Gå til innhold

Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E63 645 redningsprosjekt


 Share

Anbefalte innlegg

2000 er ganske stivt ja. 

Ikke ofte det er skjermen som er problemet, må vel være under 1%. Kom bilen med CCC originalt? Det er ulike tabs på tilkoblinga til LVDS-kabelen til M-ASK og CCC og ved retrofit er det mange som bare filer av den tab-en for å få kontakta til å passe. Mulig det sitter dårlig da. Ellers er jo skjerm stort sett nesten gratis på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ombygget? 
Ved kjøp av bilen stusset jeg over et kort vin nummer men gikk videre med kjøpet siden vegvesen hadde godkjent det ved import. 
IMG_5815.thumb.jpeg.454db4f4cdc662e3cbf23f1fca3f2c8c.jpeg

Tidligere eier henviste til en forhandler lengre tilbake i tid som jeg fortsatt ikke har fått noe tilbakemelding fra, så begynte å undersøke selv da jeg var helt uvitende. 

Fikk hjertet i halsen når jeg så hvor første service i Norge har vært:

IMG_5612.thumb.jpeg.7d34c9cc3bb85662fb4e7e516f7bd040.jpeg

Nærmere undersøkelse viser at første eier i Norge var:

IMG_0006.thumb.jpeg.409eaa4cd8ebe0b1fd29ea573bca7cf3.jpeg

Som er Geir Olsen aka Olsen bil.

Her var det ikke annet å gjøre enn å ringe statens vegvesen for å høre hva som er historien og om denne bilen har vært inne til kontroll i senere tid. Jeg ønsker ikke å kjøre rundt i en bil som er satt sammen av 3 biler eller har 50% av airbaggene fjernet. 

oppdaterer her når jeg får svar….

 


 

@E.C. - Bilen har 609 Navigation system professional fra standard så det bør ikke være noe ombygging fra MASK.

Tidligere eier pratet om noe ombygging fra liten til stor skjerm men forstår ikke at det er tilfelle med 609 i utstyrslisten.

 

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelige greier😥 Hvis det er en bil som Olsen Bil importerte er det vel ikke sikkert den har havna på lista til vegvesenet over biler som måtte sjekkes. Det var vel biler som var kollidert i Norge og kjøpt av Olsen bil og deretter reparert/godkjent av de som ble kontrollert om jeg ikke husker feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au! Kjedelig utvikling. Forhåpentligvis er ikke dette en bil sammensatt av flere, selv om sannsynligheten er kanskje er litt for stor når VIN er innpreget slik det er gjort. I så måte er det bare å håpe at du får hevet kjøpet og funnet et annet V8-prosjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oppdatering fra Statens vegvesen

Kom i kontakt med en person fra vegvesenet som kunne bekrefte at denne bilen var ombygd av Olsen bil og at han var første eier i Norge. Vedkommende hjalp meg å finne personen som godkjente denne ombyggingen i 2011 og den første gode nyheten var at han var fortsatt ansatt hos vegvesenet(vi har jo alle hørt om de som var korrupte i Olsen saken og fikk sparken)😄

Begge forklarte at dette var veldig ryddig ombygging og ingen grunn til bekymring da bilen ikke hadde noen karosserimessig arbeid utført. 

Situasjonen var den at en norskregistrert Sort BMW 645ci 2005 modell ble krasjet i Norge. Ut fra bildene ser det ut til å være i fronten. 

IMG_5874.jpeg.2fee16ce19f72d28eca1596bfadf6a05.jpeg


Olsen bil kjøpte da en komplett bil fra Tyskland, som er den bilen jeg har idag. For å unngå avgifter på bilen de importerte tok de Motor, girkasse og en drivaksel fra den skadede sort 645ci. 

Konklusjonen er dermed den at min sølvgrå 645ci har ikke vært i en kollisjon men fått overført minimum 3 deler fra den skadede sorte E63(minimumskrav fra SVV). Ut fra bildene kan det se ut til at girkasse og komplett bakstilling er flyttet over fra den skadede norske bilen. Kanskje også motor men er usikker. 
 

Her er bildene fra da den ble godkjent hos Vegvesenet i 2011

IMG_5871.thumb.jpeg.da2b68d5d9e13a8ff3dd417dcafe0462.jpegIMG_5872.thumb.jpeg.f4918200d782787c3be0ec6d778413f9.jpegIMG_5873.thumb.jpeg.89455c89b7c40cc119f34dd8f7f90de5.jpeg

Finne info om den sorte bilen

Jeg vet nå at den sølvgrå bilen ble importert på 80.000km. Dermed handlet det så om å få litt info om den sorte bilen, spesielt for å finne ut kmstanden på motor og girkasse. Sannsynligheten for at den har gått mer enn 80.000km regnet jeg som stor. Jeg kunne verken få regNr eller VIN nummer på den sorte bilen, men for å lukke munnen på han masete karen som nå eier denne bilen fikk jeg vite ar bilen var inne til eu kontroll sept 2010(året før) med kmstand på 56.000km. Dermed er jeg veldig sikker på at det som har blitt flyttet over IKKE har gått mer enn det kmstanden nå viser :D

Dette var gode nyheter så nå er det bare å bestille deler for å få denne fikset.

