Gå til innhold

Knekt fjær F31

Docile
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2014 mod 318d x-drive (F31). Her om dagen knakk fjæra høyre foran. Bilen har gått rett over 50.000 og er "pent kjørt". Bavaria (og takstmannen de har innhentet) sier det er metalltretthet, men jeg må si jeg er overrasket over dette svaret. Kan noen si noe om forventet levetid på en fjær ved "normal" kjøring?

Pål

Endret av Docile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50.000 km på en fjær er alt for lite. en forventet levetid for denne burde være 3 ganger så lang. vell å merke så er det høyre fjær som har gått og det er normalt at de går først takket være rundkjøringer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Docile skrev:

Hei!

Jeg har en 2014 mod 318d x-drive (F31). Her om dagen knakk fjæra høyre foran. Bilen har gått rett over 50.000 og er "pent kjørt" av fruen. Bavaria (og takstmannen de har innhentet) sier det er metalltretthet, men jeg må si jeg er overrasket over dette svaret. Kan noen si noe om forventet levetid på en fjær ved "normal" kjøring?

Pål

Har dessverre røkte fjærer med kortere kjøring enn det. Spørsmålet her er om den fjæra er byttet før eller ikke. Er den ikke byttet før er det dessverre ikke å hente på en bil som er 6 år gammel. Er den byttet før kan det være noe å hente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti fjærer som har knekt da bilen var gått 20k km (vel og merke på Peugeot). Man har også de som holder flere hundre tusen... 

Bilen er 6 år og utenfor garanti så dette må du nok bare betale selv.

Vil du ha "problemfritt" bilhold og unngå uforutsette utgifter må du holde deg under 5 år.

Man kan sikkert si at fjæra burde holdt lengre, men den har holdt så lenge bilen hadde garanti (5 år).

Hadde du og evt tidligere eiere kjørt flere km hadde den sannsynligvis brukket innenfor garanti og dette ville vært en garantisak.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte ikke fjøra som er problemet. Problemet er at topplager setter seg pga at masse dritt samler seg oppi skåla og lageret setter seg. Da vrir man fjøra hver gang man svinger og til slutt vil den knekke. HELT vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig ja, men enkelte merker får til løsninger som beskytter lageret så godt at det holder omtrent bilens levetid. Bmw er ikke et av disse merkene...

Kombiner det med at fjæra gjerne har  tynnere diameter i bunn og går inn i dekket når den knekker så får man litt mellomfornøyde eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! X5 (e70) har ikke lager, det er friksjonsskiver.

Men ellers jeg er enig med dere, delvis. Knekte fjærer er ikke og har aldri vært uvanlig. Men såpass tidlig som det er her er kanskje litt uvanlig. Dog så kan det være så enkelt som skade på lakk, og mye kjøring i salt. Samt en stor kul/hump og dermed knekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E70 svinger på opphengsarmene så den har ingen lager, men jeg har likevell sett en med 3 knekte fjærer samtidig..🙈

Ellers for å svare trådstarter, at fjærer går på 50 000km  er ikke uvanlig på de fleste bilmerker, både foran og bak.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kvaliteten er blitt dårliger enn det var før. Husker på mine gamle biler, så knakk jo aldri fjærene, og noen av de var gått langt.

Har inntrykk av at dette er blitt et større problem fra ca 2000tallet. Har bytte fjær på min også på ene siden foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også sies at fjørene til BMW må komprimeres så inni granskauen noe som gjør at de alltid har en preload i forhold til andre bilmerker. Så at disse bare sier pang en dag på grunn av rust og materialtretthet kommer ikke som en overaskelse egentlig. 

Men det er slitedeler dette også desverre

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...