William Skagen Skrevet Mars 24, 2020 Skrevet Mars 24, 2020 (endret) Hei og hopp! Tenkte det ville vĂŠre gĂžy Ă„ lage en trĂ„d nĂ„ som jeg endelig har noe artig parkert utenfor đ BMW frelsingen min startet faktisk for kort tid siden med en gjennomrusta og sliten E39 525i. Jeg ble utrolig glad i bilen sĂ„ den "logiske" oppgradering ble for meg en vassere versjon av samme modelltype. Kravet var manuelt gir (da jeg er ung og mĂ„ kunne imponere damene), tĂžrst bensinmotor og tolererbar utstyrsliste. Etter Ă„ ha funnet lite interessante biler her til lands falt det pĂ„ en lovende 540i fra sverige. NĂ„ som vi slipper engangsavgift pĂ„ 2000 modeller var det jo bare Ă„ utnytte dette til det fulleste, sĂ„ jeg dro med meg noen kompiser og kjĂžrte gode 7 timer til Oskarshamn for Ă„ hente en bil jeg knapt hadde sett 8 bilder av. Da jeg omsider var fremme pĂ„ den ellers tomme havna ble vi vinket inn av to menn i arbeidsklĂŠr til et mĂžrkt mursteins-belagt varehus. Litt tidlig Ă„ dĂž allerede nĂ„ tenkte jeg, men jeg var veldig gira pĂ„ 540 sĂ„ jeg bevegde meg modig innover. Det viste seg heldigvis Ă„ vĂŠre to superhyggelige folk der eieren entusiastisk viste meg bilen og hva som hadde blitt gjort i hans eie. Kort tid etterpÄ var jeg solt eier av en Tysk V8 stasjonsvogn med manuell girkasse! đ€©Â Det har dog ikke bare vĂŠrt enkelt.. Etter 10 kjĂžrte kilometer begynte bilen Ă„ riste svakt pĂ„ motorveien. Dette utviklet seg brĂ„tt til Ă„ bli en voldelig risting og jeg endte opp med nĂždlys pĂ„ veikanten mens vi febrilsk feilsĂžkte bilen i bekmĂžrkt pissregn... Det falt nĂ„ pĂ„ meg at jeg skulle kjĂžre 600km hjemover i dette vĂŠret med en ukjent bil som hadde sommerdekk av tvilsom kvalitet tidlig i februar mĂ„ned đŹÂ BĂ„de selger og mekaniker-kompis kom med tips, og etter Ă„ ha sjekket deler av for/bakstilling regnet vi med at felgene som ble satt pĂ„ fĂžr salg mĂ„tte vĂŠre ujevne. Med gyldige prĂžveskilt ut dagen bestemte vi oss for Ă„ kjĂžre forsiktig videre. Siden bilen ikke ristet under 80km/t tok vi en svingete landeveis-omvei for Ă„ slippe 110 sone. Dette endte opp med Ă„ bli en av mine desidert beste kjĂžreopplevelser noensinne mens jeg jagde kompisene mine pĂ„ tomme og Ă„pne landeveier. PĂ„ mirakulĂžst vis gjorde dette at bilen "myknet" helt opp etter det som mĂ„ ha vĂŠrt en tĂŠrende vinterlagring. De resterende 400 kilometerne gikk som en drĂžm selv i sunne hastigheter, og pĂ„ Svinesund tollstasjon gikk fortollingen heldigvis helt smertefritt sĂ„ jeg rakk (omtrent) helt hjem fĂžr prĂžveskiltet lĂžp ut! đ  Alt var dessverre ikke nirvana enda, da jeg dagen etter la om til mine shabby men rette RC090 felger, og merket at hĂžyre jekkfeste bak ikke var helt oppe Ă„ nikket. FĂžr jeg rakk Ă„ senke bilen sa det knĂŠsj, og jekken bevegde seg sakte opp i kanalen đ Typegodkjenning virket nĂ„ litt hĂ„plĂžst, men av ren trass bestilte jeg time. Mulig han som jobbet der likte bilen, men han mente at siden rust kun var isolert til ytre kanal var det ikke trafikkfarlig, og siden bilen ble kjĂžpt ferdig EU godkjent gikk den jaggu gjennom đ€ Etter dette rabalderet har jeg fokusert mest pĂ„ Ă„ nyte bilen mens det har vĂŠrt fint vĂŠr, sĂ„ lite har blitt gjort. Utstyrsliste ser du her. ForelĂžpige feil utenom ovennevnte er: Mindre rustblemmer/shabby lakk her og der og rust rundt glassbaklukerammen (umulig Ă„ fĂ„ tak i rustfri brukt tydeligvis..) Litt overflate rust under bilen som tyder pĂ„ et salt liv helt uten tektyl e.l. Pikselfeil i speedometer Tror justeringspinner til lykter har ryket. Hydraulisk bakluke er treg Radiomodul er defekt og jeg klarte Ă„ Ăždelegge kassettspilleren med en tape-AUX kassett pĂ„ vei hjem fra Sverige sĂ„ har 0 tilgang til musikk Det som forelĂžpig plager meg mest: vandring i styring (svinger svakt til hĂžyre og venstre av seg selv pĂ„ motorvei). Dette er vist et problem flere har hatt med e39, men som ender opp med Ă„ vĂŠre alt fra traversforing bak til styresnekkejustering foran.. Bilen var heldigvis billig nok til at disse skavankene kan svelges, og med kun 200ish produsert i hele verden (?) i konfigurasjon 540i touring med manuell kasse og facelift er den overraskende sjelden ogsĂ„!   Endret Mars 24, 2020 av William Skagen sst079, Werther, BjornarHS og 10 andre reagerte pĂ„ dette 13
Fredrik 90 Skrevet Mars 26, 2020 Skrevet Mars 26, 2020 Dette var en artig historie, ser ut som det endte sĂ„nn passe bra da. Den ubalansen du fikk var nok bare en uskyldig "flat spot" pĂ„ hjula etter vinterlagring, dette forsvinner som du merket etter litt kjĂžring. Selv om du har en liten liste med ting sĂ„ kan du bare nyte Ă„ tenke pĂ„ at alt det du putter i bilen av penger og arbeid vil lĂžnne seg. Dette er en sjelden bil og holder du bilen pen og original sĂ„ kommer prisen til Ă„ holde seg veldig bra đ Ellers sĂ„ mĂ„ jo dette vĂŠre en sen 2000 modell, siden den har faceliften. Jeg merker at jeg har veldig lyst pĂ„ E39 igjen, helst med V8er. Sist jeg hadde E39 sĂ„ kunne de jo betraktes som "nyere" biler, det begynner Ă„ bli en stund siden nĂ„ đ
FredrikE24 Skrevet Mars 26, 2020 Skrevet Mars 26, 2020 FÞr du kludrer med snekka, sjekk hjelpesnekke, paralellstag og endeledd nÞye! Gratulerer med drÞmmebil!  FÄr jeg spÞrre hvor mye avgifter du mÄtte ut med? Jeg er litt nysgjerrig.