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten være SD47374 da?

Uansett bra å høre at denne ikke var en av de makkverkene som ble satt sammen av Olsen Bil :)

Kult prosjekt forresten, skal følge med her :)

Er forøvrig litt der selv med LED vs. halogen angel eyes på E91 min. Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg vil ha.

Monterte noen LED pærer fra Biltema (faktisk) i angel eyes på en E61 LCI på fredag og det så egentlig ikke så verst ut, var grei hvitfarge på de.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en ok måte å få fikset en skadet bil på. Ble gjort på veldig mange biler på 90- og tidlig 2000 tallet. Bedre enn biler som har vært i 2 deler. Ikke helt håpløst økonomisk heller, da motoren og det andre i den sølv sikkert var verdt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2024 den 0.07, laffe skrev:

Litt kjedelige greier😥 Hvis det er en bil som Olsen Bil importerte er det vel ikke sikkert den har havna på lista til vegvesenet over biler som måtte sjekkes. Det var vel biler som var kollidert i Norge og kjøpt av Olsen bil og deretter reparert/godkjent av de som ble kontrollert om jeg ikke husker feil? 

Helt riktig det, denne havnet ikke på lista. Heldigvis fikk jeg sjekket opp i dette samt tilbydde å møte opp på en trafikkstasjon om de ønsker å gå over bilen. I dette tilfelle var det klokkeklar tilbakemelding om at denne bilen er det ingen grunn for å sjekke 

På 23.6.2024 den 8.55, Saltkjelen skrev:

Au! Kjedelig utvikling. Forhåpentligvis er ikke dette en bil sammensatt av flere, selv om sannsynligheten er kanskje er litt for stor når VIN er innpreget slik det er gjort. I så måte er det bare å håpe at du får hevet kjøpet og funnet et annet V8-prosjekt. 

Heldigvis traff jeg riktig denne gangen og det var utrolig deilig å få klarert opp i. Følte dette var 50/50 sjanse for at bilen skulle bli verdiløs eller at den var sjekket og godkjent for vei. Tok opp med dem hvorfor vinnummeret så ut til å være preget inn av en 4-åring med en pigghammer(Ordla meg kanskje litt penere😅), samt så stusset jeg over lengden på nummeret. Sistnevnte svarte de på og det ble gjort om noen år senere, til ett normalt 17 sifra vin nummer. Nummeret jeg har er 20112810017

  • 2011 = året dette ble godkjent/utført
  • 281 = Trafikkstasjonen som godkjente 
  • 0017 = Antall biler godkjent det år på det tidspunktet.
På 24.6.2024 den 20.48, Daniel. skrev:

Må nesten være SD47374 da?

Uansett bra å høre at denne ikke var en av de makkverkene som ble satt sammen av Olsen Bil :)

Kult prosjekt forresten, skal følge med her :)

Er forøvrig litt der selv med LED vs. halogen angel eyes på E91 min. Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg vil ha.

Monterte noen LED pærer fra Biltema (faktisk) i angel eyes på en E61 LCI på fredag og det så egentlig ikke så verst ut, var grei hvitfarge på de.

SD registrerte ser ikke ut til å være riktig da denne bilen skal ha en registrering på vegvesenet sine sider på 56k km i september 2010 på sin siste eu kontroll. Har ting blir gjort riktig så mener jeg denne bilen skal være «død» etter girkasse og drivaksler er satt i min bil, men nå prater vi om en som har litt svinn på skogen, så hvem vet om den kjører rundt Idag?

Jeg har fjernet minimum 4x par normale Angel eyes pærer fra tidligere biler og tar vare på alt mulig merkelig, men klarer F*** ikke finne de. BMW skal ha 500kr PER STK for de dumme pærene, så jeg skal lete engang til i bilrotet for ønsker å gå for gule nå, men kjekt med tips om Biltema pærer. Det hadde jeg ikke trodd lyste noe som helst.

23 timer siden, Ron788m skrev:

Egentlig en ok måte å få fikset en skadet bil på. Ble gjort på veldig mange biler på 90- og tidlig 2000 tallet. Bedre enn biler som har vært i 2 deler. Ikke helt håpløst økonomisk heller, da motoren og det andre i den sølv sikkert var verdt penger.

