Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, mslello skrev:

Første dragrace. 

 

Fasinerende at i4 veier 400 kilo mer enn Model 3, er det fordi den er bygget på bensin-/diesel-plattform, har tyngre støydemping, kraftigere motorer, større batteripakke?  En kombinasjon kanskje, eller andre faktorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pekka skrev:

Fasinerende at i4 veier 400 kilo mer enn Model 3, er det fordi den er bygget på bensin-/diesel-plattform, har tyngre støydemping, kraftigere motorer, større batteripakke?  En kombinasjon kanskje, eller andre faktorer?

Står en del om dette tema her:

https://www.bmwblog.com/2021/06/04/bmw-i4-weight-compared-to-tesla-model-3/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pekka skrev:

Fasinerende at i4 veier 400 kilo mer enn Model 3, er det fordi den er bygget på bensin-/diesel-plattform, har tyngre støydemping, kraftigere motorer, større batteripakke?  En kombinasjon kanskje, eller andre faktorer?

Kvalitet veier ekstra vet du, panelglipper veier jo ingenting siden det bare er luft 😅 Model 3 har jo ikke støyisolering, interiør av tynn billig plast og nesten ikke lakk så det er jo ikke rart den er lettere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jarod skrev:

Skulle vært interessant å se noen faktiske tall på hva man sparer i vekt på en ren elbilplattform. Jeg er foreløpig ikke overbevist om at det er veldig mye å spare. 

Kikket litt raskt på noen tall. En ID.4 RWD veier rundt 2100 kilo. BMW iX3, som er 15 cm lenger, veier 2250. Ser ikke umiddelbart noen klar vektfordel for den rene elbilplattformen.

Høres ut som at @Fredrik 90 er inne på noe med at kvalitetsforskjell kan være en viktig faktor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Juul skrev:

Car Wheel Land vehicle Tire Vehicle

En M50 med 20" 868 felger uten "hjulbuebredderene" bak. Det har jeg ikke sett før. Er det mulig å ta de av uten å ødelegge lakken tro? 

Skjønner ikke hvorfor det ikke er mulig å bestille uten. Når det er sagt så vil jeg mye heller ha 20 med skjermbreddere enn å ha 19 tommerne uten. Derfor jeg gikk for 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, å fjerne skjermbredderne er nok verdens minste sak. Sitter montert med dobbeltsidig tape. Tror jeg blir å fjerne skjermbredderne på min også.

1521801976_Skjermbilde2022-01-02kl_00_31_04.thumb.png.2cf86e5e1a78d2724dfae1a7e9511597.png

1384005431_Skjermbilde2022-01-02kl_00_31_29.thumb.png.9646672bcc5b9c5b5a5e9223cd4762f6.png

Blir 20" på meg også. Rekkevidden med de er mer en bra nok for meg.... Går vel ann å bytte fra performans dekk til vanlige for å få tilbake noe av rekkevidden også skulle jeg tro. 

Del nr. 8 håper jeg er mulig å bytte uten å måtte demontere hele baksjermen. Den er orginalt i pianosvart plast så vaskeriper o.l. blir veldig synlig.... Her skal man være ekstremt nøye med skumming og høytrykkspyling før håndvask😄.  på sikt kan det kanskje bli nødvendig for mange å bytte den ut..? I karbon utgaven tror jeg det blir "lettere" å holde den fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Kjøper meg heller et billig 18" eller 19" sett med sykkehjul dersom jeg skulle finne behov for 8-9 ekstra mil den ene gangen i året. Synes M868 er noe av det vakreste BMW har laget av originale hjul den senere tiden.

Ellers er det uproblematisk å holde den sorte delen vedlike. En god coating gjør jobben lett som en plett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, å fjerne skjermbredderne er nok verdens minste sak. Sitter montert med dobbeltsidig tape. Tror jeg blir å fjerne skjermbredderne på min også.

1521801976_Skjermbilde2022-01-02kl_00_31_04.thumb.png.2cf86e5e1a78d2724dfae1a7e9511597.png

1384005431_Skjermbilde2022-01-02kl_00_31_29.thumb.png.9646672bcc5b9c5b5a5e9223cd4762f6.png

Jeg må se hvordan den ser ut med 20 tommere og uten skjermbreddere, men vurderer å fjerne den jeg også. Er forsåvidt ikke hvordan de ser ut på sommeren jeg ikke liker, men litt skeptisk på hvordan den blir seende ut med de tynnere 18 tommerne på vintern. Er så kjedelig å måtte vente helt til Q4 med å få bilen 😳 Og jeg bestilte i oktober så jeg var ikke SÅ sent ute. 

Endret av Mats1990
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ogee1 skrev:

Skulle vært interessant å se noen faktiske tall på hva man sparer i vekt på en ren elbilplattform. Jeg er foreløpig ikke overbevist om at det er veldig mye å spare. 

Kikket litt raskt på noen tall. En ID.4 RWD veier rundt 2100 kilo. BMW iX3, som er 15 cm lenger, veier 2250. Ser ikke umiddelbart noen klar vektfordel for den rene elbilplattformen.

Høres ut som at @Fredrik 90 er inne på noe med at kvalitetsforskjell kan være en viktig faktor også.

Batteri og drivverk hos Tesla veier endel mindre. Tesla Model 3 har også ganske mye aluminium chassi deler, mener å huske; dører, panser og bakluke. hvordan er det hos i4?

Her er forøvrig en sammeligning Lucid Air har satt opp mot sin motor, så det er tydelig endel å gå på for mange her. Blir spennende å følge utviklingen.

Ikke så vanskelig å gjette at de sammenligner med Tesla Model S, Tesla Model 3 og Porsche Taycan her :)

 

 

7CD37223-200A-4091-84E5-D039B409642F.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ron788m skrev:

Forhandleren min «truet» med at ved bestilling nå, trolig ikke fikk bil før i 2023?? Hvertfall med dagens prioritering..

Hadde bestilt om jeg visste det sto en klar 1. mai 😜

Og nå får du i tillegg kortere garantitid, 100k km mot 200k km ol avtale ble signert i '21. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ron788m skrev:

Forhandleren min «truet» med at ved bestilling nå, trolig ikke fikk bil før i 2023?? Hvertfall med dagens prioritering..

Hadde bestilt om jeg visste det sto en klar 1. mai 😜

Jeg tror BMW foreløpig sier at ventetiden blir så lang ettersom de ennå ikke har helt oversikt over hvordan produksjonskapasiteten blir. Iflg. flere artikler vil fabrikken nå blant annet kjøre doble skift, og BMW skal i tillegg ansette 6000 nye til staben for å nå etterspørselen av blant annet i4 og tildels iX, hvilket vil sørge for at leveringstiden på disse vil falle betraktelig. I USA har f.eks enkelte kunder som har bestilt i desember fått bekreftet levering i juni 2022.

Det dumme med å bestille i dag, er som @fupsaker allerede er inne på, at bilen nå har 5år/100 000km nybilgaranti, og ikke 5år/200 000km nybilgaranti som gjaldt på kontrakter skrevet til og med 31. desember 2021.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...