og svenske nettsider i lengre tid. Fant tilslutt et eksemplar i Sverige, altså en 540iA.
Skal man finne et godt eksemplar, virker det som at sjansen øker i takt med motorstørrelse. Dette er kanskje ikke så unaturlig, da dette ofte er entusiastbiler..?

E39 540i har vært en relativt dyr modell frem til for noen få år siden og det ble heller ikke produsert så mange av denne modellen så dette er nok en viktig del av det totale bildet. For eksempel så ble det kun bygget ca. 900 stk. 540i Touring med manuelt gear for hele perioden 1997-2003. Økonomien var også en annen for 20 år siden og færre hadde råd til biler av dette kaliberet. Dette begrenser utvalget og gjør at det er færre biler å velge mellom i dag - i motsetning til de mindre motoriserte modellene som det stadig finnes ganske mange av om enn i ganske varierende tilstand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TRF skrev:

Atlså.. styresnekke er noe av det mest utskjelte man finner i "lette" artikler. Styresnekke har ingen fordeler over tannstang. Men bakdelene er sterkt overdrevet. Jeg personlig har kjørt mye med begge, og gjort justeringer på begge typer. At man kan foretrekke tannstang, spesielt fordi det er et så mye enklere system, ja. Men den praktiske forskjellen på hvor god feedback og kontroll jeg har mener jeg ikke er så stor, det har mer blitt en "gimmick" å prate ned snekke styring på lik linje med SMG2. Stort sett av folk som ikke hadde kjent forskjellen på +0.08 eller - 0.08 spissing en gang, men de skal plutselig mene mye om "styrefølelse".

e28en i denne videoen kjører med snekkestyring, og den kan vel ikke akkurat skyldes punkteringen som kommer uti løpet? Denne bilen starter i pole i de aller fleste av løpene våre:

 

Når det gjelder forskjellen til e34 så er de konseptuelt helt like. I begge versjoner har m5 hurtigere utveklsing enn i standardutgaven, men forskjellen er økt noe på e39 vs e34. M5 har ganske lik utveksling e34 som e39.

Absolutt noe å ta med seg videre, det du sier her TRF.

Men det jeg opplevde (og var et diskutert tema tilbake i glansdagene til BMWCCN-forumet) var den evinnelige slakke snekka på E34. Altså ikke slakk i utgangspunktet, men ble upresis med tiden. Selv med komplett nytt understell kunne det være en utfordring å holde bilen rett på veien. 
 

MEN...E34 M5... har ikke denne tannstang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, e34 m5 har snekke. Eneste e34 med tannstang er IX modellene.

Det er et par grunnet til disse erfaringene:

1) Faktisk slark i gamle utslitte snekker er jo en greie. Snekkene kan også justeres (men nok de færreste som kan det). Videre er det jo ikke så mange som bytta til m5 snekke (jeg gjorde det på min egen bil den gang).

2) Jeg har til gode å se en e34 med "komplett nytt understell". Alle sier de bytter alt, og når man ser under så har de jo ikke bytta alt.

3) Hjulvinkler og atter hjulvinkler. Dette krever at _alt_ er iorden (hvilket det aldri er), og at man kan å justere bil (som ikke så altfor mange er flinke på eller nøye nok med).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det er friske komponenter i forstillingen så er det sjelden noe problem med snekkestyringen på eldre BMWer. Dette gjelder stort sett alt fra E12 og framover.

Det store problemet er at folk begynner i gal ende. De merker at det er slakk i styringen også finner de en justeringsskrue på styresnekken som de strammer litt. I 9 av 10 tilfeller så gjør de det bare vondt verre, det eneste de oppnår er at snekken slites fortere. Begynn heller med og stramme den store mutteren på rattakselen som sitter over ved pedalene. I de fleste tilfeller så holder det. Hvis ikke så er det bare og lete etter slitte styrekuler. Det er 6 stykk og den som flesteparten glemmer er de 2 på parallellstaget. Foringen på hjelpesnekken kan også spille deg er puss, fort gjort og overse den. Hjelper heller ikke det så er det foringene på bærearmene som er det neste og husk at de alltid byttes i par.

Når det gjelder og justere forstillingen så er det viktig at man følger anvisningene fra BMW. Har man ikke riktig vekt i bilen så blir det feil. Som regel 2*75 kg foran, 75 kilo i baksetet og full tank men det kan variere litt mellom modellene. Hvis man kommer til et verksted for 4 hjulskontroll på en BMW og de ikke bruker vekter er det bare og finne et annet verksted.

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...