Helt enig, det er vel den beste måten denne bilen kunne vært ombygget på slik jeg ser det. Tror han har gjort litt penger på dette byttet da som du nevner får penger på det du fjerner og avgiftene du slipper på denne bilen i 2011 var en god slant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det endte slik, var spent på resultatet her. 
Har eBay-led i AE på e65’n, men de lyser også altfor svakt etter min smak. Vet ikke om jeg er klar for gule, men skal se hvordan din blir først 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Carlsius skrev:

SD registrerte ser ikke ut til å være riktig da denne bilen skal ha en registrering på vegvesenet sine sider på 56k km i september 2010 på sin siste eu kontroll. Har ting blir gjort riktig så mener jeg denne bilen skal være «død» etter girkasse og drivaksler er satt i min bil, men nå prater vi om en som har litt svinn på skogen, så hvem vet om den kjører rundt Idag?

Jeg har fjernet minimum 4x par normale Angel eyes pærer fra tidligere biler og tar vare på alt mulig merkelig, men klarer F*** ikke finne de. BMW skal ha 500kr PER STK for de dumme pærene, så jeg skal lete engang til i bilrotet for ønsker å gå for gule nå, men kjekt med tips om Biltema pærer. Det hadde jeg ikke trodd lyste noe som helst.

Mener da virkelig at det stod September 2019 når jeg skrev det innlegget 🥴😅

Nei man pleier vel ikke å ha spesielt høye forventninger til Biltema produkter, men disse så jo egentlig ganske greie ut. I hvertfall når de kun koster 400kr :)

De til pre-LCI E63/64 koster kun 250kr, men vet ikke hvordan de er mtp utseende.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daniel. skrev:

Mener da virkelig at det stod September 2019 når jeg skrev det innlegget 🥴😅

Nei man pleier vel ikke å ha spesielt høye forventninger til Biltema produkter, men disse så jo egentlig ganske greie ut. I hvertfall når de kun koster 400kr :)

De til pre-LCI E63/64 koster kun 250kr, men vet ikke hvordan de er mtp utseende.

Fader å du er rask til å lese innlegga for det er helt riktig, korrigerte opp etterpå men da tydeligvis for sent :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carlsius skrev:

Fader å du er rask til å lese innlegga for det er helt riktig, korrigerte opp etterpå men da tydeligvis for sent :whistle:

Lynrask 😎😂

RJ34240 må det være da.

Sist EU godkjent 8. September 2010, avregistrert 23. Desember 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulsett sommer - Spacer valg og dekkdim

Jeg må som alltid på 6 serie belage meg på spacere, mot min vilje, da E63 har alt for lavt Innpress og alle felgene jeg finner må flyttes ut. Jeg ønsker aldri spacere men om jeg må ha så skal de være bolt-on spacere da jeg har hatt 10mm spacer fra GS som har knekt i navringen på spacere siden det er for lite gods igjen med så få mm skive. 

Frontfelgene jeg har er: 8,5x20 ET 40
Org felger foran er: 8,5x19 ET 14

Bakfelger jeg har er: 9,5x20 ET 45
Org felger bak er: 9x19 ET 18

Dekk dim jeg tenker på nye felgene er 245/35-20 foran og 275/30-20 bak. 

Ut fra det jeg ser her burde jeg nesten ha 30mm spacere foran og 25 mm spacere bak. Synes 30mm foran hørtes veldig voldsomt ut og redd det subber i innerskjermen ved sving.

Åpen for innspill av folk som kan filmene bedre enn meg. Jeg ønsker ikke dekk strekk eller økt camper bare fylle ut hjulbuen litt bedre enn originalt :D


IMG_0007.thumb.png.97ee1c1c6643b10e6bb4d764dad248ce.png
 

IMG_0008.thumb.png.e004c0039c5b0e3017d5edbe78b0ab94.png

Samtidig har jeg en utfordring som jeg vil møte på eu kontroll neste måned. 

  1. Alt. 1: Vise bilen med vinterhjulahjula som står på nå som kan stå på bilen uten spacere! men har synlig cord på en flatspot på begge bakdekkene etter at diffen havarerte låste bakhjulene seg. Det førte til at akslingene ut av diff gik i lås og tror den ble tauet av veien med låste hjul.
  2. Alt. 2: Vise med BBS replika felger og spacere. Da kicket de på spacere men holder det å vise TUV papirer eller må de skrives inn i vognkort?
  3. Alt 3. kjøpe et «vise hjulsett» kun for eu kontroll….

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grunn til at du ikke velger felger med mer riktig innpress slik at du kan klare deg med mindre spacere?Enig i at BBS-felgene er fine, men det finnes kanskje andre muligheter?

Angående EU: hvis du vet at du kommer til å få feil på andre ting så er ikke feil på hjul et problem, men om du beregner at bilen skal gå igjennom så ville jeg valgt et hjulsett som funker for anledningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E63 645 redningsprosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...