Docile Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 (endret) Hei! Jeg har en 2014 mod 318d x-drive (F31). Her om dagen knakk fjæra høyre foran. Bilen har gått rett over 50.000 og er "pent kjørt". Bavaria (og takstmannen de har innhentet) sier det er metalltretthet, men jeg må si jeg er overrasket over dette svaret. Kan noen si noe om forventet levetid på en fjær ved "normal" kjøring? Pål Endret Mai 4, 2020 av Docile Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tthuns Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 50.000 km på en fjær er alt for lite. en forventet levetid for denne burde være 3 ganger så lang. vell å merke så er det høyre fjær som har gått og det er normalt at de går først takket være rundkjøringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 1 time siden, Docile skrev: Hei! Jeg har en 2014 mod 318d x-drive (F31). Her om dagen knakk fjæra høyre foran. Bilen har gått rett over 50.000 og er "pent kjørt" av fruen. Bavaria (og takstmannen de har innhentet) sier det er metalltretthet, men jeg må si jeg er overrasket over dette svaret. Kan noen si noe om forventet levetid på en fjær ved "normal" kjøring? Pål Har dessverre røkte fjærer med kortere kjøring enn det. Spørsmålet her er om den fjæra er byttet før eller ikke. Er den ikke byttet før er det dessverre ikke å hente på en bil som er 6 år gammel. Er den byttet før kan det være noe å hente. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 (endret) Har vært borti fjærer som har knekt da bilen var gått 20k km (vel og merke på Peugeot). Man har også de som holder flere hundre tusen... Bilen er 6 år og utenfor garanti så dette må du nok bare betale selv. Vil du ha "problemfritt" bilhold og unngå uforutsette utgifter må du holde deg under 5 år. Man kan sikkert si at fjæra burde holdt lengre, men den har holdt så lenge bilen hadde garanti (5 år). Hadde du og evt tidligere eiere kjørt flere km hadde den sannsynligvis brukket innenfor garanti og dette ville vært en garantisak. Endret Mai 4, 2020 av Lars89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 Er jo ofte ikke fjøra som er problemet. Problemet er at topplager setter seg pga at masse dritt samler seg oppi skåla og lageret setter seg. Da vrir man fjøra hver gang man svinger og til slutt vil den knekke. HELT vanlig problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 Det er helt vanlig ja, men enkelte merker får til løsninger som beskytter lageret så godt at det holder omtrent bilens levetid. Bmw er ikke et av disse merkene... Kombiner det med at fjæra gjerne har tynnere diameter i bunn og går inn i dekket når den knekker så får man litt mellomfornøyde eiere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 Ha! X5 (e70) har ikke lager, det er friksjonsskiver. Men ellers jeg er enig med dere, delvis. Knekte fjærer er ikke og har aldri vært uvanlig. Men såpass tidlig som det er her er kanskje litt uvanlig. Dog så kan det være så enkelt som skade på lakk, og mye kjøring i salt. Samt en stor kul/hump og dermed knekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Mai 4, 2020 Share Skrevet Mai 4, 2020 (endret) E70 svinger på opphengsarmene så den har ingen lager, men jeg har likevell sett en med 3 knekte fjærer samtidig..🙈 Ellers for å svare trådstarter, at fjærer går på 50 000km er ikke uvanlig på de fleste bilmerker, både foran og bak. Endret Mai 4, 2020 av 540is Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Mai 6, 2020 Share Skrevet Mai 6, 2020 Jeg tror kvaliteten er blitt dårliger enn det var før. Husker på mine gamle biler, så knakk jo aldri fjærene, og noen av de var gått langt. Har inntrykk av at dette er blitt et større problem fra ca 2000tallet. Har bytte fjær på min også på ene siden foran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mai 6, 2020 Share Skrevet Mai 6, 2020 Som Otis sier, salt er nok en myye større synder enn antall kjørte km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Mai 7, 2020 Share Skrevet Mai 7, 2020 (endret) Skal også sies at fjørene til BMW må komprimeres så inni granskauen noe som gjør at de alltid har en preload i forhold til andre bilmerker. Så at disse bare sier pang en dag på grunn av rust og materialtretthet kommer ikke som en overaskelse egentlig. Men det er slitedeler dette også desverre Endret Mai 7, 2020 av warg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå