GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei og hopp!

Tenkte det ville vĂŠre gĂžy Ă„ lage en trĂ„d nĂ„ som jeg endelig har noe artig parkert utenfor 😊 BMW frelsingen min startet faktisk for kort tid siden med en gjennomrusta og sliten E39 525i. Jeg ble utrolig glad i bilen sĂ„ den "logiske" oppgradering ble for meg en vassere versjon av samme modelltype. 

Kravet var manuelt gir (da jeg er ung og mĂ„ kunne imponere damene), tĂžrst bensinmotor og tolererbar utstyrsliste. Etter Ă„ ha funnet lite interessante biler her til lands falt det pĂ„ en lovende 540i fra sverige. NĂ„ som vi slipper engangsavgift pĂ„ 2000 modeller var det jo bare Ă„ utnytte dette til det fulleste, sĂ„ jeg dro med meg noen kompiser og kjĂžrte gode 7 timer til Oskarshamn for Ă„ hente en bil jeg knapt hadde sett 8 bilder av. Da jeg omsider var fremme pĂ„ den ellers tomme havna ble vi vinket inn av to menn i arbeidsklĂŠr til et mĂžrkt mursteins-belagt varehus. Litt tidlig Ă„ dĂž allerede nĂ„ tenkte jeg, men jeg var veldig gira pĂ„ 540 sĂ„ jeg bevegde meg modig innover. Det viste seg heldigvis Ă„ vĂŠre to superhyggelige folk der eieren entusiastisk viste meg bilen og hva som hadde blitt gjort i hans eie. Kort tid etterpÄ var jeg solt eier av en Tysk V8 stasjonsvogn med manuell girkasse!Â đŸ€©Â 

Det har dog ikke bare vĂŠrt enkelt.. Etter 10 kjĂžrte kilometer begynte bilen Ă„ riste svakt pĂ„ motorveien. Dette utviklet seg brĂ„tt til Ă„ bli en voldelig risting og jeg endte opp med nĂždlys pĂ„ veikanten mens vi febrilsk feilsĂžkte bilen i bekmĂžrkt pissregn... Det falt nĂ„ pĂ„ meg at jeg skulle kjĂžre 600km hjemover i dette vĂŠret med en ukjent bil som hadde sommerdekk av tvilsom kvalitet tidlig i februar mĂ„ned 😬 BĂ„de selger og mekaniker-kompis kom med tips, og etter Ă„ ha sjekket deler av for/bakstilling regnet vi med at felgene som ble satt pĂ„ fĂžr salg mĂ„tte vĂŠre ujevne. Med gyldige prĂžveskilt ut dagen bestemte vi oss for Ă„ kjĂžre forsiktig videre. Siden bilen ikke ristet under 80km/t tok vi en svingete landeveis-omvei for Ă„ slippe 110 sone. Dette endte opp med Ă„ bli en av mine desidert beste kjĂžreopplevelser noensinne mens jeg jagde kompisene mine pĂ„ tomme og Ă„pne landeveier. PĂ„ mirakulĂžst vis gjorde dette at bilen "myknet" helt opp etter det som mĂ„ ha vĂŠrt en tĂŠrende vinterlagring. De resterende 400 kilometerne gikk som en drĂžm selv i sunne hastigheter, og pĂ„ Svinesund tollstasjon gikk fortollingen heldigvis helt smertefritt sĂ„ jeg rakk (omtrent) helt hjem fĂžr prĂžveskiltet lĂžp ut! 😀  

Alt var dessverre ikke nirvana enda, da jeg dagen etter la om til mine shabby men rette RC090 felger, og merket at hĂžyre jekkfeste bak ikke var helt oppe Ă„ nikket. FĂžr jeg rakk Ă„ senke bilen sa det knĂŠsj, og jekken bevegde seg sakte opp i kanalen 😍 Typegodkjenning virket nĂ„ litt hĂ„plĂžst, men av ren trass bestilte jeg time. Mulig han som jobbet der likte bilen, men han mente at siden rust kun var isolert til ytre kanal var det ikke trafikkfarlig, og siden bilen ble kjĂžpt ferdig EU godkjent gikk den jaggu gjennomÂ đŸ€—

Etter dette rabalderet har jeg fokusert mest pÄ Ä nyte bilen mens det har vÊrt fint vÊr, sÄ lite har blitt gjort. Utstyrsliste ser du her. ForelÞpige feil utenom ovennevnte er:

  • Mindre rustblemmer/shabby lakk her og der og rust rundt glassbaklukerammen (umulig Ă„ fĂ„ tak i rustfri brukt tydeligvis..) 
  • Litt overflate rust under bilen som tyder pĂ„ et salt liv helt uten tektyl e.l.
  • Pikselfeil i speedometer
  • Tror justeringspinner til lykter har ryket.
  • Hydraulisk bakluke er treg
  • Radiomodul er defekt og jeg klarte Ă„ Ăždelegge kassettspilleren med en tape-AUX kassett pĂ„ vei hjem fra Sverige sĂ„ har 0 tilgang til musikk
  • Det som forelĂžpig plager meg mest: vandring i styring (svinger svakt til hĂžyre og venstre av seg selv pĂ„ motorvei). Dette er vist et problem flere har hatt med e39, men som ender opp med Ă„ vĂŠre alt fra traversforing bak til styresnekkejustering foran.. 