William Skagen Skrevet Mars 26, 2020 Forfatter Skrevet Mars 26, 2020 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Ellers sĂ„ mĂ„ jo dette vĂŠre en sen 2000 modell, siden den har faceliften. Jeg merker at jeg har veldig lyst pĂ„ E39 igjen, helst med V8er. Sist jeg hadde E39 sĂ„ kunne de jo betraktes som "nyere" biler, det begynner Ă„ bli en stund siden nĂ„ đ Stemmer at dette er en sen 00 modell, og ja E39 med V8 er utrolig morro. Spesielt gĂžy er det Ă„ se folk som tester bilen glise nĂ„r de starter den đ De fleste tror det er en 520i/d eller lignende fĂžr hĂžrer motor! 1 time siden, FredrikE24 skrev: FĂžr du kludrer med snekka, sjekk hjelpesnekke, paralellstag og endeledd nĂžye! Gratulerer med drĂžmmebil!  FĂ„r jeg spĂžrre hvor mye avgifter du mĂ„tte ut med? Jeg er litt nysgjerrig. Takk for tips đKom pĂ„ rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet pĂ„ hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vĂŠrt produsert 3 mĂ„neder senere, og endte opp pĂ„ 70.000 i engangsavgift Â
Shattered Skrevet Mars 26, 2020 Skrevet Mars 26, 2020 Ene nabokona kjÞrte 540i ei stund. Hun synes den brukte litt mye bensin. Jeg skjÞnte jo hvorfor da jeg skjÞnte det var en 540 Tror denne var med autolat da, touring og preface. William Skagen reagerte pÄ dette 1
FredrikE24 Skrevet Mars 26, 2020 Skrevet Mars 26, 2020 1 time siden, William Skagen skrev: Takk for tips đKom pĂ„ rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet pĂ„ hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vĂŠrt produsert 3 mĂ„neder senere, og endte opp pĂ„ 70.000 i engangsavgift  Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjĂžr det samme om noen Ă„r. Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for Ă„ bevise eksporten og avregistrering hos söta bror?
William Skagen Skrevet Mars 26, 2020 Forfatter Skrevet Mars 26, 2020 55 minutter siden, FredrikE24 skrev: Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjĂžr det samme om noen Ă„r. Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for Ă„ bevise eksporten og avregistrering hos söta bror? Beholdt begge vognkortene ja. Sendte han kopi av toll/godkjennings-papirer og det funka fint. Hele prosessen gikk overraskende glatt sĂ„ kan bare anbefale. Ved neste import ville jeg nok hentet bil litt nĂŠrmere Norge og evt. bestilt forsikring til de svenske skiltene som sto pĂ„ bilen. (Man har lov til Ă„ kjĂžre med disse i Norge i 30 dager)Â
Daniel. Skrevet Mars 26, 2020 Skrevet Mars 26, 2020 Gratulerer med tÞff bil V8 og manuell er ikke feil. Hvor langt er denne gÄtt?
William Skagen Skrevet Mars 27, 2020 Forfatter Skrevet Mars 27, 2020 15 timer siden, Daniel. skrev: Hvor langt er denne gÄtt? Den har gÄtt 232.000km sÄ det er ikke smÄtteri, men det skal merkes at bilen ble kjÞrt de fÞrste 150k i Tyskland i lÞpet av kun 4 Är. Resten ble kjÞrt i Sverige
Gabz Skrevet Mai 10, 2020 Skrevet Mai 10, 2020 Artig historie og flott bil! E39-frelst selv og har eid alt for mange av de, sÄ her mÄ det fÞlges med. Spennende med E39-trÄd, og spesielt med manuell 540i SÄ meget fin ut. Du fÄr poste noe interiÞrbilder ogsÄ. Heldig med skiltene ogsÄ, fikk du komme med Þnske om "fine" skilter eller var det tilfeldig?
Werther Skrevet Mars 17, 2023 Skrevet Mars 17, 2023 Hadde vĂŠrt artig med en oppdatering pĂ„ denne snasne E39en.Â
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