Bilen var heldigvis billig nok til at disse skavankene kan svelges, og med kun 200ish produsert i hele verden (?) i konfigurasjon 540i touring med manuell kasse og facelift er den overraskende sjelden ogsÄ!

90554177_209237743750371_5786113850214449152_n.jpg

87800656_200318018042203_8405724977977884672_n (1).jpg

 

 

90549964_142878697122024_1097935752735490048_n.jpg

Endret av William Skagen
Skrevet

Dette var en artig historie, ser ut som det endte sÄnn passe bra da. Den ubalansen du fikk var nok bare en uskyldig "flat spot" pÄ hjula etter vinterlagring, dette forsvinner som du merket etter litt kjÞring. 

Selv om du har en liten liste med ting sĂ„ kan du bare nyte Ă„ tenke pĂ„ at alt det du putter i bilen av penger og arbeid vil lĂžnne seg. Dette er en sjelden bil og holder du bilen pen og original sĂ„ kommer prisen til Ă„ holde seg veldig bra 😀

Ellers sĂ„ mĂ„ jo dette vĂŠre en sen 2000 modell, siden den har faceliften. Jeg merker at jeg har veldig lyst pĂ„ E39 igjen, helst med V8er. Sist jeg hadde E39 sĂ„ kunne de jo betraktes som "nyere" biler, det begynner Ă„ bli en stund siden nĂ„ 😉

Skrevet

FĂžr du kludrer med snekka, sjekk hjelpesnekke, paralellstag og endeledd nĂžye!

Gratulerer med drĂžmmebil!

 

FÄr jeg spÞrre hvor mye avgifter du mÄtte ut med? Jeg er litt nysgjerrig.

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ellers sĂ„ mĂ„ jo dette vĂŠre en sen 2000 modell, siden den har faceliften. Jeg merker at jeg har veldig lyst pĂ„ E39 igjen, helst med V8er. Sist jeg hadde E39 sĂ„ kunne de jo betraktes som "nyere" biler, det begynner Ă„ bli en stund siden nĂ„ 😉

Stemmer at dette er en sen 00 modell, og ja E39 med V8 er utrolig morro. Spesielt gĂžy er det Ă„ se folk som tester bilen glise nĂ„r de starter den 😄 De fleste tror det er en 520i/d eller lignende fĂžr hĂžrer motor!

1 time siden, FredrikE24 skrev:

FĂžr du kludrer med snekka, sjekk hjelpesnekke, paralellstag og endeledd nĂžye!

Gratulerer med drĂžmmebil!

 

FÄr jeg spÞrre hvor mye avgifter du mÄtte ut med? Jeg er litt nysgjerrig.

Takk for tips 👍Kom pĂ„ rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet pĂ„ hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vĂŠrt produsert 3 mĂ„neder senere, og endte opp pĂ„ 70.000 i engangsavgift :P 

Skrevet

Ene nabokona kjÞrte 540i ei stund. Hun synes den brukte litt mye bensin. Jeg skjÞnte jo hvorfor da jeg skjÞnte det var en 540 :P Tror denne var med autolat da, touring og preface. 

Skrevet
1 time siden, William Skagen skrev:

Takk for tips 👍Kom pĂ„ rundt 14000 i moms og ellers 2400kr i vrakpant og 120kr for norske skilt. Typegodkjenning var gratis siden bilen var E1 merket og engangsavgift slapp jeg siden bilen er "veteran". Regnet pĂ„ hva bilen ville kostet meg dersom den skulle vĂŠrt produsert 3 mĂ„neder senere, og endte opp pĂ„ 70.000 i engangsavgift :P 

Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjÞr det samme om noen Är.

Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for Ä bevise eksporten og avregistrering hos söta bror?

Skrevet
55 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjÞr det samme om noen Är.

Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for Ä bevise eksporten og avregistrering hos söta bror?

Beholdt begge vognkortene ja. Sendte han kopi av toll/godkjennings-papirer og det funka fint. Hele prosessen gikk overraskende glatt sÄ kan bare anbefale. Ved neste import ville jeg nok hentet bil litt nÊrmere Norge og evt. bestilt forsikring til de svenske skiltene som sto pÄ bilen. (Man har lov til Ä kjÞre med disse i Norge i 30 dager) 

Skrevet
15 timer siden, Daniel. skrev:

Hvor langt er denne gÄtt?

Den har gÄtt 232.000km sÄ det er ikke smÄtteri, men det skal merkes at bilen ble kjÞrt de fÞrste 150k i Tyskland i lÞpet av kun 4 Är. Resten ble kjÞrt i Sverige

  • 1 month later...
Skrevet

Artig historie og flott bil! E39-frelst selv og har eid alt for mange av de, sÄ her mÄ det fÞlges med. Spennende med E39-trÄd, og spesielt med manuell 540i :) SÄ meget fin ut. Du fÄr poste noe interiÞrbilder ogsÄ. Heldig med skiltene ogsÄ, fikk du komme med Þnske om "fine" skilter eller var det tilfeldig?

  • 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...